• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Wdzięk i fantazja. Moda i reklama w PRL-u w twórczości fotograficznej Zbigniewa K. Wołyńskiego

Historia fotografii reklamowej i mody w dobie PRL-u jest jednym z najsłabiej rozpoznanych epizodów w dziejach polskiej twórczości fotograficznej. Specyfika gospodarczo-polityczna kraju oraz skupienie środowiska fotograficznego wokół celów wyznaczonych przez Związek Polskich Artystów Fotografików powodowały, że działalność komercyjna była marginalizowana i niemal całkowicie pomijana w twórczych życiorysach.

18 maja - 14 lipca 2024, godz. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Wernisaż: 25.03.2022 r., godz. 18.00.
Wstęp na wernisaż jest bezpłatny.

Jedną z postaci nieobecnych w omówieniach dwudziestowiecznej fotografii jest bohater wystawy Zbigniew K. Wołyński, twórca, który odegrał ogromną rolę w kształtowaniu ówczesnych wyobrażeń o fotografii reklamowej i mody. Był fotografem wyznaczającym trendy w rodzimym środowisku twórców reklamy, jednocześnie w jego postawie i specyfice warsztatu można ujrzeć odbicie szeregu uwarunkowań i konteksty funkcjonowania ówczesnych twórców nakierowanych na cele utylitarne. W okresie od połowy lat pięćdziesiątych do schyłku dekady gierkowskiej jego prace wielokrotnie nabierały charakteru materiału wzorcowego. Był on też pierwszym polskim teoretykiem fotografii mody, publikującym w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, a jego teksty, ilustrowane własnymi pracami, ukazywały się na terenie krajów demokracji ludowej. Pośród nich jednym z najważniejszych był artykuł pt. Charme und Phantasie opublikowany w niemieckim czasopiśmie Fotografik w 1957 roku, od którego został zapożyczony tytuł niniejszej wystawy. Związki artysty ze światem mody wynikały z faktu, że w okresie 19561958 był etatowym fotografem Biura Mody, firmy, która stanowiła zalążek legendarnej Mody Polskiej.

Wołyński, od przełomu lat 50. i 60., zajmował się fotografią reklamową, pracując dla wielu zleceniodawców, a jego sukcesy na nielicznych ówcześnie wystawach organizowanych pod hasłami, najpierw, fotografii użytkowej i później, od lat siedemdziesiątych, fotografii reklamowej, przyniosły mu szereg nagród i zainteresowanie jego osobą w branży reklamowej. Był jedynym polskim fotografem, którego portfolia i omówienia kilkukrotnie przedstawiał na swoich łamach branżowy miesięcznik Reklama. Momentem kulminacyjnym kariery Zbigniewa K. Wołyńskiego stał się 1972 rok, kiedy w trakcie Międzynarodowego Kongresu Reklamy Socjalistycznej w Poznaniu eksponowano jego indywidualną wystawę jako jeden z elementów oprawy plastycznej tego szeroko komentowanego wydarzenia, mającego na celu wyznaczyć drogi rozwojowe działalności reklamowej w krajach RWPG. W jego pracach można odnaleźć szereg inspiracji, od wzorów płynących z przedwojennego awangardowego kina i fotografii, przez stylistykę fotografii zachodnich magazynów mody takich jak: Vogue czy Harper`s Bazaar po Polską Szkołę Plakatu.

Twórczość Zbigniewa K. Wołyńskiego stanowi niewątpliwie jedną z kluczowych części składowych dziedzictwa polskiej fotografii reklamowej drugiej połowy XX wieku, a wystawa jest tak zaaranżowana, by ukazać nie tylko dorobek artysty i jego źródła, ale również poprzez m.in. swoją architekturę odtwarzającą wybrane aspekty oryginalnych pokazów artysty pokazać kontekst funkcjonowania tego rodzaju prac w dobie PRL-u.

Kurator wystawy: Maciej Szymanowicz
Kierownik projektu: Waldemar Elwart
Współpraca i konsultacje: Piotr Wołyński
Projekt architektoniczny: Dorota Terlecka
Opracowanie plastyczne: Julia Mirny
Producent wystawy: Madax Tomasz Wiśniewski



Charm and Fantasy. Fashion and advertising in the Polish Peoples Republic in the photography of Zbigniew K. Wołyński

The story of advertising and fashion photography in the Polish Peoples Republic is one of the least known chapters in the history of Polish photographic art. Polands peculiar economic and political situation and photographers focus on goals set by the Polish Union of Artist Photographers caused commercial photography to be marginalised and almost completely left out of artists bios.

One of the people who are missing from studies on 20th-century Polish photography is Zbigniew K. Wołyński, an artist who played a massive role in shaping the idea of advertising and fashion photography of his time. He was a trendsetter among Polish advertising artists. At the same time, his attitude and distinct technique reflect a number of circumstances and contexts in which utilitarian artists operated at the time. From the mid-1950s to the late-1970s his work took on the status of a paragon. He was also Polands first fashion photography theoretician, getting published in the second half of the 1950s, with his articles, illustrated with his own work, appearing in other communist countries. One of the most important articles among them was Charme und Phantasie, published in the East German Fotografik Magazine in 1957, which gives this exhibition its name. The artists relationship with the world of fashion came from the fact that, in 19561958, he was the house photographer of Biuro Mody (Fashion Bureau), a firm that later became the legendary Moda Polska Polish Fashion Company.

In the late 50s/early 60s, Wołyński was an advertisement photographer for many patrons, and his success at the few such exhibitions held at the time, initially for utilitarian photography and then, starting in the 1970s, for advertising photography, led to him winning a number of awards and much attention from the advertising trade. He was the only Polish photographer whose portfolios and write-ups appeared several times in Reklama advertising trade monthly. The highlight of Zbigniew K. Wołyńskis career was 1972, when he had a solo exhibition as part of the visual component of the International Socialist Advertising Congress in Poznań, Poland, a widely commented event that was to set the path forward for advertising in Comecon countries [Comecon, or the Council for Mutual Economic Assistance, was a trade bloc led by the Soviet Union]. His inspirations included pre-World War II avant-garde cinema and photography, the photography style of Western fashion magazines, such as Vogue or Harper`s Bazaar, and the Polish Poster School.

Zbigniew K. Wołyńskis art is certainly one of the key constituents of the legacy of Polish advertising photography in the second half of the 20th century. The exhibition is arranged in such a way as to show not only the artists oeuvre and his inspirations, but also the context of what place such works had in communist Polandthrough features including their architecture that recreates selected aspects of the artists original exhibitions.

Exhibition Curator: Maciej Szymanowicz
Project Coordinator: Waldemar Elwart
Assistance and consultation: Piotr Wołyński
Architecture Design: Dorota Terlecka
Visual Design: Julia Mirny
Exhibition Producer: Madax Tomasz Wiśniewski

Opinie

Sprawdź się

Jaką nazwę nosił festiwal, który później został przekształcony w odbywający się do dziś Festiwal Polskich Filmów Fabularnych?

 

Najczęściej czytane