• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Święto tancerzy przykładem dla innych? O Gali Baletowej "L'Univers de la danse"

Łukasz Rudziński
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Bardzo dobrze wypadli uczniowie Szkoły Baletowej w Gdańsku. Po nich zatańczył Balet Opery Bałtyckiej. Połączenie tych dwóch "światów" to dobry prognostyk na przyszłość.

Międzynarodowy Dzień Tańca w Operze Bałtyckiej przebiegał pod hasłem, które po gali wypowiedziała baletmistrz Izabela Sokołowska-Boulton, składając wszystkim zebranym życzenia z okazji święta tancerzy: "niech taniec nas łączy, a nie dzieli. Szanujmy siebie i na naszą pracę". Właśnie w takiej atmosferze uczniowie Szkoły Baletowej w Gdańsku mieli okazję zatańczyć obok tancerzy Baletu Opery Bałtyckiej podczas Gali Baletowej "L`Univers de la danse".



Dwie części Gali Baletowej powierzono różnym twórcom, dzięki czemu oglądaliśmy dwa odrębne minispektakle. Znany z reżyserii i choreografii "Dziadka do orzechów" Opery Bałtyckiej François Mauduit tym razem skupił się na pracy z uczniami Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku. Natomiast drugą część wieczoru wykonali tancerze Baletu Opery Bałtyckiej, przygotowani przez kierownika baletu Wojciecha Warszawskiego i jego zastępczynię, baletmistrz Izabelę Sokołowską-Boulton.

Występ uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku był bardzo dynamiczny i efektownie zatańczony przez młodzież z klas II-VIII. Występ uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku był bardzo dynamiczny i efektownie zatańczony przez młodzież z klas II-VIII.
Uczniowie tańczyli do pełnej emocji Serenady E-dur Op. 22 Antonína Dvořáka oraz nastrojowych piosenek Édith Piaf. W partii solowej ("Mon Dieu" Édith Piaf) dość nieoczekiwanie wystąpił sam choreograf François Mauduit, za który w pełni zasłużenie otrzymał zdecydowanie największe brawa podczas całego wieczoru. Uczniowie tańczyli do muzyki z taśmy. Gdy sceną zawładnęli tancerze Opery Bałtyckiej, mieli bardzo duże wsparcie w bardzo dobrze brzmiącym zespole Orkiestry OB pod batutą Szymona Morusa. Orkiestra zagrała kompozycje Louisa Moreau Gottschalka w zgrabnych, odpowiednich dla tego typu gali baletowej aranżacjach Beniamina Baczewskiego.

Pierwsza część wieczoru okazała się bardzo skondensowana i dynamiczna - młodzi tancerze ze Szkoły Baletowej nie mieli właściwie chwili na odpoczynek. Ledwo wybrzmiewał koniec utworu, już rozpoczynano kolejny. Wrażenie robiły ciekawe partie zbiorowe, ruch zaproponowany przez choreografa pozwalał młodym, tańczącym często na scenie w kilkanaście lub kilkadziesiąt osób, bez trudu odnaleźć się w tym szalonym momentami tempie (zwłaszcza podczas kompozycji Dvořáka). W kulminacyjnym momencie tej części gali, podczas finału Serenady op. 22, na scenie pojawiło się nawet 70 uczniów, co robi wielkie wrażenie, podobnie jak wspomniane, precyzyjne i oparte na świetnym przygotowaniu fizycznym i emocjach solo Françoisa Mauduit.

Największy aplauz w pełni zasłużenie otrzymał po swoim solowym tańcu (do piosenki Édith Piaf) François Mauduit, choreograf pierwszej części wieczoru. Największy aplauz w pełni zasłużenie otrzymał po swoim solowym tańcu (do piosenki Édith Piaf) François Mauduit, choreograf pierwszej części wieczoru.
Oczywiście, podczas występów zdarzały się młodym tancerzom i tancerkom drobne wpadki, ale także wtedy uśmiechy na ich twarzach i autentyczna radość ze wspólnego występu przed wypełnioną po brzegi publicznością Opery Bałtyckiej była zaraźliwa. Imponowało świetne przygotowanie i zsynchronizowanie uczniów, w czym duża zasługa ich nauczycieli, przygotowujących ich do występu: Agaty Białobrzeskiej, Aleksandry Foltman, Aleksandry Goździk, Alicji Krawiec, Roberta Kulanina, Agaty Lechowicz, Wiktorii Morawiec, Beaty Stoppy oraz Ireny Tarasiewicz.

Druga część rozpoczęła się od niezsynchronizowanego układu do Berceuse, Op. 47 Gottschalka. Z utworu na utwór tancerze Baletu radzili sobie coraz lepiej. Wojciech WarszawskiIzabela Sokołowska-Boulton zaproponowali nieskomplikowane układy taneczne, w których szansę na pokazanie się dostał każdy tancerz. Wiele były tańca w wykonaniu samych panów lub pań, zaś klasyczne damsko-męskie duety otrzymali wyróżnieni kostiumami soliści ("turkusowi" Maria Kielan i Gento Yoshimoto, "brązowi" Beata Giza-Palutkiewicz i Filip Michalak oraz "niebiescy" Min Kyung-Lee z Ruaidhrim Maguire). Jednak każdy z tancerzy, także spoza tego grona, miał szansę zwrócić na siebie uwagę.

Bardzo zabawną, komediową scenkę rodzajową przygotowali, od lewej: Jacek Logdański, Elżbieta Czajkowska-Kłos i Michał Zelent. Bardzo zabawną, komediową scenkę rodzajową przygotowali, od lewej: Jacek Logdański, Elżbieta Czajkowska-Kłos i Michał Zelent.
W układach dla Baletu Opery Bałtyckiej dominował humor, z najzabawniejszą, podszytą rywalizacją o kobietę sceną na czele (tercet: Elżbieta Czajkowska-Kłos, Jacek Logdański, Michał Zelent). Ta część wieczoru należała jednak do duetu Min Kyung-Lee - Ruaidhri Maguire. Koreanka tańczyła i poruszała się niezwykle miękko, ruchem pełnym gracji, wręcz lirycznie, co było o tyle trudne, że większość układu wykonała tuż obok partnera lub na jego ramionach.

Tradycyjnie już wiele ożywienia, właściwie z każdym pojawieniem się na scenie, wnosili Maria Kielan (miała również bardzo dobre trio z dwiema koleżankami) i Gento Yoshimoto. Lekkości zabrakło za to trzeciej wyróżnionej kolorowymi kostiumami parze : Beacie Gizie-PalutkiewiczFilipowi Michalakowi. Poza tym na tle zespołu wyróżniali się Sayaka Haruna-KondrackaMichał Lewandowski.

Najciekawszy duet podczas drugiej części wieczoru zatańczyli Sayaka Haruna-Kondracka i Ruaidhri Maguire. Najciekawszy duet podczas drugiej części wieczoru zatańczyli Sayaka Haruna-Kondracka i Ruaidhri Maguire.
Jednak bardziej niż perfekcja wykonania liczył się pogodny, komediowy wręcz nastrój występów, z prostą, umożliwiającą zaprezentowanie możliwości tancerzy choreografią. Co ważne, w tej wesołej beztrosce nie zabrakło koncentracji ani bardzo dobrej współpracy z zespołem Orkiestry. Zaprawieni w takiej współpracy (zespół baletu tańczy do muzyki granej przez orkiestrę "na żywo" podczas repertuarowego "Dziadka do orzechów") tancerze słuchali muzyki nie forsując przesadnie tempa. Ilustracyjna momentami muzyka Gottschalka w aranżacjach Baczewskiego dobrze sprawdziła się w zaproponowanej przez choreografów konwencji.

Formuła wspólnego świętowania Międzynarodowego Dnia Tańca przez ludzi związanych z baletem w Trójmieście okazała się bardzo dobrą inicjatywą. Warto zjednoczyć się w słusznej sprawie, jaką niewątpliwie jest podniesienie poziomu baletu w Gdańsku. Z ust kierownika baletu Opery Bałtyckiej padła ważna deklaracja, że współpraca ze Szkołą Baletową będzie kontynuowana między innymi poprzez takie właśnie inicjatywy, co z pewnością pomoże przyszłym artystom baletu w rozwoju. Pozostaje trzymać kciuki, by deklaracje te urzeczywistniały się również w kolejnych sezonach w Operze Bałtyckiej.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (46) 6 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

    Szanuj gusta innych TY bezimienna krytyko:( (1)

    A mnie się podobało i liczę na kolejne projekty Szkoły Baletowej z Operą Bałtycką
    Dzieciaki super:), Nauczyciele Brawo :) Projekt bardzo udany:)))))

    • 9 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

      Gdyby

      nie odbudowany balet, trzeba by było zamknąć, Operę Bałtycką.

      • 0 2

  • Porównywanie

    do pana Górskiego, tego fajtłapy co chce zostać kierownikiem : to się kupy nie trzyma !

    • 5 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

    co za bzdury (3)

    po prostu baletówka była ciekawsza pod każdym względem nie ma tu zawiści

    • 8 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

      (1)

      A po co ten ranking. Cieszmy się świetem tanca i powrotem baletu do Gdańska!

      • 7 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

        to przykre ,że funkcyjni nowej dyrekcji

        piszą nie na temat i starają się straszyć i podjudzać

        • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gala Baletowa L'Univers de la danse

      oba zespoły były świetne szkoda,że tak rzadko na scenie

      zamiast na semi wydaj na balet

      • 2 0

  • Brawo!!! (4)

    A wszystko to dzięki Panu Kuncowi!!! Dziękujemy!!!

    • 7 11

    • po co kolego prowokujesz takie nastroje? (3)

      dzięki Kuncowi balet wegetuje praktycznie go nie widać i nic o nim nie słychać .Kunc promuje tylko semi kulturę i nasze to szczęście,że odchodzi może wreszcie coś się zacznie dziać wokół baletu obecnie niewidocznego i opery..

      • 4 1

      • Weiss z małżonką wróci (1)

        to będzie balet !!!

        • 4 5

        • Marek wracaj !

          • 3 0

      • Gdyby nie Pan Kunc,

        to by tego baletu w ogóle nie było. Problem w tym, że w swoim zacietrzewieniu nie chcecie przyjąć tego faktu do wiadomości.

        • 5 6

  • Ptaszki ćwierkają (10)

    że już zapadła decyzja, odnośnie przyszłej dyrekcji.
    Nieoficjalnie mówi się że nowym dyrektorem ma zostać Jan Kurek, wybitny fachowiec
    oraz bogata charyzmatyczna osobowość.
    Dlatego zrozumiałe jest że Weiss widział w nim konkurenta, którego zwalczał całą mocą.
    Ja ze swej strony chciałabym dodać, że cieszę się bardzo z tego,że dyrekcję obejmie
    postać światowego formatu.
    Należy dodać, że przyszły prowadzący jest wielkim miłośnikiem baletu,
    co dobrze wróży temu zespołowi.

    • 9 2

    • jeszcze niecałe dwa miesiące i przestaniecie ujadać a Pana Janka pozdrawiam -już niedługo wytrzymajmy (3)

      • 3 6

      • Jeszcze dwa miesiące (2)

        i zobaczycie co na was przyszykowali, tak daliście się rozegrać, że ze śmiechu
        można umrzeć .
        A swoją drogą trzeba przyznać, że marszałek jest wytrawnym politykiem.

        • 7 4

        • górski przestań szczuć (1)

          Sam zobaczysz :)

          • 2 4

          • Nie nazywam się Górski

            i nie szczuję, tylko merytorycznie informuję, a zobaczysz to ty za dwa miesiące.

            • 2 3

    • na pewno ma więcej rozsądku niż obecna dyrekcja i kierownictwo (3)

      Prowadzenie chóru nie byłoby złym pomysłem

      • 4 5

      • to dobra propozycja (1)

        Jasiu na kierownika!

        • 4 6

        • Jasiu, na kierownika sprzątaczek.

          • 6 3

      • Taki potencjał

        kierownikiem chóru , co za kretyńska propozycja, jakie marnotrawstwo.

        • 5 0

    • a na vicków (1)

      Dyrektor Generalny Janek- Jasio Kurek - jako szef wszystkich profesjonalistów

      1. vice -dyrektor - Sawicka do spraw wizerunku WIELKIEJ SZTUKI ... operowej, i jej obrzydzania
      2. vice - dyrektor - Rzeszutek - do spraw mediacji ze związkami zawodowymi do końca świata i o jeden dzień dłużej
      3. vie - dyrektor Zygmunt Ż - do spraw anulowania procesu wdrażania kręciołków i dozór nad mafią potencjalnego tworzenia się anty-mafii

      Ponadto po sprywatyzowaniu opery , wszyscy związkowcy staliby się radą nadzorczą opery z możliwością nie wykonywania zawodu - do końca świata i o jeden dzień dłużej za 10 000 EURO miesięcznie

      Co Marszałek na to?

      • 8 4

      • Oni nie muszą nic robić

        wystarczy ich wyprowadzić na scenę i sprzedawać bilety na Kabaret Opera Bałtycka.

        • 5 4

  • On mógłby

    zostać kierownikiem chóru, tylko musiałby poćwiczyć raz , które jest u niego zupełnie nieczytelne:
    a mówiąc dosłownie, nie ma go wcale.

    • 6 2

  • piękne ,lekkie i przyjemne moim zdaniem 1-0 dla baletówki (5)

    szkoda,że balet jest tak rzadko wpuszczany na scenę przez obecną dyrekcję

    • 17 3

    • szkoła pokazała ciekawszy program ale cały wieczór był wspaniały

      • 2 0

    • .... Troche żal komentarz (2)

      Widać niektorzy brali to Jako rywalizacje. Nie watpie ze strona szkoly baletowej ma w sobie taka zawisc i brak wdziecznosci

      • 4 5

      • (1)

        Brak wdzięczności? A niby za co ?! Szkoła jest sama nigdy nie otrzymywała wsparcia, ani od strony opery ani od nikogo innego. Fajnie że udało się wreszcie zacząć jakąs współpracę jednak przy obecnej sytuacji opery może być to ostatnie wspólne przedsięwzięcie :/ niestety jeżeli chodzi o zawiść i zazdrość.... pani Iza powinna pomyśleć o sobie i kierować się do słów które sama wypowiada. Nikt z zewnątrz nie zrozumie tej sytuacji , uczniowie są na prawdę szczesliwi z możliwości wystąpienia na scenie opery. Co do opini o krzywusach itd nie wszyscy po szkole zostają primabalerinami jednak uczac się w tej szkole każdy chce mieć możliwość pokazania się i tak samo jak w innych zawodach nauka i praktyka czyni mistrza. Ciężko zostać tancerzem , ćwicząc jedynie na sali baletowej w zamkniętej szkole. Jest nowy dyrektor, jest nowa zdolna, młodzież jest szansa na fajne spektakle . Trzeba dac sobie szansę. Nie jestem rodzicem ale kimś ze środowiska . Znam obecna sytuację obu instytucji. Trzymam kciuki za szkole i odbudowe opery.

        • 5 0

        • (A)-głos rozsądku

          współpraca powinna polegać na tym,że baletówka + tancerze OB wystawiają razem co roku jedno duże przedstawienie np.Jezioro ... w obecnym składzie baletu OB takie przedsięwzięcie jest niemożliwe i możemy tylko spodziewać się kolejnych gali ewentualnie czegoś pseudo nowoczesnego .Dyrektor nie daje na przedstawienia baletowe pieniędzy więc przez dwa lata tylko były dwie premiery(!!!!).Zamiast kasować szkołę na ogromne kwoty za występy na scenie to zrobić coś w kooperacji ale to już chyba następna dyrekcja opery bo ta ni w ząb nie rozumie w czym rzecz.

          • 4 0

    • Zespół Baletu pocisnał na poziomie!

      Jakbym mial baletowke ogladac ciagle na scenie to Przepraszam,Jako nie rodzic to raczej meczace.

      • 4 9

  • I to jest cos wartosciowego oglada sie to świetnie a nie jakis pseudotańce na rurze. (4)

    • 30 5

    • Kto (1)

      To ogląda?? Bez dotacji nie przetrwaloby nawet roku, niszowa atrakcja dla wąskiej grupy

      • 1 8

      • Głupi jesteś

        sztuka elitarna jest dla wąskiego kręgu odbiorców, a ci odbiorcy
        generują postęp cywilizacyjny.
        Wszystkie silne narody, dbają o kulturę wysoką.

        • 5 0

    • Wole ogladac taniec ba rurze niz nudny balet (1)

      • 3 8

      • Jaca

        erotomanie, sztuka i pornografia to dwa inne gatunki.

        • 1 0

  • o jakim odrodzeniu mówicie? (4)

    przez dwa sezony Pinokio,Dziadek do orzechów i wielkie nic! Ani pierwsze ani drugie to nie klasyka !Tańczycie przez miesiąc a potem wielka pustka! Odrodzenie może dopiero nadejść gdy odejdzie semi ekipa! Opera co nie wystawia oper .To też odrodzenie?

    • 13 8

    • Tak jest !!! (3)

      trzeba powrócić do amatorszczyzny baletowej z czasu Weissa i jego małżonki.
      Następnie wznieść znowu na piedestał, tych matołów po zawodówkach
      i ponownie będziemy pośmiewiskiem na całą Polskę.

      • 3 5

      • "pośmiewisko na całą Polskę" zdobywało nagrody w Polsce i za granicą (2)

        a obecny balet gdańskiej opery jest zupełnie niewidoczny tak na scenie jak i w mediach.Zresztą to samo tyczy przedstawień operowych .Potrzebne nowe rozdanie a pieniądze na spektakle a nie pod siebie.

        • 4 2

        • (1)

          Nagrody, które chyba samo zasponsorowało...

          • 3 4

          • mądremu słowo wystarczy a głupiemu to i referatu za mało

            zasponsoruj sobie trochę oleju w głowie

            • 4 2

  • Jednak

    udało się , Balet Opery Bałtyckiej się odrodził , pomimo zniszczeń jakich dokonała
    poprzednia dyrekcja.
    Miejmy nadzieję że ten horror już się nigdy nie powtórzy, oraz pytanie: dlaczego
    nikt nie poniósł za to odpowiedzialności ?

    • 16 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie pierwotnie mieściła się siedziba starego Żaka znanego jako Klub Studentów Wybrzeża Żak?

 

Najczęściej czytane