• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Arcydzieła muzyki na żywo: Mendelssohn-Bartholdy i Beethoven

cze 28

piątek, godz. 20:00

Gdańsk,
bilety 43 zł
ulgowy 22 zł
Kup bilet
Sala Koncertowa na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert symfoniczny
Arcydzieła muzyki na żywo

Wystąpią:
Valentina Igoshina - fortepian
Tomasz Klepczyński - basethorn, dyplomant Akademii Muzycznej
Radosław Herdzik - klarnet, dyplomant Akademii Muzycznej
Jerzy Swoboda - dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

W programie:
FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY
I Konzertstück F-moll na klarnet i rożek basetowy
II Konzertstück d-moll na klarnet i rożek basetowy
LUDWIG VAN BEETHOVEN
Koncert fortepianowy nr 4 G-dur op. 58
VIII Symfonia F-dur op. 93

Był rok 1814. Wszyscy czekali z napięciem na pierwsze wykonanie VIII Symfonii Beethovena, na wielki przełom w muzyce... Atmosfera gęstniała w ciszy wyczekiwania... Ależ było zdziwienie! Wielki Beethoven napisał symfonię w niemodnym guście!

W tym roku przypada 100. rocznica powstania VIII Symfonii. Minie jeszcze 10 lat zanim świat usłyszy pierwsze dźwięki IX Symfonii. W październiku 1812 roku Beethoven własnoręcznie opisywał ostatnią kartę manuskryptu w mieszkaniu w Linzu. Od pierwszych dźwięków symfonia ta "wkręca" słuchacza w optymistyczny, radosny i energiczny wir. Wszystkie części VIII Symfonii nasycone są humorem. Już od pierwszych dźwięków brak jest pompatycznego wstępu, tej wielkiej nadbudówki. Żywioł pierwszego tematu rzuca słuchacza w kolejny - w ludową melodię austriackiego lendlera. Kolejne frazy i motywy wolne są od gąszczu muzycznych zapytań i poszukiwań. Panuje w nich prostota i klarowność. No cóż, może przełom zdarzy się w części drugiej?

Zamiast tradycyjnego spowolnienia akcji znajdujemy skreślone ręką Beethovena "scherzando" czyli "humoreska". Z czego się śmieje Beethoven?... z wynalazku swojego przyjaciela Johanna Nepomuka Mälzela, z metronomu. Urządzenie to "tyka" jak zegarek w różnych tempach, hałasując niemiłosiernie w zastępstwie prawego buta nauczyciela muzyki. Beethoven już wcześniej naigrywał się z tego wynalazku pisząc kanon 4-głosowy zatytułowany "Ta, ta, ta, kochany Mälzelu". Trzecia część symfonii często przybiera charakter taneczny, więc Beethoven napisał ją oczywiście w charakterze tańca - lendlera, ale nieco szorstkiego, kanciastego, trochę w starym stylu papy Haydna. Trzymany na wodzy temperament wybucha ostatecznie w ostatniej części i jest niebywałym okazem geniuszu wielkiego Beethovena.

VIII Symfonia to świadome spojrzenie Beethovena przez ramię w tył, ku Mozartowi i Haydnowi, ku dawnej galanterii i symfonii z czasów peruki i liberii.

Rzeczywistość, w jakiej przebywał wówczas Beethoven nie przypominała jednak nastoju jego VIII Symfonii. Codzienność była smutna i ponura. Daleko posunięta utrata słuchu u kompozytora łączyła się wieloma dolegliwościami zdrowotnymi i kłopotami rodzinnymi. Jednak w ani jednej nucie symfonii nie znajdziemy tych smutnych okoliczności. Beethoven figlarnie "puszcza oko" swoim znajomym, poważnym krytykom i samemu losowi...

-----

VALENTINA IGOSHINA
Urodziła się w Briansku (Rosja) w 1978 roku. Ukończyła Konserwatorium Moskiewskie gdzie studiowała pod kierunkiem prof. Larisy Dedovej i Sergeia Dorenskyego.

Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów:
Artur Rubinstein in memoriam w Polsce w 1993 (I nagroda)
Międzynarodowy Konkurs im. Sergiusza Rachmaninowa w Moskwie w 1997 (I nagroda)
Międzynarodowy Konkurs Królowej Elżbiety w Brukseli w 2003 ( finał)
Międzynarodowy Konkurs José Iturbi w Walencji w 2006 (II nagroda)

Valentina Igoshina występowała w Queen Elizabeth Hall w Londynie w ramach słynnego międzynarodowego cyklu pianistycznego Harrodsa. Zagrała recitale w Tonhalle w Zurychu, w Mediolanie w cyklu "La societa dei Concerti", w Paryżu w " Théatre de l' Athénée, w klasztorze Jakobinów w Tuluzie. Gościła także na wielu międzynarodowych festiwalach między innymi: Radio France w Montpellier, " La Roque d' Anthéron (Francja), Ravello Music (Włochy), Duszniki Zdrój (Polska), "Povoa de Varzim", "The Belem Festival" w Lizbonie (portugalia) i "The Styriarte Festival" w Grazu (Austria).

