• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Muzyka Dawna VI: Pasja św. Mateusza - J.S. Bacha (4 opinie)

19:00Sala Koncertowa na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert oratoryjny
Muzyka Dawna VI - BACH Pasja św. Mateusza

Orkiestra PFB
Kai Bumann - dyrygent

Marta Boberska - sopran
Dorota Lachowicz - alt
Sylwester Smulczyński - tenor
Jarosław Bręk - bas
Krzysztof Szmyt - ewangelista
Dariusz Górski - Jezus

Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego - prow. Marcin Tomczak, Michał Kozorys
Scherzi Musicali - prow. Beata Liley
Cappella Gedanensis - chór, przyg. Romuald Szyszko

Grzegorz Zimak - viola da gamba
Hanna Dys - pozytyw

JAN SEBASTIAN BACH - Pasja wg św. Mateusza BWV 244

MARTA BOBERSKA
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta St. Warszawy. Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. W repertuarze tego teatru posiada ponad 30 partii operowych, przede wszystkim w operach W.A.Mozarta. G. Rossiniego, G.F Haendla, C. Monteverdiego, H. Purcella oraz wiele partii oratoryjnych.

Poza działalnością w macierzystym teatrze współpracowała również m. in. z Operą Narodową ("Widma" St. Moniuszki) , Narodową Operą Łotewską w Rydze ("Czarodziejski flet" W.A. Mozarta), Opera Nova w Bydgoszczy ("Mesjasz" G.F. Haendel). Operą Krakowską ("Cosi fan tutte" W.A. Mozarta," Zemsta nietoperza" J. Straussa ). W sezonie 1998/99 brała udział w produkcji "Czarodziejskiego fletu" W.A. Mozarta (Królowa Nocy) pod dyrekcją J.Cl. Malgoira, wykonując tę partię m.in. w teatrze Champs Elysee w Paryżu. W Teatrze Powszechnym w Warszawie partnerowała K. Jandzie w sztuce "Maria Callas - lekcja śpiewu".

Wykonuje również muzykę współczesną ( m. in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons w Finlandii w 2003 roku). Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą wykonując m.in. utwory kameralne i oratoryjno - kantatowe. Współpracuje z wieloma zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (m.in. W.Kłosiewiczem, A.Sapiechą , M.Toporowskim ).
Koncertuje w czołowych filharmoniach kraju, zarówno z koncertami jak i recitalami solowymi. Współpracuje również z Polskim Radio. Jest zapraszana do udziału w wielu festiwalach w kraju i za granicą.

Nagrała wiele płyt kompaktowych ( m.in. J.A.Hasse "Zenobia", G.F.Haendel "Imeneo", K.Forster "Vanitas vanitatum", J.Peri "Euridice", M.Mielczewski "Opera omnia", G.G. Gorczycki " Opera omnia", S.S.Szarzyński "Opera omnia", D. Scarlatti "Tetide in Sciro", J. Strauss " Zemsta nietoperza"), posiada również liczne nagrania radiowe i telewizyjne . Dokonała wielu nagrań muzyki filmowej, m.in. do obrazów A.Wajdy i A.Holland.

Śpiewała pod batutą takich dyrygentów jak J. Krenz, J. Maksymiuk, A. Wit, K.Kord, W.Michniewski, J.Kaspszyk, F.Bruggen, J.C.Malgoire, H.Rilling, J.M.Florencio, K. Bumann,T. Bugaj, T. Wojciechowski i in. W swoim dorobku posiada również nominacje do nagród muzycznych
( m.in. Paszport Polityki - lata 2000, 2001 i 2002. Fryderyki 1999, 2000, 2001, 2002 i 2005).

DOROTA LACHOWICZ - mezzosopran
Jest absolwentką Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi. Studiowała w klasie Grażyny Krajewskiej, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, między innymi u Nelli Anfuso, Fedory Barbieri, Ch. Elsnera. Zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, w roli Jasia w operze " Jaś i Małgosia" E. Humperdincka.

Od 1993 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. W swoim repertuarze posiada partie z dzieł operowych m.in. C. Monteverdiego (Penelopa w "Powrocie Ulissesa", Arianna w "Lamencie Arianny", Ottavia w "Koronacji Poppei"), G. Rossiniego (Izabella- "Włoszka w Algierze", Rosina w "Cyruliku sewilskim"), W.A. Mozart (Trzecia Dama w "Czarodziejskim flecie"). Kreowała również role: Olgi w "Eugeniuszu Onieginie" P. Czajkowskiego, Clorindy w " Tankredzie" A. Campry, Dorabelli w "Cosi fan tutte" W.A. Mozarta i w wielu innych. Posiada w swym dorobku artystycznym partie w operach kompozytorów współczesnych m.in. wystąpiła jako Antygona w operze Z. Rudzińskiego , w "Zbrodni i Karze" B. Matuszczak. Razem z zespołem WOK występuje na scenach teatrów operowych Francji, Hiszpanii, Niemiec, Japonii, Libanu.

