• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Arcydzieła muzyki na żywo: Bruckner III Symfonia

Sala Koncertowa na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert symfoniczny
BRUCKNER III SYMFONIA
Arcydzieła muzyki na żywo

Wystąpią:
Natalia Walewska - skrzypce
Bogdan Kułakowski - fortepian
Jelena Očić - wiolonczela
Marek Pijarowski - dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

W programie:
LUDWIG VAN BEETHOVEN - Koncert potrójny C-dur op. 56 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę
ANTON BRUCKNER - III Symfonia d-moll

ARCYDZIEŁA MUZYKI NA ŻYWO!
Polecamy żywą formę kontaktu z muzyką i jej największymi dziełami. Porzućmy mp3, słuchawki, mocno okrojony i płaski dźwięk płyt kompaktowych. Zachęcamy do przyjęcia realnych dźwięków wprost od orkiestry symfonicznej. Dźwięki te nie tylko słyszymy w pełnym wymiarze akustycznym, ale odczuwamy je również całym ciałem. Można wybrać odpowiednie miejsce na sali koncertowej (różne sektory na sali "podbijają" zróżnicowane pasma dźwięków) w zależności od tego czy chce się odczuwać wprost na tzw. klatę sourrand bass kontrabasów i wiolonczel, siłę metalowego brzmienia instrumentów dętych blaszanych, czy wielką przestrzeń kwintetu smyczkowego. Uczestnicząc na żywo w koncercie symfonicznym ucho samo podąża za akcją muzyczną.

Urzekają drobne motywy, frazy, tematy (które często są dziwnie znajome...hmmm), barwy instrumentów - pojedynczych i zgrupowanych, ich monologi, dyskusje, kłótnie i ugody. Na sali koncertowej nasze ciało odpoczywa, ale umysł cały czas jest zaprzątnięty analizowaniem doznań muzycznych. Nowi słuchacze, a jest ich wśród nas bardzo wielu, zaskoczeni są swoją jakże pozytywną reakcją na kontakt na żywo z olbrzymim organizmem muzycznym, jakim jest ORKIESTRA SYMFONICZNA!

Z początkiem roku 2012 w Filharmonii Bałtyckiej inaugurowany jest cykl ośmiu koncertów symfonicznych pod wspólnym tytułem "ARCYDZIEŁA MUZYKI NA ŻYWO"! Podarujmy naszemu ciału i umysłowi prawdziwą terapię dźwiękiem! W każdym koncercie zagości co najmniej jedno arcydzieło, jak nie dwa, artyści zaproszeni do udziału w koncertach to czołówka naszej elity muzycznej, łącznie z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

-----

NATALIA WALEWSKA
Absolwentka Białoruskiej Akademii Muzycznej w Mińsku w klasie skrzypiec profesora A. Janpolskiego (ucznia znakomitego skrzypka XX wieku Leonida Kogana). Zadebiutowała w wieku lat dwunastu występem z Orkiestrą Filharmonii Mińskiej oraz w programach RTV. W 1986 roku została laureatką III Ogólnobiałoruskiego Konkursu Młodych Skrzypków a w 1992 III Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego i laureatką Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. Koncertuje w kraju i za granicą. Dokonała nagrań dla Sveriges Radio P2. Brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Orkiestr Symfonicznych " Schleswig-Holstein Music Festival " pod batutą G. Solti, Ch. Eschenbacha, M. Roztropowicza. Jako solistka współpracowała z wieloma orkiestrami symfonicznymi.Od 1999 roku piastuje stanowisko koncertmistrza Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.
W swoim dorobku posiada wiele nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych.

