stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal Goldbergowski (14 opinii)

Festiwal Goldbergowski - Festiwal powstał w 2006 roku, w którym przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga, urodzonego w Gdańsku klawesynisty i kompozytora, żyjącego w latach 1727-1756.

Relacja z imprezy

Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których był pierwszym wykonawcą. Pomysłodawczynią i obecnym dyrektorem Festiwalu jest Alina Ratkowska, adiunkt Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Bolonii w 2005 roku.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Ideą nadrzędną Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną. Impreza zrodziła się również z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska. Nawiązana współpraca z Biblioteką Gdańską PAN owocuje wykonaniami najcenniejszych zachowanych dzieł z twórczości gdańskich mistrzów epoki baroku.

Ponadto Festiwal, przywołując nazwisko swojego patrona, przypomina o jego związku z Gdańskiem. Festiwal przyczynia się do promocji miasta, jego dziedzictwa kulturowego, które dzięki medialnemu wsparciu Programu Drugiego Polskiego Radia i transmisjom festiwalowych koncertów ma zasięg ogólnopolski i europejski dzięki wymianie zarejestrowanych koncertów w ramach Europejskiej Unii Radiowej. Impreza zyskała stałe grono melomanów, jest również rozpoznawalna w kraju i zagranicą.


HARMONOGRAM KONCERTÓW
Festiwal Goldbergowski 7-16.09.2012


7.09 Dan Tepfer (U.S.A) fortepian projekt Wariacje Goldbergowskie
Akademia Muzyczna w Gdańsku
godz. 19:00

8.09 Roberta Invernizzi sopran (Włochy) Craig Marchitelli teorba,
Kościół Św. Trójcy
godz. 20:00

9.09 Goldberg Baroque Ensemble Gdańsk + soliści Julia Kirchner - sopran 1. (Glaubige Seele/Magd1/Tochter Zion) Ingrida Gapova - sopran 2. (Maria) Franz Vitzthum - alt (Petrus/Glaubige Seele/Tochter Zion) Georg Poplutz - Ewangelista Virgil Hartinger - tenor 2. (Caiphas/Judas) NN - tenor 3. (Johannes/Tochter Zion) Marek Rzepka - Jezus Ekkehard Abele- Bas 2. (Pilatus/Jakobus/Hauptmann) w programie: Johann Balthasar Christian Freislich (1687-1764) - Passio Christi (Pasja wg Św.Mateusza w 4 aktach do tekstu B.H.Brockesa)
Kościół Św. Trójcy
godz. 17:00

11.09 EUBO European Union Baroque Orchestra
Kościół Św. Trójcy
godz. 19:00

14.09 Andreas Staier klawesyn
J. S. Bach Wariacje Goldbergowskie
Kościół Św. Trójcy
godz. 19:30

15.09 Panel naukowy: wykłady dotyczące dawnej muzyki gdańskiej połączony z wykonaniem Arii z Wariacji Goldbergowskich J. S. Bacha na Carillionie Ratusza Głównego Miasta
Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40 Gdańsk

godz. 10:00
Dr Danuta Popinigis Akademia Muzyczna w Gdańsku "Repertuar historycznego carillonu Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku." Monika Kaźmierczak-koncert carillonu Ratusza Głównego Miasta: w programie fragmenty z Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha.

Mgr Jerzy Marian Michalak "Musica vita mihi est-muzyka w Gdańsku w XVII i XVIII wieku."
Dr Alina Mądry Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu "Instrumentarium Gdańska epoki baroku" (tytuł roboczy) Dr Alina Ratkowska Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie Johann Jeremias du Grain - życie i twórczość gdańskiego ucznia Georga Philippa Telemanna" - wykład powiązany z promocją płyty "Johann Jeremias du Grain Koncerty klawesynowe"

15.09 Vittorio Ghielmi i Rodney Prada viola da gamba
Kościół Św. Trójcy
godz. 19:30

16.09 zespół Les Traversées Baroques
Kościół Św. Trójcy
godz. 17:00


www.goldbergfestival.pl

Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    15-40 zł
Karnety w cenie 100 zł ulgowy i 180 zł normalny.
Bilety na poszczególne koncerty od 15 zł do 40 zł.

Opinie (14)

  • z roku na rok coraz lepiej

    świetny program, z roku na rok coraz lepiej. Dobrze, że mamy takie cudeńko w gdańskim kalendarzu imprez.

    • 24 2

  • świetny plakat (2)

    hmm

    • 11 5

    • a co ma być podobizna wokalisty (1)

      Bayer Full?

      • 0 0

      • nie jest zły. ale też nie jest dobry. Chodzę po mieście i nigdzie nie zwróciłam uwagi na plakat festiwalu. Dowiedziałam się o nim, na szczęście, z radia. A przecież plakat powinien przykuwać uwagę.
        Może faktycznie podobizna wokalisty Bayer Full by dała by radę :)
        bardzo mało ludzi przychodzi na te koncerty, ale to chyba też nie chodzi o plakat...

        • 0 1

  • Przydałaby się jeszcze informacja (2)

    o cenach biletów.

    • 12 1

    • (1)

      no tak, zwłaszcza że ceny są niewygórowane!

      • 1 0

      • i bilety ulgowe

        na Kartę do kultury:)

        • 2 0

  • ale wstyd, tak malo ludzi ...i pan pianista w dzinsach i trampkach, troche to lekcewazace.

    • 3 4

  • (1)

    no mało tych melomanów w Gdańsku, mało. zgadzam się, wstyd. A dzisiejszy koncert był wspaniały! Niezwykle piękna Pasja Mateuszowa, jaka inna od tej najbardziej znanej. Nawet chyba nie można ich porównywać: intymna, skupiona. Po prostu zupełnie inna. Piękny koncert, bardzo cieszę się że mogłam posłuchać w tym świetnym wykonaniu. I w tym właśnie wnętrzu

    • 6 0

    • W sumie nie tak mało,

      chyba nie było wolnych miejsc, najwyżej kilka pojedynczych, nawet stalle były zajęte. A koncert piękny! Ale i tak jak na razie to Roberta rządzi:)

      • 3 0

  • Festiwal Bomba (1)

    Nie przesadzajcie, że było wczoraj mało ludzi. Ogromne prezbiterium w niedzielę było zapełnione prawie po brzegi. Na moje oko to było ok. 300 osób. W samych stallach jest chyba ponad 100 miejsc. To wcale nie mało. No a koncert...palce lizać. Soliści i instrumentaliści odlotowi. A utwór boski. Fajnie by było, gdyby ta pasja była co roku w Gdańsku w okresie Wielkiego postu. Byłem też na Robercie w sobotę. Kobieta po prostu powaliła wszystkich swoim głosem. Dawno czegoś takiego nie przeżyłem. A ten gościu na teorbie świetnie dawał radę. W piątek było rzeczywiście mało ludzi (może koło 100) ale to chyba wina tego miejsca. Świetna sala, pierwszy raz tam byłem, i chyba nie byłem jedynym, który z ledwością po raz pierwszy znalazł to miejsce. Akademia Muzyczna powinna bardziej je rozpropagować, bo jest bez porównania lepsza od naszego centrum kongresowo-muzycznego na ołowiance ;-) A pianista...z kim nie rozmawiam,jest zachwycony, a dla mnie było tylko Ok,ale to chyba nie mój klimat.

    • 9 0

    • Nigdy nie byłam na koncercie

      w Akademii Muzycznej, zaskoczyły mnie zdjęcia z piątku - nie przypuszczałam, że jest tam taka piękna sala.

      • 4 0

  • Bardzo udana impreza (1)

    Bardzo udana impreza, organizacja ogólnie bez szwanku. Artyści różnego kalibru ale każdy coś wniósł wartościowego. Spore urozmaicenie w programie, więc jest w czym wybierać. Dlatego też trudno porównywać i oceniać kto był lepszy - w końcu nie o to chodzi. Oby za rok było jeszcze lepiej.

    Zastanawia mnie tylko dlaczego panowie grający muzykę dawną występują we współczesnych garniturach. Nie wiem co należało by na siebie włożyć by nie narazić się na śmieszność współczesnych ale grać muzykę z tamtych czasów i być pod krawatem i w ubraniu, które wymyślono dopiero wiele lat później to też troche śmieszne.

    • 1 2

    • upudrowaną perukę, koniecznie autentyczną, w połowie zjedzoną przez mole :) nie przesadzajmy! w końcu my, miłośnicy dawnej muzyki, wcale nie czujemy się wyjęci z innej epoki! w każdym razie ja - nie (choć może moi uczniowie tak właśnie myślą, ale mimo wszystko zjedzonej przez mole peruki nie założę!)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

"Wesołe Kumoszki z Windsoru" były pierwszym spektaklem granym na deskach: