• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

15. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena: Bach - Pasja wg Św. Jana (1 opinia)

Sala Koncertowa na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert oratoryjny
15. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
BACH - Pasja wg św. Jana BWV 245

Wystąpią:
Barokowa Orkiestra Elbipolis Hamburg
Schleswig-Holstein Festival Choir
Rolf Beck - dyrygent
Eric Stoklossa - tenor
Panajotis Iconomou - bas
Günter Papendell - bas
Tomáš Šelc - bas
Chiyuki Okamura - sopran
Stefanie Dasch - sopran
Iwona Sakowicz - mezzosopran
Karolina Sikora - mezzosopran

W programie:
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) Pasja według św. Jana BWV 245 (1723)

Elbipolis Barockorchester Hamburg

Nazwa Elbipolis oznacza miasto nad rzeką Elbą, albo, jak mówią mieszkańcy Hamburga: Wrota do Świata. Orkiestra barokowa Elbipolis została założona w 1999 roku. Jej biografię artystyczną tworzą znaczące festiwale na które jest zapraszana, takie jak "Das Alte Werk" organizowany przez Filharmonię Kolońską oraz hamburski ośrodek radiowo-telewizyjny NDR, Festiwal Muzyczny w Szlezwiku-Holsztynie, Bachfest w Lipsku, Festiwal Muzyczny Poczdam-Sanssouci, Dni Muzyki Dawnej w Herne, Festiwale Muzyczne w Bremie i Rheingau. Od 2008 roku Elbipolis towarzyszy Chórowi Festiwalu Muzycznego w Szlezwiku-Holsztynie pod dyrekcją Rolfa Becka jak również Chórowi NDR prowadzonemu przez Philippa Ahmanna.

Dwie płyty nagrane przez zespół, Don Quichotte in Hamburg oraz Musik der Pfeffersäcke (Label Raumklang) zostały wysoko ocenione przez internetowe czasopismo Klassik.com. W grudniu 2009 roku wraz z sopranistką Deborah York wydano trzecią płytę z repertuarem Bożonarodzeniowym (Edel Classics). Od 2008 zepół Elbipolis rozpoczał serię koncertów "Baroque Lounge" we współpracy z NDR, Radialsystem V Berlin i berlińskim Kampnagel, w których łączy on muzykę baroku ze sztuką dźwięku uprawianą przez najlepszych europejskich didżejów, takich jak Tim Exile i Brezel Göring.

Chór Festiwalu Schleswig-Holstein w Lubece
Od założenia w 2002 roku Akademii Chóralnej Festiwalu Muzycznego Schleswig-Holstein przez dyrektora naczelnego Rolfa Becka, uczestnicy Akademii Chóralnej występują każdego lata na licznych koncertach jako Chór Festiwalu Schleswig-Holstein. W ten sposób Festiwal rozszerza program edukacyjny słynnej Orkiestry Akademii i Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich. Dyrygenci tacy, jak Robin Gritton, Sir Neville Marriner czy Terry Edwards przygotowują z zespołem wielkie oratoria, a także repertuar a cappella i współczesne dzieła chóralne.
Dzięki wsparciu finansowym POSSEHL Stiftung Lübeck, Chór Festiwalu Schleswig-Holstein ma możliwość koncertowania i odbywania tournée poza ramami letniego festiwalu. Uczestnicy Akademii zbierają się regularnie, aby kontynuować program edukacyjny i rozszerzać doświadczenia chóralne. Chór Festiwalu Schleswig-Holstein wraz z dyrektorem artystycznym Rolfem Beckiem koncertował w całej Europie, w Azji oraz Brazylii.

W 2008 zespół wystąpił w Szanghajskiej Sali Koncertowej na zaproszenie tamtejszej Orkiestry Symfonicznej, odbył tournée ze Mszą h-moll Bacha i Mesjaszem Händla goszcząc w praskim Rudolfinum i w Sali Filharmonii Luksemburskiej, a w 2009 koncertował pod batutą Rolfa Becka w Rio de Janeiro i Sao Paulo, oraz na festiwalach muzycznych: Händla w Halle, Białe Noce w Petersburgu, Rheingau i Lublanie. Chór Festiwalu Schleswig-Holstein i Elbipolis Baroque Orchestra nagrali dla wytworni SONY płytę z oratorium Juda Machabeusz Händla (2010). Z oratorium tym prowadzonym przez Rolfa Becka Chór koncertował na Festiwalu Händla w Getyndze i w Sali Filharmonii Luksemburskiej. W najbliższych planach Chóru jest udział w festiwalach w Granadzie i Stambule, a także koncerty w Japonii i Izraelu.

-----

ROLF BECK
Od ponad dwudziestu lat prowadzi Chór Orkiestry Symfonicznej w Bambergu; jest również założycielem oraz dyrektorem artystycznym Akademii Chóralnej Festiwalu Muzycznego Schleswig-Holstein. Jego zainteresowania repertuarowe koncentrują się wokół wielkich oratoriów i chóralnych dzieł sakralnych, oraz na muzyce współczesnej. W ramach specjalnego koncertu z Orkiestrą Symfoniczną w Bambergu zestawił Noc Walpurgii Mendelssohna z Kantatą Faustowską Schnittkego.

Wraz z Chórem Orkiestry Symfonicznej w Bambergu koncertował w najważniejszych centrach muzycznych w Niemczech i Europie, a także w krajach Ameryki Południowej i Japonii. W Izraelu dyrygował Pasją św. Jana, która była po raz pierwszy wykonana przez zespół gościnny. W ostatnich latach z wielkim powodzeniem gościł na takich festiwalach, jak: Białe Noce w Petersburgu, Praska Wiosna, Festiwal Muzyczny w Rheingau, Festiwal Mozartowski w Würzburgu, Festiwal w Herrenchiemsee, La Folle Journée au Japon oraz Festiwal Beethovenowski w Warszawie.

Z Akademią Chóralną Festiwalu Muzycznego Schleswig-Holstein odbył tournée po Hiszpanii, Rosji, Chinach i Japonii. Do licznych orkiestr, z którymi współpracował zaliczają się m.in. Orkiestra Symfoniczna w Bambergu, Filharmonia Czeska, Praska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Gulbenkiana w Lizbonie, Orkiestra Symfoniczna w Jerozolimie, Orkiestra Filharmonii w Osace, Szanghajska Orkiestra Symfoniczna i Orkiestra Ensemble Kanazawa.

Rolf Beck szczególnie zainteresowany jest pracą z młodymi muzykami. Wiosną i latem 2008 sukcesem zakończyły się jego koncerty z Fantazję chóralną Beethovena (Szanghaj, Kanazawa i Tokio) i Mszą h-moll Bacha (Brno i Praga), na których partie solowe wykonywali byli uczestnicy Akademii Chóralnej. Latem 2009 poprowadził niemiecką premierę Pasji św. Jana Bacha w inscenizacji Roberta Wilsona w teatrze w Kilonii. Z wielkiej liczby nagrań płytowych Rolfa Becka szczególnie godne uwagi są rejestracje Uczty Aleksandra Händla, Petite Messe solennelle Rosiiniego oraz Oratorium Bożonarodzeniowe Bacha.

ERIC STOKLOSSA
Niemiecki tenor urodził się w Dreźnie i tam też rozpoczął muzyczną edukację w słynnym chórze Kreuzchor. Nagrody w krajowym konkursie "Jugend Musiziert" zadecydowały o przyjęciu go do Konserwatorium Muzycznego Carla Marii von Webera w Dreźnie, gdzie studiował pod pod kierunkiem Margret Trappe-Wiel i Romelii Lichtenstein (dyplomu w 2006). W rodzinnym mieście zadebiutował partią Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie na małej scenie Teatru Państwowego. W 2006 roku na Festiwalu Muzycznym w Dreźnie zaśpiewał Abla w operze Franza Seydelmanna La morte d'Abèl.

W świadomości krytyków zagranicznych artysta zaistniał dzięki stworzonemu przez siebie portretowi Aljeji w operze Janáčka Z domu umarłych, w reżyserii Patrice'a Chereau i pod dyrekcją Pierre'a Bouleza, życzliwie przyjętej podczas Wiedeńskich Tygodni Festiwalowych (2007). W tej inscenizacji zadebiutował kolejno na Holland Festival w Amsterdamie, Międzynarodowym Festiwalu Operowym w Aix-en-Provence (2007), a także w Teatro Massimo w Palermo (2008), w Metroplitan Opera w Nowym Jorku (2009) i mediolańskiej La Scali (2010). W 2009 roku w La Scali wcielił się w postać Janka w Sprawie Makropulosa Janáčka.

