• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Trwa Festiwal Pociąg do Miasta. Wsiadaj

Łukasz Rudziński
10 sierpnia 2022, godz. 07:00 
Opinie (22)
Festiwal Pociąg do Miasta odbywa się w dniach 8-13 sierpnia w miejscach nieoczywistych, na podwórzach i placach znajdujących się w centrum Gdyni. Każdego wieczoru spektakle rozpoczynają się o godz. 21. Festiwal Pociąg do Miasta odbywa się w dniach 8-13 sierpnia w miejscach nieoczywistych, na podwórzach i placach znajdujących się w centrum Gdyni. Każdego wieczoru spektakle rozpoczynają się o godz. 21.

W poniedziałek 8 sierpnia rozpoczął się Festiwal Pociąg do Miasta - przez tydzień w kilku miejscach zlokalizowanych w centrum Gdyni o godz. 21 grane są spektakle z całej Polski. Pełne wyśpiewanego buntu "Mury krzyczą albo Uliczna Śpiewka", grane na początku festiwalu na Podwórku ART przy Klubie Muzycznym Ucho, rozbudzają apetyt na więcej. Wstęp na wszystkie spektakle jest wolny.



Co grają w teatrach


Już po raz ósmy w Gdyni, w plenerze, podziwiać można artystów z różnych stron Polski podczas spektakli prezentowanych w ramach Festiwalu Pociąg do Miasta. Impreza organizowana przez twórców Teatru Gdynia Główna już w swojej nazwie nawiązuje do siedziby tego teatru (w piwnicach gdyńskiego dworca) niejako definiując liczne próby tej sceny, by w okresie letnim wyjść w plener do publiczności, grając swoje i gościnne, niebiletowane latem produkcje.

Wykrzyczeć swój gniew



Od kilku lat spektakle grane są równolegle w różnych lokalizacjach przez dwa kolejne dni. Jednym z tych, które otworzyły festiwal było przedstawienie Nieformalnego Kolektywu Czy z Wrocławia "Mury krzyczą albo Uliczna Śpiewka". To aktorski duet Rafała Derkacza i Alberta Pyśka (także współautora tekstu i scenariusza, które przygotował razem z reżyserką Magdaleną Drab) czyli Krótkiego i Długiego jak nazywają swoich bohaterów podczas przypadkowego spotkania przy murze. Ten mur jest raczej metaforą muru, ponieważ można po nim "malować" światłem i służy za ekran projekcyjny rozmaitych haseł i komiksowych rysunków, zsynchronizowanych z działaniami aktorów i wypowiadanymi przez nich tekstami.

  • Spektakl "Mury krzyczą albo Uliczna Śpiewka".
  • Spektakl "Mury krzyczą albo Uliczna Śpiewka".
  • Spektakl "Mury krzyczą albo Uliczna Śpiewka".
  • Spektakl "Mury krzyczą albo Uliczna Śpiewka".
  • Spektakl "Mury krzyczą albo Uliczna Śpiewka".
  • Spektakl "Mury krzyczą albo Uliczna Śpiewka".
Bohaterowie dobrani są na zasadzie przeciwieństw - jeden to mieszkający z rodzicami student, który przytłoczony studiowaniem wziął urlop dziekański, drugi to miejscowy menel, typ raczej spod ciemnej gwiazdy, przybłęda, dziwaczny autsajder i awanturnik. Podczas przypadkowego spotkania łączy ich frustracja i gniew, które wyrażają nie stroniącym od wulgaryzmów językiem. Smutek, rozpacz i desperacja mieszają się ze sobą w kolejnych poetyckich tekstach piosenek, śpiewanych solo lub w duecie.

Premiera spektaklu o Annie Walentynowicz na 42. rocznicę wybuchu strajków sierpniowych



Ich gniew to niezgoda na rzeczywistość, w której bogaci się bogacą, a biedni biednieją i w której nie mają perspektyw by odnieść sukces. Co ciekawe, podstawą scenariusza i piosenek były oryginalne napisy z miejskich murów, które niekiedy urastały do rangi motywów przewodnich po niewesołym życiu któregoś z bohaterów (np. w trakcie piosenki "Prawdziwa moja mama dama to"). Osobliwy, szokujący plebiscyt wśród publiczności puentuje to chropowate jak powierzchnia muru dzieło, które z pewnością w wymowie jest bliskie wielu ludziom, także tym niewykluczonym społecznie. Na patio Konsulatu Kultury 8 i 9 sierpnia zagrano w tym samym czasie "A ja żyję bardzo" Fundacji Pod Sukniami ze Szczecina.

Migracje i ich konsekwencje



Kolejne dwa dni - 10 i 11 sierpnia - pozwolą poznać "Nie/znajomych" Teatru Gdynia Główna w reżyserii Ewy Ignaczak oraz spektakl "Echa" Teatru Migro z Krakowa. Pierwszy ze spektakli umożliwi zetknięcie się z tematem uchodźców i imigracji, bo bohaterowie "Nie/znajomych" pochodzą z  Ukrainy, Gruzji i Białorusi i stawiają swoje pierwsze kroki w Polsce. Kanwą scenariusza były rozmowy z nastoletnimi cudzoziemcami z gdyńskiej szkoły podstawowej.

10 i 11 sierpnia można m.in. zobaczyć spektakl "Echa" Teatru Migro z Krakowa - impresję na temat Kresów Wschodnich. 10 i 11 sierpnia można m.in. zobaczyć spektakl "Echa" Teatru Migro z Krakowa - impresję na temat Kresów Wschodnich.
Natomiast "Echa" są próbą przywołania dawnych międzywojennych i powojennych Kresów Wschodnich. Dawne narodowości, społeczności i kultury tego obszaru ożyją dzięki muzyce i pieśniom śpiewanym przez aktorów. Ulotne często historie zaklęte są w niemych przedmiotach, które po ich właścicielach sprzed II wojny światowej i tuż po niej pozostały. Spektakl w reż. Moniki Kozłowskiej poświęcony jest migracjom i przesiedleńcom, co przez wojnę na Ukrainie ponownie stało się tematem bardzo aktualnym.

Gdzie oglądać?
"Nie/znajomi" - plac targowy przy Hali Rybnej (ul. Wójta Radtkego 36)
"Echa" - plac przy Automobilklubie Morskim (ul. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego 28)


Pamięci bajarzy i niewypowiedzianych historii



12 i 13 sierpnia nastąpi zwrot ku ludziom niesłyszanym z innych powodów. W "Historji" powstałej w ramach projektu "Teatr na Faktach" Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu usłyszymy tych, którzy historiami zajmowali się zawodowo - opowiadacze, bajarze dziś należą do rzadkości, a przecież tradycje ustnych przekazów w wielu miejscach Europy mają silne tradycje i są traktowane na równi z muzyką, teatrem i filmem. O tym opowiada dokumentalny spektakl wyreżyserowany przez Dorotę Bator.

Natomiast 12 i 13 sierpnia będzie okazja, aby poznać "Historję" - spektakl powstały w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu, poświęcony opowiadaczom i bajarzom. Natomiast 12 i 13 sierpnia będzie okazja, aby poznać "Historję" - spektakl powstały w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu, poświęcony opowiadaczom i bajarzom.
Natomiast "Chłopaki. Prawo głosu" Kolektywu Kobietostan z Wrocławia sięga po formę koncertu performatywnego i dokumentu scenicznego. Artystki teatralne i performerki Agnieszka Bresler, Martyna Dębowska i Iwona Konecka podejmują w nim temat prowadzonej przez siebie w zakładach karnych pracy teatralnej wokół konstruktu płci. Spektakl wyreżyserowała interdyscyplinarna twórczyni Weronika Fibich. Dziewczyny nazwały się "Chłopakami" i postanowiły przestać milczeć. Prawo głosu to ich pierwsza publiczna wypowiedź.

Gdzie oglądać?
"Historja" - plac przy budynku Flora Development (ul. św. Piotra 4)
"Chłopaki. Prawo głosu" - hangar Yacht Klubu Stal Gdynia (Aleja Jana Pawła II 9 - wejście od strony mariny)


Recenzja "Dojrzeć do dzieciństwa" Teatru Gdynia Główna



W niedzielę 14 sierpnia, o godz. 18 będzie kolejna okazja, aby uczestniczyć w Odysei Schulzowskiej i obejrzeć dwa spektakle Teatru Gdynia Główna (jeden po drugim): "Dojrzeć do dzieciństwa" w reż. Ewy Ignaczak i "Sanatorium" w reż. Idy Bocian - oba według prozy Brunona Schulza. Spektakle zagrane zostaną na parkingu przy Dworcu PKP Gdynia Główna (Plac Konstytucji 1). Wstęp wolny.

Wydarzenia

8. Ogólnopolski Festiwal Teatralny "Pociąg do Miasta - Stacja Sanatorium"

festiwal teatralny, przegląd

Miejsca

Spektakle

Zobacz także

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (22)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Do DNA

wystawa

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki

wystawa

Kolekcja w działaniu

wystawa

Kulinaria

Sprawdź się

Sprawdź się

Dwie tancerki Akrobatycznego Teatru Tańca Mira-Art z Gdyni były finalistkami programu:

 

Najczęściej czytane