• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat

Noc iguany Tennessee Williamsa w tłumaczeniu i reżyserii Jacka Poniedziałka to nowa próba spojrzenia na klasykę amerykańskiego dramatu. Kultowy autor, jak mówi Poniedziałek: "Szekspir XX wieku", grubą kreską rysuje swoich bohaterów, którzy zmagają się z ludzkimi słabościami i namiętnościami.

maj 18

sobota, godz. 19:00

bilety 40 zł
Dzięki brawurowemu tłumaczeniu Poniedziałka z ciekawej perspektywy (bez obyczajowej cenzury i politycznej poprawności), poznajemy postaci, które dotąd funkcjonowały w popkulturze, tylko dzięki hollywoodzkiej adaptacji z Richardem Burtonem w roli głównej. Tekst przeczytają: Andrzej Chyra, Agata Buzek, Maja Ostaszewska, Grażyna Misiorowska, Zygmunt Malanowicz, Hanna Maciąg, Piotr Polak i Jacek Poniedziałek. To jedyna okazja, by usłyszeć Noc Iguany w takiej obsadzie, specjalnie skomponowanej dla trójmiejskiej publiczności.

W ramach wydarzenia odbędzie się czytanie performatywne (kolaż tekstu, gry aktorskiej i multimediów, mający formę otwartej próby z udziałem publiczności) oraz spotkanie z artystami. Organizatorem imprezy jest Pierwszy Gdański Klub Soroptimist International. Cały dochód z wydarzenia zostanie przeznaczony na program grantowy "Bank Ambitnych Kobiet", w ramach którego będą sfinansowane stypendia dla młodych, uzdolnionych kobiet, które w sposób innowacyjny i kreatywny pragną rozwijać swoje talenty i pasje w sferach artystycznych, edukacyjnych, obywatelskich i kulturowych.

Soroptimist International Gdańsk - Pierwszy Klub w Gdańsku powstał w 1996 roku w ramach struktur międzynarodowych Soroptimist International, który istnieje od lat dwudziestych XX wieku. Organizację cechuje neutralność światopoglądowa, polityczna, tolerancja i szacunek dla drugiego człowieka. SI ściśle współpracuje z ONZ i Radą Europy, przy których posiada swoje przedstawicielstwa. Kobiety zrzeszone w stowarzyszeniu są aktywne zawodowo, wykształcone; wyróżniają się kreatywnością, aktywnym stosunkiem do życia. Przewodnie hasło organizacji to: "doskonalić się i służyć innym". Podstawowym celem SI jest promowanie młodych, utalentowanych kobiet, pomoc w realizacji ich zamierzeń. Dzięki dochodom z organizowanych przez stowarzyszenie spektakli teatralnych, koncertów, imprez plenerowych oraz ofiarności wielu firm, przyjaznych działalności, SI pomaga finansować zakup instrumentów muzycznych, funduje stypendia artystyczne oraz udział muzyków w międzynarodowych konkursach. Od 2008 roku wraz z Klubem SI w Poczdamie, przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej organizuje obozy integracyjno-edukacyjne dla dziewcząt z Polski i Niemiec w wieku od 16 do 19 lat w Krzyżowej, pod Wrocławiem. W 2011 roku SI uruchomiło program grantowy "Bank Ambitnych Kobiet", dedykowany młodym beneficjentkom, które chcą angażować się w rozmaite inicjatywy oraz pragną rozwijać swoje talenty i pasje. Dotychczas w ramach programu przyznano szesnaście stypendiów (na projekty artystyczne, edukacyjne, obywatelskie i kulturowe). Od kilku lat gdański Klub przyznaje honorowy tytuł "Lady Soroptimist". Do tej pory wyróżnienie otrzymały między innymi: Lucyna Legut, Dorota Kolak, Danuta Wałęsa, Katarzyna Popowa-Zydroń; (www.soroptimist.gdansk.pl).

O artystach:

Agata Buzek - aktorka filmowa i teatralna, modelka, działaczka społeczna. Absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie. W 1997 r. zagrała w "Perle" Teatru Telewizji (reż. Piotr Mikucki), rok później w "Gdy tańczyła Izadora" (reż. Magdalena Łazarkiewicz) i "E.E" (reż. Maria Zmarz-Koczanowicz), a w 1999 r. wystąpiła we włoskim filmie "Ballada o czyścicielach szyb" (reż. Peter del Monte). Zagrała też w kilku głośnych produkcjach: "Zemsta" Andrzeja Wajdy, "Wiedźmin" Marka Brodzkiego czy "Ryś" Stanisława Tyma. Ma na swoim koncie tytułową rolę w "Valerie" Birgit Möller oraz główną w "Rewersie" Borysa Lankosza. W teatrze współpracowała m.in. z: Krystyną Jandą, Igorem Gorzkowskim, Krzysztofem Materną, Iwanem Wyrypajewem, ostatnio z Krzysztofem Warlikowskim. Laureatka licznych nagród m.in. na 34. FPFF w Gdyni za główną rolę kobiecą w filmie "Rewers", Nagrody dla europejskiego młodego talentu aktorskiego "Shooting Star" w Berlinie, Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł w kategorii najlepsza rola kobieca ("Rewers") oraz Złotej Kaczki w kategorii najlepsza aktorka (2010).

Andrzej Chyra - urodził się 27 sierpnia 1964 roku w Gryfowie Śląskim. W 1987 roku ukończył Wydział Aktorski PWST w Warszawie, a w 1994, na tej samej uczelni, Wydział Reżyserii. Jako aktor debiutował podczas studiów w spektaklu reżyserowanym przez Tadeusza Łomnickiego "Stracone zachody miłości". Grał przede wszystkim na scenach warszawskich. Najdłużej był związany z Teatrem Rozmaitości, w którym pracował od 2000 do 2007 roku. Tam po raz pierwszy podjął współpracę z Krzysztofem Warlikowskim i zagrał Dionizosa w "Bachantkach". Jako reżyser zadebiutował spektaklem "Z dziejów alkoholizmu w Polsce" w 1994 roku. Posiada też ogromny dorobek ról w Teatrze Telewizji i w Teatrze Polskiego Radia. W roku 2007 otrzymał nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Roya M. Cohna w przedstawieniu "Anioły w Ameryce" Tony'ego Kushnera w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w TR Warszawa. Od 2008 roku jest członkiem zespołu Nowego Teatru. Na dużym ekranie pojawił się po raz pierwszy w 1993 roku w obrazie Radosława Piwowarskiego "Kolejność uczuć". Uznanie publiczności i krytyki zdobył rolą Gerarda Nowaka w filmie "Dług" w reżyserii Krzysztofa Krauzego. Za tę rolę otrzymał m. in. główną nagrodę aktorską na FPFF w Gdańsku oraz Polskiego Orła. Kolejne sukcesy przyszły dzięki takim filmom jak: "Kallafiorr", "Komornik", czy "Wszyscy jesteśmy Chrystusami". Aktor grał także w wielu zagranicznych produkcjach. Współpracował przy tworzeniu scenariuszy i przy reżyserowaniu filmów. Spektakle Krzysztofa Warlikowskiego, w których zagrał Andrzej Chyra: "Hamlet", "Bachantki", "Burza","Dybuk", "Anioły w Ameryce", "(A)pollonia", "Tramwaj", "Kabaret warszawski". W czerwcu 2015 roku w ramach Malta Festival w Poznaniu wyreżyserował operę "Czarodziejska góra".

Hanna Maciąg - artystka wizualna, reżyserka, poetka, aktorka, animatorka. Studiowała mongolistykę z tybetologią, etnologię, kulturoznawstwo, polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim, żadnego z kierunków nie ukończyła. W 2009 roku trafiła do Nowego Teatru w Warszawie, od tego czasu brała udział w kilku ważnych dla niej projektach m.in.: "Enter" (reż. Jacek Poniedziałek i Anna Smolar) i "Wyspy" (reż. Renate Jett, Nowy Teatr w Warszawie), "Osama bohater" (Teatr Imka), współtworzyła instalacje z Kobasem Laksą (Zdjęcie miasta. Fotografia i praktyki pokrewne, Nowy Teatr, 2013), wyreżyserowała dwa shorty dokumentalne (Absztyfikantka, Chromosom X) i krótką fabułę (Normcore4Life), zrobiła instalacje video do paru spektakli: "Detroit" (reż: W. Rubin- Teatr Polski w Bydgoszczy, premiera: grudzień 2014),"Sprawa Gorgonowej" (Stary Teatr w Krakowie, premiera: kwiecień 2015), "Batory" (reż: W.Rubin, Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach). Interesują ją wysypiska popkultury, maestrzy szaleństwa i transhumanizm.

