• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wygląda kultura w Gdańsku? 11 tez o gdańskiej kulturze

Łukasz Rudziński
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na zlecenie Urzędu Miasta Gdańska przygotowano raport na temat sektora gdańskiej kultury. Publikacja licząca 122 strony jest dostępna na stronie www.poszerzeniepolakultury.pl. Na zlecenie Urzędu Miasta Gdańska przygotowano raport na temat sektora gdańskiej kultury. Publikacja licząca 122 strony jest dostępna na stronie www.poszerzeniepolakultury.pl.

Jak wygląda dziś kultura Gdańska? Jakie zjawiska działają na nią pozytywnie, jakie negatywnie? Co stanowi największy problem w dostępie do kultury? Na te i inne kwestie odpowiedzi poszukać można w raporcie "Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku".





Według twórców raportu pole gdańskiej kultury poszerza się w sześciu wymiarach. Według twórców raportu pole gdańskiej kultury poszerza się w sześciu wymiarach.
- To nie jest ostateczna diagnoza, a raczej próba diagnozy. Przyjrzeliśmy się wnikliwie kilkuset instytucjom kultury działającym na terenie Gdańska. Nie ocenialiśmy instytucji ani ludzi w nich pracujących, skupiliśmy się na generalnych wnioskach. Gdańsk zaś potraktowaliśmy jako laboratorium badawcze - zastrzega Cezary Obracht-Prondzyński, kierownik merytoryczny zespołu badawczego.

W raporcie sformułowano 11 podstawowych tez na temat gdańskiej kultury:

1. Gdańska kultura jest w ostatnich latach obszarem znacznych przemian na wielu płaszczyznach, dlatego podczas badań zdarzają się liczne, czasem pozorne, paradoksy czy sprzeczności. Wynika to z tego, że nowe zjawiska i instytucje współwystępują z tradycyjnymi strukturami i powstałą w ich ramach ofertą.

Czy warto monitować stan kultury w mieście?

2. Silnym impulsem dla wielowymiarowych zmian był proces kandydowania Gdańska do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury. Do pewnego stopnia doprowadziło to do zmiany sposobu myślenia o kulturze, zgodnego ze zmianami wpisanymi w proces poszerzonego pola kultury. Podstawą dla tego procesu stało się zainicjowanie dialogu i silniejsze ukierunkowanie na współpracę, wynikające ze wspólnego celu całego środowiska, jakim stało się uzyskanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury.

3. Znajdujemy się obecnie w początkowym stadium tego wielowymiarowego procesu, co dodatkowo wpływa na jego amorficzność. Zachodzi on w odniesieniu do:
- obszaru strukturalnego (instytucje przybierają elastyczną strukturę "ramową", działając coraz częściej w instytucjonalnej sieci),
- obszaru sektorowego (instytucje kultury wkraczają na inne obszary, a instytucje spoza kultury przenikają na obszar kultury - pojawiają się więc nowi aktorzy kulturalni),
- obszaru celów (oprócz celów "tradycyjnych", pojawiają się także dość zróżnicowane cele społeczne),
- obszaru formuł działania (nowe konteksty kultury, w tym coraz silniejsze wchodzenie w przestrzeń publiczną oraz nowe praktyki dzięki współpracy z instytucjami pozakulturalnymi),
- obszaru oferty (wydarzenia stają się wielopłaszczyznowe i wielozmysłowe),
- obszaru odbioru (ułatwienie dostępu do kultury, ale też włączenie uczestników do współtworzenia wydarzeń kulturalnych).

4. Zasadnicza zmiana zachodzi w sferze celów działań kulturalnych - kultura staje się narzędziem służącym do integracji społecznej, budowania tożsamości lokalnej, aktywizacji obywatelskiej mieszkańców, edukacji, czy też rewitalizacji. Zmiany te są niejednoznacznie oceniane przez przedstawicieli sektora, czasem powoduje to nawet "zamykanie się" instytucji w odpowiedzi na zagrożenie wzrostem konkurencji instytucji spoza sektora kultury.

5. Rozszerzeniu uległa sfera kultury instytucjonalnej. Mamy do czynienia z większą liczbą instytucji (w tym publicznych), których infrastruktura wciąż się rozbudowuje i modernizuje. Dzięki funduszom europejskim możliwe stało się nadrobienie zaległości w infrastrukturze kulturalnej, co jednak wiąże się ze zwiększeniem wydatków na działalność instytucji publicznych, czyli puli "sztywnych" wydatków na kulturę.

