Podobne wydarzenia
wtorek, godz. 11:00 - 20:00
Gdańsk,
Centrum św. Jana
Wstęp wolny
w każdy poniedziałek (do 17.06), godz. 17:00
Gdańsk,
Wyspa Skarbów
bilety 120 - 350 zł
Zapraszamy na spotkanie z Anitą Wasik oraz Piotrem Stańczykiem, autorami książki Bom Dia São Tomé!
// 10 czerwca o godz. 18:00 w Sztuce Wyboru!
Wyspa św. Tomasza w perspektywie turystyczno-naukowej
Przebywając niespełna pół roku na Wyspie Świętego Tomasza w trakcie naszego naukowego wywczasu – zwanego formalnie urlopem naukowym – mieliśmy zaplanowane aktywności: Anita wykłady i warsztaty, a Piotr staż praktyczno-badawczy w departamencie odpowiedzialnym za alfabetyzację dorosłych saotomejskiego Ministerstwa Edukacji. W tym czasie nie sposób było odciąć się od codziennego życia Saotomejczyków i tworzonej przez nich kultury (zresztą wcale tego nie chcieliśmy).
Tętniące życiem São Tomé, ruch uliczny, setki motocykli przeciskających się pomiędzy żółtymi mikrobusami i taksówkami, pick-upy i gdzieniegdzie nowy suv z kierowcą, który wybrał się na wojnę klasową z pozostałymi użytkownikami drogi. Przy ulicach skupia się drobny handel. Kobiety sprzedają owoce, warzywa i ryby, a mężczyźni handlują, czym tylko się da: tanią chińską elektroniką, papierosami, importowanymi owocami i warzywami. Rzeka ludzi spieszących się z pracy, do pracy. W całym tym miejskim zgiełku odnajdujemy przedmiot naszego zainteresowania – reklamowe malarstwo uliczne. Nasze reakcje na kolejne szyldy oraz murale to mieszanina radości i zdziwienia, która przerodziła się w ksenofilny entuzjazm i fascynację.
Początkowo nasza dokumentacja saotomejskiego malarstwa reklamowego była co najwyżej dezynwolturą turystów, lecz liczba zdjęć kolejnych przedstawień ze stolicy i z innych części Wyspy Świętego Tomasza rosła, a w nas rosła pewność, że fenomen saotomejskiego malarstwa reklamowego wymaga bardziej systematycznego i planowego oglądu. Weszliśmy zatem do teorii przez turystykę – wędrując przez dyskursy i kultury, robiąc sobie „wakacje od własnych znaczeń”.
____
Anita Wasik – adiunkt na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Prowadzi Pracownię propedeutyki projektowania książki oraz Pracownię projektowania dla kultury. Projektantka graficzna, specjalizująca się w projektowaniu dla instytucji kultury. Zajmuje się tworzeniem identyfikacji, wystawiennictwem, a także projektowaniem książek i katalogów. Współpracuje m.in. z Teatrem Miniatura w Gdańsku, Muzeum Miasta Gdyni, Instytutem Kultury Miejskiej, Festiwalem Literacki Sopot czy Muzeum Emigracji w Gdyni. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów na plakat. www.facebook.com/anitawasikdesign/
Piotr Stańczyk - Adiunkt w Zakładzie Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. W centrum zainteresowania autora znajduje się pedagogika radykalna i krytyczna, oraz studia kulturowe. Autor dwóch książek, oraz licznych artykułów na temat kultury edukacji.
// 10 czerwca o godz. 18:00 w Sztuce Wyboru!
Wyspa św. Tomasza w perspektywie turystyczno-naukowej
Przebywając niespełna pół roku na Wyspie Świętego Tomasza w trakcie naszego naukowego wywczasu – zwanego formalnie urlopem naukowym – mieliśmy zaplanowane aktywności: Anita wykłady i warsztaty, a Piotr staż praktyczno-badawczy w departamencie odpowiedzialnym za alfabetyzację dorosłych saotomejskiego Ministerstwa Edukacji. W tym czasie nie sposób było odciąć się od codziennego życia Saotomejczyków i tworzonej przez nich kultury (zresztą wcale tego nie chcieliśmy).
Tętniące życiem São Tomé, ruch uliczny, setki motocykli przeciskających się pomiędzy żółtymi mikrobusami i taksówkami, pick-upy i gdzieniegdzie nowy suv z kierowcą, który wybrał się na wojnę klasową z pozostałymi użytkownikami drogi. Przy ulicach skupia się drobny handel. Kobiety sprzedają owoce, warzywa i ryby, a mężczyźni handlują, czym tylko się da: tanią chińską elektroniką, papierosami, importowanymi owocami i warzywami. Rzeka ludzi spieszących się z pracy, do pracy. W całym tym miejskim zgiełku odnajdujemy przedmiot naszego zainteresowania – reklamowe malarstwo uliczne. Nasze reakcje na kolejne szyldy oraz murale to mieszanina radości i zdziwienia, która przerodziła się w ksenofilny entuzjazm i fascynację.
Początkowo nasza dokumentacja saotomejskiego malarstwa reklamowego była co najwyżej dezynwolturą turystów, lecz liczba zdjęć kolejnych przedstawień ze stolicy i z innych części Wyspy Świętego Tomasza rosła, a w nas rosła pewność, że fenomen saotomejskiego malarstwa reklamowego wymaga bardziej systematycznego i planowego oglądu. Weszliśmy zatem do teorii przez turystykę – wędrując przez dyskursy i kultury, robiąc sobie „wakacje od własnych znaczeń”.
____
Anita Wasik – adiunkt na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Prowadzi Pracownię propedeutyki projektowania książki oraz Pracownię projektowania dla kultury. Projektantka graficzna, specjalizująca się w projektowaniu dla instytucji kultury. Zajmuje się tworzeniem identyfikacji, wystawiennictwem, a także projektowaniem książek i katalogów. Współpracuje m.in. z Teatrem Miniatura w Gdańsku, Muzeum Miasta Gdyni, Instytutem Kultury Miejskiej, Festiwalem Literacki Sopot czy Muzeum Emigracji w Gdyni. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów na plakat. www.facebook.com/anitawasikdesign/
Piotr Stańczyk - Adiunkt w Zakładzie Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. W centrum zainteresowania autora znajduje się pedagogika radykalna i krytyczna, oraz studia kulturowe. Autor dwóch książek, oraz licznych artykułów na temat kultury edukacji.