• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Inauguracja instalacji Undercover

  • piątek, 22 października 2010, godz. 18:00
  • Lokalizacja
    Gdańsk Śródmieście, Przejście podziemne na skrzyżowaniu ul. Łąkowej i Podwale Przedmiejskie
    Organizator: CSW Łaźnia
  • Bilety
    wstęp wolny

22 - 30 czerwca 2024, godz. 12:00

Gdynia
Wstęp wolny
paź 25

piątek, godz. 18:30

Gdańsk Sopot,
bilety 267 zł
Kup bilet
Inauguracja Instalacji "UNDERCOVER" Esther Stocker

Piątek 22 października 2010, początek o godz. 18:00
Miejsce: Przejście podziemne na skrzyżowaniu ul. Łąkowej i Podwale Przedmiejskie

Otwarcie instalacji UNDERCOVER Esther Stocker z oprawą muzyczną kwintetu Roberta Brackiego, który wykona FANFARĘ Marka Czerniewicza.

godz. 18:30 - foyer sali koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Łąkowa 1/2
Promocja publikacji KULTURA DLA REWITALIZACJI - REWITALIZACJA DLA KULTURY i poczęstunek wernisażowy

Instalacja UNDERCOVER autorstwa Esther Stocker (Austria) jest kolejnym permanentnym dziełem sztuki wpisanym w przestrzeń dzielnicy Dolne Miasto w Gdańsku. Projekt został zrealizowany w ramach Międzynarodowego Konkursu Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska.

Autorka próbuje pokazać artystyczny wariant wejścia do podziemnego pasażu, zdekonstruować zwykłość i podejść do konstrukcji raz jeszcze, dając jej szansę na zaistnienie osobowe. W zasadzie odsłania wejście poprzez opakowanie formy w siatkę współrzędnych, sfragmentaryzowanych struktur i czarno-białych wzorów. Definiuje ją przez inność i każe się zatrzymać i zastanowić nad bezmyślnym przechodzeniem obok form, z jakimi funkcjonuje się każdego dnia. Praca usytuowana w przestrzeni przejścia podziemnego na skrzyżowaniu ul. Łąkowej i Podwale Przedmiejskie stanowi architektoniczne uzupełnienie do efemerycznej pracy Dominika Lejmana STAGING ANONYMOUS, również nagrodzonej w II edycji konkursu GZMG.

Uroczystość inauguracyjna będzie połączona z koncertem z cyklu KONCERTY MUZYKI NOWEJ pt. "Teatr instrumentalny'', przygotowanym przez Johna Kenny (profesora Guildhall School of Music and Drama w Londynie oraz Royal Scottisch Academy of Music and Drama w Glasgow) w ramach warsztatów przeprowadzonych ze studentami Akademii Muzycznej.

Kurator: Jadwiga Charzyńska
Koordynacja: Anna Szynwelska
Projekt wspierany przez Austriackie Forum Kultury
Współpraca: Akademia Muzyczna w Gdańsku

Esther Stocker UNDERCOVER
Autorka próbuje pokazać artystyczny wariant wejścia do podziemnego pasażu, zdekonstruować zwykłość i podejść do konstrukcji raz jeszcze, dając jej szansę na zaistnienie osobowe. W zasadzie odsłania wejście poprzez opakowanie formy w siatkę współrzędnych, sfragmentaryzowanych struktur i czarno-białych wzorów. Definiuje ją przez inność i każe się zdziwić, zatrzymać, pomyśleć nad bezmyślnym przechodzeniem obok form, z jakimi funkcjonuje się każdego dnia.

"Myślałam o znaku, który nadałby tej przestrzeni indywidualny kształt" - pisze autorka. "To pomysł malarski zewnętrznego «oblicza» dwóch głównych wejść do podziemnego przejścia w czarnej i białej strukturze. Obejmuje sobą wszystkie okrągłe dachy, ściany i okna wychodzące na ulicę. Powodem, dla którego myślałam o tych dwóch znakach, jest chęć zbudowania relacji pomiędzy dwiema stronami, jak i nadanie estetycznej wartości istniejącym formom". Taki wybór, jak podkreśla autorka, "ma pokazać, jak decyzja estetyczna może przekształcić strukturę funkcjonalną w coś innego".

Artystkę interesuje również to, co dzieje się w sferze fragmentaryzowania: widzi w tym procesie drogę do połączenia elementów artystycznych z przemysłowymi, pokazuje możliwości formy, którą w innych okolicznościach postrzegalibyśmy jako zwykłą i nieporadną, pokazuje, jak na pospolitą topografię można popatrzeć świeżym okiem. Paradoksalnie podnosi roboczą formę ubierając ją w odświętny strój i pozostawiając ją taką także w dzień powszedni, nie zważając na słońce i deszcz, nie martwiąc się, że ulegnie zniszczeniu lub też że święto spowszednieje. Artystka zainicjowała dla potrzeb Dolnego Miasta mozolny proces powlekania pierwiastkami estetycznymi materiału pospolitego, proces świeckiej sakralizacji codzienności przez użyczenie formom użytkowym trwałych walorów artystycznych.

Esther Stocker (1974), urodzona we włoskim Schlanders, mieszka i pracuje w Wiedniu. Malarstwo, murale i instalacje Esther Stocker, utrzymane w bieli, czerni i szarości, oparte na strukturze siatki, ukazują powiązania, sieci i zakłócenia natury formalnej i semantycznej. Ich podstawowym, metaforycznym motywem jest wzór siatki, za każdym razem przejawiający się w inny sposób. Wskazując na geometryczne formy podstawowe, owe zakłócenia, zmiany i nakładki tworzą dynamiczne zniekształcenia, dając wyraz krytycznemu stosunkowi wobec sztywnych wierzeń w obrębie systemów czy prawd. W odniesieniu do tradycji konstruktywizmu, filmu oraz technologii cyfrowego obrazu, Stocker dekonstruuje jednowymiarową koncepcję systemów, przestrzeni oraz malarstwa i wskazuje na rolę, którą muszą odgrywać widzowie i okoliczności, w których spoglądają oni na dzieło sztuki. Kiedy przyglądamy się jej obrazom przestrzennym i przypominającym obrazy instalacjom, widzimy, że powierzchnia i przestrzeń, prostota i złożoność, pietyzm szczegółu i otwarte spojrzenie na sprawy nie są tu przeciwieństwami, lecz raczej powiązanymi, wzajemnie definiującymi się zjawiskami.

Opinie

Sprawdź się

Ile rejsów pod polską banderą odbył Dar Pomorza?