7. Istotne jest realizowanie na terenie Gdańska polityki kulturalnej przez trzy ośrodki władzy publicznej (miasto, województwo i ministerstwo), w tym rozproszenie nadzoru nad publicznymi instytucjami kultury. Pojawiają się więc trudności w tworzeniu spójnej polityki w stosunku do całej sfery kultury w Gdańsku. Dlatego też tak trudno wypełnić Gdańskowi funkcję ważnego ośrodka kultury w wymiarze: metropolitarnym, regionalnym, ogólnopolskim i bałtyckim.

7. Postrzeganie świata gdańskiej kultury przez jego przedstawicieli naznacza stereotypizacja (urzędnik to wyalienowany biurokrata, pracownik instytucji - etatysta, działacz pozarządowy - nieprofesjonalny aktywista), co wpływa także na wzajemną nieufność i częstą krytyczną postawę wobec innych instytucji i otoczenia sektora kultury. Jednocześnie w wielu obszarach można zauważyć brak wiedzy o pozostałych aktorach życia kulturalnego i ich rozumienia, co może być przyczyną wzmacniania stereotypów i uprzedzeń.

8. Przedstawiciele świata kultury oczekują ukonstytuowania się kultury dialogu, wykraczającej poza już istniejące, sformalizowane przestrzenie debaty i konsultacji między innymi polityki kulturalnej. W pewnej mierze stanowi to też odpowiedź środowiska na problem ograniczonej refleksyjności i trudności w planowaniu strategicznym (w tym ewaluacji własnych działań), ale też na wzajemną nieufność. Debata może przełamać tę nieufność i tworzyć odpowiednie nastawienie dla zmiany.

9. Można zaobserwować współpracę zarówno wewnątrz-, jak i międzysektorową. Jednocześnie rośnie świadomość potrzeb i korzyści, a także do pewnego stopnia satysfakcja z istniejących form współpracy. U podstaw współpracy leżą różne cele i przyczyny, więc przyjmuje ono rozmaity zakres i formuły - od rzeczywistej synergii, do kurtuazyjnej wymiany uprzejmości. Wśród ludzi kultury zauważalny jest ciągły niedosyt współpracy.

10. Uczestnicy kultury - w percepcji organizatorów wydarzeń - tworzą mieszankę tradycji z nowoczesnością. Taka percepcja wydaje się szczególnie interesująca, jeśli weźmie się pod uwagę zjawisko "kadłubowej działalności" instytucji - ograniczone zaangażowanie w promocję, budowanie publiczności oraz ewaluację własnych działań i skupianie się wyłącznie na samej organizacji wydarzeń. Nakładają się na to także problemy w wykorzystywaniu Internetu jako platformy promocji i sposobu tworzenia więzów kooperacji.

11. Zauważalne jest jednocześnie zróżnicowanie w obszarze strategii tworzenia stabilnej relacji instytucji z uczestnikami kultury, a także poszerzania grona odbiorców ze względu na:
- charakter relacji z odbiorcą (nowa - egalitarna - formuła budowania relacji z odbiorcą jako autonomiczną i twórczą jednostką lub tradycyjny - elitarny - model oświeceniowy, którego rdzeniem jest "wychowywanie" lub "tworzenie nawyku" u odbiorcy)
- charakter działań skierowanych na przyciągnięcie odbiorcy (działania organizowane w dzielnicach i osiedlach - często istotna jest w nich interakcja i mają one charakter długofalowy oraz jednorazowe lub cykliczne "iwenty", mające przyciągnąć masowego widza).

Raport został przygotowany we współpracy Instytutu Kultury Miejskiej, Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Jego stworzenie możliwe było dzięki środkom z programu Obserwatorium Kultury, finansowanemu przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Miejsca

Opinie (93) 8 zablokowanych

  • cd

    Była też kiedyś Galeria Rzeźby na Długim Targu. Dziś pozostał po niej tylko estetyczny szyld. Rzeźbiarzy wywalono, mimo płacenia czynszu i od wielu już lat straszy pustką, obciążając nasze kieszenie podatników. Ale przecież drenaż kieszeni jest tak skuteczny, że na niegospodarność urzędasy mogą sobie pozwolić i tu i w wielu,wielu innych miejscach.

