Wystawa "Polityczni designerzy" nie mogła odbyć się gdzie indziej. Instytut Sztuki Wyspa konsekwentnie realizuje niełatwy program wystawienniczy, ale sukcesywnie i krytycznie mierzący się z historią, a konkretnie jej częścią dotyczącą ruchu solidarnościowego i pojęcia demokracji.
Wystawa "Polityczni designerzy" prezentowana w
IS Wyspa to artystyczna interpretacja pojęcia demokracji oraz
pretekst do pytania co się stało z Solidarnością od momentu jej narodzin aż do dnia dzisiejszego. Centralna część ekspozycji skupia się na tej drugiej kwestii. Tu punktem wyjściowym dla wypowiedzi artystów stał się logotyp rozpoznawalny na całym świecie, mianowicie
logo "Solidarności" zaprojektowane przez Jerzego Janiszewskiego, w toku historii często nadużywane i tracące swój pierwotny wyraz .
Jaki jest więc los polskiej współczesnej historycznej "ikony"? Krytycznym komentarzem są prace
Ani Witkowskiej oraz G
rzegorza Klamana. Artyści rozprawiają się z romantycznym mitem solidarnościowym w dwojaki sposób. Witkowska stworzyła mural
"Przeszłość 2", odwołujący się bezpośrednio do logotypu Janiszewskiego. Hasło "Przeszłość" nakreśliła pismem naśladującym logo Solidarności, lecz zamiast polskiej flagi w projekcie umieściła uschniętą gałąź. Szara tonacja obrazu zastąpiła oryginalne kontrasty barw narodowych - stagnacja, mrok i nijakość zastąpiły dawną czystość i moc przekazu. Również
praca Grzegorza Klamana, instalacja stworzona z 4000 żołnierzyków, zatytułowana
"Solidarność made in China" nie pozostawia złudzeń co do przemian, którym uległy idee ruchu.
Zestawienie tychże prac z przedrukami plakatów Solidarności z 1989 roku, min.
Tomasza Sarneckiego "W samo południe", czy "Żeby Polska była Polską.2+2 musi być zawsze cztery" Henryka Tomaszewskiego, powoduje, że realizacje obojga gdańskich artystów działają jeszcze mocniej.
Ta część wystawy to
gorzki komentarz, ale
"Polityczni designerzy" to nie tylko ostre żądło krytyki, a punkt wyjścia. Wyspa stanie się mianowicie
miejscem dyskursu politycznego w postaci debat odbywających się w przestrzeni instalacji
Lindy Pollack "Habeas Lounge", na którą składa się wielka czerwona kanapa ustawiona na czerwonym dywanie. Przez kolejne trzy miesiące przy zaangażowaniu
Krytyki Politycznej projekt będzie nabierał rozpędu, a jego efekty będą udostępniane na stronie internetowej Wyspy.
Tym samym rozszerzy się idea projektu badawczego "
Re-Designing the East", w którego skład wchodzi gdańska wystawa.