• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ściany na stacjach Kolei Metropolitalnej będą wyjątkowe

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Ściany m.in. stacji Gdańsk - Matarnia nie będą miały rudawych powierzchni. Ściany m.in. stacji Gdańsk - Matarnia nie będą miały rudawych powierzchni.

PKM we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" w Gdańsku prowadzi międzynarodowy konkurs artystyczny na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wykonana w postaci perforacji artystyczna grafika wraz z iluminacją podkreślać będzie wyjątkowy charakter każdej stacji.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.

Czy konkursy dla artystów gwarantują wybór najlepszych form?

Trwa międzynarodowy konkurs Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" na grafikę ścian osłonowych wiat przystankowych przyszłych stacji Kolei Metropolitalnej, które mają powstać między Wrzeszczem, a Osową.

Konkurs ma charakter zamknięty i przeznaczony jest dla artystów, architektów i twórców multimedialnych, nominowanych przez jury konkursu, w skład którego wchodzą kuratorzy sztuki współpracujący z Galerią Zewnętrzną Miasta Gdańska.

Jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mają obecnie ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mija 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpi do oceny nadesłanych prac i wybierze spośród nich najlepsze.

Prace oceniane będą zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).

- Bardzo zależy nam, aby przystanki PKM stworzyły nową jakość architektoniczną na Pomorzu - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Chcemy przy okazji takich inwestycji budować również społeczne zapotrzebowanie na estetyczne, nowocześnie zaprojektowane obiekty oraz kontakt ze sztuką w przestrzeni publicznej - dodaje.

Jakie są nagrody w konkursie? Przewidywane jest wręczenie jednej nagrody głównej - w wysokości 5 tys. euro - oraz dwóch wyróżnień - I wyróżnienie - 3 tys. euro, II wyróżnienie - 1,5 tys. euro. Regulamin konkursu daje jednak jurorom możliwość innego podziału nagród. Zwycięzca konkursu dodatkowo zyska możliwość realizacji swojego projektu w ramach największej inwestycji Województwa Pomorskiego.

To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Jesli ta KM okaże się opłacalnym prjektem transprortwoym

    to możecie nawet marmurami obłożyć, byle działało

    • 4 0

  • a nie prościej i taniej byłoby puścić tramwaj od pomorskiej, wzdłuż spacerowej do Osowej? (10)

    • 7 13

    • (1)

      Dobrze się czujesz, tramwaj na wieś?

      • 2 4

      • racja, durny pomysł...przepraszam

        • 6 0

    • Bardzo dobry pomysl!! Tramwaj powinien byc pociagniety do Chwaszczyna (7)

      choć by przygotowany trakt, każdy urbanista na świecie by się z tym zgodził ale nie w polakowie , bo w polakowie ma być robione na dzień dzisiejszy a później plącz, ze obwodnica zakorkowana bo tylko 2 pasy , a po co niby było więcej jak w latach 80-tych mało kto tam jeździł, ot takie debilne "myślenie" polaków żałosne

      • 4 1

      • obwodnica nie jest zakorkowana przez "tylko dwa pasy" (6)

        jest zakorkowana przez mizerne zjazdy z niej (w tym także - a może przede wszystkim - zjazd końcowy w Gdyni). Miarą wielkości korka nie jest jego długość, a ilość samochodów w nim.

        • 1 1

        • Głupoty piszesz (2)

          ................

          • 2 2

          • wracaj gadać głupoty na ssc

            stanie 15 minut na końcowym węźle to nic dziwnego i zdarza się czesto.

            • 0 1

          • sam piszesz głupoty

            skrzyżowania są miejscem, który ogranicza ruch pojazdów. Nie ma znaczenia, czy są one kolizyjne, czy bezkolizyjne - nawet pełna "koniczyna" może ładnie zablokować ruch.

            • 0 0

        • Obwodnica

          powinna mieć 8 pasów w każdą stronę. Wtedy nie byłoby korków

          • 0 1

        • racja - dodatkowe pasy to zagęszczanie korka (1)

          w Oliwie pełno jest świateł (bo każda uliczka musi mieć niezależny wjazd), a najlepsza dodatkowa ulica odciążająca (Wita Stwosza) nie jest połączona ze zjazdówką tylko kończy się placykiem i parkingiem. Wymyślił to jakiś kretynek - projektant.

          • 2 0

          • wtedy były problemy z własnością terenu

            oraz dawną pętlą tramwajową (a właściwie - torami odstawczymi)

            • 0 0

  • jak dla mnie design tych przystanków jest bardzo słaby.

    ani to nowoczesne, ani stylowe. nijakie, jedzie latami 90-tymi. teraz już się tak nie buduje. skoro nie mieli pomysłu to trzeba było dać jakiś ciekawy kształ, obłożyć porządnej jakości szkłem i byłoby ok.

    • 12 3

  • nie ma co sie starac

    popatrzcie na ekrany dzwiekoszczelne, graficiarze wezma sie tez za przystanki kolejowe :D

    • 5 0

  • Proponuje ściany z lukru

    lub czekolady. Zainteresowanie koleją murowane.

    • 2 1

  • (1)

    Na każdej ze ścian powinny być obrazy z czasów jak funkcjonowała ta kolej

    • 4 2

    • Zdjecia twojej bejbe umiescmy, bedzie przynajmniej z czego sie smiac rano przed pracą.

      • 0 0

  • Konkursy robi się po to

    by unijne pieniążki rozdać swoim w konkursowych biznesach .
    A na sam projekt już kasy zabraknie jak zawsze :)

    • 8 0

  • Grunt że istnieje prezes PKM, zarząd, rzecznik

    i kupa innego luda biorących kasę za "wizualizację"
    jaja jak berety ...

    • 11 0

  • W naszym klimacie brak porządnej osłony w tak nowym projekcie (1)

    to niepoważne. Najlepszy projekt zajął II miejsce, a wygrało to coś, zupełnie niepraktyczne.

    Od października do kwietnia bywają u nas śniegi i mrozy (chodzi mi też o nocnych pasażerów), a aplikuje się nam projekt stacji (wszystkich) bez większej osłony i nie mówię tu o dodawanych pospiesznie daszkach na peronie (bo jak projekt wygrał to jeszcze ich nie było, dopiero później dodali - widocznie na fali krytyki) ani o tych czerwonych ścianach, w których i tak planuje się dziury (perforację).

    Proponuję wycieczkę do Berlina- oni mają mniej więcej podobny klimat- i co? Praktycznie WSZYSTKIE stacje U-Bahn są OBUDOWANE szkłem (jeśli nie są pod ziemią), a powstawały przecież na początku XX wieku!

    • 9 0

    • chodziło Ci chyba o S-Bahn, bo U-Bahn to trochę inna kolejka :)

      ale tak to już u nas wygląda - nikogo nie obchodzi pasażer. Dla wielu osób będzie to po prostu czynnik decydujący przy wyborze "auto czy kolej". Pierwszy projekt wygrał ze względu na podległość służbową na jednej z katedr Architektury na PG - szef startował, w komisji była jego pracowniczka

      • 3 0

  • ładne rysunki

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Która edycja Festiwalu Szekspirowskiego odbyła się w 2022r.?

 

Najczęściej czytane