• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne zmiany w Bałtyckim Teatrze Tańca

Łukasz Rudziński
5 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Garazi Etxaburu to nowa hiszpańska tancerka zespołu BTT. Garazi Etxaburu to nowa hiszpańska tancerka zespołu BTT.

Bałtycki Teatr Tańca ciągle ulega przeobrażeniom. Z zespołem w grudniu pożegnała się trójka tancerzy - Oscar Pérez Romero, Naya Monzon Alvarez i Tura Gómez Coll. Zwłaszcza nieobecność tej ostatniej to spora strata dla BTT, bowiem Hiszpanka należała do wiodących artystów teatru Izadory Weiss. Na ich miejsce pojawiła się dwójka nowych tancerzy, zaś już w lutym BTT zorganizuje kolejny casting.



Artyści, którzy opuścili zespół BTT pochodzą z Hiszpanii. Urodzona w Barcelonie Tura Gómez Coll w zespole Bałtyckiego Teatru Tańca tańczyła od marca 2013 roku. Dała się poznać jako jedna z ciekawszych tancerek zespołu BTT, szczególnie dobrze wypadła w roli Ariela w "Burzy" Izadory Weiss, gdzie była najjaśniejszym punktem całego zespołu. Z kolei Naya Monzon Alvarez w zespole BTT tańczyła od września 2014 roku i była kreowana na jedną z liderek zespołu (tańczyła m.in. jako Hermia w "Śnie nocy letniej" Izadory Weiss oraz Miranda w "Burzy"). Natomiast Oscar Pérez Romero w zespole Izadory Weiss znalazł się w sierpniu 2013 roku. Ma na koncie m.in. rolę Lizandra w "Śnie nocy letniej" czy Ferdynanda, syna króla Neapolu w "Burzy".

- Nie zapominajmy, że wybitni tancerze mają swoje domy i rodziny. Tęsknota za bliskimi i stylem życia z rodzinnych stron jest tak duża, że nie da się ich utrzymać w takim zespole jak nasz. Powód jest prozaiczny. Oni zbierają u nas doświadczenie, uczą się, są pasjonatami tańca, ale chcą też za swoją pracę godziwie zarabiać. Tych w pełni uzasadnionych roszczeń finansowych nie jesteśmy w stanie spełnić. Z tego, co możemy im zaproponować, na dłuższą metę nie da się wyżyć. Nie jesteśmy więc w stanie rywalizować na tym polu z zachodnią Europą. Poza tym nie zapominajmy, że tańczenie w Bałtyckim Teatrze Tańca oznacza ciężką pracę rano i wieczorem, włącznie z sobotami, więc poza poniedziałkami tancerze właściwie nie mają czasu dla siebie. Ile można wytrzymać takie klasztorno-internatowe życie? Rozstaliśmy się z wzajemnym zrozumieniem. I powtórzę po raz kolejny - zespół się rozwija, a zmiany w nim są naturalną koleją rzeczy. Nic w tym zakresie się nie zmieni także w przyszłości - mówi dyrektor Opery Bałtyckiej Marek Weiss.
Lucas Roque Machado (po lewej) pochodzi z Brazylii i także jest nowym nabytkiem teatru Izadory Weiss. Lucas Roque Machado (po lewej) pochodzi z Brazylii i także jest nowym nabytkiem teatru Izadory Weiss.
W miejsce pożegnanej trójki jeszcze w grudniu zespół zasiliło dwoje tancerzy: Garazi Etxaburu oraz Lucas Roque Machado. Etxaburu pochodzi Kraju Basków (Hiszpania), ostatnio tańczyła w Dantzaz Konpainia. Z kolei Brazylijczyk Roque Machado tańczył do niedawna w Balé da Cidade de Sao Paulo - zespole tańca współczesnego Teatru Narodowego w Sao Paulo.

- Zadbaliśmy o to, by nowi tancerze dołączyli do zespołu odpowiednio szybciej, by mogli poznać układy Bałtyckiego Teatru Tańca i od stycznia wejść od obsady naszych spektakli - dodaje Marek Weiss.
Wszystko wskazuje na to, że to nie koniec zmian w Bałtyckim Teatrze Tańca w najbliższym czasie. Już 22 lutego BTT organizuje kolejną audycję dla tancerzy i tancerek w wieku 18-28 lat. Po niej w zespole BTT pojawiają się przeważnie nowi tancerze.

