• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leon Dziemaszkiewicz w momencie przejściowym. O performansie 'Atman'

Łukasz Rudziński
25 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Punkt wyjścia performansu "Atman" stanowi moment "przejścia" duszy z jednego stanu w kolejny, podczas którego człowiek (lub inna istota) znajduje się w stanie "pomiędzy" i od początku uczy się funkcjonowania z innymi. Punkt wyjścia performansu "Atman" stanowi moment "przejścia" duszy z jednego stanu w kolejny, podczas którego człowiek (lub inna istota) znajduje się w stanie "pomiędzy" i od początku uczy się funkcjonowania z innymi.

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz wraz z Anną Steller stworzyli performans o rytuale przejścia, inspirując się pojęciem zaczerpniętym z hinduizmu. "Atman", którego premiera odbyła się 24 października w klubie Dwie Zmiany, wyraźnie nawiązuje do dwóch wcześniejszych perfromnasów tego duetu.



Sprawdź, gdzie zobaczyć performans "Atman".



Trzecia wspólna praca Leona Dziemaszkiewicza i Anny Steller na poziomie formy i w ogólnym zarysie wygląda dość podobnie jak poprzednie. Już w 2008 roku w "Dziewczętach z Zajęczego Wzgórza" Leon i Anna Steller zastanawiali się nad tożsamością człowieka, zezwierzęcaniem i siłą pierwotnych instynktów, które są w nas głęboko zakorzenione pomimo rozwoju cywilizacyjnego. Później, w "Strefie Zagrożenia" z 2012 roku, inspirowanej sztuką "Zbombardowani" Sarah Kane, eksplorowali granice relacji międzyludzkich, pełnych agresji, okrucieństwa i dojmującego niespełnienia.

Performans rozpoczyna się od działań Anny Steller, które mają wprowadzić ją w trans. Performans rozpoczyna się od działań Anny Steller, które mają wprowadzić ją w trans.
Z "Atmanem", ich najnowszym performansem, łączy wcześniejsze spektakle (przygotowane pod szyldem Teatru Patrz Mi Na Usta) próba zbadania napięcia między tym, co ludzkie, a tym, co zwierzęce, prymitywne, bazujące na naturalnych instynktach. Powtarzalna jest też forma ruchu opartego na bezpośrednim kontakcie oraz gesty (np. wykorzystanie nożyczek do przecięcia - w tym wypadku - maski czy wykorzystanie taśmy izolacyjnej).

Przeczytaj także: O "Strefie Zagrożenia" Teatru Patrz Mi Na Usta na Gdańskim Festiwalu Tańca

Tytuł performansu zaczerpnięto z hinduizmu. Atman to określenie duszy rozumianej jako indywidualna jaźń, obecna w każdej żywej istocie. Dusza ta ulatuje z otworu w czaszce w czasie całopalenia zmarłego. Obrzęd ten pozwala przejść duszy z jednego stanu w kolejny (wedle idei inkarnacji), podlegając prawu karmy. Właśnie moment "przejścia" - podczas którego człowiek lub inna istota znajdują się w stanie "pomiędzy" i są odzierani z dotychczasowej tożsamości na rzecz nowej - stanowią punkt wyjścia do "Atmana" Leona Dziemaszkiewicza i Anny Steller.

Kontrowersyjny artysta spektakl rozpoczął w papierowej masce i płaszczu pokrytym folią. Kontrowersyjny artysta spektakl rozpoczął w papierowej masce i płaszczu pokrytym folią.
Przestrzeń "Atmana" to miejsce umownie wyznaczonej sceny, zajętej przez perfromerów, z niewielkim wigwamem, w którym częściowo schowane jest leżące bez ruchu ciało. Ubrana w buty do kolan i czarny sweter Anna Steller przez kilka minut wprowadza się trans intensywnym wysiłkiem, po czym za nogi wyciąga ciało (Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz) z wigwamu. Leon w ofoliowanym płaszczu i z papierową maską na głowie przypomina larwę, która zaraz z powrotem wpełza do miejsca, z którego ją wyciągnięto.

Przeczytaj także: O "Dziewczętach z Zajęczego Wzgórza" Teatru Patrz Mi Na Usta

Za którąś kolejną próbą wyciągnięcia z wigwamu, larwa czy też poczwarka nowej istoty nie "ucieka", a Steller kładzie się na niej, rozpoczynając proces jej oswajania. Istota zaczyna komunikować się ze znajdującą się na niej performerką za pomocą nieznanego języka. W końcu następuje uwolnienie atmana w bardzo efektownej scenie z pierzem. Później oboje performerzy ubierają dżinsy i nadzy od pasa w górę malują sobie nawzajem jedną rękę, nawiązując kolejny poziom komunikacji oraz "prowadzą" się nawzajem, ucząc współpracy.

Istota (Leon Dziemaszkiewicz) podlega nieustannej kreacji, przechodzi proces oswajania i współpracy. Istota (Leon Dziemaszkiewicz) podlega nieustannej kreacji, przechodzi proces oswajania i współpracy.
Wreszcie w ostatniej sekwencji oboje zakładają włochate kostiumy i rozpoczynają proces socjalizacji poprzez kontakt z publicznością. To już nowe istoty, gotowe na nawiązanie relacji społecznych. Podział na scenę i widownię zostaje przełamany, a akcja sceniczna płynnie przechodzi we wspólną celebrację występu sytuacją pseudo bankietu, z winem, rozmowami i wizualnymi dodatkami.

