Spektakl

Święto Winkelrida. Rewia narodowa

najbliższy spektakl:
26 października 2018
godz. 19:00
inne terminy spektakli »
miejsce:

Teatr Wybrzeże - Duża Scena

adres:
Gdańsk, Świętego Ducha 2 pokaż na mapie
ceny biletów:
norm. 40 zł , ulg. 30 zł
kasy:
58 301-13-28
data premiery:
8 czerwca 2018
czas trwania:
3 godz. (1 przerwa)
ocena:

oceń na 1 oceń na 2 oceń na 3 oceń na 4 oceń na 5

3.9 / 5 (12 głosów)

Patronat

Terminy spektakli

26 października 2018 (piątek) godz. 19:00
Duża Scena

norm. 40 zł
ulg. 30 zł
Kup bilet

27 października 2018 (sobota) godz. 16:00
Duża Scena

norm. 40 zł
ulg. 30 zł
Kup bilet

12 listopada 2018 (poniedziałek) godz. 20:30
Duża Scena

norm. 40 zł
ulg. 30 zł
Kup bilet

Święto Winkelrida. Rewia narodowa
na podstawie sztuki Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego

Premiera: 08 czerwca 2018, Duża Scena

Mija właśnie dwadzieścia lat, odkąd Arnold Winkelrid, wbijając we własną pierś ostrza włóczni nieprzyjacielskich, uratował wolność swojej ojczyzny. Burmistrz niewielkiego górskiego miasta chce tę rocznicę uświetnić widowiskiem będącym odtworzeniem historycznych wypadków, napisanym specjalnie na tę okazję przez dworskiego poetę. Do udziału w widowisku zostaje zaproszony syn słynnego bohatera. Jednak nieświadom politycznej intrygi młody Winkelrid przybywa tu z zamiarem odzyskania odebranej przez władze ojcowizny. Zamiast ją otrzymać, zostaje wciągnięty w odgrywanie ojca w rekonstrukcji bitwy a na dodatek dowiaduje się, że batalia, w której poświęcił życie jego ojciec i tak była wygrana więc ofiara Winkelrida poszła na marne. Tymczasem w miasteczku narastają nastroje rewolucyjne, mieszkańcy mają dosyć polityki swoich władz...

Polityczna satyra Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego, napisana w 1944 roku to kolejna ekshumacja romantycznych okrzyków i uniesień, a zarazem polemika z tzw. polityką historyczną. Bohaterstwo masy, ofiarne gesty, kordianowskie okrzyki... Zaraz po wojnie i upadku Powstania Warszawskiego nie trafiła na scenę, ale w 1956 w inscenizacji Kazimierza Dejmka stała się sztandarowym dziełem polskiego odwilżowego października.

W REWII NARODOWEJ Marcina Cecki i Marcina Libera zawiśnie na scenie niejeden zaskakujący sztandar.

Marcin Cecko o spektaklu
: "Dziś nie widać na horyzoncie żadnych niepokojących zdarzeń, które mogłyby wstrząsnąć naszym światem. Kraj rośnie w siłę i zyskuje na powadze. Młodzież interesuje się historią i odkrywa jej zapomniane karty. Nie ma powodów razić się włócznią w pierś niczym Arnold Winkelrid. Chcielibyśmy spróbować spełnić marzenie wielu obywateli i ze sztuki aluzyjnej uczynić pogodną komedię z historią o sympatycznym bohaterze w tle. Z teatrem nigdy nie wiadomo, bo to żywe miejsce, a ludzie są zmienni, ale zrobimy wszystko, bo dostarczyć widzom i sobie sporą porcję rozrywki. Zapowiada się widowisko."

Reżyseria: Marcin Liber
Dramaturg: Marcin Cecko
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy: GRUPA MIXER
Muzyka: Filip Kaniecki
Asystent reżysera: Dorota Androsz
Inspicjent: Jerzy Kosiła

Obsada:
Dorota Androsz
Małgorzata Brajner
Magdalena Gorzelańczyk
Agata Woźnicka
Piotr Biedroń
Piotr Chys
Grzegorz Gzyl
Maciej Konopiński
Michał Kowalski
Jacek Labijak
Grzegorz Otrębski
Cezary Rybiński
Marek Tynda
Jarosław Tyrański
Piotr Witkowski

-----

Marcin Liber (ur. 1970) - jeden w najważniejszych reżyserów teatralnych średniego pokolenia. Zaczynał jako aktor związany z poznańskim Teatrem Biuro Podróży. Jeden z założycieli Teatru Usta Usta, debiutował jako reżyser w 2000 roku. Od tego czasu wyreżyserował ponad 20 spektakli, m.in. ŚMIERĆ CZŁOWIEKA-WIEWIÓRKI (Teatr Usta Usta), ID, MAKBET, UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE (Teatr Współczesny w Szczecinie), WESELE (Teatr Polski w Bydgoszczy), III FURIE (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy), TRASH STORY (Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze), NA BOGA! (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu) czy BYĆ JAK STEVE JOBS (Narodowy Stary Teatr w Krakowie). W Teatrze Wybrzeże zrealizował spektakl FAHRENHEIT 451. Jest laureatem wielu nagród, m.in. Lauru Konrada na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach.

Marcin Cecko (ur. 1981) - poeta, dramatopisarz, fotograf, performer. Opublikował trzy tomiki wierszy: ROZBIOREK (2000), PLĄSY (2003) oraz MÓW (2006). Tworzył na eksperymentalnej scenie muzycznej z performatywno-muzycznymi formacjami: Melancholia, Akryl Trio, 3 Boys Move. Był jednym z twórców poetyckiej grupy zwanej neolingwistami i współautorem ich wspólnego manifestu z 2002 roku. Cecko często działa na skrzyżowaniu różnych form twórczości, hołduje idei interdyscyplinarności w sztuce. Stworzył artystyczny tandem z reżyserem Krzysztofem Garbaczewskim, będąc dramaturgiem i scenarzystą licznych realizacji m.in. ODYSEI, GWIAZDY ŚMIERCI, ŻYCIA SEKSUALNEGO DZIKICH, BALLADYNY, KAMIENNEGO NIEBA ZAMIAST GWIAZD. Obecnie współpracuje z wieloma reżyserami młodego i średniego pokolenia. Z Marcinem Liberem współpracował przy ANTYGONIE w Teatrze Nowym w Łodzi oraz FAHRENHEICIE 451 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Mirek Kaczmarek (ur. 1970) - scenograf, absolwent Wydziału Komunikacji Wizualnej poznańskiej ASP. Od debiutu w 2001 roku stworzył scenografie, kostiumy i oprawę multimedialną do ponad 100 przedstawień. Jest stałym współpracownikiem reżyserów: Piotra Kruszczyńskiego (m.in. ODEJŚCIE GŁODOMORA Tadeusza Różewicza, NIE/BOSKA KOMEDIA. RZECZ O KRZYŻU Zygmunta Krasińskiego), Jarosława Tumidajskiego (m.in. KREACJA Ireneusza Iredyńskiego, G®UPA LAOKOONA Tadeusza Różewicza, PAN TADEUSZ wg Adama Mickiewicza, SOLARIS wg Stanisława Lema), Wiktora Rubina (m.in. ORGIA Passoliniego oraz TAK POWIEDZIAŁ MICHAEL J. Jolanty Janiczak), Jana Klaty (m.in. SPRAWA DANTONA Stanisławy Przybyszewskiej i DO DAMASZKU Strindberga) i Marcina Libera (m.in. FAHRENHEIT 451 Raya Bradbury'ego, BYĆ JAK STEVE JOBS Michała Kmiecika oraz WESELE Stanisława Wyspiańskiego). W 2012 roku był nominowany do Paszportów Polityki. Laureat wielu nagród artystycznych m.in. nagrody za scenografię do SPRAWY DANTONA na 33. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska, na I Międzynarodowym Festiwalu Teatrów BOSKA KOMEDIA oraz na Festiwalu KONTAKT.

GRUPA MIXER [Dorota Gaj-Woźniak, Monika Ulańska i Robert Woźniak ] - absolwenci wydziału malarstwa, projektowania ubioru oraz scenografii w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Poznaniu. Od 2002 roku projektują kostiumy teatralne oraz scenografię. Współpracują głównie z Marcinem Liberem i Piotrem Ratajczakiem. Prowadzą również warsztaty twórcze dla dzieci i dorosłych z zakresu projektowania ubioru, tworzenia kostiumów i scenografii. Na swojej stronie internetowej piszą o sobie: "Cytatom zaczerpniętym z przeszłości nadajemy nowy kontekst przez współczesna formę i konstrukcję. Kultywujemy wolność sztuki i swobodę interpretacji."

Filip Kaniecki (ur. 1983) - producent, perkusista i okazjonalnie DJ wcześniej znany jako Monosylabikk, absolwent londyńskiej edycji Red Bull Music Academy. Na swoim koncie posiada utwory wydawane m.in. w Berlinie, Los Angeles i Warszawie. Grał na scenach muzycznych festiwali we Francji, Estonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii. Autor muzyki do spektakli Marcina Libera (m.in. DYSKRETNY UROK BURŻUAZJI, BYĆ JAK STEVE JOBS, WESELE, JAK UMIERAJĄ SŁONIE, MEDIA MEDEA, DR. STRANGELOVE, KLĄTWY, FAHRENHEIT 451). Ostatnio współpracuje również z Justyną Wasilewską w projekcie ICANSWIM wyprodukowanym przez TR Warszawa. W jego produkcjach klubowe struktury wypełnione są różnorodnymi samplami a jego sety charakteryzuje stylistyczny eklektyzm.

Recenzja Trojmiasto.pl

Bardzo smutna katastrofa. O "Święcie Winkelrida. Rewii Narodowej" Teatru Wybrzeże

Teatr Wybrzeże spektaklem "Święto Winkelrida. Rewia Narodowa" miał ambicję z humorem, ale dosadnie opowiedzieć o tematach ważnych. Jednak...

Zdjęcia

    Przeczytaj także

    Dodaj zdjęcie

    Opinie (22)

    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    Regulamin dodawania opinii

    zamknij

    Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.