Zapraszano ją na koncerty symfoniczne z Halle Orchestra (Niemcy), BBC Scottish Symphony Orchestra (Wielka Brytania), Concertgebouw Royal Orchestra z Amsterdamu.
Jej plany artystyczne w 2008 roku obejmowały między innymi koncerty z Barcelona Symphony Orchestra (Rachmaninow- Rapsodia na temat Paganiniego), Santiago de Chile Orchestra (Chopin - II Koncert fortepianowy), Galicia Royal Philharmonic Orchestra (Prokofiew - II Koncert fortepianowy), Polska Orkiestra Radiowa (Czajkowski - I Koncert fortepianowy), Brandenburgiche Symfoniker (Czajkowski - I Koncert fortepianowy) oraz recitale w Ludwigsburgu, Jersey, Santiago de Chile, Paryżu i Cintrze.

W 2009 roku koncertowała w Polsce, USA, na Węgrzech, w Luksemburgu, Francji i Chinach.
Valentina Igoshina wydała swoją pierwszą płytę CD (Mussorgski - Obrazki z Wystawy i Karnawał Schumanna) u Warner Classics International w 2005 roku, jej druga płyta została zrealizowana przez wytwórnię Lantano i rozpowszechniana przez Warner Classics International. Dokonała także nagrań radiowych dla BBC i Classics FM w Wielkiej Brytanii. Można było jej słuchać i oglądać grającą utwory Rachmaninowa i Chopina w dwóch filmach biograficznych reżyserowanych przez Tony Palmeta " The Harvest of Sorrow" (1998) o życiu Sergiusza Rachmaninowa i " The Mystery of Chopin. Strange Case of Delfina Potocka" (1999), ten obraz został zrealizowany także jako film DVD w 2001 roku przez Calverdons Film w Londynie.

---
JERZY SWOBODA
Urodził się w 1953 roku w Rzeszowie. Studia dyrygenckie ukończył z wyróżnieniem w 1982 r. w Akademii Muzycznej w Krakowie - w klasie prof. Krzysztofa Missony. W latach 1982-86 był kierownikiem Chóru Państwowej Filharmonii w Krakowie, następnie dyrygentem zespołu Capella Cracoviensis. Równolegle prowadził działalność dydaktyczną w krakowskiej Akademii Muzycznej. Od 1986 do 1990 był stałym dyrygentem Polskiej Orkiestry Kameralnej oraz orkiestry Sinfonia Varsovia. W latach 1987 - 92 był dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Festiwali Chopinowskich w Dusznikach Zdroju. W 1990 roku został dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Śląskiej w Katowicach, funkcję tę pełnił do 1998 roku. Był także członkiem jury Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. G.Fitelberga w Katowicach. Od 1998 do 2005 roku był dyrektorem artystycznym Filharmonii Częstochowskiej.

Obecnie jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze oraz dyrektorem artystycznym Filharmonii Narodowej w Koszycach na Słowacji. Jerzy Swoboda dyrygował wieloma znakomitymi orkiestrami w Polsce i za granicą. Koncertował z tej miary artystami jak Lord Yehudi Menuhin, Stefania Toczyska, Gidon Kremer, Krzysztof Jakowicz, Kaja Danczowska, Ewa Podleś, Konstanty Andrzej Kulka, Justus Frantz, Piotr Paleczny, Katia i Marielle Labeque, Jadwiga Rappe, Wanda Wiłkomirska, Grigorij Sokołow, Krzysztof Jabłoński, June Anderson, Andrzej Hiolski, Sarah Chang, Fou Ts'ong, Andrzej Bauer.
Uczestniczył w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych m.in. Festiwalu Mozartowskim w Würzburgu (Niemcy) na festiwalach w Echternach (Luksemburg), Marianskich Łaźniach (Czechy), la Chaise Dieu (Francja), Atenach (Grecja), Eastern Music Festival (USA), "Warszawska Jesień", "Vratislavia Cantans" , "Muzyka w Starym Krakowie". Koncertował w wielu krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Korei Płd., Meksyku, Japonii, na Tajwanie. Dyrygował w najsłynniejszych salach koncertowych Londynu, Paryża, Wiednia, Berlina, Bonn, Kolonii, Stuttgartu, Pragi, Brukseli, Aten.

Jerzy Swoboda dokonał wielu nagrań płytowych i archiwalnych, m.in. dla wytwórni fonograficznych w Polsce, Francji, Japonii, Wielkiej Brytanii i USA. Płyta nagrana z orkiestrą Filharmonii Śląskiej i Zofią Kilanowicz (III Symfonia pieśni żałosnych H.M. Góreckiego) została płytą roku 1994 i otrzymała nagrodę FRYDERYK.

Opinie

Sprawdź się

Na którym gdyńskim wzgórzu według legendy objawiał się św. Mikołaj?