Tematyka pasyjna to niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców. Schyłek Wielkiego Postu zaś jest czasem, dającym możliwość obcowania z najwybitniejszymi dziełami, powstałymi w wyniku tej inspiracji. Nie inaczej jest tym razem.
Na sam początek dzieło największe.
26 marca w Filharmonii Bałtyckiej wykonana zostanie
Pasja wg św. Mateusza J. S. Bacha, bodaj najbardziej spektakularny utwór oratoryjny, najsłynniejsza muzyczna interpretacja Męki Pańskiej i - co nie mniej istotne - kompozycja, którą sam Bach kwalifikował do swych najwyższych osiągnięć.
Z dzisiejszego punktu widzenia podziw dla tego arcydzieła zdaje się być rzeczą oczywistą, lecz mimo uznania, jakim już za życia cieszył się geniusz z Lipska,
Pasja na ponowne odkrycie czekała cały wiek. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić Wielki Post bez tego wspaniałego muzycznego misterium, głębokiego wyznania wiary, ale też po prostu znakomitej kompozycji, pełnej poruszających chorałów i druzgocących swą wymową arii.
W Gdańsku
Pasja Mateuszowa wykonana zostanie w warunkach nie do końca dla siebie naturalnych, bo w sali koncertowej Filharmonii. Pozostaje mieć więc nadzieję, że występujący artyści stworzą na tyle przejmujące widowisko, że publiczność będzie czuła się jak w świątyni. A usłyszymy solistów, związanych na co dzień z Warszawską Operą Kameralną, towarzyszyć im będzie
Orkiestra Symfoniczna PFB, połączone siły
Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego, chóru
Scherzi Musicali i zespołu wokalnego
Capelli Gedanensis, nad całością czuwać będzie zaś
Kai Bumann.
Następnego dnia (
27 marca) w Sopocie koncert nie mniej interesujący, a nawet nieco bardziej obiecująco obsadzony i umiejscowiony. W
Kościele Gwiazda Morza wykonane zostanie kolejne z wielkich dzieł, dotykających tematyki pasyjnej. Tym razem jednak zmienimy optykę przeżywania Drogi Krzyżowej, z punktu widzenia wyznawcy czy przypadkowego widza, na punkt widzenia matki, która traci swojego syna.
"Stabat Mater" J. Haydna to wybitna próba muzycznego zilustrowania jednego z najpiękniejszych, ale i przepełnionych najpotworniejszym bólem tekstów w historii, autorstwa trzynastowiecznego poety Jacopone da Todi.
Partie wokalne powierzone zostały najwybitniejszym polskim solistom, spośród których dwoje (
Martę Boberską - sopran i
Jarosława Bręka - bas-baryton) usłyszymy też dzień wcześniej, w
Pasji Mateuszowej. Oprócz nich wystąpi zjawiskowa
Urszula Kryger (mezzosopran) i
Tomasz Garbarczyk (tenor), a także
Polski Chór Kameralny oraz
Polska Filharmonia Kameralna pod dyrekcją
Jana Łukaszewskiego.
To jednak nie wszystko, co w najbliższych dniach ma do zaoferowania Polski Chór Kameralny
Schola Cantorum Gedanensis.
1 kwietnia w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na gdańskiej Żabiance koncert
"Muzyka na Wielki Czwartek". Tym razem zespół wystąpi a capella, a na repertuar złożą się mniej i bardziej popularne pieśni wielkopostne, powstałe na przestrzeni wieków. Usłyszymy zarówno gdańską muzykę przełomu renesansu i baroku (Andrzej Hakenberger), jak i tradycyjne pieśni anonimowych twórców (
Krzyżu Święty), a także współcześnie powstającą muzykę liturgiczną (utwory związanych ze środowiskiem oo. Dominikanów Piotra Pałki i Pawła Bębenka).