Wydała cztery autorskie płyty kompaktowe m. in.:" Romanza Classica " na skrzypce i organy z prof. Romanem Peruckim, " Clair de Lune" zawierającą unikatowe przeróbki utworów Clauda Debussiego oraz sonatę A-dur Cesara Francka nagraną wspólnie z pianistą Bogdanem Kułakowskim oraz "Violin & Piano" z pianistą Rafałem Lewandowskim, oraz posiada dużo nagrań na płytach składankowych. W 2009 r. jako koncertmistrz nagrała płytę z wybitnym dyrygentem Sir Nevillem Marinerrem. Nagrała "Cztery pory roku" Antonio Vivaldiego z Zespołem Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis pod dyrekcją czołowego polskiego dyrygenta Tadeusza Wojciechowskiego. Płyta ta uzyskała miano "złotej płyty", a teraz już platynowej. Utwór ten artystka wykonała na bardzo wielu prestiżowych koncertach m. in. Gali Osobowości Roku Radia Gdańsk w Dworze Artusa w Gdańsku oraz podczas inauguracji cyklu pt. "Klejnoty muzyki europejskiej" z wybitnym zespołem Wirtuozi Lwowa w Filharmonii Lwowskiej, oraz z Wirtuozami Kijowa. Artystka prowadzi aktywną działalność koncertową, jest solistką i dyrygentem Królewskiej Orkiestry Salonowej, z którą koncertuje. Jest koncertmistrzem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

---

BOGDAN KUŁAKOWSKI
Pochodzi ze Słupska. W r. 1982 ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Śliwińskiego. Po studiach podjął pracę w macierzystej uczelni; obecnie jako profesor AM prowadzi klasę fortepianu. Jest laureatem konkursów Towarzystwa im. F. Chopina na stypendia artystyczne (1979, 1980), laureatem "Estrady Młodych" w ramach Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1982), zdobywcą wielu nagród w dziedzinie kameralistyki (Nowy Sącz 1986, Olsztyn 1992, 1993) i in. Prowadzi ożywioną działalność artystyczną. Koncertuje zarówno jako solista, jak i kameralista. Występował z orkiestrami symfonicznymi m.in. Słupska, Gdańska, Zielonej Góry. Odbył kilka tounrnées koncertowych w Japonii, USA i większości krajów europejskich. Wraz ze skrzypaczką Natalią Stolarską nagrał doskonale ocenianą płytę CD "Clair de lune". Od r. 2005 jest rektorem Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

---

MAREK PIJAROWSKI
Należy do grona najwybitniejszych polskich dyrygentów.
Studia dyrygenckie, ukończone z wyróżnieniem, odbył we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Tadeusza Strugały. Naukę kontynuował w Weimarze uczestnicząc w Międzynarodowych Kursach Muzycznych, gdzie pracował pod kierunkiem Arvida Jansonsa. W 1977 r. rząd austriacki ufundował Pijarowskiemu stypendium, dzięki któremu doskonalił swe umiejętności w Wiedniu w klasie Carla Österreichera w słynnej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst. W tym czasie zetknął się bezpośrednio ze sztuką dyrygencką Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Georga Soltiego czy Claudio Abbado.

Mając 23 lata Marek Pijarowski został asystentem dyrygenta Filharmonii Wrocławskiej. Kilka miesięcy potem wziął udział w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach i jako najmłodszy uczestnik zdobył I nagrodę oraz nagrodę specjalną orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten zaowocował licznymi propozycjami współpracy m.in. z orkiestrą Filharmonii Narodowej i z WOSPR-em. Rok później Marek Pijarowski otrzymał stanowisko II dyrygenta Filharmonii Wrocławskiej. Po pięciu latach został jej dyrektorem naczelnym i artystycznym. Od ponad 30 lat prowadzi koncerty ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie koncertował m.in. z Filharmonią Narodową, WOSPR-em, Sinfonią Varsovią, Filharmonią Krakowską, Wrocławską i Łódzką. Dyrygował w większości krajów europejskich, Kanadzie, Korei Południowej, USA oraz na Kubie. Od wielu lat ściśle współpracuje z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze oraz z Eastern Music Festival w Greensboro (LTSA). Przez dwa sezony koncertowe był I dyrygentem Filharmonii Krakowskiej.

Jest również stałym gościnnym dyrygentem Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W latach 1980-2000 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu. Był także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach. Od 2002 do 2005 roku Marek Pijarowski pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Warszawie i we Wrocławiu, w których prowadzi klasę dyrygentury.

Opinie

Sprawdź się

Festiwal Teatru Polskiego i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" w roku 2019 odbył się po raz:

 

Najczęściej czytane