W 1999 r. zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Warszawie jako Jadwiga w "Strasznym Dworze" St. Moniuszki. Jako śpiewaczka oratoryjno-kantatowa, wykonuje utwory różnych epok muzycznych, od baroku do współczesności ( m.in. partie altowe w dziełach J.S. Bacha, Haendla, Pergolesiego, Vivaldiego, Scarlattiego, Mozarta, Rossiniego, Szymanowskiego). Dysponuje również rozległym repertuarem pieśniarskim. Szczególną uwagą darzy twórczość kompozytorów polskich, Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Niewiadomskiego, Paderewskiego. W recitalach artystka prezentuje zróżnicowany stylistycznie program. Role operowe, koncerty oratoryjne, recitale przynoszą jej uznanie krytyki i publiczności.

Śpiewaczka współpracowała z takimi dyrygentami jak: Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Agnieszka Duczmal, Stefan Stuligrosz, Nello Santi, Michaił Jurowski, J.-C. Malgoire'a.
Występowała z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Orkiestrą Norddeutsche Philharmonie Rostock, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia" Amadeus", Orkiestrą Sinfonia Varsovia, z zespołami: Il Tempo, Concerto Avenna.

Jako solistka brała udział w festiwalach muzycznych w Polsce i na świecie m.in.: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal Mozarta w Madrycie, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Al. Bustan Festiwal w Bejrucie, Wiener Musiksommer, Mecklenburg-Vorpommern w Rostoku, Letnich Koncertach Brandenburskich, Musica Religiosa w Hiszpanii, Muzyczny Festiwal w Łańcucie.
Jako solistka współpracowała w nagraniu 12 płyt CD:
• Ludwig van Beethoven: V Symfonia, Msza C- dur ( Polskie Nagrania' 99)
• Polskie kolędy i pastorałki
• I.A. Hasse" Zenobia"
• I.Peri" Euridice"( nominacja do Fryderyka '01)
• D. Scarlatti" Tetide In Sciro"
• W. Dankowski" Missa Solemnis" i " Litania De B.W.V."
• F. Caccini " La liberazione Di Ruggiero" ( nominacja do Fryderyka ' 96)
• Haydn " Msza Nelsońska", Te Deum ( Polskie Nagrania ' 99)
• J.S. Bach " Pasja wg. Św. Jana"
• Krzysztof Knittel" Męka Pańska" wg. św. Mateusza ( Polskie Radio' 05)
• M. Karłowicz" Pieśni, Serenady"( Polskie Radio' 06, nominacja do Fryderyka '07).
• G. F. Haendel " Giulio Cesare"( 2008r.)

Przeczytaj także

Opinie (4)

  • Pasja wg. św. Mateusza J.S.Bacha (3)

    Gorace owacje na stojąco przyjeli wczoraj ( 26.03.2010) wykonawcy pasji wg.św. Mateusza J.S.Bacha w Filharmoni Bałtyckiej .Wzorcowe wykonanie parti solowych, starana interpretacja orkiestry oraz dwóch dialogujacych ze soba chórów. Gratulacje dla dyrygenta Bumana .Opanowanie takiego dzieła wymaga nieprzeciętnego talętu, profesjonalizmu i nieco odwagi.

    • 4 3

    • szkoda tylko

      ze byla to znowu pasja-bez pasji!

      • 0 2

    • TALENT (1)

      Pani Joanno,
      talent,talent!chyba ze:"...nieprzecietnego taletu,profesjonalizmu i..."he,he!

      Bylem na Pasji,zreszta nie po raz pierwszy,no i cos cieniutko to brzmialo,oj cieniutko!
      i moze warto czasami doksztalcic sie albo chociaz sprawdzic w slowniczku.....?

      • 0 2

      • Re: TALENT

        nie zgadzam się...chyba słoń nadepnął TALENTOWI na ucho..jeżeli to nie było dobre wykonanie...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Który z trójmiejskich pisarzy jako jedyny mieszkający w Trójmieście wygrał Nagrodę Literacką Gdynia?