stat

Teatr przy Stole: Anna Burzyńska - Akompaniator

Na listopadowe spotkanie w Teatrze przy Stole zapraszamy wyjątkowo w trzeci poniedziałek miesiąca.

18 listopada o godz. 18.30. zaprezentujemy przewrotną współczesną komedię Anny Burzyńskiej pt. "Akompaniator". Bohaterami tej sztuki są śpiewaczka operowa i pianista, jej równolatek, towarzyszący divie od wielu lat i kochający się w niej beznadziejnie. Po trzydziestu latach, podczas jednej z prób, akompaniator postanawia wreszcie odsłonić swoje uczucia. W miarę biegu opowieści bohaterowie przechodzą wewnętrzne przeobrażenia, a komediowo rozpoczynająca się sztuka ewoluuje w stronę psychologicznego thrillera. W czytaniu "Akompaniatora" udział wezmą aktorzy związani z Teatrem Wybrzeże. W rolę divy wcieli się Marzena Nieczuja Urbańska, a postać pianisty wykreuje Krzysztof Gordon. Opiekę reżyserską nad spektaklem sprawuje Krzysztof Gordon. Opieka artystyczna i prelekcja poprzedzająca czytanie sztuki - prof. Małgorzata Jarmułowicz z Katedry Dramatu i Teatru UG.

Wstęp wolny
Zapraszamy

Anna Burzyńska - dramatopisarka, pisarka, profesor na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagielońskiego, kierownik Katedry Teorii Literatury, kierownik literacki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Autorka rozpraw i książek naukowych z zakresu współczesnej wiedzy o literaturze, filozofii ponowoczesnej i sztuki postmodernizmu. Laureatka licznych nagród naukowych, literackich i dramaturgicznych. Była jurorką na wielu festiwalach teatralnych i filmowych. Współpracowała również z radiem i telewizją oraz szkołami teatralnymi i filmowymi w całej Polsce. Autorka powieści, opowiadań i sztuk teatralnych, tłumaczonych na kilkanaście języków i wielokrotnie wystawianych w teatrach w Polsce, za granicą, a także w teatrze polskiego radia i w telewizji. Wydała dwa tomy dramatów: "Nicland. Cztery sztuki teatralne". Seria: Dramat Współczesny (Kraków 2004), "Los hombres al borde de un ataque de nervios", przekł. na j. hiszpański J. Bielak i X. Farrė, Stowarzyszenie Reżyserów Hiszpańskich (Madryt 2007). Członkini Europejskiej Federacji Towarzystw Autorów Teatralnych (FATE) z siedzibą w Madrycie.

Sztuki teatralne: "Czary Mary" (sztuka dla dzieci, 2002), "Wszystko gra, czyli miesiąc miodowy" (2002),"Najwięcej samobójstw zdarza się w niedzielę (2003), "Surwiwal, albo "wyjść na plus" (2003), "Nicland" (2003), "Życie do natychmiastowego użytku" (2004), "Jeśli pragniesz kobiety, to ją porwij" (2004), "Mężczyźni na skraju załamania nerwowego (2004), "Nicland/Surwiwal" (2005), "Krzyk. Monolog na kilka głosów" (2005), "Teatr namiętności Zygmunta i Delfiny" (spektakl radiowy, 2006), "Tango Piazzolla" (spektakl muzyczny, 2006), "Sceny z życia rodzinnego" (2007), "Akompaniator" (2007), "Post-Makbet" (2008), "Malawita. Ballada o mafii" (spektakl muzyczny, 2008), "Zakręcony Słowacki, czyli noc w malinach" (2009), "Wiera Gran" (2009), "Krzyżacy, czyli teatr w kryzysie" (2010), "Symulacja" (2010), "Kobieta finalna" (2013), "Niżyński. Zapiski z otchłani" (2013), "Transakcja" (2014), "Cafe Luna", "Tango Piazola i in.

Sztuka "Akompaniator" miała premierę we wrześniu br. w Austrii. Inscenizację z rolami Judith Brandstaetter i Jrzego Milewskiego w reżyserii Susanne Szameit, zaprezentowano w Kleines Theater w Salzburgu, gdzie została przyjęta entuzjastycznie. Natomiast od połowy października br. na deskach gdyńskiego Teatru im. W. Gombrowicza wystawiane są "Czarne wdowy" Anny Burzyńskiej - czarna komedia, okraszona piosenkami sycylijskimi.

"Akompaniator" Anny Burzyński to kameralna sztuka, której motto "Fatalna tożsamość zakochanego: jest tym, który czeka..." Autorka zaczerpnęła z "Fragmentów dyskursu miłosnego" Rolanda Barthesa.

Bohaterów sztuki jest dwoje: 55-letnia śpiewaczka operowa i jej akompaniator, równolatek. Pianista akompaniuje divie od trzydziestu lat i kocha się w niej beznadziejnie, nigdy jednak nie odezwał się do niej ani słowem. Po trzydziestu latach, na próbie, postanawia wreszcie przemówić i wyznać swoje uczucie - oczywiście w najmniej odpowiednim momencie. Tak rozpoczyna się akcja sztuki, początkowo komedii ewoluującej jednak w stronę psychologicznego thrillera. Akompaniator w trakcie trwania opowieści odsłania się przed nami, zrywając kolejne maski, ujawniając niepokojące wręcz psychopatyczne cechy. Śpiewaczka początkowo nie przejmuje się zupełnie jego uczuciami, ma inne priorytety, które można streścić w słowach "pracować, pracować, pracować i obniżać wiek kochanków". Stopniowo ulega jednak przerażeniu dostrzegając w mężczyźnie szalonego człowieka. Czy Akompaniator odsłaniający z taką wielką żarliwością swoje uczucia zostanie wysłuchany? Czy okaże się gotowy na prawdziwy związek? Jak zakończy się ta uwertura na kobietę, mężczyznę i fortepian, w której pianista z zakompleksionego fajtłapy staje się demonicznym kreatorem losu kobiety, a śpiewaczka z pustej, zainteresowanej karierą divy przeobraża się w kobietę świadomą zagrożenia i walczącą o przetrwanie.

opracowano na podstawie: Akompaniator, Joanna. Olczakówna dla ADiT, adit.art.pl, e-teatr.pl

Sztuka prezentowana jest w cyklu Teatr przy Stole na podstawie zgody licencyjnej na czytanie udzielonej przez Agencję Dramatu i Teatru ADiT.
Wstęp wolny
bilety 20 zł
Kup bilet

Opinie

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Sprawdź się

Ile rejsów odbył w swojej "karierze" parowiec Sołdek?