Wiadomości

stat

Wystawa Piotra Młodożeńca w sopockim PGS-ie

Coexist - najsłynniejsza z prac Piotra Młodożeńca.
Coexist - najsłynniejsza z prac Piotra Młodożeńca. mat. prasowe
Maksymalna lapidarność komunikatu i prosta forma - to znaki rozpoznawcze plakatów Piotra Młodożeńca.
Maksymalna lapidarność komunikatu i prosta forma - to znaki rozpoznawcze plakatów Piotra Młodożeńca. mat. prasowe

Jego styl należy do najbardziej rozpoznawalnych w Polsce, a zaprojektowany przez niego znak "COEXIST" zrobił światową karierę za sprawą wokalisty U2. Plakaty Piotra Młodożeńca można oglądać w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.



Na wystawie w PGS-ie zobaczymy ok. 30 plakatów Młodożeńca. Większość z nich to prace reklamujące przeróżne imprezy: Jazzową Jesień w Bielsku-Białej, festiwal Manifestacje Poetyckie czy spektakle teatralne. Utrzymane w podobnej stylistyce, przywodzące na myśl uliczne graffiti, są świadectwem fascynacji artysty pop-artem i ekspresjonizmem. Na większości prac powtarza się motyw schematycznej sylwetki czarno - białego ludzika, jakby żywcem wyjętego z opozycyjnych ulotek i rysunków na murach.

Odwiedzając PGS warto zwrócić uwagę na pracę COEXIST - to ona przyniosła artyście światową sławę. Zaprojektowany w 2001 roku, napis jest syntezą prostych, czarnych liter i symboli zaczerpniętych z różnych kultur i religii: litera "C" to muzułmański półksiężyc, "X" to Gwiazda Dawida, natomiast "T" przedstawione jest w postaci chrześcijańskiego krzyża. Projekt wykonany został dla Museum on the Seam w Jerozolimie, jako jeden z 36 billboardów wybitnych artystów z całego świata i obrazujący hasło "Coexistence", czyli współistnienie.

Kilka lat temu znak ten "pożyczył" sobie Bono z U2, wykorzystując go podczas trasy koncertowej Vertigo. Napis COEXIST pojawiał się m.in. jako element wizualizacji w trakcie koncertów i swoiste motto, głoszące poszanowanie praw i tolerancję wobec innowierców. Dziś napis ten zdobył taką popularność, że można go spotkać np. w sklepach internetowych w formie nadruku na koszulkach.

Piotr Młodożeniec, malarz i grafik pochodzący ze słynnej
artystycznej rodziny, swoją karierę rozpoczynał w latach 80., kiedy w Polsce prężnie rozwijała się sztuka podziemna. Przy pomocy szablonów i sitodruku artyści angażowali się we wspieranie działań związanych z opozycją polityczną. Proste środki wyrazu, lapidarność i zwięzłość komunikatu były najważniejszymi wyznacznikami projektów artystycznych.

W ten sposób tworzy do dziś Piotr Młodożeniec. Operując mocnym kolorem, grubą kreską, czasem przypominającą dziecięce "kulfony", przekazuje w swoich pracach maksimum treści, pomijając zbędne ozdobniki. Warto wspomnieć, że artysta jako jeden z pierwszych w Polsce sięgnął po technikę obrazu komputerowego, wymyślone przez siebie surowe formy przekształcając się w wibrujące, kolorowe piksele.

Nic dziwnego, że plakaty Młodożeńca spotykają się z tak pozytywnym odbiorem na całym świecie, czego dowodem są niezliczone nagrody i wyróżnienia dla ich autora. Syntetyczność i wyrazisty przekaz tych prac to z jednej strony nawiązanie do tradycji polskiej sztuki podziemnej, z drugiej - uniwersalny, mocny komunikat, którego odbiór jest możliwy pod każdą szerokością geograficzną.

Opinie (12) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

05

czerwca

Kino Plenerowe i Samochodow... Sopot, Opera Leśna

Rozrywka

Właściciel Nowej Zatoki: "Zatoka Sztuki nie istnieje"
Łukasz Mazur: "Zatoka Sztuki nie istnieje"
Ulica Wajdeloty deptakiem. Na razie na próbę
Będą testować deptak na ul. Wajdeloty

Kulinaria

Okiem dietetyka: zdrowe grillowanie
Okiem dietetyka: zdrowe grillowanie
Kupując lokalnie, wspierasz sąsiadów. Akcja lokali z centrum Gdańska
Kupując lokalnie, wspierasz sąsiadów

Sprawdź się

Jaki gdański kościół został przerobiony na wielofunkcyjne centrum kulturalne?