    • 5 3

  • w Gdańsku brakuje też księgarni i sklepu muzycznego (4)

    Jest tylko sieć Empik i księgarnie Matras.
    W Białymstoku (przykładowo) księgarnia jest na co drugiej ulicy oraz jest doskonały sklep muzyczny p. Kafla.

    • 10 2

    • Otwórz księgarnię i sklep muzyczny (3)

      • 2 1

      • nie otworzę, (2)

        tak samo jak nie otworzę piekarni i hurtowni RTV-AGD ani nie będę śpiewać w operze.

        • 2 2

        • ps.

          Ale czekam, aż pan prowadzący ten świetny sklep muzyczny w Białymstoku otworzy działalność internetową - a z przyjemnością zacznę zamawiać.

          • 2 1

        • to po co pierdzielisz na forum ?

          Nudzisz się czy za 1 plna od wpisu ?

          • 2 2

  • Ja przepraszam,

    ale ile stworzenie tego chorego bełkotu kosztowało?

    • 10 3

  • HANBA! WSTYD! ZLODZIEJSTWO! (2)

    to nie miasto finansowalo ten projekt, tylko ministerstwo. jest niespojnosc w tekscie, nie wiem czy ktos to usunie. internet ulatwia transparentnosc, to wszystko mozna sobie sprawdzic. napinacze i hejterzy co sycza 'ile kosztowal ten belkot' mogliby chociaz zerknac do dokumentu jako calosci a potem prezyc muskuly uzbrojeni w odpowiednie argumenty

    • 7 6

    • ministerstwo "współfinansowało" (1)

      "Publikacja stanowi raport końcowy z projektu Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku współfinansowanego przez Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Obserwatorium Kultury. Był on realizowany w międzysektorowym partnerstwie przez: Instytut Kultury Miejskiej, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową."

      • 3 1

      • jest rzeczywiście błąd w tekście. Urząd Miasta nie uczestniczył w projekcie (także w aspekcie współfinansowania). projekt był finansowany przez Ministerstwo, a wkład własny finansował wnioskodawca - samorządowa instytucja kultury Instytut Kultury Miejskiej. to były dwa źródła finansowania.

        • 2 0

  • promocja mogłaby być lepsza (3)

    jak czasami dzieje się coś ciekawego, to dowiadujemy się w ostatniej chwili

    • 3 0

    • kultura nie jest tylko dla tych, co czekają aż im pod nos sie podsunie! (2)

      może czasem trzeba troche włożyc wysiłku i poszukać co ciekawego się dzieje. Często jest dużo inicjatyw, które nas omijają, bo nie mają kasy, żeby poszło w telewizji, a jak nie ma w telewizji to juz w ogóle nie ma. Sorry, ale postawa, że wszystko do mnie samo przyjdzie, a ja palcem w bucie nie ruszę, jest już nieco passe. Chcesz zobaczyć, cos ciekawego, rusz się i poszukaj! Albo zorganizuj sam...

      • 1 1

      • aktywna, lepiej nic nie organizuj sama, proszę

        wolę już nic

        • 0 0

      • "bo nie mają kasy, żeby poszło w telewizji, a jak nie ma w telewizji to juz w ogóle nie ma" ?

        Czyżby??
        Promuje się koncert Bożonarodzeniowy, ale informacji o miejscu sprzedaży biletów już brak.
        "Godzina przed koncertem" to sa kpiny.

        • 0 0

  • Wizyta u okulisty mile polecana, lwie

    • 0 0

  • odpowiedż na wasze pytania a zarazem pytanie.... (2)

    jak wygląda kupa w klozecie ....poskręcana i brzydko pachnie i to cała charakterystyka kultury w tym zaścianku......

    • 1 3

    • nie zapomnij się podetrzeć (1)

      • 1 1

      • nie zapomne się podetrzeć ...

        tobą

        • 0 0

  • Nie wiem po co ta cala rejterada, po kulture trza jechac w glab Polski: Warszawa, Krakow, Wroclaw czy nawet Bialystok.
    Gdansk to kulturowa pustynia i chyba nawet gorzej niz pustynia ...

    • 6 4

  • Kultura w Gdańsku wygląda jak buuddyyń

    Otyła prawie już łysa i wciąż sapie.
    I do tego wygląda jak za winkla.

    • 6 3

  • gdzie się kupuje bilety na "Mesjasza" i czemu nie przez internet?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

ERGO Hestia obchodzi w tym roku jubileusz. Ile lat ma sopocki ubezpieczyciel?

 

Najczęściej czytane