• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bohaterowie drugiego planu. O "Słynnych chórach oper włoskich"

Łukasz Rudziński
16 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
"Słynne chóry oper włoskich" pozwalają nie tylko posłuchać, ale i przyjrzeć się artystom Chóru Opery Bałtyckiej, którzy udowodniają, że na własny koncert w pełni zasługują. "Słynne chóry oper włoskich" pozwalają nie tylko posłuchać, ale i przyjrzeć się artystom Chóru Opery Bałtyckiej, którzy udowodniają, że na własny koncert w pełni zasługują.

Zazwyczaj pozostają w cieniu kolegów-solistów lub tancerzy, mają ledwie kilka lub kilkanaście minut na scenie, by zapisać się w pamięci widzów. Tym razem są głównymi bohaterami całego wieczoru. Po koncercie "Słynne chóry oper włoskich" nikt nie będzie miał wątpliwości, że artyści Chóru Opery Bałtyckiej to najbardziej niedoceniany zespół Opery Bałtyckiej w Gdańsku.



Koncert "Słynne chóry oper włoskich" to pierwsza regularna propozycja repertuarowa Opery Bałtyckiej. Powstał właściwie w cieniu "Gali Otwarcia", stanowiącej w praktyce exposé nowego dyrektora Warcisława Kunca i zapowiedź tego, co czeka nas w Operze przez najbliższe cztery sezony. Tym razem postanowiono zaprezentować bliżej jeden z zespołów Opery Bałtyckiej - Chór, kierowany przez chórmistrz Annę Michalak. I okazało się to przysłowiowym "strzałem w dziesiątkę".

Zobacz co się wydarzy w Operze Bałtyckiej w najbliższym czasie.

Ponad 40 artystów chóru Opery (soprany, alty, tenory, barytony i basy) miało okazje wykonywać najbardziej znane partie chóru z oper włoskich mistrzów - Giuseppe Verdiego, Gaetano Donizettiego, czy Pietro Mascagniego. Jednak w pełni zasłużenie zdecydowaną większość wieczoru podzielonego na dwa akty wypełnia muzyka Verdiego, który szczególnie dużą rolę przykładał do partii chóru. Dobrym tego przykładem jest słynna partia "Va pensiero" z opery "Nabucco", od której Verdi rozpoczął pracę nad całym dziełem. "Va pensiero" w wykonaniu Chóry OB wieńczy koncertowy wieczór.

Koncert jest oczywiście wspólnym dziełem dwóch zespołów Opery - Chóry i Orkiestry, kierowanej przez Szymona Morusa. Oba akty otwierają uwertury. Wieczór inauguruje uwertura z "Mocy przeznaczenia" Verdiego (podczas premiery ten utwór wybrzmiał najsłabiej), drugi akt otwiera monumentalna uwertura "Cyrulika sewilskiego" Gioacchino Rossiniego. Najpiękniejszy muzycznie moment koncertu to jednak Intermezzo z "Rycerskości wieśniaczej" Mascagniego, lekko, śpiewnie wykonane przez Orkiestrę Opery Bałtyckiej.

Niestety dobre wrażenia muzyczne i wokalne zakłócają koszmarne wizualizacje, umieszczone za plecami artystów. Niestety dobre wrażenia muzyczne i wokalne zakłócają koszmarne wizualizacje, umieszczone za plecami artystów.
Jednak głównym, zbiorowym bohaterem koncertu jest Chór, na co dzień najmniej doceniany z zespołów Opery. Tym razem właśnie chórzyści mają okazję zaprezentować swoje umiejętności. Chór dobrze wypada zarówno w partiach męskich ("Evviva! Beviam!" z opery "Ernani" Verdiego), jak i żeńskich ("Che faceste? dite su!" z "Makbeta" Verdiego). Najlepiej jednak brzmi w pełnym zestawie, wykonując "Gli aranci olezzano" z "Rycerskości wieśniaczej" czy potężnie brzmiące "Gli arredi festivi" z "Nabucca" Verdiego.

Koncert prowadzi Jerzy Snakowski, zapewniając w kilku krótkich wejściach minimum niezbędnych informacji o prezentowanych utworach, bardzo skromnie, jak na siebie, serwując widzom operowe anegdoty. Również dlatego "Słynne chóry oper włoskich" są zgrabnym, w pełni udanym przedsięwzięciem zarówno od strony muzycznej, jak i wokalnej.

Niestety na ocenie całości waży warstwa wizualna, odbierająca momentami radość z podziwiania artystów. Koszmarne, żenujące po prostu wizualizacje za plecami Chórzystów, przypominają komputerowe wyświetlacze ekranu z lat 90., szybko zniechęcając do patrzenia na scenę. Podobnie rzecz się ma podczas wspomnianego, świetnie wykonanego przez orkiestrę Intermezzo, podczas którego na pustej scenie świeci się wielka kula przypominająca planetę. Nie najlepiej komponują się też czarne suknie chórzystek, przygotowane w kilku różnych krojach, jakby wyjęte z różnych przedstawień.

Na szczęście w niczym to nie ujmuje artystom, którzy na taki wieczór po prostu zasłużyli. Długie, gorące i w pełni zasłużone brawa po premierze są tego najlepszym dowodem.

Spektakl

7.0
4 oceny

Słynne chóry oper włoskich

opera / operetka, spektakl muzyczny

Miejsca

Opinie (138) 1 zablokowana

  • ale bagienko! (7)

    Zamiast opinii o koncercie tych którzy na nim byli - same pomyje, ktore jak sie domyslam wylewaja na siebie pracownicy opery. Aż się odechciewa tam chodzic.

    • 12 5

    • (2)

      Nikt na siebie niczego nie wylewa, wszyscy jesteśmy jedną zgrabną ekipą i "myślimy" jednogłośnie, więc proszę nas nie obrażać.
      A jeśli się coś nie podoba, to nie czytaj I nie przychodz, bo nie potrzebujemy krytycznych komentarzy lecz kogoś kto nas zrozumie i wesprze.

      • 6 10

      • My tylko tak dyskutujemy i sobie troszke tak dopalamy ale jestesmy ogólnie razem

        • 0 0

      • Z pewnością to, czego pilnie potrzebujecie to szybki kurs PR-u. I właśnie, że przyjdę - bo: 1) płacę na Was podatki, mili Państwo i 2) nikt nie zabroni mi kupowania biletu. Tzn przyszłabym, ale po Pana/Pani bezczelnej reakcji straciłam szacunek dla instytucji kultury (?) jaką jest (była?) Opera bałtycka.

        • 5 3

    • (2)

      Zespół techniczny uprasza się o wstrzemięźliwość w wyrażanych opiniach!

      • 7 0

      • (1)

        Ja chyba śnię! Przeciez to jest portal informacyjny, z którego mieszkańcy Trójmiasta mają sie dowiadywac, co proponują różne instytucje, co o ich poczynaniach myslą recenzenci i zwykli widzowie. Tymczasem ktoś mi tu serwuje jakieś niesmaczne forum pracownicze pełne wypowiedzi sfrustrowanych i jak widzę skłóconych ze sobą i resztą świata (co chwila mowa o jakiś dyrektorze, marszałku, Adamowiczu i innych) pracowników Opery. Jesli jest problem w instytucji to postarajcie się zainteresować któregoś z redaktorów portalu, by to opisał, zajął się sprawą. Bo to co tu robicie, pewnie w dobrej wierze, tylko Wam szkodzi. Bo nakreslacie problem nieudolnie, "nademocjonalnie" i na reakcje innych reagujecie tryskając jadem. Zrazącie do siebie wszystkich czyli także osoby dla Was najważniejsze - widzów.

        • 10 1

        • Nie chcą tego opisać bo dawno by to dziennikarze juz opisali co tu się dzieje jakby taką wolę mieli.Pani Ewa nawet słowa o obnizkach nie napisała w ost. swoim felietonie i Pan Lukasz takze

          • 7 1

    • To co tu się dzieje jest winą Urzędu Marszałkowskiego i dyrektora OB .Oni nas doprowadzili teraz do nędzy i biedy a publicznisc ma do nas pretensje ze tu zale wylewamy.Skierujcie pretensje do nich nie do nas bo mu tu ofiarami jestesmy i niedługo upomnimy się o swoje

      • 10 3

  • Sam zamysł (3)

    wystawienia chóru w roli głównej bardzo udany, wyznaczył nową, inną jakość w tym teatrze operowym. Okrasą był utalentowany konferansjer. Brawo!

    • 16 5

    • Jaką nową jakość? (1)

      Teatr operowy jest po to, by wystawiać opery, a nie by robić koncerciki. To nie żadna jakość tylko (z całym szacunkiem dla artystów) zapchajdziura.

      • 10 2

      • Widelcem rosołu się nie najesz. Gdy nie ma pieniędzy to najprościej wypełnić grafik repertuarowy koncercikami. Chórzyści z orkiestrą grosze dostaną i jakoś to będzie. Bądźmy cierpliwi, bo jeśli chodzi o przedstawienia z prawdziwego zdarzenia musimy poczekać do Stycznia przyszłego roku, wtedy będziesz mógł się popisać swoim oratorstwem w krytykowaniu wszystkiego, bo zakładam że tylko o to chodzi.

        • 1 0

    • jak już konferansjer siebie zareklamował to i mógł się podpisać

      dziwne ,że ktoś kto pisze o nowej jakości czyli raczej stały bywalec dopiero teraz zauważył utalentowanego konferansjera hmmm? gdańskie towarzystwo wzajemnej adoracji w akcji !!

      • 5 5

  • Komentarzy więcej niż ludzi na widowni:-) (1)

    • 11 3

    • ???

      A co to ma do rzeczy ?

      • 0 1

  • nowa ekipa

    zachowuje się tak jakby przeskoczyli z kiosku z warzywami do prowadzenia dużego zakładu -zupełnie nie wie jak się za to zabrać,chaos na każdym szczeblu.Zakład prowadzi się sam dzięki doświadczeniu pracowników.To nie jest nasza wina ,że jest taki kiepski repertuar !!

    • 18 2

  • Dobry repertuar, gorzej z wykonaniem. (5)

    Wykonanie koncertu niestety nie było zbyt dobre. Chór śpiewał niedokładnie, często nierówno, tenory najczęściej za szybko i za głośno. Szczególnie jeden tenor - w trakcie koncertu nawet go zidentyfikowałem. A chór to nie zawody kto głośniej i szybciej.
    W numerze z Traviaty "noi siamo zingarelle" wycięto frazy solowe. Czyżby w Operze Bałtyckiej nie było ani jednego sopranu i tenora, którzy mogliby zaśpiewać solowe partie wraz z chórem? Zdecydowano się na okaleczenie utworu? Źle to świadczy o poziomie chóru teatru operowego. Czy wyobrażacie sobie taki numer w la Scali? Faktycznie - do la Scali daleko.
    Brawo orkiestra, brawo Pan Snakowski. Tylko niech Pan już więcej nie tłumaczy publiczności zgromadzonej w operze co to jest chór mieszany. Ale poza tym, osobowość sceniczna i lekkość zapowiedzi oraz dobór informacji o dziełach bardzo trafny.
    I zróbcie coś z osobą, która wymyśliła te koszmarne wizualizacje - kręcące się kule, chmurki i pierze - jak w tanim klubie karaoke. Czasem wolałem zamknąć oczy, żeby te koszmarki nie drażniły. Na scenie nie za wiele się działo, więc było można.
    Generalnie - repertuar dobry, wykonanie słabsze. Jeszcze długa droga do poziomu chóru teatru operowego.
    Przeczuwam niestety, że nowy dyrektor nie zapełni tym koncertem i tak najmniejszej sali operowej w Polsce. A ceny biletów (najlepsze sektory ponad 100 zł) to już naprawdę przesada.

    • 13 17

    • Nieskazitelny ... (2)

      dobrze, że jesteś przynajmniej teraz wiemy co wycięto.
      Chyba przyszedłeś szukać minusów aby mieć powody do krytyki.
      Lepiej nie przychodz, bo jesteś jedynym, który ma obiekcje do koncertu.
      Są inne sposoby do zwrócenia na siebie uwagi i sprowokowania do obrazliwych komentarzy.
      P.S Jutro wstań prawą nogą.

      • 5 5

      • (1)

        Przyszedłem szukać sztuki na najwyższym poziomie, do tego służy teatr operowy.
        Warto popracować nad tym.

        • 5 3

        • Panie Dorocie

          jesli nie pasuje Panu muzyka żywa, to proszę kupić sobie płyty z najwiekszymi gwiazdami śpiewu operowego i usiąść wygodnie w fotelu. Nic już nie zakłóci nadzwyczajnych doznań artystycznych.

          • 4 0

    • rozbudowa zapadającej się Opery :) ,drogie bilety,

      jakość chóru? a czy ktoś interesuje się tym ,że nie ma nut ,że artyści dostają je w ostatnim momencie?Wizualizacje?Sługa robi jak mu Pan karze więc proszę nie mieć pretensji do obsługi.Minimalizm w zarobkach,minimalizm w dekoracjach maksymalizm w administracji.Jak ktoś nie zna się na swojej robocie to zatrudnia wiele osób niepotrzebnych aby odpowiedzialność się rozmyła i jak długo tak można?Jak na razie to największe zaangażowanie wykazuje "miasto" nasyłając nam ludzi na zupełnie zbędne dodatkowe etaty a miało być tak pięknie.PO czuje ,że straci władzę więc trza gdzieś się powciskać.

      • 16 0

    • Cyt. wolałem zamknąć oczy

      to dlaczego się podpisujesz Dorota Sz.?
      Co do meritum, to się w pełni zgadzam.

      • 5 1

  • Opera

    Nieziemskie przygotowanie, niezwykle wrażenia, dobry odsłuch chóru i orkiestry. Ale przeszkadza prymitywne wizualizacja, wirtualna kotara i 'trójka' przejeżdżająca za ścianą.
    Czasem też odnosiłem wrażenie jakby sekcja dęta orkiestry chciała zagluszyć chór.
    Bardzo polecam

    • 4 2

  • Chór Milfów (6)

    Z niewieloma wyjątkami, w chórze tym śpiewają prawie same milfy lub podtatusiali Panowie z piwnymi bandziochami. Mimo wszystko do opery chodzi się też popatrzeć, a co widać, każdy widzi...

    • 3 14

    • Wypraszam sobie! (3)

      Za Wikipedia.org:

      rzeczownik, rodzaj męskozwierzęcy
      (1.1) wulg. atrakcyjna kobieta około czterdziestki
      Sporo nas poniżej 40 roku życia. Za dużo pornografii szanowny panie.

      • 8 1

      • Cześć, trzydziestko. Masz coś do 40+ ? (1)

        Podaruj sobie takie niedźwiedzie przysługi.

        • 1 3

        • w życiu nie mam.

          toć wiesz :*

          • 0 2

      • A ja bym przytulil taka chorzystke ;)

        • 4 1

    • Teraz wyjechałes z tekstem hahaha

      Moze jeszcze beda miarą mierzyc i ważyć ??
      Hahaha nie osmieszaj się, pięknych i zgrabnych ogląda się na rewii mody .

      • 4 1

    • właśnie dlatego

      przychodzę , kręcą mnie milfy

      • 8 1

  • " przebaczamy i prosimy o przebaczenie " (10)

    Waiss wracaj !!

