• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Wydarzenie już się odbyło

A space for Poetry (Przestrzeń dla poezji) - wykład i warsztaty Kennetha Pickeringa

lip 6

sobota, godz. 11:15

Gdańsk, ul. Toruńska 1
bilety 20 zł
ulgowy 1-12 zł

5 czerwca - 7 grudnia 2024, godz. 11:15 - 12:00

Gdańsk,
bilety 20 zł
ulgowy 0-12 zł
A space for Poetry (Przestrzeń dla poezji) - wykład Kennetha Pickeringa

Wykład przeprowadzony przez Kennetha Pickeringa, profesora honorowego Uniwersytetu w Canterbury, aktora i reżysera teatralnego.

Spotkanie w ramach Międzynarodowego Festiwalu Literackiego "BACK 2: Sopot - Poezja - Teatr"

WYKŁAD (w języku angielskim, tłumaczony na język polski) A SPACE FOR POETRY (PRZESTRZEŃ DLA POEZJI) oraz WARSZTATY TEATRALNE "FINDING A VOICE / SZUKAJĄC GŁOSU"
(w języku angielskim, również z tłumaczeniem)

Spotkanie poprowadzi: dr Tomasz Wiśniewski

A SPACE FOR POETRY (PRZESTRZEŃ DLA POEZJI)
Podczas wykładu profesor Kenneth Pickering przedstawi niezwykłe okoliczności przywrócenia Poezji, w formie dialogu, nowoczesnemu teatrowi, dokonanemu w ówczesnym centrum eksperymentu i innowacji - w słynnej Katedrze w Canterbury. Począwszy od lat dwudziestych aż do późnych lat trzydziestych ubiegłego wieku, w Katedrze tworzono i przedstawiano całą serię dramatów pisanych wierszem. Poszukując nowego języka teatru, wskrzeszono tym samym zainteresowanie greckim dramatem, a także tradycyjnym brytyjskim sposobem kształcenia aktorskiego głosu. Niewątpliwie najważniejszym z powstałych wówczas dramatów jest dzieło Thomasa Stearnsa Eliota, o nieprzypadkowym tytule Morderstwo w Katedrze.

Czerpiąc z nabytego w Katedrze w Canterbury doświadczenia aktorskiego i reżyserskiego, jak również z dostępnych tam materiałów archiwalnych, a także z bezpośredniej znajomości aktorów z oryginalnej obsady sztuki Eliota, profesor Pickering przedstawi dziedzictwo dramatów Johna Masefielda, T.S. Eliota, Christophera Fry i Dorothy L. Sayers. Kluczowe będzie dla niego pytanie dlaczego we wczesnych latach dwudziestego wieku tak wielu poetów zwróciło się w stronę pisarstwa scenicznego.

FINDING A VOICE / SZUKAJĄC GŁOSU
Kształcenie brytyjskich aktorów oparte jest w dużej mierze na ćwiczeniu głosu i recytowaniu poezji. Podczas warsztatów Szukając głosu, profesor Pickering zaprosi uczestników do typowego ćwiczenia aktorskiego opartego na świadomym kształtowaniu głosu podczas recytacji poezji. Po wstępnej "rozgrzewce" i ćwiczeniach głosowych, uczestnicy będą mieli możliwość pracy w języku angielskim na wybranych fragmentach tekstu z doświadczonym nauczycielem dykcji.

Kenneth Pickering - profesor honorowy na Uniwersytecie Kent w Canterbury, gdzie pracuje w Eliot College. W przeszłości profesor teatru na Uniwersytecie w stanie Washington w Stanach Zjednoczonych. Jego książka, Drama in the Cathedral (Dramat w Katedrze), została uznana za najlepszą książkę na temat brytyjskiego dramatu poetyckiego z początków dwudziestego wieku. Jest także autorem Key Concepts in Drama and Performance, Studying Modern Drama, Theatre Studies oraz licznych dramatów i książek o teatrze. Grał rolę Thomasa Becketa w dramacie T.S. Eliota Morderstwo w Katedrze, a także reżyserował inscenizacje Sztuk misteryjnych (Mystery Plays) w wielu katedrach brytyjskich.

Thomas Stearns Eliot (1888-1965) - poeta, dramaturg, eseista. Urodzony w USA, został brytyjskim poddanym w roku 1927. Studiował na uniwersytetach w USA (Harvard), Anglii (Oxford) i Francji (Sorbona). Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury za rok 1948. Eliot był jednym z najbardziej śmiałych innowatorów dwudziestowiecznej poezji. Bezkompromisowy zarówno w stosunku do ludzi jak i do języka, uważał że język poezji powinien przedstawiać zawiłości współczesnej cywilizacji, co z kolei prowadzi do trudnej poezji. Jednak pomimo tej trudności twórczość Eliota miała ogromny wpływ na współczesne formy poetyckie. Wielkie uznanie przyniósł mu poemat "Jałowa ziemia" (1922, wydanie polskie w Twórczości 1946), gdzie demaskował kryzys myślowy i cywilizacyjny po I wojnie światowej, podkreślając duchową pustkę człowieka współczesnego.

Sceptycyzm towarzyszy także innym jego utworom, np. poematowi "Wydrążeni ludzie" (1925, wydanie polskie Twórczość 1946). "W Podróży Trzech Mędrców" (1927, wydanie polskie 1959), "Pieśni dla Symeona" (1928, wydanie polskie 1960), "Popielcu" (1930, przekład polski Tygodnik Powszechny 1957) próbuje znaleźć wyjście z pułapki cywilizacji XX w. na gruncie chrześcijaństwa. W "Czterech kwartetach" (1943, wydanie polskie 1960), skupia się na bardzo osobistej refleksji filozoficznej.

Twórczość Eliota jest zanurzona głęboko w tradycji literackiej i kulturowej - erudycyjna, pełna cytatów, odniesień i aluzji. Uznawany jest za odnowiciela dramatu poetyckiego, np. "Mord w katedrze" (1935, wydanie polskie 1976), "Zjazd rodzinny" (1939, przekład polski Dialog 1959).
Inne przekłady na język polski: "Poezje wybrane" (1960), "Szkice literackie" (1963), "Poezje" (1978), "Wybór dramatów" (1982).

Sopocka Scena Off de BICZ, Teatr na Plaży, al. Mamuszki 2, Sopot

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    15 zł
  • Kontakt
    58 555-22-35
Organizator przyjmuje zgłoszenia do 11 kwietnia 2011 roku.

Ilość miejsc na sali: 100.

Rezerwacja pod numerami telefonu:
58 555 22 34, 609 690 038, 609-690-038
e- mailowo: offdebicz@sopot.pl

Opinie

Sprawdź się

W którym roku ukończono budowę gmachu Opery Bałtyckiej?