Małgorzata Insadowska, żegna się z gdańską sceną.
Artystka jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Trafiła do niej dzięki swojemu tacie, który w gazecie przeczytał ogłoszenie o naborze do szkoły i pod opieką mamy przyjechała na egzamin spod Bydgoszczy. Początek nie był obiecujący, bo już na wstępie, w sekretariacie szkoły dowiedziała się, że jest za drobna i za mała. Ale udało się jej pomyślnie zdać egzaminy i jako dziesięciolatka rozpocząć dosyć samodzielne życie - w internacie, z dala od rodziny. W szkole uczyła się pod kierunkiem: Anny Estemberg, Wiery Łowginy oraz Elżbiety Ałłabuszew. Na egzaminie dyplomowym zatańczyła partię Kitri z Don Kichota, którą do tej pory ma w swoim repertuarze.
Karierę sceniczną na deskach Opery Bałtyckiej rozpoczęła w 1981 roku partią Nuny w Gajane. Do dziś pozostała wierna tej scenie, choć podziwiali ją także wielbiciele sztuki baletowej w Wiedniu (w widowisku baletowym Requiem do muzyki Mozarta w wiedeńskiej Operze Kameralnej) i Berlinie. Występowała także w Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Egipcie, Holandii, Luksemburgu, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii oraz we Włoszech. W roku 2000 współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie tańczyła partię Kitri.
W Operze Bałtyckiej zatańczyła większość pierwszoplanowych partii, zarówno w dziełach klasycznych, jak i współczesnych: Aurorę w Śpiącej królewnie Czajkowskiego, Coppelię, Eginę w Spartakusie Chaczaturiana, Giselle, Śnieżkę w Królewnie Śnieżce Pawłowskiego oraz Rossiniego, Klarę w Dziadku do orzechów, Julię w Romeo i Julii Prokofiewa, Kitri w Don Kichocie, Gulnarę w Korsarzu, Biedronkę w Abalecadle oraz Edith Romantyczną w Edith.
Za swoje kreacje i działalność artystyczną została uhonorowana licznymi nagrodami i wyróżnieniami, w tym: Medalem 50-cio lecia Szkoły Baletowej w Gdańsku, Brązowym Krzyżem Zasługi czy Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska.
W wywiadzie którego Małgorzata Insadowska udzieliła z okazji 25-lecia pracy artystycznej w roku 2006 artystka tak podsumowuje swoją karierę: „(...) gdybym miała podsumować moje sceniczne ćwierćwiecze, muszę powiedzieć, że jestem tancerką spełnioną, szczęśliwą, że udało mi się zatańczyć wiele wspaniałych, trudnych ról.”
PROGRAM
CZĘŚĆ I
Eurazja II - Europa (chor. Izadora Weiss)
wykonawcy: zespół Baletu POB
CZĘŚĆ II
1.Ferenc Lehar - Walc (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: zespół Baletu POB
2. Samuel Barber - Tak jak Ty - duet (chor. Roman Komassa)
wykonawcy: Małgorzata Insadowska i Gintautas Potockas (Teatr Wielki, Łódź)
3. Adolphe Adam - wariacja męska Alego z pas de deux z baletu Korsarz
wykonawca: Filip Michalak
4. Piotr Czajkowski - Grand pas de deux z baletu Śpiąca Królewna
wykonawcy: Ana Kipshidze i Eduard Bablidze (Teatr Wielki - Opera Narodowa, Warszawa)
5. Gotan Project - Tango (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: Małgorzata Insadowska, Piotr Borowy, Filip Michalak, Radosław Palutkiewicz, Ireneusz Stencel
6. Eurazja II - Solo (muz. Liza Gerrard, chor. Izadora Weiss)
wykonawca: Beata Giza
7. Cesare Pugni - pas de deux Dianny i Akteona z baletu Esmeralda
wykonawcy: Aleksandra Liaszenko i Wiktor Davidiuk (Teatr Wielki, Poznań)
8. Modest Musorgski- Hopak z opery Jarmark soroczyński
wykonawca: Filip Michalak
9. Edith - Duet (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: Karolina Jastrzębska i Radosław Palutkiewicz
10. Piotr Czajkowski - Pas de Quatre (chor. Bogdan Szymaniuk, Krzysztof Drzewoszewski)
wykonawcy: Krzysztof i Bogdan Szymaniuk
11. Ludwig Minkus - Grand pas de deux i Wariacje Przyjaciółek z baletu
Don Kichot
wykonawcy: Małgorzata Insadowska i Ireneusz Stencel
oraz Żanetta Borówka, Małgorzata Borkowska, Elżbieta Czajkowska, Aleksandra Michalak, Izabela Sito, Ewa Wolińska