• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maska ubraniem dla duszy! Kolejna ciekawa wystawa na lotnisku

Ewa Palińska
13 stycznia 2024, godz. 08:00 
Opinie (22)
  • Na wystawie w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk zaprezentowane zostały unikatowe maski weneckie z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.
  • Na wystawie w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk zaprezentowane zostały unikatowe maski weneckie z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.
  • Na wystawie w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk zaprezentowane zostały unikatowe maski weneckie z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.
  • Na wystawie w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk zaprezentowane zostały unikatowe maski weneckie z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.
  • Na wystawie w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk zaprezentowane zostały unikatowe maski weneckie z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.
  • Na wystawie w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk zaprezentowane zostały unikatowe maski weneckie z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.
  • Na wystawie w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk zaprezentowane zostały unikatowe maski weneckie z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.
  • Na wystawie w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk zaprezentowane zostały unikatowe maski weneckie z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.

Maski, z jakich wenecjanie korzystali na co dzień, nie tylko w trakcie słynnego karnawału, te, którymi twarze mieli w zwyczaju przysłaniać aktorzy commedia dell'arte czy replika masek, które w czasach epidemii były największymi atrybutami doktorów plagi - to jedne z eksponatów, jakie zostały zaprezentowane na wystawie masek weneckich pochodzących z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie. W piątkowy wieczór w Salonie VIP Portu Lotniczego Gdańsk odbył się jej wernisaż, a inicjatorami oraz organizatorami wystawy są Jola Słoma oraz Mirek Trymbulak.





Władze Portu Lotniczego Gdańsk już od dawna pracują nad tym, aby miejsce to nie kojarzyło się wyłącznie z lataniem. Wielokrotnie odbywały się tam wystawy dzieł sztuki, jego halę przylotów zdobi obraz prof. Macieja Świeszewskiego "Ostatnia Wieczerza", a niedawno, z okazji jubileuszu portu lotniczego, odbyła się tam potańcówka, która ma mieć charakter cykliczny.

Taniec 200 osób na lotnisku to nie był flashmob Taniec 200 osób na lotnisku to nie był flashmob

Maska ubraniem dla duszy!



Czy byłe(a)ś kiedyś w Wenecji?

Tym razem, w Salonie VIP, zorganizowano wystawę unikatowych masek weneckich z pracowni Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri", jednej z najbardziej znanych i renomowanych na świecie.

Jej inicjatorami są Jola SłomaMirek Trymbulak - małżeństwo artystów, łączących w życiu dwie pasje, projektowanie mody i biżuterii oraz tworzenie bezglutenowej kuchni wegańskiej Atelier Smaku. Są też twórcami autorskiej linii biżuterii ze srebra i bursztynu Soul Bijou. Wynikiem ogromnej pasji oraz szczerej miłości, nie tylko do masek, ale i do samej Wenecji, jest natomiast wystawa, której wernisaż odbył się w piątkowy wieczór.

- Maska jest ubraniem dla duszy! - podkreślała Jola Słoma, wprowadzając gości wernisażu w tematykę wystawy.
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin
  • Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin

Egzotyczne początki tradycji, którą wenecjanie kultywują od stuleci



Teorii wyjaśniających, jak doszło do tego, że miasto zbudowane na wodzie, z początkiem nowego roku zapełnia się zamaskowanymi postaciami, jest wiele. Jak możemy przeczytać na portalu naszeszlaki.pl, dość prawdopodobną historią jest ta mówiąca, że gdy wenecjanie podbili Konstantynopol, po raz pierwszy zetknęli się z kulturą muzułmańską, w której kobiety zasłaniają twarze.

Jako że sprowadzono do Wenecji wiele egzotycznych zwyczajów, także i ten podchwycony został przez weneckie kobiety, które przy różnych okazjach zaczęły ukrywać swoje twarze za wymyślnymi maskami w zbożnym lub "mniej świętym" celu.



Maski, dzięki którym choć na chwilę wszyscy ludzie stawali się równi



Z czasem maski stały się narzędziem do ukrycia różnic klasowych, które we wczesnym renesansie w Wenecji były ogromne. Ludzie o różnej pozycji społecznej mogli ukryć swój status majątkowy za maską czy przebraniem, aby w czasie karnawału bawić się wspólnie, nie narażając się na odrzucenie.

Co ciekawe, pomysł ten spodobał się nie tylko weneckim biedakom. Bogaci mieszczanie zaczęli przebierać się w skromne szaty, a twarze przysłaniać zwykłymi, skórzanymi maskami i pojawiać się w dzielnicach, w których - jak opisuje wspomniany portal naszeszlaki.pl - "chadzać im na co dzień nie wypadało".

