• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Brak

    Brak zgody na uklad

    • 37 1

  • Czy to nie był jakiś wałek od samego początku? (1)

    • 51 1

    • Był i to gruby. Na panstwowa kase

      I jeszcze wyjdzie ze podzielili sie z płatnikiem to dopiero bedzie skandal

      • 11 1

  • Układ?

    Bankructwo i wypad z baru. Sorry - to jest biznes, a nie mamusina spódnica! Trzeba umieć liczyć, a nie improwizować.

    • 48 1

  • Wszyscy zainteresowani zarobili, więc już może upaść to całę MEVO.

    • 45 2

  • Ktoś chętny na analize finansową ?

    Czy ktoś podejmie się analizy raportu okresowego firmy nextbike za II kwartał 2019 roku (dokładny tytuł tego dokumentu w PDFie do wygooglowania bez problemu) ?

    Mnie tylko zastanawia znaczny wzrost kosztów ogólnego zarządu w porównaniu do poprzedniego roku ale ja tam się nie znam może jakiś ekonomista rzuci okiem co jeszcze z tego wynika w i jakiej kondycji jest naprawdę ta spółka ?

    • 52 2

  • Czyli nic nie muszą robić i dostaną 30mln-4mln kary czyli 26 mln?

    • 37 1

  • przecież to było jasne, że ta spółka była stworzona aby upaść.

    Prezes i tak swoje zarobił i wyprowadził do spółki córki.
    Wystarczy przeanalizować po jakich kosztach chcieli robić serwis rowerów - 100 zł. Koszt serwisu takiego roweru to ponad 600 zł / rok.

    • 59 1

  • A nie mowilem dawno temu?!

    Minusy same lecialy . . .

    • 42 4

  • To trzeba mieć tupet żeby wywalić taki tekst 90% dugu mi darujcie! (3)

    żenada

    • 147 5

    • To raczej przemyślana strategia (1)

      wyciągania kasy skąd się da, bo cała grupa jest na równi pochyłej, pomimo coraz większej liczby rowerów (i przychodów) zyski coraz gorsze a za 2018 strata, kurs akcji zjechał z około 130 do 30 PLN (oczywiście to nic nadzwyczajnego na rynku New Connect). Ktoś powinien tam wejść i dokładnie obejrzeć wszystkie księgi rachunkowe, faktury itp. Być może kasa leci na Kajmany a ludzie w wielu miastach zostaną bez rowerów.

      • 28 1

      • Na pewno tak będzie

        Co od początku mówili rozsądni, w lewicowe pomysły wchodzą tylko podmioty chcące wyciągnąć pieniądze publiczne...

        • 13 4

    • Darują... nie takie "wałki" w Gdańsku i okolicach przechodziły.

      • 19 2

  • Uprzejmie proszę o zaprzestanie używania słowa "stacja". Żadnych stacji nie zbudowano! Postawiono w terenie jedynie stojaki. (4)

    Stojak to nie stacja. Od tego bym zaczął audyt całego układu.

    • 196 4

    • (2)

      w sumie po co oni ciągnęli do stacji przewody elektryczne ? widziałem że to robili np. na strzyży

      • 6 1

      • W zasadzie to nigdzie nie ciągnęli przewodów. Na tym polegał wał.

        • 13 1

      • w niektórych miejscach zamiast znaków oznaczających stacje miały być pylony/totemy

        • 5 1

    • System w Barcelonie

      Popatrzcie na rowery które są w Barcelonie(el bicing barcelona), są ładne i funkcjonalne, każdy elektryk jest w odstawiany do stacji ładowania, zawsze na 100%,bateria wkomponowana w rame, nie było problemu aby uruchomić stacje ładowania w stojakach, u nas z kolejki to problem, niby mamy taki nowoczesny system kolejnej generacji(ponoć najnowszy w europie) a rowery musimy odstawiać do punktu aby je doladowac i za taką kasę... Szkoda słów

      • 28 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W 2012 roku Gdańsk był jednym z gospodarzy:

 

Najczęściej czytane