Podobne wydarzenia
niedziela, godz. 12:00
Gdańsk,
Kino Kameralne Cafe
Wstęp wolny
piątek, godz. 10:00
Gdynia,
Gdyńskie Centrum Filmowe
bilety 10 zł
Teatr w Oknie zaprasza na
Wykład Filmoznawczy Joanny Sarbiewskiej
Wykład z cyklu: OBRAZ-ŚWIADOMOŚĆ-RZECZYWISTOŚĆ
pt. "Radzieckie kino montażowe estetyczny fenomen konstruktywizmu w służbie ideologii"
(pokaz fragmentów filmów i projekcja "Człowieka z kamerą" Dzigi Wiertowa, muzyka - Cinematic Orchestra)
Wykład poświęcony radzieckiej awangardzie filmowej lat 20. ma zainicjować szczególny rodzaj namysłu nad specyfiką obrazu filmowego, skoncentrowany wokół triady: obraz-świadomość-rzeczywistość. Fenomen radzieckiego kina wpisuje się w estetyczne wyznaczniki konstruktywizmu, realizując przy tym ideowe założenia filozofii marksistowskiej. Filmowy, dialektyczny montaż jest tu dominującym środkiem konstruowania znaczeń, podporządkowanym nadrzędnemu celowi przekształcaniu świadomości społecznej w duchu rewolucji proletariackiej. W tym ujęciu mamy do czynienia z kreowaniem świadomości jako "świadomości świata", a prawda filmowa zostaje sprowadzona do wymiaru społeczno-ideologicznego. Radzieckie kino próbuje znaleźć kompromis między autonomią sztuki i jej funkcją utylitarną ów kompromis ostatecznie ucieleśnia podpisanie "diabelskiego paktu" z komunistyczną władzą (zob. Siergiej Eisenstein), odzwierciedlając dwudziestowieczny dramat zniewolenia artysty przez totalitaryzm.
Joanna Sarbiewska (ur. 1981 r.) - filmoznawca i filolog, absolwentka UG, doktor nauk humanistycznych. Zarówno pracę magisterską, jak i doktorską poświęciła twórczości filmowej Wernera Herzoga (doktorat, obroniony z wyróżnieniem, ukaże się nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria). W pracy naukowej zajmuje się zagadnieniami ontologicznymi i epistemologicznymi na gruncie obrazu filmowego, badając specyfikę relacji między obrazem, świadomością i Rzeczywistością. Jest autorką koncepcji "realizmu metafizycznego", który przeciwstawia realistycznej estetyce biernej rejestracji światowego status quo. Publikowała w "Kwartalniku Filmowym" i kwartalniku interdyscyplinarnym "Ha!art". Jest również autorką etiudy filmowej "Oglądy", opartej na motywach opowiadania Jean-Paula Sartre'a "Pokój" (scenariusz i reżyseria).
Wykład Filmoznawczy Joanny Sarbiewskiej
Wykład z cyklu: OBRAZ-ŚWIADOMOŚĆ-RZECZYWISTOŚĆ
pt. "Radzieckie kino montażowe estetyczny fenomen konstruktywizmu w służbie ideologii"
(pokaz fragmentów filmów i projekcja "Człowieka z kamerą" Dzigi Wiertowa, muzyka - Cinematic Orchestra)
Wykład poświęcony radzieckiej awangardzie filmowej lat 20. ma zainicjować szczególny rodzaj namysłu nad specyfiką obrazu filmowego, skoncentrowany wokół triady: obraz-świadomość-rzeczywistość. Fenomen radzieckiego kina wpisuje się w estetyczne wyznaczniki konstruktywizmu, realizując przy tym ideowe założenia filozofii marksistowskiej. Filmowy, dialektyczny montaż jest tu dominującym środkiem konstruowania znaczeń, podporządkowanym nadrzędnemu celowi przekształcaniu świadomości społecznej w duchu rewolucji proletariackiej. W tym ujęciu mamy do czynienia z kreowaniem świadomości jako "świadomości świata", a prawda filmowa zostaje sprowadzona do wymiaru społeczno-ideologicznego. Radzieckie kino próbuje znaleźć kompromis między autonomią sztuki i jej funkcją utylitarną ów kompromis ostatecznie ucieleśnia podpisanie "diabelskiego paktu" z komunistyczną władzą (zob. Siergiej Eisenstein), odzwierciedlając dwudziestowieczny dramat zniewolenia artysty przez totalitaryzm.
Joanna Sarbiewska (ur. 1981 r.) - filmoznawca i filolog, absolwentka UG, doktor nauk humanistycznych. Zarówno pracę magisterską, jak i doktorską poświęciła twórczości filmowej Wernera Herzoga (doktorat, obroniony z wyróżnieniem, ukaże się nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria). W pracy naukowej zajmuje się zagadnieniami ontologicznymi i epistemologicznymi na gruncie obrazu filmowego, badając specyfikę relacji między obrazem, świadomością i Rzeczywistością. Jest autorką koncepcji "realizmu metafizycznego", który przeciwstawia realistycznej estetyce biernej rejestracji światowego status quo. Publikowała w "Kwartalniku Filmowym" i kwartalniku interdyscyplinarnym "Ha!art". Jest również autorką etiudy filmowej "Oglądy", opartej na motywach opowiadania Jean-Paula Sartre'a "Pokój" (scenariusz i reżyseria).