Głośny spektakl Teatru Polskiego we Wrocławiu "Tęczowa Trybuna" nie pojawi się na R@Porcie. Jednak pojawi się w Trójmieście w czasie gdyńskiego festiwalu. Teatr Wybrzeże organizuje Aneks tegorocznego Wybrzeża Sztuki w terminie Festiwalu R@Port.
Tegoroczny
Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port trwa od 19 do 26 listopada (poprzedzony zostanie trzydniowym prologiem poświęconym Gdyńskiej Nagrodzie Dramaturgicznej). Wielbicieli polskiego teatru czeka niespodzianka. Od 21 do 25 listopada aneks do festiwalu Wybrzeże Sztuki organizuje Teatr Wybrzeże.
Do Gdańska przyjadą dwa bardzo dobrze przyjęte przez publiczność i krytykę spektakle.
"Tęczowa Trybuna 2012" (pokaz 21.11) zainspirowana jest powołaniem i działaniem Pierwszego Gejowskiego Fanklubu Polskiej Reprezentacji Narodowej w Piłce Nożnej, który domagał się ustanowienia specjalnego sektora tzw. "tęczowej trybuny" na meczach reprezentacji i spotkaniach ligowych dla przedstawicieli LGBT (z ang. Lesbians, Gays, Bisexuals, Transgenders). Spektakl 9 października 2011 r. zdobył Grand Prix na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, a także nagrody w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
pozytywnie, im większy wybór, tym lepiej
17%
neutralnie, organizatorzy R@Portu sami są sobie winni, ale termin aneksu Wybrzeża Sztuki jest niefortunny
12%
negatywnie, to kolejny przykład niepotrzebnej rywalizacji gdyńsko-gdańskiej, ze szkodą dla widzów
65%
nie interesuje mnie to
6%
"Dziady. Mickiewicz. Performance" zapowiadana jest jako próba powrotu do romantyzmu oderwanego od manipulacji polityków, kościoła katolickiego, mass mediów i popkultury. Jak wypadnie próba racjonalizacji jednego z najwybitniejszych dzieł polskiego romantyzmu, widzowie Wybrzeża Sztuki przekonają się 22 listopada.
Godziny pokazów aneksu nie są jeszcze znane, ale obejrzenie spektakli R@Portu i obecność na aneksie Wybrzeża Sztuki będzie niemożliwa.
-
Innych terminów nie mogliśmy zdobyć. Teatr Polski w Bydgoszczy i Teatr Polski we Wrocławiu mają już na najbliższe miesiące sprecyzowane plany wyjazdowe i premierowe. Bardzo nam zależało na zestawieniu obok siebie "Dziadów" i "Tęczowej Trybuny 2012". W innych terminach zaprezentowanie obok siebie tych spektakli byłoby niemożliwe. Termin naszego aneksu to jedyny termin, jaki byliśmy w stanie ustalić - tłumaczy
Grzegorz Kwiatkowski z Teatru Wybrzeże.
Oprócz dwóch pokazów gościnnych w ramach dodatku do Wybrzeża Sztuki pokazane zostaną również trzy tegoroczne produkcje Wybrzeża: "Nie-Boska Komedia" w reż. Adama Nalepy (23.11), "Sprawa operacyjnego rozpoznania" w reż. Zbigniewa Brzozy (24.11) i "Pan Tadeusz" (25.11) w reż. Jarosława Tumidajskiego.
Komentarz Łukasza Rudzińskiego: "To policzek dla gdyńskiego festiwalu"
Działacze trójmiejskich teatrów kolejny raz uczą swoich widzów trudnej sztuki wyboru. Co kilka miesięcy zdarzają się sytuacje, gdy premiery w Teatrze Miejskim w Gdyni i Teatrze Wybrzeże w Gdańsku przypadają w tym samym terminie. To był jednak jak dotąd kłopot tylko dla wąskiej premierowej publiczności. Tym razem poszkodowani będą wszyscy widzowie złaknieni konfrontacji z ogólnopolskim teatrem. W poniedziałek, 21 listopada, odbędzie się korespondencyjny "pojedynek" Strzępka kontra Strzępka. W tym samym czasie w Gdyni prezentowany będzie spektakl "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, a w Gdańsku "Tęczowa Trybuna 2012" Teatru Polskiego we Wrocławiu. Oba w reżyserii Moniki Strzępki na podstawie tekstów Pawła Demirskiego. Oba powinny być ozdobą R@Portu.
Nie wierzę w przypadkową zbieżność terminów. Organizatorzy Wybrzeża Sztuki wykorzystali termin, który Teatr Polski we Wrocławiu zarezerwował na pokaz "Tęczowej Trybuny 2012" w Gdyni. Nawet jeśli nieumyślnie, wymierzono tą decyzją policzek festiwalowi, który nie będzie w stanie w pełni "zraportować" polskiej rzeczywistości teatralnej przez ograniczenia techniczne i regulaminowe (nie przyjedzie do Gdyni również spektakl "Utwór o matce i ojczyźnie" w reż. Jana Klaty oraz "Poczekalnia.O" w reż. Krystiana Lupy). Szkoda, że rykoszetem dostanie się tym, na których organizatorom obu festiwali powinno zależeć najbardziej - zainteresowanym polskim teatrem widzom.