• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żużlowcy samobójcy, Andrzeja Wajdy życie po śmierci i kosmopolityczny Turek na festiwalu R@Port

Łukasz Rudziński
23 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Festiwal R@Port jest już na półmetku. Na razie obyło się bez wielkich olśnień. Każda z konkursowych propozycji opowiada o współczesnym świecie inaczej. Niekoniecznie jednak ciekawie.



Bydgoski spektakl Jana Klaty "Szwoleżerowie" opisuje ciemną stronę sportu wyczynowego. Presja sukcesu, chroniczny brak czasu dla bliskich i życie w blasku fleszy wytrzymują tylko najsilniejsi. Niektórzy przegrywają swój "bieg" i popełniają samobójstwo. Bydgoski spektakl Jana Klaty "Szwoleżerowie" opisuje ciemną stronę sportu wyczynowego. Presja sukcesu, chroniczny brak czasu dla bliskich i życie w blasku fleszy wytrzymują tylko najsilniejsi. Niektórzy przegrywają swój "bieg" i popełniają samobójstwo.
Jaki jest Europejczyk? To nieszczęśliwy, zabiegany, hodujący własne traumy z przeszłości karierowicz. Więcej z najsłabszej jak dotąd konkursowej propozycji R@Portu - "EU" autorstwa i reżyserii Tomasza Mana się nie dowiemy. Jaki jest Europejczyk? To nieszczęśliwy, zabiegany, hodujący własne traumy z przeszłości karierowicz. Więcej z najsłabszej jak dotąd konkursowej propozycji R@Portu - "EU" autorstwa i reżyserii Tomasza Mana się nie dowiemy.
Andrzej Wajda nie żyje, ale życie biegnie dalej - trzeba ustawić się w kolejce po darmowy pasztet i w odpowiednim momencie rozpłakać przed kamerami. "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" obnaża fasadowość polskiej (i nie tylko) kultury sprowadzanej do pustych frazesów, postaci-pomników i imprez okolicznościowych. Andrzej Wajda nie żyje, ale życie biegnie dalej - trzeba ustawić się w kolejce po darmowy pasztet i w odpowiednim momencie rozpłakać przed kamerami. "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" obnaża fasadowość polskiej (i nie tylko) kultury sprowadzanej do pustych frazesów, postaci-pomników i imprez okolicznościowych.
"Czekając na Turka" Narodowego Starego Teatru z Krakowie wyróżnia bardzo dobre, dojrzałe aktorstwo, ze znakomitym Janem Peszkiem na czele. "Czekając na Turka" Narodowego Starego Teatru z Krakowie wyróżnia bardzo dobre, dojrzałe aktorstwo, ze znakomitym Janem Peszkiem na czele.
Festiwal otworzył pokaz spektaklu "Szwoleżerowie" Teatru Polskiego w Bydgoszczy, wyreżyserowanego przez Jana Klatę. Klata przywołuje samobójstwa kilku znanych polskich żużlowców. Na przykładzie speedwaya ukazuje ciemną stronę życia sportowców: nieustającą presję wyniku, zaniedbywanie życia osobistego, brak prywatności. Reżyser nie może się zdecydować, jak tę historię opowiedzieć: czy groteską i kiczem, którymi od lat biegle się posługuje, czy może zupełnie serio, bo sportowy sukces często ma cenę, o jakiej kibice nie mają pojęcia. W efekcie najlepiej wypadają bydgoscy aktorzy i mocne rockowe brzmienia grających na żywo Polish Hammers.

Tomasz Man w spektaklu według własnej sztuki "EU" Teatru Śląskiego z Katowic kreśli z kolei obraz Europejczyka. Nie doczekamy się tu jednak odkrywczej syntezy współczesnych mieszkańców naszego kontynentu - Europejczyka interesuje własna kariera i seks. Jego związek jest nieudany, a on sam nie ma czasu być szczęśliwym, bo ciągle goni za tym, czego nie ma. W swoim stylu Man w usta bohaterów wkłada relacje sprawozdawcze z ich mało udanego życia. W umownej scenografii, która mieści się w kilku walizkach wyróżniają się obie aktorki Anna KadulskaMonika Radziwon (udaną, "wcieleniową" grą aktorską) i jeden z ich scenicznych partnerów, Andrzej Dopierała (poważnymi problemami z dykcją).

Z kolei Paweł Demirski w duecie z reżyserką Moniką Strzępką kontynuuje swoją opowieść o realiach neoliberalnych w spektaklu Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej". Tym razem jedno z ulubionych pytań Demirskiego "na co idą nasze podatki?" zastąpione jest zajadłą krytyką wszystkiego. Po fascynacji dyskursem neoliberalnym przyszła ponura refleksja, że bunt wobec mechanizmów kierujących gospodarką i przede wszystkim kulturą nie ma właściwie sensu. Artyści są bezsilni, ich głos trafia w próżnię.