Massimo Boldrin - twórca masek i gość specjalny wystawy. 

Massimo Boldrin - twórca masek i gość specjalny wystawy.

Bogaty przekrój i fascynujące wzornictwo



Historię weneckich masek przybliżyli gościom wernisażu nie tylko organizatorzy wystawy, ale też Massimo Boldrin - twórca masek, który był gościem specjalnym. Zaprezentował m.in. taką, którą weneckie kobiety miały nosić w warunkach domowych. Jej cechą szczególną była znajdująca się po wewnętrznej stronie "wypustka", którą podczas użytkowania maski należało trzymać w ustach. Boldrin żartował, że w ten sposób mężczyźni zapewniali sobie chwilę spokoju, bo żony nie miały jak się odezwać.

W równie fascynujący sposób zaprezentował też maski stylizowane na te, jakich używali aktorzy z commedia dell'arte - komedii ludowej, powstałej we Włoszech w połowie XVI wieku, wywodzącej się z tradycji antycznego mimu, rzymskiej pantomimy i błazeńskich popisów średniowiecznych histrionów.



Maski komediantów i upiorny atrybut doktora plagi



W komedii tej niezwykle ważną rolę odgrywała plastyka, stanowiąca nieodłączną część tego zabawnego przedsięwzięcia. Powtarzalność postaci scenicznych w każdym scenariuszu doprowadziła do utrwalenia się pewnych komicznych typów, o charakterystycznym wyglądzie i zachowaniu, zwanych maskami i w maskach często występujących.

Pośród kolorowych, przepięknych masek artystycznych, które można było nawet zakupić, co wielu uczestników wernisażu uczyniło, zdecydowanie wyróżniała się ta jedna, najbardziej posępna - maska doktora plagi. Maski takie nosili medycy niosący pomoc chorym podczas epidemii. Kształt był nieprzypadkowy - w wielkim "nosie", o czym przypomniała Jola Słoma, umieszczano substancje zapachowe bądź zioła, mające chronić lekarzy przed zakażeniem.

Jola Słoma i Mirek Trymbulak w maskach przygotowanych przez "La Bottega dei Mascareri" specjalnie dla gości wystawy. Jola Słoma i Mirek Trymbulak w maskach przygotowanych przez "La Bottega dei Mascareri" specjalnie dla gości wystawy.

Wystawa, jako efekt wieloletniej współpracy, przyjaźni i miłości do Wenecji



Pracownia Sergio i Massimo Boldrin "La Bottega dei Mascareri" jest jedną z najbardziej znanych i renomowanych na świecie. Artyści mają na swoim koncie realizację masek weneckich m.in. do filmu "Oczy szeroko zamknięte" czy teledysku grupy "The Waterboys".

Bracia są uczestnikami wielu międzynarodowych wystaw i laureatami konkursów. Sergio Boldrin jest starszym cechu maskarzy w Wenecji i od około 20 lat współpracuje z Jolą Słomą i Mirkiem Trymbulakiem. Dzięki ich przyjaźni powstał pomysł wystawy promującej Gdańsk jako Światowej Stolicy Bursztynu w Wenecji w 2019 roku.

W wyniku i dla pielęgnowania tej przyjaźni Jola Słoma i Mirek Trymbulak przeszło 20 razy odwiedzali Wenecję, a efektem tych podróży jest m.in. specjalna linia biżuterii, której miniaturowe maski są elementem charakterystycznym.



Podczas wystawy zaprezentowano też linię biżuterii inspirowanej weneckimi maskami. Podczas wystawy zaprezentowano też linię biżuterii inspirowanej weneckimi maskami.

Artyści z doświadczeniem w upiększaniu gdańskiego lotniska



Warto też nadmienić, że małżeństwo artystów na miejsce wystawy nieprzypadkowo wybrało Port Lotniczy Gdańsk. Jola Słoma podzieliła się z uczestnikami informacją, że to właśnie oni "ubierają" pracowników lotniska, a niedługo będą przygotowywali projekty również dla pracowników Salonu VIP.

Jola Słoma i Mirek Trymbulak zaprojektowali i wykonali też dla lotniska m.in. zdobione motywami kaszubskimi oparcia krzeseł w hali odlotów.

Wydarzenia

Wernisaż wystawy masek weneckich Sergio i Massimo Boldrin

spotkanie, wernisaż

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (22)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Rzeźba Xawerego Wolskiego, umieszczona na rondzie przy ul. Bitwy Pod Płowcami, nosi nazwę?

 

Najczęściej czytane