Zygmunt Malanowicz - absolwent PWSTiF w Łodzi. Po zakończeniu studiów grał w Teatrze Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, później występował w wielu teatrach w Polsce, między innymi: Polskim w Poznaniu, Ludowym w Krakowie, Powszechnym w Łodzi, Żeromskiego w Kielcach i warszawskich: Dramatycznym, Rozmaitości i Studio. Od premiery "Burzy", w której zagrał Alonza, występuje w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego: "Dybuk", "Krum", "Anioły w Ameryce", "(A)pollonia", "Koniec", "Opowieści afrykańskie wg Szekspira", "Kabaret warszawski". Jego pierwszym filmem był kultowy "Nóż w wodzie" w reżyserii Romana Polańskiego. Na swoim koncie ma też role w "Krajobrazie po bitwie" i "Polowaniu na muchy" Andrzeja Wajdy, "Hubalu" i "Jarosławie Dąbrowskim" Bohdana Poręby, "Tulipanach" i "Wszystko, co kocham" Jacka Borcucha. Scenarzysta i reżyser trzech filmów: "Szlachetna krew", "Pluton-239", "Bez dowodu". Od 2008 roku w zespole Nowego Teatru. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (1986).

Grażyna Misiorowska - absolwentka  Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1990). Od 1990 roku aktorka Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Współpracowała z wieloma reżyserami m.in. z Iwoną Kempą, Markiem Fiedorem, Katarzyną Deszcz, Krzysztofem Rekowskim, Pawłem Passinim, Tomaszem Koniną, Agnieszką Holland, Krzysztofem Garbaczewskim, Mają Kleczewską, Pawłem Świątkiem, Mikołajem Grabowskim i Jackiem Poniedziałkiem.
Maja Ostaszewska - urodziła się 3 września 1972 roku w Krakowie. W 1996 roku ukończyła krakowską Państwową Wyższą Szkołę Teatralną na Wydziale Aktorskim. Już w czasie studiów współpracowała z Krystianem Lupą, u którego grała później wielokrotnie. Na początku kariery teatralnej związana była z Narodowym Teatrem Starym. Następnie była członkiem kilku warszawskich zespołów teatralnych: Teatru Dramatycznego, Narodowego i Rozmaitości. Od 2008 roku jest aktorką Nowego Teatru. Najczęściej pracowała z Grzegorzem Jarzyną, Krzysztofem Warlikowskim i Krystianem Lupą. Role teatralne aktorki były wielokrotnie nagradzane. Zdobyła m.in. Feliksa Warszawskiego za rolę w "Tamie" oraz Nagrodę im. A. Zelwerowicza za rolę Harper w "Aniołach w Ameryce". Na dużym ekranie zadebiutowała u samego Stevena Spielberga w "Liście Schindlera". Rozgłos i nagrody FPFF przyniosły jej role w filmach "Przystań", "Patrzę na Ciebie, Marysiu" i "Prymas". Aktorka zdobywała też nagrody przyznawane przez widzów: Złotą Kaczkę i Telekamerę. Posiada ogromny dorobek ról w teatrze telewizji i teatrze Polskiego Radia. Razem z Małgorzatą Braunek i Ksawerym Jasieńskim nagrała w 2007 roku adaptację audio buddyjskich bajek zebranych przez Rafe Martina w zbiorze "Głodna Tygrysica". Czytała jedną z "Opowieści z ulicy Broca" Pierre'a Gripari na płycie wydanej przez tygodnik "Wprost" i Nowy Teatr. Maja Ostaszewska znana jest również ze swojej działalności na rzecz ochrony praw zwierząt. W 2002 roku otrzymała nagrodę towarzystwa Protector Animals. Spektakle Krzysztofa Warlikowskiego, w których zagrała Maja Ostaszewska: "Krum", "Anioły w Ameryce", "(A)pollonia", "Koniec", "Opowieści afrykańskie według Szekspira", "Kabaret warszawski".

Piotr Polak - absolwent Wydziału Aktorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Debiutował w 2004 roku w Teatrze Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. W latach 2005 - 2008 pracował w Teatrze Starym w Krakowie, w 2008 związał się na trzy lata z Teatrem Dramatycznym w Warszawie. W 2011 roku dołączył do zespołu Nowego Teatru. Aktor współpracował z Krystianem Lupą, Mikołajem Grabowskim czy Pawłem Miśkiewiczem. Często grał też u reżyserów młodszego pokolenia, takich jak: Michał Borczuch, Agata Duda-Gracz, Maja Kleczewska i Radosław Rychcik. Odkąd związał się z Nowym Teatrem zaczął występować w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego. Piotr Polak znany jest szerokiej publiczności z roli rzeźbiarza Oresta Jakimowa w serii filmów "Nad Rozlewiskiem". Podkładał polski dubbing w wielu filmach, jego głosem mówił Han Solo z "Gwiezdnych wojen" w najnowszej poprawionej wersji. Swoje zdolności i zainteresowania muzyczne wykorzystał, opracowując muzykę do spektakli: "Wielki człowiek do małych interesów" oraz "Ichś Fiszer". Spektakle Krzysztofa Warlikowskiego, w których zagrał Piotr Polak: "Koniec", "Opowieści afrykańskie wg Szekspira", "Kabaret warszawski".

Jacek Poniedziałek - urodził się 6 sierpnia 1965 roku w Krakowie. W 1990 roku ukończył Wydział Aktorski w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie i zadebiutował na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego. Przez kilka lat był zatrudniony w krakowskim Teatrze Starym, gdzie grał u Tadeusza Bradeckiego i Jerzego Jarockiego. W 1992 roku rozpoczął współpracę z Krzysztofem Warlikowskim. Pierwsze przedstawienia wystawili w krakowskiej PWST. Były to: "Białe noce" i "Łysa śpiewaczka". Od tamtej pory Jacek Poniedziałek grał niemal we wszystkich spektaklach tego reżysera. Od 1997 roku aktor występował w teatrach warszawskich: Narodowym, Studio i Rozmaitości. Od 2008 roku jest członkiem Nowego Teatru w Warszawie. Jacek Poniedziałek zajmuje się także reżyserowaniem spektakli. Kilkakrotnie był asystentem, ale wystawiał też spektakle we własnej reżyserii. Ważną dziedziną zainteresowań aktora są przekłady i adaptacje. Z języka angielskiego tłumaczył sztuki reżyserowane przez Krzysztofa Warlikowskiego: "Oczyszczeni", "Krum", "Anioły w Ameryce", "Tramwaj" czy "Nickel Stuff". Przekładał również inne dramaty, które grane były w wielu teatrach i drukowane w miesięczniku "Dialog".

W 2012 roku został wydany w jego tłumaczeniu zbiór "Tramwaj zwany pożądaniem i inne dramaty Tennessee Williamsa". Aktor znany jest także ze swoich ról filmowych i telewizyjnych. Zadebiutował w 1999 roku rolą w filmie "Moja Angelika". Niezapomniane kreacje stworzył w filmach "Przemiany", "Trzeci" czy "Boisko bezdomnych". W 2010 roku ukazała się książka "Wyjście z cienia", będąca zapisem rozmów Renaty Kim z Jackiem Poniedziałkiem. Spektakle Krzysztofa Warlikowskiego, w których zagrał Jacek Poniedziałek: "Białe noce", "Łysa śpiewaczka", "Markiza O.", "Tancerz mecenasa Kraykowskiego", "Zachodnie wybrzeże", "Hamlet", "Bachantki", "Oczyszczeni", "Burza", "Dybuk", "Krum", "Anioły w Ameryce", "(A)pollonia", "Koniec", "Opowieści afrykańskie wg Szekspira". Jego przekłady: Sarah Kane "Oczyszczeni" (wraz z Krzysztofem Warlikowskim), Hanoch Levin "Krum", Tony Kushner "Anioły w Ameryce", Hanoch Levin "Pakujemy manatki". "Komedia na osiem pogrzebów", Andrew Bovell "Językami mówić będą", Dennis Kelly "Bohater Osama", Anthony Neilson "Zszywanie", Franz Kafka "Proces" w adaptacji Orsona Wellesa, Bernard Marie Koltes "Nickel Stuff" (wraz z Krzysztofem Warlikowskim i Piotrem Gruszczyńskim, Lew Tołstoj / Helen Edmunson (angielska adaptacja) "Anna Karenina", Tennessee Williams "Tramwaj zwany pożądaniem", Tennessee Williams "Szklana menażeria", Tennessee Williams "Kotka na gorącym blaszanym dachu", Tennessee Williams "Słodki ptak młodości", Tennessee Williams "Noc iguany" (przekłady Tennessee Williamsa wydane przez wydawnictwo Znak w 2012 w zbiorze "Tramwaj zwany pożądaniem i inne dramaty"), Justin Vivian Bond "Tango. Powrót do dzieciństwa, w szpilkach". Jego publikacje: "Wyjście z cienia" rozmowy Renaty Kim z Jackiem Poniedziałkiem, wydawnictwo Czerwone i czarne 2010, audiobook: "Lubiewo bez cenzury" Michała Witkowskiego czyta Jacek Poniedziałek.

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    100, 80 zł
Wstęp: zaproszenia w formie cegiełek (cena: 100 zł i 80 zł), rezerwacji można dokonać pod numerem telefonu: 502 392 148 lub 501 062 880 lub 603 250 027.

Opinie

Sprawdź się

Najstarszym zabytkiem w Sopocie, będącym jednocześnie oddziałem Muzeum Archeologicznego w Gdańsku jest: