• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat

Z Gdyni w daleki świat. Wystawa modeli statków z II połowy XX w. na Sołdku

Czym różni się masowiec od drobnicowca? Co kryje się pod tajemniczym skrótem ro-ro? Na jakich statkach produkuje się konserwy rybne? Na te i wiele innych pytań będzie można znaleźć odpowiedź odwiedzając nową wystawę czasową Z Gdyni w daleki świat. Stocznia Gdynia i jej statki w Ładowni nr 2 na Sołdku.

14 modeli statków, wśród których znalazły się olbrzymy o rozmiarach odzwierciedlających wielkość oryginałów w skali nawet 1:100, już wkrótce będzie można obejrzeć z bliska w przestrzeni statku-muzeum Sołdek. Są to wierne, pomniejszone kopie rzeczywistych jednostek budowanych w Stoczni Gdynia S.A. do roku 2002. Precyzja wykonania i uwzględnienie najdrobniejszych szczegółów, to charakterystyczne cechy modeli wykonanych w nieistniejącej już pracowni modelarskiej gdyńskiej stoczni, jako reprezentacje ofertowe dla potencjalnych armatorów. Wyeksponowanie obiektów w industrialnej Ładowni nr 2 tworzy idealne tło dla technicznego, morskiego charakteru wystawy, która w efektowny sposób dokumentuje fragment najnowszej historii polskiego przemysłu stoczniowego.

Oprócz dokładnych modeli statków, goście na wystawie mogą poznać również historię gdyńskiego przedsiębiorstwa. W warunkach gospodarki wolnorynkowej Stocznia Gdynia S.A. funkcjonowała do 2008 r. Zasady narzucone przez Komisję Europejską, ograniczające pomoc państwową, spowodowały upadek gdyńskiego przedsiębiorstwa. Majątek stoczni został częściowo sprzedany, a w części wydzierżawiony innym podmiotom gospodarczym. Powyższa sytuacja prawna gdyńskiej stoczni trwa do dziś.

Jeszcze pod koniec ubiegłego roku Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku, dzięki dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, udało się zakupić kolekcję 36 modeli statków, należących do majątku stoczni.

- Zbiór obejmuje praktycznie wszystkie ważniejsze typy jednostek, jakie produkowano w Gdyni w latach 1963 2002, a więc zbiornikowce przystosowane do transportu m.in. ropy naftowej lub chemikaliów, drobnicowce, masowce, trawlery-przetwórnie i trawlery-zamrażalnie, samochodowce ro-ro, kontenerowce czy też budowane na początku dwudziestego pierwszego wieku uniwersalne wielozadaniowce - informuje dr Jan Tymiński z Działu Historii Budownictwa Okrętowego.

Zadanie: Zakup muzealiów: 36 sztuk modeli statków sfinansowano z dotacji celowej na wydatki inwestycyjne ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa. Dofinansowanie: 120 000 PLN.

16 lipca 2022 - 31 marca 2023, godz. 12:00

Sopot,
Wstęp wolny

Opinie

NIE PISZ Z NIENAWIŚCIĄ I HEJTEM.

TAKIE OPINIE SKASUJEMY.

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

Sprawdź się

Pierwszym gospodarzem Dworu Artusa było: