• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co patrzymy podczas koncertów?

Ewa Palińska
12 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Aby dostać się pod samą scenę, często trzeba zjawić się na kilka godzin przed rozpoczęciem koncertu. Przyjemność, jakiej dostarcza nam możliwość przebywania tak blisko ulubionej gwiazdy w pełni to jednak rekompensuje. Aby dostać się pod samą scenę, często trzeba zjawić się na kilka godzin przed rozpoczęciem koncertu. Przyjemność, jakiej dostarcza nam możliwość przebywania tak blisko ulubionej gwiazdy w pełni to jednak rekompensuje.

Bilety na koncerty nie są tanie. Za miejsca, z których mamy najlepszy widok na scenę, trzeba zapłacić najwięcej, a jednak chętnych nie brakuje. Podobnie w przypadku koncertów plenerowych - publiczność koczuje długie godziny, żeby móc zobaczyć jak najwięcej. Na co patrzymy, gdy już uda nam się zdobyć miejsce z dobrym widokiem na scenę?



W zachowaniu wykonawcy jest tyle samo emocji, co w samej muzyce, dlatego najbardziej pożądane są miejsca z dobrym widokiem na scenę. W zachowaniu wykonawcy jest tyle samo emocji, co w samej muzyce, dlatego najbardziej pożądane są miejsca z dobrym widokiem na scenę.
Nawet najlepsze nagranie nie jest w stanie dorównać emocjom, jakich dostarcza możliwość podziwiania swojego idola na żywo. Nawet najlepsze nagranie nie jest w stanie dorównać emocjom, jakich dostarcza możliwość podziwiania swojego idola na żywo.

Podczas koncertu:

Najważniejsza jest osoba solisty, interpretatora, głównego wykonawcy, a w przypadku koncertów symfonicznych - dyrygenta. Możliwość zobaczenia z bliska ulubionej gwiazdy jest atrakcją tak wielką, że jesteśmy gotowi zapłacić krocie za bilet, a nawet koczować wiele godzin w niekomfortowych warunkach, byle tylko stanąć przy barierkach pod sceną.

Żeby publiczność nie poczuła się rozczarowana, idol musi wykazać się charyzmą i zaangażowaniem w wykonywanie muzyki. Równie ważna jest interakcja z publicznością: kontakt wzrokowy, gesty i słowa skierowane do słuchaczy. Ciekawią nas również interakcje między samymi muzykami: wymiana uśmiechów po udanej solówce, zaangażowanie, wzajemna pomoc w tuszowaniu wpadek i wybawianiu z opresji - na przykład subtelna modulacja akompaniatora w przypadku fałszu lub nietrafienia w tonację przez wokalistę.

- W zachowaniu wykonawcy jest drugie tyle emocji, co w samej muzyce, trudno jest oddzielić te kwestie. Jeśli artysta na scenie ma osobowość sceniczną, to trudno spuścić niego wzrok - mówi Michał Stankiewicz, muzykolog.

Jednak to, czego spodziewamy się po wykonawcy w zakresie interpretacji wykonywanych utworów, jest sprawą bardzo indywidualną. Jedni lubią przekaz tradycyjny, bez fajerwerków, inni przeciwnie - chcą być zaskakiwani i liczą na coś więcej, niż można usłyszeć na płycie.

- Nie lubię, kiedy w wykonaniach koncertowych oper soliści, odgrywając scenki miłości i złości, lecą na siebie z pięściami, czy patrzą sobie w oczka ściskając za ręce - dodaje Stankiewicz. - Wtedy wolę nie patrzeć i zamykam oczy lub rezygnuję z koncertu na rzecz dobrego nagrania.

Opinii jest oczywiście tyle, ilu słuchaczy - Uwielbiam, kiedy na scenie coś się dzieje i mam na co popatrzeć - ripostuje Agata, miłośniczka opery. - Słuchanie arii operowej bez emocji i gry scenicznej jest dla mnie po prostu nudne.

Kiedy już napatrzymy się na frontmana, dyrygenta i solistę, błądzimy wzrokiem po scenie w poszukiwaniu tego, co odpowiada naszym zainteresowaniom czy upodobaniom. Jedni lubią przyglądać się zamaszystym ruchom smyczków, uwagę innych przykuwa dynamizm sekcji perkusyjnej, jeszcze inni lustrują wzrokiem garderobę muzyków i oświetlenie.

Naszą uwagę przykuwa również scenografia. - Podczas koncertów jazzowych wolę, kiedy jest stonowana, ponieważ ta muzyka najlepiej aktywuje się wewnątrz nas. W przypadku rocka scenografia powinna być mocno aktywna, aby potęgowała "kopa" tej muzyki - mówi bywalec koncertów, Maciej.

Koncert może być również lekcją muzyki dla tych, którzy sami grają na jakimś instrumencie. Starają się wówczas podpatrzeć, porównać i wyłapać wszystko to, co będą mogli później wykorzystać w swojej grze.

Nie wszystkie koncerty są jednak udane. Kiedy muzyka jest tak słaba, że nie mamy ochoty jej słuchać, a wyjść przed końcem nie wypada, wizualne skupienie uwagi na niedociągnięciach (kiepskie światło, wystający krzywo kołnierzyk czy bałagan w kulisach) odwraca naszą uwagę od muzyki i pomaga wytrwać do końca.

Choć wielu słuchaczy przyznaje, że możliwość obserwowania tego, co dzieje się na scenie jest dla nich równie ważna jak wykonywana muzyka, są również i tacy, którzy bodźce wizualne uważają za nieistotne, a nawet szkodzące właściwemu odbiorowi muzyki.

- Kiedy siedzę na widowni, zamykam oczy albo patrzę w podłogę, co szczerze polecam - mówi Krzysztof Herdzin, tegoroczny laureat Fryderyka w kategorii Jazzowy kompozytor/aranżer roku. - Skupiam się wtedy tylko na dźwiękach. Nie rozprasza mnie ani egzaltacja muzyków, ani teatralność tak mocno związana ze sceną, ani grymasy, jęki, niepotrzebne gesty czy światło i rozmieszczenie muzyków na estradzie. Liczy się tylko to, co słyszę. O to chodzi w przeżywaniu muzyki.

Podobnego zdania jest Aleksandra Brejza, nauczyciel akademicki. - Rezonans naturalny nie potrzebuje dodatkowych doznań. Przytrafiło mi się raz posłuchać tego samego utworu w dwóch, jakże skrajnych wykonaniach. W pierwszym była teatralność interpretatora: gesty i technika doprowadzona do absolutnej perfekcji. W drugim - gitara płakała i... to wystarczyło.

Co powoduje zatem, że jedni odczuwają potrzebę śledzenia tego, co dzieje się na scenie, a inni uważają bodźce wizualne za rzecz niepotrzebną?

- Nie da się naukowo wytłumaczyć, na co patrzymy podczas koncertów, ponieważ nie wszyscy na coś patrzą - wyjaśnia Małgorzata Leraczyk, psycholog muzyki. - Kwestia percepcji i odbioru jest sprawą indywidualną, a każdy słuchacz niepowtarzalny i wyjątkowy.

Opinie (28) 3 zablokowane

  • "nie wszystkie koncerty są jednak udane" - really?!

    • 0 0

  • TSA dają super koncerty

    często bywają w Trójmieście.

    • 0 0

  • dziennikarka roku

    ...

    • 1 0

  • patrze sie na piekne 14-22

    tylko i wylacznie. starocie paszol

    • 0 1

  • Na cycki :-) ...

    ...i inne walory.Potem na to co się dzieje na scenie.

    • 1 0

  • na d*py!

    • 1 0

  • na d*py patrzymy i na portfel

    • 0 0

  • ja tam patrze na basistow:))

    • 1 0

  • Nowy klub, tylko muzyka na ŻYWO

    Jak już ktoś napisał na koncerty chodzi się po to aby słuchać.
    A dobrze się słucha w dobrym towarzystwie.
    Ostatnio byłem na otwarciu klubu muzycznego SCENA w piątki grają JAZZ a w soboty Covery, obiekt łądny i muzyka tylko na żywo! Nie, że robię reklame po prostu nie raz warto zasmakować czegoś nowego.

    Pozdrawiam wszystkich forumowiczów i życzę spokojnego wieczoru

    • 0 0

  • nie patrzymy

    nie patrzymy, szalejemy pod sceną:P

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Która instytucja kultury jest organizatorem festiwalu FETA?

 

Najczęściej czytane