    • 8 21

    • proś o przebaczenie i kajaj się nędzarzu, (4)

      ale pod własnym szyldem, nie ogółu, bo sobie tego nie życzę

      • 6 3

      • nędzazem jestes ty a teraz będziesz klepać biedę i nawet mi ciebie nie jest zal

        • 0 7

      • wpisz cytat w google (2)

        demokracja jest, dla nędzarzy też więc g...o mnie obchodzi co tam sobie ktoś życzy

        • 1 2

        • mnie tyle samo obchodzą twoje wywody, (1)

          a co do demokracji to jest dla oświeconych nie tłumoków

          • 2 3

          • śmierdzisz kotem

            J/w

            • 1 7

    • Szejs wracaj to już cuchnie niezłym szambem

      • 3 8

    • (3)

      Dajcie nam Dyrektora Weeisa spowrotem bo Opera zejdzie do poziomu z przed 8 lat albo i jeszcze gorzej będzie

      • 5 18

      • (2)

        Już gorzej nie mogło być.

        • 7 7

        • Nie mogło być gorzej?to teraz masz na co zasłuzyłes

          • 3 8

        • mogło

          jak widać po tym co teraz jest to dno nie ma dna

          • 8 9

  • Jest jeden wspanialy chor operowy ktorego nigdy nie (3)

    slyszalem wykonywanego na deskach polskich teatrow operowych. Moze dlatego ze kompozytor Arrigo Boito jest raczej znany u nas ze swojej bardzo owocnej wspolpracy z Giuseppe Verdim. Opera ta jest Mefistofeles.

    • 2 0

    • Chór z opery Mefistofeles był wykonywany w zeszłym sezonie przez chór i orkiestrę Opery Bałtyckiej

      • 0 0

    • A Bydgoszcz

      W Bydgoszczy był wykonywany

      • 0 0

    • wydaje mi się

      że Mefistofeles jest w repertuarze Opery Krakowskiej - ale proszę sprawdzić :)

      • 0 0

  • gosc (5)

    Koncet zdecydowanie na poziomie.Widać lekkie zróżnicowanie w zaangażowaniu artystów cgóry ale wszystko jeszcze przed nimi. W końcu to ich pierwsze od dawna poważnie występy. Odnosząc się do wcześniejszych komentarzy to nie koniec świata ze WeIss zostawił długi i zwątpienie. Widać że nią dyrekcja jest zaangażowana i stara się z całych sił. Nie należy jej teraz pod ciąć skrzydeł komentarzami ani działaniem. Dajmy ludziom czas na poskładnie tej instytucji.

    • 9 15

    • (1)

      U nas wszystko było dobrze poukładane ale teraz to jest bałagan i zgliszcza.Jak moźna było zniszczyć to co było dobre i przyzwoite?

      • 6 2

      • Trzeba mieć talent do niszczenia albo być nieudacznikiem aby spiepszyć to co było w Operze dobre .Jak było mozna zaufać człowiekowi który zniszczył Opere w Szczecinie z Łodzi po miesiącu wyleciał z Wrocławia kiedys tez i z uczelni z Bydgoszczy tez go pogonili .Dlaczego władze w Gdańsku podpisały z kims takim kontrakt na 4 lata?Dla mnie to jest nie do pojęcia.Zniszczyliscie ( Ci co wybrali)to co Opera Bałtycka wypracowała przez ostatnie 8 lat .Wezcie teraz odpowiedzialnosc za to co się dzieje w Operze i pidejmijcie męską decyjze .Mam tu na mysli władze

        • 12 2

    • Trzeba to jak najszybciej zakończyc bo zniszczy operę tak jak w Szczecinie.W Łodzi na min poznali się w ciągu miesiąca

      • 19 4

    • Co za bzdury

      • 7 8

    • jak na razie to rozwalają a nie

      składają,w każdym pionie bajzel i chaos nikt nie panuje nad tym co się dzieje,można powiedzieć ,że zespoły same starają się prowadzić i nie dopuścić do klapy.Chaos,chaos.

      • 13 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszym gdyńskim kinem, otwartym w 1926 roku, było:

 

Najczęściej czytane