Miejsca

Opinie (75) 3 zablokowane

  • Wstyd dla środowiska

    Taki zespół , amatorski styl ,nieudolne próby choreograficzne ,za ,, państwowe ,, pieniądze , jakie proponuje się od lat Widowni w Trójmieście są brakiem kompetencji i odpowiedzialności Osób , które sprawują władzę w tym zakresie . Taki zespół może funkcjonować , ale niech się utrzymuje z prywatnych dotacji , sponsoringu , reklam , aukcji etc. i nawiązując do smętnych wywodów z artykułu o braku środków na wynagrodzenia dla Tancerzy( nie Pasjonatów ruchu ) , nic nie stało na przeszkodzie by się o nie postarać . Tyle tylko , że wymaga to umiejętności zarządzania w warunkach rynkowych . Nic nie przywróci straconych lat , ale zawsze warto dokonać zmiany , bo z sztuką baletową na Wybrzeżu ( w Trójmieście ) gorzej już być nie może .
    Proponuję już nie szkodzić i nie kaleczyć , naprawdę wielkich dzieł literatury światowej .

    • 24 2

  • Protestuj------ fb------ Opera Baltycka dla wszystkich

    • 15 0

  • (2)

    BTT- najgorszy zespół taneczny teatru operowego na świecie (jeśli w ogóle jeszcze można mówić o teatrze operowym w przypadku Opery Bałtyckiej, bo dzięki przyzwoleniu marszałka Struka i namaszczeniu przez dyrektora Departamentu Kultury Zawistowskiego, pan Grzesiński zamienił operę w prywatny teatrzyk do kształtowania dorobku artystycznego Izadory).
    Wstyd Panowie! Zabiliście TANIEC w Gdańsku

    • 27 2

    • ci panowie ktorzy nie maja nic wspolnego ze sztuka operowa probuja przeksztalcic Opere Baltycka w Teatr Tanca Nowoczesnego. To jest koniec teatru OPERY w Gdansku. Teatry OPERY sa w Bydgoszczy, Szczecinie, Poznaniu, Wroclawiu, Krakowie, Lodzi i Warszawie.

      • 9 0

    • Stanowisko ktore piastuje pan Zawistowski juz dawno powinno byc odświeżone

      • 9 0

  • Opinia

    Nie można posiadać wysokiej klasy teatru tańca wymieniając tak często tancerzy! proszę spojrzeć na inne teatry operowe, nigdzie nie praktykuje się tak częstej wymiany kadr artystycznych jak w BTT. To zapewne wyróżnia w świecie zespół BTT!

    • 24 1

  • dyrektor wydzialu kultury ZAWISTOWSKI musi odejsc (1)

    odpowiedzialny za obecny kryzys w Operze Baltyckiej i filharmonii nie powinien podejmowac juz decyzji dla przyszlosci kultury w Gdansku, dyrektor wydzialu kultury ZAWISTOWSKI powinien podac sie do dymisji

    • 14 0

    • dzien dobry Zawistowski, zla wiadomosc na poranek

      • 6 0

  • Pan Struk powinien wrócić do Jastarni,...

    • 7 0

  • Naprawdę ta Garazi jest tancerka?
    Cóż za ograniczenia ciała.
    To chyba pomyłka z tym zdjęciem produktowym.

    • 1 0

  • BTT to teatr tańca, nie zespół baletowy

    Zrozumiałe jest rozżalenie, że w Gdańsku nie mamy okazji cieszyć się baletem klasycznym. Niezrozumiałe jest krytykowanie z tego powodu, tak zapiekłe i odsądzające co najmniej od czci, tego co co proponuje nam zespół BTT.
    Nie ma sensu porównywanie przedstawienia Snu nocy... czy Light do, nomen omen, Dziadka... z Bydgoszczy, to inne czasy, inne światy, inne wrażliwości.
    W sztuce tańca współczesnego zespół BTT & Izadora są bardzo dobrzy, często wspaniali! Świetnie opowiedziane historie z przesłaniem, wzruszenia i emocje, jedność muzyki, ruchu i światła, wszystko co potrzeba.
    Dla mnie bomba, kto nie lubi ....

    • 2 0

  • jedynym błędem M.Weissa jest to że oddał dyrektorowanie całą instytucją swojej małżonce

    Weiss mimo wszystko to najlepszy od lat 80tych dyrektor jeśli w następnej instytucji ograniczy temperament Izadory wpuści na scenę od czasu do czasu coś innego i operetkę to jeszcze o nim usłyszymy .A może jeszce da się coś naprawić w Gdańsku?Rozumiem absolwentów szkoły baletowej i ich rodziców ale klasyka nie miała powodzenia a tematem na topie bylo wtedy"rozwiązać ten balet bo to kpiny poziom wódczany i puchy na widowni".

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

„Bądź wierny. Idź”. To inskrypcja na jednym z rzeźbiarskich „kamieni” w Parku Północnym. Komu jest on poświęcony?

 

Najczęściej czytane