Przeczytaj także: Drag queen z całej Polski wystąpiły z piosenkami Almodóvara

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz razem z Anną Steller stanowią dobrze uzupełniający się duet, choć w wielu momentach budują zupełnie inne sytuacje, tworząc wręcz dwa performanse w jednym. Jak zwykle w występach Leona, podczas kolejnych scen wkrada się nieco chaosu, brakuje płynności przejścia z jednej sytuacji w kolejną (irytować mogą przebieranki na oczach widza), ale pozytywnie zaskakują efekty wizualne, jak niezwykle sugestywna scena uwolnienia duszy poprzez "otwarcie" głowy.

Po procesie "przejścia" i w nowej "skórze" (włochate kostiumy) istoty gotowe są nawiązać relacje z otoczeniem. Po procesie "przejścia" i w nowej "skórze" (włochate kostiumy) istoty gotowe są nawiązać relacje z otoczeniem.
Udało się pokazać w "Atmanie" napięcia między istotą ucywilizowaną a istotą pierwotną, niedojrzałą, w jakiś sposób niezdefiniowaną - ów moment przejścia w cywilizacyjną dorosłość, związany z procesem kreacji i uczenia się funkcjonowania w znanym nam świecie. Nie otrzymamy jednak oryginalnych spostrzeżeń czy wyszukanych metafor. Performerzy bazują raczej na prostych i oczywistych skojarzeniach, by zilustrować główną myśl performansu.

Sztuka uprawiana przez Leona od lat budzi duże kontrowersje i z pewnością ten performans nie przekona sceptyków, bo zmagania Leona i Anny Steller z rzeczywistością mogą zaskakiwać, szokować, budzić irytację czy nawet odrazę. Nie sposób odmówić jednak zaproponowanej przez nich formie intrygującej teatralności i konsekwencji w kreśleniu kolejnych stadiów relacji między tym, co ludzkie, pierwotne i zwierzęce.

Leon Dziemaszkiewicz podczas występu na festiwalu Metropolia jest Okey w 2016 roku:

Miejsca

Wydarzenia

  • Atman 24 października 2018 (środa) (45 opinii)
  • Atman 25 października 2018 (czwartek) (45 opinii)

Opinie (45) 9 zablokowanych

  • Leon?

    W Trojmiescie? Promowanie ekshibicjonizmu? Jeszcze tylko Zezuli brakuje.

    • 27 20

  • (1)

    Dla mnie spoko. Każdy sobie ogląda co chce. Jeden patrzy na atmana i jakieś tam głębokie przemyślenia na, drugi robi w domu performans z czteropakiem żubra na kanapie przed TV i też ma głębokie przemyślenia. Jak tam kto woli

    • 73 16

    • Taka prawda!

      O ile tylko płaci z własnej kieszeni to niech sobie ogląda taką sztukę na jaką ma ochotę.

      • 1 0

  • to jest cwane.. nie chce Ci sie pracowac to blaznujesz udając ze bezsens to ukryta sztuka (3)

    • 58 20

    • Stiv

      Było by super gdyby wszyscy myśleli tak jak ty, świat byłby lepszy no i PKB by skończyło.

      • 3 1

    • nie chce Ci sie pracowac to blaznujesz udając

      wspolczuje swiatopogladu(mocno ograniczony) i ten argument:cwane?

      • 1 3

    • ...to se tak pobłaznuj a zobaczysz jakie to ciężkie...

      • 1 5

  • co to w ogole było (1)

    byłem tam i nie widziałem sztuki tylko panią w srednim wieku która natrząsała sie przed publicznoscią i pana po 50tce ktory tarzał sie po podłodze i coś charczał. ale spoko pewnie jestem prostakiem bo podoba mi sie malarstwo i koncerty fortepianowe

    • 94 18

    • pewnie jesteś

      • 8 5

  • Antykulturowcy w pełnej krasie (3)

    Łatwiej jest odstawić szopkę performance'ową w której patologizuje się sztukę i ludzką psychikę niż prawdziwy teatr z prawdziwymi emocjami. Bo ci pseudo aktorzy są po prostu sobą a przy okazji mogą wydoić jakiś grancik od ministerstwa albo innego źródełka.

    • 57 9

    • Karoń to promotor kapitalizmu, kryptokorporacjonista.

      • 2 7

    • wygóglaj sobie "To nie pies, to performance"

      • 1 0

    • Antykulturowcy w pełnej krasie

      nastepny,niemajacy NIC do zaoferowania poza krytyka!!

      • 0 2

  • To chyba gorsze niż wpadnięcie w Limbo

    ale aż nie sposób pojąć tego swoją świadomością, że ktoś jest w stanie wydać pieniądze żeby coś takiego oglądać i się potem jeszcze zdrowo czuć na umyślę po całym tym rozbieranym pseudo-artystycznym wykonie dewiacyjnym.

    • 42 8

  • to było (1)

    debi....lne, szkoda mojego czasu było

    • 38 11

    • To zapamiętaj i zastanów się zanim następnym razem wybierzeszsię na taki "iwent"

      • 0 0

  • xD

    • 2 0

  • Czy Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz ma wytatuowaną twarz Krzysztofa Leona Dziemaszkiewicza na lewej piersi?

    • 16 2

  • stop dopalaczom (1)

    • 34 7

    • stop dopalaczom

      tyle wyniosl z informacji!

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile metrów liczy zabytkowy piec kaflowy w Dworze Artusa?

 

Najczęściej czytane