• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

70 lat Opery Bałtyckiej - podziel się wspomnieniem

Łukasz Rudziński
26 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Opera Bałtycka z okazji 70-lecia tworzy internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej. W tym celu zbiera pamiątki związane z Operą. Opera Bałtycka z okazji 70-lecia tworzy internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej. W tym celu zbiera pamiątki związane z Operą.

28 czerwca to dla Opery Bałtyckiej data szczególna. Tego dnia, w 1950 roku, miała miejsce premiera "Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiktora Brégy, pod kierownictwem muzycznym Zygmunta Latoszewskiego. To jednocześnie data, którą uznaje się za początek istnienia Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Z tej okazji Opera tworzy internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej, do którego każdy z widzów może dołożyć swoją cegiełkę.



Trzy premiery Opery Bałtyckiej w tym roku



Opera Bałtycka w 2020 roku obchodzi swój jubileusz 70-lecia. Niestety przypada on w trudnym dla wszystkich czasie, co uniemożliwia uświetnienie w należyty sposób czerwcowej rocznicy.

- Sytuacja na szczęście się zmienia, a my przygotowujemy się na kolejne spotkania z naszą publicznością. Od drugiej połowy sierpnia do końca grudnia zaplanowaliśmy szereg spektakli i wydarzeń muzycznych, jak premiery oper "Wehikuł czasu" Francesco Bottigliero, "Fidelio" Ludwiga van Beethovena czy cykl koncertów "Wtorki na fali". W kontekście roku jubileuszowego to jednak listopadowa premiera zasługuje na szczególną uwagę.

Będzie to wyjątkowy wieczór, na który złożą się trzy tytuły, gwarantujące widzom pełną przeżyć wędrówkę przez muzyczne estetyki i tematy. Od starotestamentowej historii o "Judycie", poprzez na wskroś pogańskie "Święto wiosny", kończąc na nowotestamentowej przypowieści o "Synu marnotrawnym" - muzyka Honeggera, Strawińskiego i Debussy'ego do literackich pierwowzorów wnoszą nutę niepokoju, jednocześnie uwypuklając niejednoznaczność ich problematyki - mówi Anna Niwińska z Opery Bałtyckiej.

Plakat pierwszej premiery Opery Bałtyckiej, od której uznaje się początek istnienia Opery jako instytucji. Plakat pierwszej premiery Opery Bałtyckiej, od której uznaje się początek istnienia Opery jako instytucji.
Za stronę muzyczną całego wieczoru odpowiada maestro José Maria Florêncio, reżyserem operowych jednoaktówek "Judyty" i "Syna marnotrawnego" jest Romuald Wicza-Pokojski, natomiast choreografię do "Święta wiosny" przygotowuje Ewa Wycichowska.

Z okazji jubileuszu powstaje też internetowy Leksykon Opery Bałtyckiej.

- Chcielibyśmy go stworzyć wspólnie z naszymi widzami. 70 lat to bowiem nie tylko tysiące spektakli, koncertów i innych wydarzeń muzycznych, ale również miliony widzów i jeszcze więcej emocji, wzruszeń, wspomnień. Często podczas rozmowy z naszymi widzami okazuje się, że mają oni do opowiedzenia piękne operowe historie, a nierzadko też są posiadaczami unikatowych zdjęć, autografów artystów występujących lata temu na naszej scenie czy innych pamiątek związanych z Operą Bałtycką. Chcielibyśmy zebrać ich jak najwięcej! Dlatego też zachęcamy do dzielenia się wspomnieniami, anegdotami, zdjęciami, pamiątkami związanymi z Operą Bałtycką i osobami współpracującymi z nią przez te wszystkie lata - wyjaśnia Marta Boleska-Romanek z Opery Bałtyckiej.

Zaplanuj wizytę na wydarzeniu w najbliższych dniach


Opera Bałtycka będzie je publikować na swojej stronie, a najciekawsze z nich mogą trafić do okolicznościowej publikacji, przygotowywanej z okazji 70-lecia Opery. Wspomnienia, zdjęcia, pamiątki można wysłać e-mailem (marta.boleska@operabaltycka.pl), pocztą (Opera Bałtycka, al. Zwycięstwa 15, 80-219 Gdańska, koniecznie z dopiskiem 70 lat Opery) lub przynieść je osobiście (prośba o wcześniejszy kontakt telefoniczny: 58 763 49 12 w. 336). Pamiątki można zgłaszać do końca sierpnia 2020 roku.

Miejsca

Opinie (57)

  • Późne lata 70. (1)

    Jeszcze POiFB, Cztery pory roku i Maksymiuk w Gdańsku. Szaleństwo. Wejściówki i siedzenie na schodach w przejściu. Takie mam wspomnienia.

    • 7 0

    • Kocham Maksymiuka!

      • 3 0

  • (1)

    Mały kominiarczyk, Romeo i Julia z Magdą Wałęsą i koncerty z Jerzym Maksymiukiem. To moje dziecięco młodzieńcze zachwyty. Potem już było coraz gorzej. A potem przyszła Izadora i zabiła to miejsce.

    • 9 1

    • Koncerty z J. Maksymiukiem zawsze były genialne

      Poziom niestety z roku na rok coraz gorszy.

      • 5 0

  • Gdzie to? (1)

    Mieszkam w GD 30lat
    Nie znam budynku

    • 1 8

    • tylko Nowy Port ?

      • 2 0

  • To my mamy operę? (8)

    Do dzisiaj jej nie wybudowaliśmy. A ta prowizorka na Politechnice, to nawet obok opery nie stała. A mogliśmy wybudować operę na WS. Szkoda, że PA nie pomyślał.

    • 13 10

    • szkoda że komentator nie sfinansował (7)

      • 6 8

      • Bydgoszcz (5)

        jakoś dała radę...

        • 9 0

        • My też daliśmy radę (2)

          Oddzieliliśmy filharmonię od opery i ta pierwsza po kilku sezonach na PG znalazła miejsce na Ołowiance. To spore przedsięwzięcie. Sama Opera zyskała jedynie nową fasadę i foyer.

          • 5 4

          • to oddzielenie to bardzo "mądra" decyzja

            Siedziba dla instytucji, która ma stosunkowo niewielkie potrzeby a potrzebująca zaplecza Opera zastaje.
            Dla Filharmonii całkowicie wystarczający jest św Jan.
            Po złośliwości, Filharmonia powstała chyba po to aby nomadyczni "koryfeusze" sztuki mieli gdzie dorabiać. Repertuar mizerny a własny zespół... "na miarę czasów".

            • 2 3

          • Trochę mało, jak na 450tys. miasto i 70 lat historii OB.

            • 9 0

        • (1)

          a wiesz ile lat budowali?

          • 3 4

          • wiem, że kiedyś zaczęłi

            i dokończyli.
            To chyba chwalebne?
            W Gdańsku 70 lat prowizorki w dawnej hali sportowej...
            Nie powiem, z sukcesami jak na lata 60, 70 ale ileż można...
            Nawet Gdynia odbudowała spalony teatr...

            • 10 0

      • Szkoda, że adwersarza stać tylko na sztampową, typowo urzędniczą odpowiedź. A wystarczyło trochę pomyśleć, lekko nieświeży leniu, że płacimy podatki, porozumieć się z ministerstwem kultury i skorzystać z unijnych grantów. Zamiast walczyć z rządem mielibyśmy pewnie kilka ciekawych inwestycji.

        • 10 5

  • Rury, opera, Max.

    Opera Max Rury premiera.

    • 1 0

  • O o o opera baltycka

    To najlepsze z tego badziewia art.

    • 1 1

  • I ten gmach... coś wspaniałego. O tak. Ta sylwetka, te zdobienia, ten urok i czar !

    Nie jedna perła Europy mogłaby nam pozazdrościć tego zabytku, można go tylko wielbić. Gdy widzę go z oddali aż ciarki przechodzą...

    • 13 5

  • Ciekawe co ludzie mogą podrzucić, zbyt ciekawych eksponatów wielu chyba nie ma. (2)

    Z tego co do tej pory widziałem, to głównie stare plakaty i programy. Rzadko bilety. Sam zresztą mam program Halki z 1983 roku i bilet na to przedstawienie.

    Za PRL bito dużo okolicznościowych medali, idzie znaleść taki związany z praktycznie każdym większym zakładem i instytucją, ale jakoś nigdy nie widziałem żadnego związanego z Operą Bałtycką na dajmy na to 25 rocznicę powstania Opery Bałtyckiej czy coś takiego.

    Na naprawdę ciekawe eksponaty to cała nadzieja w dawnych artystach

    • 4 2

    • (1)

      są co najmniej dwie publikacje z okazji jubileuszu - 25-lecia i 40-lecia

      • 0 0

      • Publikacje tak, ale jak piszę, mimo że w PRL takie rzeczy bito masowo to żadnych medali nigdy nie widziałem

        • 1 0

  • wspomnienie stukotu tramwajów (2)

    Najczęstszym wspomnieniem z wizyty w naszej operze jest po prostu odgłos przejeżdżających tramwajów. Opera nie powinna sąsiadować z tak newralgicznym skrzyżowaniem, którego nawierzchnia woła o pomstę do nieba. O fatalnej akustyce budynku Opery Bałtyckiej wielokrotnie pisano na trójmiasto.pl . Był pomysł wybudowania nowego okazałego gmachu opery bodajże w okolicy Polskiego Haku- i ten pomysł nadaje się do realizacji. A obecny gmach Opery zrównać z ziemią i stworzyć miejsce użyteczności publicznej pełne zieleni dla mieszkańców.

    • 18 10

    • Co do kwestii nowego budynku dla Opery to zgoda, co do części obecnego to . . .

      sam się zrównaj z ziemią

      • 5 0

    • Może nie zrównać z ziemią, bo częsć budynku jest przedwojenna, a samo miejsce ma historię

      Np. to właśnie w tym, wówczas mniejszym budynku sądzono Forstera i innych niemieckich oprawców

      • 10 0

  • pamietam panią Alicię Boniuszko i tramwaj skrzypiący na torach

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedna z najbardziej unikalnych w Polsce kolekcji zbiorów archeologicznych, pochodząca z Afryki, zawiera...?

 

Najczęściej czytane