Repertuar artysty obejmuje utwory od baroku po współczesność, m.in. Sesta w Juliuszu Cezarze Händla, Belmonta, Ferranda i Don Ottavia w operach Mozarta oraz Alfreda w Zemście nietoperza Straussa. Był również wykonawcą tak rzadko wykonywanych partii jak Alfons w La sorella amante Hessego, Mozarta wMozarcie i Salierim Rimskiego- Korsakowa, Kamerdynera w Wizycie starszej pani Gottfrieda von Einema. Jako ceniony śpiewak koncertowy brał udział w wykonaniach J.S. Bacha - Pasji wg św. Mateusza Bachapod dyrekcją Denissa Russelaa-Davisa, Mszy h-moll poprowadzonej przez Helmuta Rillinga i Oratorium na Boże Narodzenie z Gothartem Stierem - oraz w Stabat Mater Dworzaka pod dyrekcją Laurence'a Equileya.

TOMAŠ ŠELC
Bas-baryton. Absolwent Konserwatorium Muzycznego w Bratysławie w specjalności dyrygentura chóralna oraz śpiew operowy. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym w Bratysławie w klasie śpiewu operowego Petera Mikuláša. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych, m.in. zdobywcą I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym im. Imricha Godina "Iuventus Canti" (2006 i 2009), wielu nagród w głównych kategoriach na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dvořáka w Karlovych Varach(2007) oraz I nagrody i Nagrody Orkiestry Dohnányi na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Händla w Egerze (2010).

Jako solista współpracował z Orkiestrą Symfoniczną w Kanazawie (Japonia), a także z zespołami w Czechach i Słowacji - Czeskimi kameralnymi solistami, Orkiestrą Filharmonii w Zlínie, Orkiestrą Kameralną Bohdana Warchala, Solamente Naturali, Orkiestrą Kameralną "Technik". Od 2004 regularnie brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Schleswig-Holstein, a od 2006 współpracuje z Bamberger Symphoniker jako chórzysta. W 2010 uczestniczył w rejestracjach płytowych utworów Vladimira Godara (Querela pacis) i Jána Levoslava Belli (dzieła wszystkie). Tomáš Šelc jest także dyrygentem Żeńskiego Chóru Nevädza w Stupavie (Słowacja).

CHIYUKI OKAMURA
Japońska sopranistka studiowała na Uniwersytecie w Kochiw klasie Jojiego Obary.Kontynuowała edukację wokalną w Europie w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu oraz w Hochschule für Künste w Bremie u Harry'ego van der Kampa i Clemensa Löschmanna. Głównym polem zainteresowań Chiyuki Okamury jest muzyka barokowa, czego dokumentem są nagrania takich oratoriów, jak Uczta Aleksandra Händla pod batutą Rolfa Becka czy Pasterze betlejemscy Kapsbergera z zespołem Echo du Danube. Olbrzymi wpływ na pracę śpiewaczki miały kursy mistrzowskie u takich artystów, jak Norman Shetler i Christoph Prégardien.

STEFANIE DASCH
Niemiecka sopranistka studiowała u Reinharda Leisenheimera i Kurta Molla w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii.Na scenie występowała w partiach Blondy (Uprowadzenie z seraju Mozarta), Małgosi (Jaś i Małgosia Humperdincka) i Marii (Car i stolarz Lortzinga). Stefanie Dasch otrzymywała zaproszenia na takie festiwale, jak Fetes musicales de Savoie, Festiwal w Lucernie, Pfingstfestpiele Baden-Baden oraz Festiwal Muzyczny Schleswig-Holstein.Razem z Chórem Festiwalu Schleswig-Holstein koncertowała w ważniejszych europejskich ośrodkach muzycznych. Ostatnio była solistką w Requiem Mozarta pod batutą Rolfa Becka prowadzącego Szanghajską Orkiestrę Symfoniczną.

