W swetrze do filharmonii, w dresie na galę. Czy strój jeszcze ma znaczenie?

W swetrze i dżinsach do teatru czy filharmonii? To, co kiedyś było nie do pomyślenia, dziś staje się powszechnie akceptowaną normą. Swobodnie, a czasem wręcz bez zbytniej dbałości, ubiera się nie tylko publiczność. Także artyści nie przykładają do kwestii ubioru zbyt wielkiej wagi, nawet wówczas, jeśli mają pojawić się na ważnej gali czy przespacerować po czerwonym dywanie. Czy to oznacza, że kulturalny dress code całkowicie przestał obowiązywać?



Kalendarz imprez - zobacz, co dzieje się w Trójmieście


"Jak mam się ubrać?" - to jedno z pierwszych pytań, jakie jeszcze do niedawna zadawali mi znajomi, których zapraszałam na koncerty czy spektakle. Dziś słyszę je coraz rzadziej i to nie dlatego, że zaczęłam zabierać ze sobą na imprezy wyłącznie stałych bywalców, którzy wiedzę na ten temat mają w małym palcu. Powód jest zupełnie inny - kwestia ubioru coraz bardziej odchodzi na dalszy plan i tym, jak się zaprezentować, zaprząta sobie głowę coraz mniej osób.

Nie tylko publiczność odpuściła sobie dress code - na swobodny strój coraz częściej decydują się artyści.
Nie tylko publiczność odpuściła sobie dress code - na swobodny strój coraz częściej decydują się artyści. fot. salajean/123rf.com

Szpilki odchodzą do lamusa. Wygoda na pierwszym miejscu



Wystarczy podczas wydarzeń kulturalnych rozejrzeć się na boki. Na pewno znajdziemy na widowni niejedną osobę w dżinsach, swetrze czy sportowej bluzie. Wieczorne wyjście do filharmonii czy teatru nie jest już wydarzeniem, które warto podkreślić odświętnym strojem czy specjalnie do niego przygotować. Staje się rozrywką ogólnodostępną. Przerywnikiem pomiędzy innymi zwyczajnymi aktywnościami.

Ubrana na sportowo młodzież to już prawie norma. Swoistym trendem stało się też zakładanie wygodnego czy sportowego obuwia do eleganckiej "reszty". Trudno dziwić się ludziom, że po wielu godzinach w pracy czy w szkole nie mają ochoty męczyć stóp jeszcze bardziej, poprzez wciskanie je w coś, w czym z trudem się siedzi, a co dopiero chodzi. Zresztą "szpilkowa rewolucja", jaka miała miejsce w 2015 roku w Cannes, przysłużyła się do tego, że zasady dress code'u w tej kwestii znacznie się poluzowały.

Na czerwony dywan w Cannes tylko w szpilkach? Aktorki się zbuntowały



W trampkach nie tylko publiczność, ale też artyści



Dress codem niespecjalnie przejmują się też artyści. Na wielkich galach, czerwonych dywanach czy podczas wręczania nagród spotkamy zarówno tych, którzy strojem postanowili przyciągnąć uwagę, jak i tych, którzy postanowili się nie wyróżniać. A że przykład idzie z góry, to i publiczność do kwestii ubioru podchodzi na luzie. I to nie tylko ta młoda, ale też ta zdecydowanie bardziej doświadczona. Pracownica działu obsługi widza w jednym z gdyńskich teatrów opowiedziała mi, że jedna z seniorek, która jest stałą bywalczynią tamtej instytucji, wytłumaczyła jej, że przychodzi do teatru ubrana na luzie i w obuwiu sportowym od czasu, kiedy zobaczyła na scenie aktora ubranego równie zwyczajnie. "Skoro oni się nie przykładają, to ja też nie zamierzam" - miała powiedzieć.

Nieważne, jak wygląda, ważne, jak gra?



Melomani często podkreślają, że koncerty muzyki poważnej to wydarzenia elitarne i sprowadzanie ich w jakikolwiek sposób do sfery "profanum" jest świętokradztwem. Wystarczy wspomnieć wielką aferę, jaką rozkręcili w związku z wykorzystaniem Symfonii "Leningradzkiej" Szostakowicza w reklamie popularnej sieci fastfoodów.

WieśMakiem w Szostakowicza. Nie dziwię się, że właśnie w Polsce powstała tak niesmaczna reklama



Czy koniec "pozerstwa" przełoży się na wzrost popularności sztuki wysokiej?



Jeśli to właśnie "napuszenie", zwane niejednokrotnie (również przez krytyków wspomnianej reklamy) "pozerstwem", jest jednym z powodów, dla których tak wiele osób nie uczestniczy w wydarzeniach kultury wysokiej, może faktycznie warto z nim skończyć? Czy dobra muzyka będzie brzmiała gorzej, jeśli słuchacz przyjdzie w obuwiu sportowym? Czy waga wręczanej nagrody będzie mniejsza, jeśli artysta odbierze ją ubrany w dres?

A może to, co odróżnia kulturę wysoką od rozrywki, to właśnie ta odświętność i rezygnując z niej bezpowrotnie zrównamy to, co elitarne z tym, co masowe? Z drugiej strony, czy przy spadającym zainteresowaniu sztuką wysoką możemy pozwolić sobie na stawianie warunków, które odstręczają potencjalnych odbiorców? Ciekawa jestem waszej opinii.

Opinie (215) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Szkoła

    Pracuję w szkole i jak widzę strój galowy w postaci różowej tiulowej sukienki, dżinsów, zielonych rajstopek i adidasów, to aż mną trzęsie! Nie wymagajmy później, by ludzie chodzili do teatru czy na koncert elegancko ubrani.

    • 141 19

  • Strój a zachowanie

    Z czasow przed pandemia, kiedy czesciej chadzalo sie na przedstawienia i koncerty w kraju, to w zasadzie tylko w Operze Narodowej w Warszawie mozna bylo popatrzec na bardzo elegancko ubranych ludzi, gdzie po prostu nie wypadalo pojawiac sie w dzinsach i marynarce. Z drugiej strony liczy sie to, jak sie zachwoujemy w miejscach publicznych (czy stroj jest czescia zachowania publicznego?) a elegancki strój to dosc kosztowny wydatek

    • 36 10

  • Opinia wyróżniona

    Czym skorupka...

    Moje dzieci nawet do teatru miniatura czy na spektakl w przedszkolu ubieram elegancko. To trzeba wyssać z mlekiem matki.

    • 206 30

  • co za bzdura, że elegancki strój kosztuje, w reserved, wólczance albo zarze można zwykłą białą koszulę kupić za 80 złotych, spodnie tak samo. Zawsze można poczekać na przeceny, za 400 złotych można całą garderobę skompletować, która starczy na wiele wydarzeń.

    • 22 9

  • Strój jak strój .... Ale ten język ....

    Trudno się jednak dziwić narodowi, który nie ma elit. Ostatki tych, które nie zginęły w Katyniu czy Piaśnicy albo nie zmarły (często w nędzy) na emigracji odeszły ostatecznie - tu, w kraju - niewiele lat temu. Nikt ich nie zastąpił. Bywają, owszem, jednostki wybitne (ba, zawsze będą istnieć) nie ma już jednak elit jako wyraźnej grupy, skupionej wokół profesji, instytucji, czy idei. Najsmutniej wygląda to w tzw. świecie akademickim, które to pojęcie niczego już właściwie nie znaczy (i nie obiecuje).

    • 120 6

  • Dress code

    To relikt przeszłości. Powinien zniknąć razem z innymi zabobonami np. wiary w zombie. Ewentualnie można iść na kompromis. Panie do 30 lat wstęp tylko w bikini.

    • 20 134

  • Opinia wyróżniona

    Ubiór to wyraz szacunku dla artysty i świadczy o słuchaczu koncertu

    Jeżeli idę do filharmonii na koncert muzyki klasycznej to zakładam garnitur dla okazania szacunku wykonawcom. Im poważniejszy koncert lub wykonawcy, tym zwykle ubrani są bardziej formalnie, po fraki włącznie. Przyjście w kolorowej koszuli w kratkę, w dżinsach i w trampkach, czy ktoś chce, czy nie, będzie mniej lub bardziej odbierane jako niedowartościowanie starań i efektu wykonawcy. Ubranie minimum marynarki i chinosów w stonowanych kolorach nie powinno być wielkim wyzwaniem, zejście poniżej tego minimum to flejostwo.
    W trampkach i w koszulce trykotowej można iść na koncert muzyki rockowej albo rozrywkowej.

    • 279 40

  • Istnieje coś takiego jak klasyczna elegancja i ludziom na poziomie nie trzeba tego tłumaczyć. Z resztą nie warto polemizować bo z klasyczną elegancją się nie polemizuje bo ona po prostu była, jest i zawsze będzie.

    • 116 9

  • nasza woźna też zwraca uwagę na strój

    • 9 11

  • Bylejakość w modzie

    Bylejakość społeczna

    • 105 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trend Book 2021 w Muzeum Bursztynu
Trend Book 2021 w Muzeum Bursztynu
wystawa
gru 7-27.03
Gdańsk, Muzeum Bursztynu
Do DNA
Do DNA
wystawa
lut 13-31.12
g. 10:00 - 16:00
Gdańsk, Narodowe Muzeum Morskie
Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki
Pobożni i cnotliwi. Dawni...
wystawa
maj 15-31.12
Gdańsk, Muzeum Narodowe

Sprawdź się

Sprawdź się

Od kiedy Muzeum Narodowe w Gdańsku funkcjonuje pod obecną nazwą?