• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artyści Opery Bałtyckiej żądają odwołania dyrektora

Patsz
5 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Warcisław Kunc jest dyrektorem Opery Bałtyckiej zaledwie kilka tygodni. Warcisław Kunc jest dyrektorem Opery Bałtyckiej zaledwie kilka tygodni.

Do Urzędu Marszałkowskiego trafił podpisany przez wszystkie związki zawodowe wniosek o odwołanie dyrektora Opery Bałtyckiej Warcisława Kunca. To efekt październikowego referendum ws. wotum nieufności dla urzędującego dyrektora.



Przeczytaj list otwarty Porozumienia Związków Zawodowych Opery Bałtyckiej w Gdańsku do Marszałka Województwa Pomorskiego

W głosowaniu, o którym pisaliśmy w połowie poprzedniego miesiąca, z 250 pracowników Opery Bałtyckiej ważny głos oddało 176 osób. Rozdano razem 178 kart. Jeden głos był nieważny, a jedna karta zaginęła.

152 osoby głosowały "za" wotum nieufności, cztery - przeciw, 20 osób wstrzymało się od głosu. W referendum wzięła udział ponad połowa pracowników, więc stwierdzenie ważności głosowania powinno być formalnością.

Wniosek trafił już m.in. na biurko Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego, który zapowiada rozmowy z artystami w najbliższym możliwym terminie. Ci zapowiadają, że wniosek złożą do 16 innych instytucji, w tym ministerstwa kultury i pozostałych władz lokalnych.


Tłumaczą, że po zakończeniu głosowania chcieli porozumieć się z dyrektorem we własnym gronie, ale próby nie powiodły się. W przyszłym tygodniu ma pojawić się w Operze Bałtyckiej Państwowa Inspekcja Pracy.

Wyższe płace i inny system pracy

Artyści domagają się m.in 30-procentowych podwyżek. Sęk w tym, że to oznacza konieczność wzrostu dotacji przekazywanej przez samorząd województwa. Kontrowersje i opór budzi również proponowany czas i system pracy.

- Przede wszystkim pogorszyły się nasze warunki finansowe i jest to bardzo odczuwalne. Wcześniej mieliśmy tzw. normy zero, czyli oprócz pensji podstawowej w wys. około 2 tys. zł brutto, otrzymywaliśmy również dodatek za każde przedstawienie, nawet 600 zł brutto. Po zmianach zarabiamy zdecydowanie mniej, około 1500 zł na rękę - tłumaczył w październiku powody rozpisania referendum chórzysta Krzysztof Rzeszutek, członek KZ NSZZ Solidarność w Operze Bałtyckiej.
Ze zdecydowanym sprzeciwem zespołu spotkała się także zmiana regulaminu pracy, oznaczająca, że przerwy w trakcie spektaklu mają nie być zaliczane do czasu pracy. Dodatkowo zespół miałby odbywać próby także w niedziele i święta.

Dyrektor Warcisław Kunc nie odniósł się w piątek do wniosku artystów.

Marcowy protest pracowników Opery Bałtyckiej

Patsz

Miejsca

Opinie (288) ponad 20 zablokowanych

  • Do Redakcji (1)

    Dziękujemy za umieszczenie listu i za poprawienie błędu logicznego w pierwszym zdaniu.

    Pozostaje Redakcji przeczytać list i dostosować do niego treść artykułu, bo nijak się do siebie mają. Albo - jeśli to za trudne - po prostu skasować artykuł i zostawić tylko list, niech mówi sam za siebie!

    Niezależność prasy nakazuje też nie kasować komentarzy (kwadrans temu było ich 22, a przed chwilą 20). Czego się Redakcja boi? Albo: kto wydaje Redakcji polecenia?

    • 25 8

    • Walczylas o demokracje to znaczy marnowalas czas.

      Demokracja to glupota dla leniwych ktorym wiecznie wydaje sie ze ktos powinien sypnac im manne z nieba.

      • 2 10

  • Dziwnym mi sie to wszystko wydaje albo ja (5)

    nic nie rozumiem z tego co dzieje sie w waszej operze. Przede wszystkim co ma dyrektor artystyczny wspolnego z podwyzkami pensji dla pracownikow? Dyrektor artystyczny powinien zajmowac sie tylko i wylacznie repertuarem, orkiestra i spiewakami tam wystepujacymi. Czyli zapewnieniem jak najwyzszego poziomu artystycznego wykonywanych przedstawien operowych i koncertow symfonicznych. Wiaze sie to takze z egzekwowaniem od wykonawcow jak najwiekszego wysilku aby zapewnic konkurencyjna jakosc wykonania. Wtedy dopiero orkiestra wejdzie na rynek z nagraniami plytowymi z ktorych bedzie generowala fundusze finansowe. Bez mozliwosci odbywania sesji nagraniowych wasza placowka bedzie znana tylko w obrebie Trojmiasta i wiecznie finansowo biedna. Jesli chcecie aby znana byla w calej Europie a nawet poza nia to musi byc tak prowadzona jak napisalem. Dyrektor moze wplywac na dyrekcje administarcyjna na wysokosc gazy dla wyrozniajacych sie muzykow i spiewakow oraz ktorych nalezy wymienic(zwolnic) na bardziej pasujacych do wysokich wymagan ale ostateczna decyzja musi nalezec do dyrekcji administracyjnej. Dyrektor artystyczny a dyrektor administracyjny to dwie rozne pozycje. A ja widze ze Pan Kunc musi robic zarowno mydlo jak i powidlo. Tak nie pracuje zaden slynny teatr operowy na calym swiecie.... Akurat troche wiem na ten temat....

    • 29 8

    • (4)

      Obecnie w Operze Bałtyckiej dyrektor naczelny i artystyczny to jedna osoba - Warcisław Kunc (jest zarówno dyrektorem administracyjnym jak i głównym dyrygentem). Zresztą nie chodzi o podwyżki, a o to, żeby nie było obniżek, które pan Kunc wprowadził, mimo zapewnień, że tego nie zrobi. Ponadto łamie wszelkie możliwe regulaminy i niestety nie szanuje pracowników, a jeśli nie ma współpracy nie ma mowy o wysokim poziomie.

      • 22 2

      • (3)

        Ale nawet w MET zaproponowano pracownikom obniżki.

        • 2 8

        • Ale tam nie zarabiają najniższej krajowej (2)

          • 5 1

          • (1)

            Nie zarabiają najniższej krajowej, bo to jeden z najlepszych teatrów operowych świata, gdzie pracują ludzie naprawdę najlepsi i odpowiednio wykształceni. Śmieszne porównanie.

            • 1 1

            • Dlatego mają z czego sobie dochody obniżać. Nas na taki luksus nie stać.

              Gdy po 25tym dostanę ok. 1600zł i po zrobieniu wszelkich opłat pozostanie ok.300 zł to każda złotówka ma znaczenie. Każde ponadnormowe przedstawienie jest na wagę złota i nawet z 40 stopniową gorączką wezmę udział w przedstawieniu by 10tego jakiekolwiek grosze za nad-granie na konto wpadły.

              • 0 0

  • Związkowcy wszystkich instytucji kultury łączcie się. (6)

    Czas najwyższy żeby władze zaczęły nas szanować. Dość tej udręki i upodlenia. Jak przychodzą wybory to się do nas podlizują obiecują, że będzie lepiej . Po wyborach zapominają. Trzeba przerwać ten taniec.

    • 31 12

    • Przyłączcie się do protestu. (5)

      Razem będziemy siłą z którą trzeba się liczyć. Odwagi!

      • 9 4

      • (4)

        Wszystkie Opery w Polsce powinny przystąpic do protestu

        • 12 5

        • Wszystkie instytucje kultury powinny przystąpić do protestu. (2)

          Nie ma na co czekać. Wszyscy cienko przędziemy. Pokażmy SOLIDARNOŚĆ!

          • 12 4

          • (1)

            Ale przecież To wasza władza rządzi. WTF?

            • 4 2

            • Jaka "nasza" władza ?

              • 3 0

        • Wszystkie instytucje kultury na Pomorzu powinny się do protestów przyłączyć.

          • 4 2

  • Ja tez chcę 30% podwyżki z państwowego budżetu. (4)

    Mnie się nie należy?

    • 16 6

    • Nie....

      • 1 0

    • To walcz! (2)

      • 3 1

      • (1)

        A jakie są efekty tej walki (jeżeli walką można w ogóle nazwać ciagłe strzelanie goli do własnej bramki)?

        • 3 4

        • Co według ciebie jest strzałem gola do własnej bramki?

          • 0 0

  • Skandal to ten artykuł

    Treść artykułu jest tak tendencyjna, że szok. Wydaje się, że redaktor w ogóle nie przeczytał listu do marszałka i mam nadzieję, że to jedynie lenistwo, a nie zła wola i chęć oczernienia pracowników. Załodze nie chodzi o podwyżki 30%, a o łamanie praw pracowniczych i wyraźne obniżki w stosunku do poprzednich lat! Proszę o sprostowanie!!!

    • 25 12

  • Żal mi artystów zarabiających mało.. Ale nie rozumiem, czego w tej operze chcecie. Gdy Weiss zniszczył balet i wywalał tancerzy z prawdziwego zdarzenia, związki nie płakały tak jak teraz. Były dyrektor zadłużył operę i urząd musiał się z tym uporać. I też jest źle... Mamy zaczątki baletu, będą propozycje dla dzieci, miała być opera dla ludzi - to znowu muzycy protestują... Nie podoba mi się postawa przewodniczącego związku, poprzedni dyrektor umiejętnie dawał mu zarobić (Czarna Maska)... A obecny pewnie nie, i pan chórzysta szaleje pociągając za sobą innych. Smród w tej Waszej/Naszej operze nie lepszy niż w Szadółkach. Kiedy to się zmieni???? Czy wystarczą Wam podwyżki? Czy to jeszcze będzie mało? Na co wtedy będziecie narzekać? Że musicie grać w orkiestronie? A może będzie Wam ciasno, zimno, głucho, głośno.... Może nie takie oklaski Wam będą przeszkadzać... Związki to zło i tyle. Dalej pozostaje Bydgoszcz, Warszawa etc...

    • 34 24

  • Konflikt sztuce nie sprzyja (13)

    Chyba wszystkim tutaj zależy na jak najszybszym zażegnaniu konfliktu - artystom, aby mogli spełniać się artystycznie i godziwie zarobić na życie, dyrektorowi, aby czym prędzej uświetnić OB i udowodnić, że wybór jego osoby był dobrą decyzją, a widzom, by zamiast czytać takie artykuły, mogli oglądać spektakle na poziomie.
    Obecna sytuacja natomiast nie sprzyja funkcjonowaniu tej instytucji i wydaje mi się, że nie polepszy sytuacji żadnej z powyższych grup.
    Przeczytałem uważnie całą treść listu i nie dziwię się frustracji artystów, natomiast dziwi mnie nieco atmosfera. Po opisie wnioskuję, że artyści jak wataha okrążyli dyrektora (do którego od początku byli sceptycznie nastawieni), a ten okopał się i nie może swobodnie działać.
    Jaki jest tego rezultat? Widziałem podczas gali inauguracyjnej...
    Nie chce mi się za bardzo wierzyć, żeby dyrektor wykazywał się taką arogancją i nie chciał negocjować - takie zachowanie nie leży w jego interesie.
    Nie rozumiem też czemu, o czym wspomniał jeden z przedmówców, pan Kunc jest jednocześnie dyrektorem artystycznym i administracyjnym? Patrząc na jego doświadczenia, powinien raczej pozostać artystycznym.

    Nie mam zamiaru bronić dyrektora, ale nie rozumiem również postawy zespołu artystycznego, który z góry jest uprzedzony do osoby dyrektora i zamiast dać mu szansę realizować swoją wizję, szczuje go związkami od początku jego pracy.
    Początki zawsze są trudne, ale wydaje mi się, że jeśli dyrektor jest dobry i dostanie szansę, może sprawić że za kilka miesięcy/lat sytuacja będzie jeszcze lepsza, niż przed jego przybyciem. Może więc warto zwrócić się do Marszałka o mediację, nie o odwołanie?

    • 23 22

    • (8)

      Ale to zły dyrektor i nie sprawdził się nigdzie i nie wyciąga wniosków z przeszłosci .To człowiek który nie powinien nigdzie zarządzac zadną instytucją kultury bo brak mu człowieczeństwa i zrozumienia

      • 9 3

      • (5)

        Prosimy o konkrety, a nie pomówienia! I jak można dopiero po jednym miesiącu formułować tak kategoryczne wnioski.

        • 5 6

        • (2)

          no wlasnie w liscie otwartym sa wylacznie konkrety. ale trzeba najpierw czytac ze zrozumieniem a potem dopiero brac udzial w dyskusji

          • 7 3

          • (1)

            A myślisz, że komukolwiek poza bezpośrednio zainteresowanymi będzie się chciało to czytać?

            • 0 8

            • Jeśli się komuś listu otwartego czytać nie chce, niech powstrzyma się z komentowaniem. Należy mieć jakąś wiedzę w sprawie, by można by można było mieć coś do powiedzenia.

              • 3 0

        • To są opinie wszystkich muzyków z roznych oper w Polsce .Nie słyszałe dobrej opinni na temat tego Pana .Tu w Gdanaku jest podobnie

          • 9 1

        • Ostatnio była Łòdz

          • 4 0

      • (1)

        Bez przesady. To duże uproszczenie i widzenie tylko pustej strony szklanki.

        • 5 2

        • Prwnych rzeczy nie mozna ty pisać i muzycy z Łodxi tez nie mogą się tym podzielic co tam się faktycznie stało.Taką umowę zawarli ze P.Kunc odchodzi niby z uwagi na problemy osobiste a muzycy wida w usta

          • 5 1

    • Jak slusznie Pan zauważył dyrektor Kunc powinien pozostać artystycznym, ale to jemu powierzono stery naszej opery. Problem w

      zaprezentowanych marszalkowi, ponieważ zmusza to pracowników do pracy ponad siły za mniejsze wynagrodzenie. Zrodlem konfliktu jest to, ze dyrektor chce się wywiązać z obietnic danych marszałkowi, a pracownicy nie chcą zgodzić sie na wyzysk.

      • 7 0

    • Z tym panem nieda się dogadać. Jest to już niemożliwe.

      • 7 1

    • (1)

      Właśnie, mediacja. Kolejna zmiana dyrektora nie zmieni budżetu. Zawsze ta sama osoba komuś się podoba, komuś nie - życie!

      • 1 2

      • Mediować można w nieskończoność.

        - a co jeśli mediacje nie przynoszą efektów? Dlaczego kompromis ma dotyczyć tylko pracowników a dyrektora już nie ??? w

        • 2 0

  • Gorąca Prośba

    Szanowni Państwo ,
    za nim cokolwiek napiszecie w komentarzach to przeczytajcie list otwarty zamieszczony już na stronie . Treść listu zawiera wszystko co pracownicy Opery
    muszą obecnie przeżywać. Jak władze mogą pozwolć na takie zarządzanie Operą

    Bardzo dziękuję

    • 25 9

  • (1)

    Gdańszczanie chcą sztuki, artyści pieniędzy... I jak temu zaradzić???

    • 8 3

    • Jak zaradzic?Oddać nam to co się nam zabrało to na początek

      • 8 1

  • Szanowni Państwo!, Widzowie Opery Bałtyckiej (12)

    Proszę nie wierzyć do końca w opisane zarzuty związkowców pod adresem Dyrektora w liście do Marszałka, są one dalece wyolbrzymione, przesadzone, a niektóre stwierdzenia świadczą o skrajnej głupocie działaczy związkowych. Historia i histeria działaczy związkowych lubi się powtarzać w Operze Bałtyckiej i trwa tam od niepamiętnych czasów. Szczególne oszołomstwo tkwi w zarządzie Solidarności Opery Bałtyckiej i niestety będzie tkwiło do póki Marszałek nie rozwiąże statutowej działalności Opery. Przepraszam za operowych oszołomów!

    • 26 32

    • (6)

      Oczywiście, wszystkie związki są głupie, pracownicy są głupi. Ciekawe kto broni dyrektora?

      • 15 10

      • ciekawość to nie cnota tylko jej karykatura

        • 3 0

      • (4)

        On sam sie broni hihibnie wiem czy sie smiac czy płakac

        • 6 6

        • (3)

          Ale jak się odnieść do takiej wypowiedzi? Jak się odnieść do większości Waszych wypowiedzi? Jak dogadać się takimi ludźmi?

          • 10 3

          • Z nimi można się dogadać

            tylko w jeden sposób, dać im zarobić, lub inaczej przekupić ich i to działa, bo tak zrobił poprzedni dyrektor weiss.

            • 14 3

          • Oddaj nam to co zabrałes i sam bądz człowiekiem

            • 6 5

          • dyrektorku z tobą nie można się dogadać. Przestać się kompromitować i zamiast hejtowaniem zajmij się pakowaniem.

            • 4 3

    • (3)

      To sam dyr napisał a nie wieloletni pracownik

      • 8 9

      • ty naprawdę sądzisz, że dyrektor ma chęć polemiki (2)

        ze zdziczałą bandą związkowych oszołomów?

        • 13 15

        • (1)

          Klan Jastrzebskich się moze odezwał?ze strachu?

          • 1 9

          • Bez nazwisk proszę !!!

            • 7 0

    • Oszołomem to jesteś ty !!!

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Patronką którego trójmiejskiego teatru jest Agnieszka Osiecka?

 

Najczęściej czytane