Punktem wyjścia do spektaklu jest kontrowersyjna impresja Demirskiego na temat śmierci i pogrzebu Andrzeja Wajdy, obnażająca pustosłowie, lans i zdeprawowanie elit. Obrywa się wszelkiej maści klakierom, w każdej możliwej sytuacji szukających sposobu do wypromowania się, dostaje się zblazowanemu środowisku artystowskiemu, krytykom teatralnym, politykom i oczywiście samemu Wajdzie wraz z jego przyjaciółmi.Stolicy obrywa się za nabrzmiały egocentryzm, prowincji za to, że godzi się ze stereotypem prowincji, a widzom za to, że pozostają biernymi widzami.

I chociaż bardzo dobry zespół Teatru im. Szaniawskiego z Wałbrzycha robi wszystko, by litania skarg i zażaleń Demirskiego i Strzępki brzmiała wiarygodnie, mam wrażenie, że tym razem jeden z najciekawszych teatralnych duetów w naszym kraju zapędził się w kozi róg. Frustracja sytuacją kultury w naszym kraju kończy się smutną puentą, że wszystko będzie takie samo jak dotąd, a kultura polska w dalszym ciągu składać się będzie z pomnikowych postaci-symboli. "Żywą" kulturą nikt się nie interesuje. Zestaw oczywistych prawd wydaje się zamknięciem neoliberalnego cyklu (od "Śmierci podatnika" Teatru Polskiego we Wrocławiu począwszy, przez wałbrzyskie "Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty" i najlepszą w tym nurcie "Operę gospodarczą dla ładnych pań i zamożnych panów" Teatru im. Kochanowskiego w Opolu). To jak dotąd mimo wszystko najciekawsza z propozycji R@Portu.

Bardzo solidny spektakl zaprezentowali artyści ze Starego Teatru w Krakowie. "Czekając na Turka" w reż. Mikołaja Grabowskiego to gorzko-słodka, pełna sentymentalnej tkliwości opowieść o zmianach ustrojowych, na które starsze pokolenie nie potrafi i nie chce się załapać - lękając się "nowego", kurczowo trzyma się tradycji. Reżyser proponuje teatr kontemplacyjny, nieco staroświecki, oparty na bardzo dobrym aktorskim rzemiośle. Pokaz aktorskiego kunsztu dał Jan Peszek, dzielnie wspierany przez Iwonę Bielską i pomysłowy, barwny chór starców (Zbigniew W. Kaleta, Jacek Romanowski, Wiktor Loga-Skarczewski).

Przed nami jeszcze cztery propozycje konkursowe: "Książę Niezłom" - 23.11, godz. 19; "Żywoty Świętych Osiedlowych" - 24.11, godz. 20; "III Furie" - 25.11, godz. 20 i "Generał" - 26.11, godz. 19) oraz trzy pozakonkursowe - "Dom na granicy" - 23.11, godz. 17; "Słodkie rodzynki, gorzkie migdały" - 24.11, godz. 17; "Pierwiastek minus jeden" - 25.11, godz. 17.

Wydarzenia

VI Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port (4 opinie)

(4 opinie)
spektakl dramatyczny, festiwal teatralny

Miejsca

Zobacz także

Opinie (12) 1 zablokowana

  • (2)

    Obrywa się wszelkiej maści klakierom, w każdej możliwej sytuacji szukających sposobu do wypromowania się, dostaje się zblazowanemu środowisku artystowskiemu, krytykom teatralnym, politykom i oczywiście samemu Wajdzie wraz z jego przyjaciółmi. Czyli GW, TVN i Polsat a teraz i TVP?

    • 10 2

    • Tylko? A co z celebrytami, dziennikarzami innych gazet o stacji radiowych? Wazelina leje się potokami

      • 3 1

    • Zapomniałeś o klakierach Prezesa

      Lizusach z GP, ND, RM, ale oni do teatru nie chodzą, wolą nieszpory.

      • 0 0

  • sp.robert dados!

    pamietamy!!!

    • 3 0

  • Szwoleżerowie

    cięzko bylo wczesniej napisac o tym przedstawieniu??? nie chodzi mi o informacji w tekscie, tylko w samym tytule, tak jak teraz (niestety po fakcie)! pewnie niejeden kibic wybrzeza wybralby sie na to przedstawienie gdyby o nim wiedzial.

    • 5 2

  • gdzie graja to Szwolezerowie prosze o info
    dzieki

    • 4 0

  • A KOMEDII NIET?

    • 0 1

  • Szwoleżerowie - grali 4 dni TEMU !!! (2)

    "DZIĘKI", ŻE TAK SZYBKO O TYM PISZECIE

    • 6 0

    • (1)

      pupy dali jak zwykle

      • 4 0

      • przecież pod tekstem masz linki

        do poprzednich tekstów - "Więcej na ten temat" - w kilku z nich o tym tutaj trąbili. Akurat byłam na Klacie i spektakl taki se, ale wstępna wyliczanka żużlowców samobójców robi wrażenie. W tym nasz gdański Jarosław Kalinowski. :(

        • 2 1

  • Szwoleżerowie (1)

    Szwoleżerowie są spektaklem repertuarowym Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Chyba każdy kibic Wybrzeża wie gdzie jest Bydgoszcz ;)

    • 5 0

    • No pewnie.

      Wiemy gdzie stadion żużlowy, a gdzie teatr to już nie koniecznie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedna z najbardziej unikalnych w Polsce kolekcji zbiorów archeologicznych, pochodząca z Afryki, zawiera...?

 

Najczęściej czytane