• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Benefis pożegnalny Małgorzaty Insadowskiej - wieczór baletowy (15 opinii)

Po ponad 25 latach pracy w Balecie Opery Bałtyckiej, pierwsza solistka –
Małgorzata Insadowska, żegna się z gdańską sceną.

Artystka jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Trafiła do niej dzięki swojemu tacie, który w gazecie przeczytał ogłoszenie o naborze do szkoły i pod opieką mamy przyjechała na egzamin spod Bydgoszczy. Początek nie był obiecujący, bo już na wstępie, w sekretariacie szkoły dowiedziała się, że jest za drobna i za mała. Ale udało się jej pomyślnie zdać egzaminy i jako dziesięciolatka rozpocząć dosyć samodzielne życie - w internacie, z dala od rodziny. W szkole uczyła się pod kierunkiem: Anny Estemberg, Wiery Łowginy oraz Elżbiety Ałłabuszew. Na egzaminie dyplomowym zatańczyła partię Kitri z Don Kichota, którą do tej pory ma w swoim repertuarze.

Karierę sceniczną na deskach Opery Bałtyckiej rozpoczęła w 1981 roku partią Nuny w Gajane. Do dziś pozostała wierna tej scenie, choć podziwiali ją także wielbiciele sztuki baletowej w Wiedniu (w widowisku baletowym Requiem do muzyki Mozarta w wiedeńskiej Operze Kameralnej) i Berlinie. Występowała także w Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Egipcie, Holandii, Luksemburgu, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii oraz we Włoszech. W roku 2000 współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie tańczyła partię Kitri.

W Operze Bałtyckiej zatańczyła większość pierwszoplanowych partii, zarówno w dziełach klasycznych, jak i współczesnych: Aurorę w Śpiącej królewnie Czajkowskiego, Coppelię, Eginę w Spartakusie Chaczaturiana, Giselle, Śnieżkę w Królewnie Śnieżce Pawłowskiego oraz Rossiniego, Klarę w Dziadku do orzechów, Julię w Romeo i Julii Prokofiewa, Kitri w Don Kichocie, Gulnarę w Korsarzu, Biedronkę w Abalecadle oraz Edith Romantyczną w Edith.

Za swoje kreacje i działalność artystyczną została uhonorowana licznymi nagrodami i wyróżnieniami, w tym: Medalem 50-cio lecia Szkoły Baletowej w Gdańsku, Brązowym Krzyżem Zasługi czy Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska.

W wywiadzie którego Małgorzata Insadowska udzieliła z okazji 25-lecia pracy artystycznej w roku 2006 artystka tak podsumowuje swoją karierę: „(...) gdybym miała podsumować moje sceniczne ćwierćwiecze, muszę powiedzieć, że jestem tancerką spełnioną, szczęśliwą, że udało mi się zatańczyć wiele wspaniałych, trudnych ról.”

PROGRAM
CZĘŚĆ I
Eurazja II - Europa (chor. Izadora Weiss)
wykonawcy: zespół Baletu POB

CZĘŚĆ II
1.Ferenc Lehar - Walc (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: zespół Baletu POB

2. Samuel Barber - Tak jak Ty - duet (chor. Roman Komassa)
wykonawcy: Małgorzata Insadowska i Gintautas Potockas (Teatr Wielki, Łódź)

3. Adolphe Adam - wariacja męska Alego z pas de deux z baletu Korsarz
wykonawca: Filip Michalak

4. Piotr Czajkowski - Grand pas de deux z baletu Śpiąca Królewna
wykonawcy: Ana Kipshidze i Eduard Bablidze (Teatr Wielki - Opera Narodowa, Warszawa)

5. Gotan Project - Tango (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: Małgorzata Insadowska, Piotr Borowy, Filip Michalak, Radosław Palutkiewicz, Ireneusz Stencel

6. Eurazja II - Solo (muz. Liza Gerrard, chor. Izadora Weiss)
wykonawca: Beata Giza

7. Cesare Pugni - pas de deux Dianny i Akteona z baletu Esmeralda
wykonawcy: Aleksandra Liaszenko i Wiktor Davidiuk (Teatr Wielki, Poznań)

8. Modest Musorgski- Hopak z opery Jarmark soroczyński
wykonawca: Filip Michalak

9. Edith - Duet (chor. Sławomir Gidel)
wykonawcy: Karolina Jastrzębska i Radosław Palutkiewicz

10. Piotr Czajkowski - Pas de Quatre (chor. Bogdan Szymaniuk, Krzysztof Drzewoszewski)
wykonawcy: Krzysztof i Bogdan Szymaniuk

11. Ludwig Minkus - Grand pas de deux i Wariacje Przyjaciółek z baletu
Don Kichot
wykonawcy: Małgorzata Insadowska i Ireneusz Stencel
oraz Żanetta Borówka, Małgorzata Borkowska, Elżbieta Czajkowska, Aleksandra Michalak, Izabela Sito, Ewa Wolińska

Przeczytaj także

Opinie (15)

  • Juz nie moge sie doczekac!

    Nareszcie zobaczymy cos na poziomie w naszej Operze. Szkoda ze pozegnalny :(

    • 0 0

  • żegnamy wspaniałą artystkę

    Mam nadzieję, że miłośnicy baletu tłumnie przyjdą na benefis wielkiej tancerki, która całe życie zawodowe związała ze sceną Opery Bałtyckiej.
    Mam nadzieje że wraz z odejściem Małgorzaty Insadowskiej nie zniknie balet klasyczny z desek Państwowej Opery i Filharmonii Batyckiej.

    • 1 0

  • Panie Adamie...

    chyba dawno Pan nie był w Operze, bo taki twór jak Opera i Filharmonia Bałtycka nie istnieje już dobre kilkanaście lat...

    • 0 0

  • Pożegnanie klasyki? - oby nie!

    Mam nadzieje, że wraz z odejściem pani Insadowskiej nie umrze klasyka w Operze Bałtyckiej.
    Liczę na to, że może w końcu ktoś dostrzeże, że w zespole są jeszcze Karolina Jastrzębska, Żaneta Borówka, Ireneusz Stencel - według mnie znakomici tancerze, marnujący się gdzieś po kątach i robiący za tło w aktualnych przedstawieniach.

    • 1 0

  • nie bedzie Izadory??

    chyba przyjde(na druga czesc)

    • 0 0

  • Wiele wspaniałych tancerzy odeszło w tym sezonie i wiadomo kogo za to winić! Mniejmy nadzieje że klasyka powróci na deski opery!

    • 0 0

  • dziekujemy

    dziekujemy CI Malgosiu za wielkie role na naszej scenie ,zawsze cie podziwiałem ....

    • 1 0

  • dziekuje

    dziekuje, bylo pieknie:)
    klasycznie!!!

    • 0 0

  • Wspaniale

    Wieczor nie zapomniany! Takiego przezycia jeszcze nigdy nie doswiadczylam bedac widzem innych baletow. Wszyscy widzowie zachowywali sie jak jedna wielka rodzina. W czasie meskich skokow wszyscy wstrzymywali oddech az do momentu kiedy bylo wiadomo ze wszsytko sie uda. Wsrod widzow wspaniali tancerze i tancerki, gwiazdy GDANSKIEJ SCENY BALETOWEJ. Cos wspanialego.
    Dziekuje bo nigdy tego nie zapomne!

    Życze kazdemu z nas, zebysmy jeszcze kiedys mogli zobaczyc cos tak pieknego.

    • 0 0

  • klasyka będzie

    słyszałem coś o Dziadku do orzechów w przyszłym sezonie wiec głowy do góry!!

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Co to jest Monumental Art?