• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Urszula Dulewicz. Wystawa: Dotykalne / Widzialne

17 kwietnia - 8 maja 2024, godz. 18:00

Wstęp wolny

17 grudnia 2022 - 31 sierpnia 2024

bilety 33 - 35 zł
Wystawa jest prezentacją frotaży obrazów malarskich oraz tekstów Braille'a. Jest to konfrontacja dwóch kodów językowych: obrazu bazującego na odbiorze zmysłem wzroku z alfabetem Braille'a - bazującym na odbiorze poprzez dotyk.

Przetworzenie obrazów i tekstów Brailla za pomocą frotaży podważa ich czytelność i odbiór. W obu przekazach istotną rolę odgrywa odbiór prac przez zmysły zarówno wzroku jak i dotyku, zmuszający do pytania o percepcję i przekaz. Co w tym wypadku jest do oglądania, a co jest do czytania? Czy przekazem obrazów / tekstów jest to, co jest dotykalne, czy to, co jest widzialne?

Artystka jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w pracowniach: M. Sapetto, L. Tarasewicza, M. Czapli, K. Wachowiaka). Otrzymała dyplom (2006) z malarstwa, tkaniny artystycznej i multimediów. W trakcie studiów przebywała na stypendiach w Akademie der Bildende Künste Stuttgart (Niemcy) oraz w Hochschule für Gestaltung und Kunst w Bazylei (Szwajcaria). Obecnie mieszka i pracuje w Gdyni.

Tworzy prace głównie w technice frotażu (prace przestrzenne i rysunki). Metoda polega na przykrywaniu wybranych przedmiotów o wyraźnej fakturze papierem i uzyskiwaniu rysunku przez tarcie papieru grafitem. Metodę tę po raz pierwszy zastosował Max Ernst w 1925 roku.
Artystka uprawia również tkaninę artystyczną i kolaż.

Urszula Dulewicz o swojej pracy: "Tworząc w obrębie sztuk wizualnych posługuję się różnymi mediami i technikami - wybór ściśle uzależniam od treści, którą chcę przekazać. Frotaż jest techniką, którą posługuję się od wielu lat. Wynikiem tej pracy są albo obrazy na płaszczyźnie w tradycyjnym formacie 100 x 70 cm, albo obiekty przestrzenne, które konstruuję i następnie pokrywam papierem z frotażem. Te papierowe przedmioty o powierzchni zarysowanej tradycyjnym ołówkiem są z jednej strony prawdziwe, bo trójwymiarowe i w naturalnej skali, z drugiej strony nierzeczywiste, bo są tylko rysunkiem i często są niefunkcyjne.

Zapraszamy na wernisaż!

Wstęp wolny!

Opinie

Sprawdź się

Gdzie słynny pisarz Günter Grass, laureat literackiej Nagrody Nobla, ma w Gdańsku swój pomnik razem z Oskarem - bohaterem "Blaszanego bębenka"?

 

Najczęściej czytane