BIAGDABRU to wystawa o trzech miastach Białymstoku, Gdańsku i Brukseli. Miejsca te łączy osoba autorki i jej prywatna historia. Każde miejsce to osobna opowieść o specyfice danego miejsca, o jego mieszkańcach. Prezentowane na wystawie prace są bardzo interesującą mieszanką technik, które autorka określa jako "instalacje tekstylne"- obiekty przestrzenne połączone z dźwiękiem. Prace są fizycznie wielowarstwową strukturą, na poziomie barwy mają w sobie coś malarstwa, a w detalu opierają się na technice koronkarskiej.
Justyna Kuklo - dzieciństwo spędziła w Białymstoku, studiowała w Gdańsku a teraz żyje w Brukseli. Jest dynamiczną osobą wiele podróżującą i podążającą swoją własną drogą. Konsekwentnie rozwija swą twórczą praktykę.
Instalacje dotyczą problemów socjologicznych w 3 miastach z którymi jestem związana. Wpływu ich mieszkańców, na zmienny charakter każdego z tych miast.
Realizacja dźwięku Maciek Wojcieszkiewicz i Justyna Kuklo.
Białystok - moje rodzinne miasto na wschodzie kraju. Miasto położone w rolniczym regionie w otoczeniu puszczy i parku narodowego. W mieście mieszkają wyznawcy czterech religii: katolicy, prawosławni, Żydzi i Tatarzy-muzułmanie. Jest to miasto silnie żyjące rytem religijnym. Mieszkańcy Białegostoku, prawie wszyscy są biali i prawie wszyscy wierzący. Kierunek złotych nitek w instalacji wyznacza dążenie do świętości. Pokazuje ekumeniczny charakter miasta, słyszymy mieszające się i nawołując się, nawzajem głosy modlących się mieszkańców. W projekcie wykorzystałam mapę Białegostoku z XVIII w. na podstawie której powstało około 300 elementów mojej instalacji tworząc replikę historycznego centrum miasta. Instalacji towarzysza odgłosy ludzi modlących się w czterech religiach sprawiających wrażenie nawołujących się nawzajem .
Bruksela - stolica Europy, międzynarodowy tygiel emigrantów. Zainspirowało mnie metro które, równocześnie dzieli i łączy miasto. Jego mieszkańcy Walonii, Flamandowie, europejczycy i emigranci na pierwszy rzut oka żyją odseparowani od siebie, kultywując swoje tradycje narodowe. Gdy jednak wnikniemy głębiej w strukturę miasta widzimy sieć połączeń tworzącą , spójny organizm który, układa się w regularny wzór belgijskiej koronki. Kolory nici których, użyłam w mojej instalacji, symbolizują kolory skóry mieszkańców Brukseli oraz flagi Belgii.
Podczas realizacji dźwięku zarejestrowałam moją codzienna drogę do pracy metrem, w tle projektu słyszymy mieszające się głosy, mówiące w różnymi językami, mieszkańców miasta.
Gdańsk - Miasto na północy Polski. Historycznie ważny punkt strategiczny, ze względu na dostęp do morza. Zamieszkałe głownie przez Niemców i Polaków. Będące przez 25 lat Wolnym Miastem Gdańsk. Do instalacji wykorzystałam mapę z 1920, którą wygrawerowałam na plexi. Napięte stosunki między mieszkańcami Gdańska obrazują nici przechodzące przez różne punkty miasta które w różnym czasie należały raz do Polaków raz do Niemców, drogi tych dwóch nacji rozeszły się tak jak nici w mojej instalacji. Historia Dnzing = Gdańska, jest wciąż bardzo obecna w architekturze i klimacie miasta. Instalacji towarzyszy dźwiękowy opis miasta z czasu jego wspólnej historii w dwóch językach. Wykorzystane teksty Polski i Niemiecki nie są tożsame i bardzo subiektywne.
Justyna Kuklo - dzieciństwo spędziła w Białymstoku, studiowała w Gdańsku a teraz żyje w Brukseli. Jest dynamiczną osobą wiele podróżującą i podążającą swoją własną drogą. Konsekwentnie rozwija swą twórczą praktykę.
Instalacje dotyczą problemów socjologicznych w 3 miastach z którymi jestem związana. Wpływu ich mieszkańców, na zmienny charakter każdego z tych miast.
Realizacja dźwięku Maciek Wojcieszkiewicz i Justyna Kuklo.
Białystok - moje rodzinne miasto na wschodzie kraju. Miasto położone w rolniczym regionie w otoczeniu puszczy i parku narodowego. W mieście mieszkają wyznawcy czterech religii: katolicy, prawosławni, Żydzi i Tatarzy-muzułmanie. Jest to miasto silnie żyjące rytem religijnym. Mieszkańcy Białegostoku, prawie wszyscy są biali i prawie wszyscy wierzący. Kierunek złotych nitek w instalacji wyznacza dążenie do świętości. Pokazuje ekumeniczny charakter miasta, słyszymy mieszające się i nawołując się, nawzajem głosy modlących się mieszkańców. W projekcie wykorzystałam mapę Białegostoku z XVIII w. na podstawie której powstało około 300 elementów mojej instalacji tworząc replikę historycznego centrum miasta. Instalacji towarzysza odgłosy ludzi modlących się w czterech religiach sprawiających wrażenie nawołujących się nawzajem .
Bruksela - stolica Europy, międzynarodowy tygiel emigrantów. Zainspirowało mnie metro które, równocześnie dzieli i łączy miasto. Jego mieszkańcy Walonii, Flamandowie, europejczycy i emigranci na pierwszy rzut oka żyją odseparowani od siebie, kultywując swoje tradycje narodowe. Gdy jednak wnikniemy głębiej w strukturę miasta widzimy sieć połączeń tworzącą , spójny organizm który, układa się w regularny wzór belgijskiej koronki. Kolory nici których, użyłam w mojej instalacji, symbolizują kolory skóry mieszkańców Brukseli oraz flagi Belgii.
Podczas realizacji dźwięku zarejestrowałam moją codzienna drogę do pracy metrem, w tle projektu słyszymy mieszające się głosy, mówiące w różnymi językami, mieszkańców miasta.
Gdańsk - Miasto na północy Polski. Historycznie ważny punkt strategiczny, ze względu na dostęp do morza. Zamieszkałe głownie przez Niemców i Polaków. Będące przez 25 lat Wolnym Miastem Gdańsk. Do instalacji wykorzystałam mapę z 1920, którą wygrawerowałam na plexi. Napięte stosunki między mieszkańcami Gdańska obrazują nici przechodzące przez różne punkty miasta które w różnym czasie należały raz do Polaków raz do Niemców, drogi tych dwóch nacji rozeszły się tak jak nici w mojej instalacji. Historia Dnzing = Gdańska, jest wciąż bardzo obecna w architekturze i klimacie miasta. Instalacji towarzyszy dźwiękowy opis miasta z czasu jego wspólnej historii w dwóch językach. Wykorzystane teksty Polski i Niemiecki nie są tożsame i bardzo subiektywne.