IWONA SAKOWICZ
Mezzosopran, urodziła się w Białymstoku. Studiowała w Konservatorium der Stadt Wien i uczęszczała do Flanders Operastudio w Belgii. Obecnie kontynuuje edukację w Wiedniu pod kierunkiem Iriny Gavrilovici. W bogatym repertuarze śpiewaczki znajdują się takie role, jak Dorabella (Così fan tutte), Cherubino (Wesele Figara), Ruggiero (Alcina Händla) i Dydona (Dydona i Eneasz).

Śpiewała pod batutą takich dyrygentów, jak Pierre Boulez i Erwin Ortner, oraz uczestniczyła w kursach mistrzowskich u Christy Ludwig, Julii Hamari, Ann Murray i Rudolfa Piernaya.Plany artystki na przyszłość obejmują takie angaże, jak Paź (Salome R. Straussa) w Festspielhaus Baden-Baden, Julia (Wielka księżna de Gérolstein Offenbacha) w Szwajcarii i debiut w Theater an der Wien w operze Lery Auerbach.

KAROLINA SIKORA
Mezzosopran, urodzona w Gdańsku. Edukację wokalną rozpoczęła w 1998 r. w PSM II st. w Gdańsku w klasie śpiewu Longiny Kozikowskiej-Bruny. W 2006 r. ukończyła z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki (klasa śpiewu prof. Ryszarda Minkiewicza) oraz w roku 2008 również z wyróżnieniem Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu (klasa śpiewu prof. Renaty Behle). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2004/2005, oraz w latach 2007/2008 prestiżowego programu stypendialnego DAAD w Niemczech.

Brała udział w mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych m.in. przez Rolando Panerai, Paula Esswooda, Larissę Gergievę, Ingrid Kremling, Angelę Denoke, Gerharda Kahrego, Margreet Honig.
Jest laureatką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. L. Różyckiego w Gliwicach (I nagroda), VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego dla Młodych Śpiewaków Operowych im. N. Rimskiego-Korsakova organizowanego przez Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu (III Nagroda), 23. Międzynarodowego Konkursu Operetkowego im. Roberta Stolza w Hamburgu (I Nagroda).
W 2006 roku została przyjęta do Studia Operowego przy Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu.
Od 2005 roku bardzo ściśle współpracuje z Schleswig-Holstein Musik Festival. W ramach jego działalności występowała jako solistka m.in. na festiwalu La Folle Journee au Japon Tokio (Japonia), Mozarteum Brasileiro Sao Paulo&Rio de Janeiro (Brazylia), Kanazawa Ishikawa Concert Hall (Kanazawa), Shanghai Festival (Chiny), Mozart-Festival (Johannesburg, RPA), Rheingau Musik Festival (Niemcy), Händel-Festspiele, Dom Halle, (Niemcy), Bodenseefestival Konstanz (Niemcy), pracując m.in. z takim dyrygentami jak Rolf Beck, Thomas Hengelbrock, Robert Gritton, Peter Schreier, Christoph Eschenbach. Poza tym udział w "48 Stagione Concertistica" w Politeama Garibaldi w Palermo (Sycylia), XVIII Uroczystym Koncercie Charytatywnym Lions Club Gdańsk Neptun. Z orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Kaia Bumanna wykonała pieśni na mezzosopran i orkiestrę symfoniczną "Sea Pictures" E. Elgara. W marcu 2009 roku dokonała nagrania dla niemieckiej wytwórni Hänssler Classic oratorium "Alexander's Feast" G.F. Händla. W grudniu 2010 roku wraz z Bamberger Symphoniker wykonywała partię altową w "Mesjaszu" G.F. Händla w Filharmonii Narodowej w Bamberg (Niemcy).

W 2007 roku debiutowała rolą Jasia w operze "Jaś i Małgosia" E. Humperdincka
w Staatstheater Lüneburg. Następnie w Theater Forum w Hamburgu wykonywała partię Mère Marie w "Dialogach Karmelitanek" F. Poulenca. Od sezonu artystycznego 2009/2010 współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku. Występuje m.in. w spektaklach: "Ariadna na Naxos" R. Straussa (Kompozytor), "Czarodziejski Flet" W.A. Mozarta (III Dama), "Makbet" G. Verdi (Dama).

Opinie (1)

  • A potem na najebke

    do Zacisza!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Pierwszą polską nazwą Muzeum Narodowego w Gdańsku było: