• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Teatry świata wracają do Szekspirowskiego. Na początek "Kierunek: Islandia"

Magda Mielke
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opera "Nothing is more tragic than a human being" miała premierę w Teatrze Tjarnarbio we wrześniu 2020 r. i została doceniona, zdobywając siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021 i zwyciężając w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku. Polscy widzowie będą mogli zobaczyć ją jesienią w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim podczas przeglądu "Kierunek: Islandia". Opera "Nothing is more tragic than a human being" miała premierę w Teatrze Tjarnarbio we wrześniu 2020 r. i została doceniona, zdobywając siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021 i zwyciężając w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku. Polscy widzowie będą mogli zobaczyć ją jesienią w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim podczas przeglądu "Kierunek: Islandia".

Gdański Teatr Szekspirowski powraca z cyklem Teatry Europy i Świata. Tym razem będzie można bliżej przyjrzeć się dokonaniom kulturalnym naszych sąsiadów z dalekiej północy. Właśnie rusza półtoraroczny projekt polsko-islandzkiej współpracy artystycznej - Kierunek: Islandia - którego kulminacją będzie tygodniowy przegląd wydarzeń teatralnych i muzycznych, a także międzynarodowa produkcja teatralna z udziałem Olgi Bołądź.



Repertuar teatrów w Trójmieście


Czy brałe(a)ś kiedyś udział w Tygodniach Teatrów Świata i Europy w GTS?

Dobrze znany cykl Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego - Teatry Europy i Świata - powraca w nieco odświeżonej formule. Po krajach, takich jak: Japonia, Austria, Węgry, Rumunia, Estonia, Chorwacja czy Niemcy, tym razem będzie można bliżej przyjrzeć się współczesnej kulturze Islandii.

- Kierunek: Islandia to poszerzona formuła cyklu Teatry Europy i Świata, które od 2014 r. realizował założyciel Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, prof. Jerzy Limon. 15 edycji pokazało, jak wartościowe są prezentacje sztuki z innych kręgów kulturowych. A ponieważ zaczęliśmy pokazywać spektakle zagraniczne przez cały rok, wolimy nie koncentrować się na cezurach czasowych, a na kierunku właśnie. A o Islandii większość z nas wie wciąż bardzo niewiele - mówiła Agata Grenda podczas poniedziałkowej konferencji prasowej.

Polsko-islandzka koprodukcja



Kryjący się pod hasłem "Kierunek: Islandia" multidyscyplinarny projekt "Treasure Iceland - Theatre Inclusions" podzielony został na kilka etapów. Rozpoczął się w kwietniu od wizyty studyjnej islandzkich twórców i partnerów Teatru Szekspirowskiego, którzy w najbliższych dniach odwiedzą trójmiejskie instytucje kultury i organizacje społeczne oraz przeprowadzą warsztaty z grupą lokalnych aktorów. W kolejnych miesiącach zaangażowani do projektu aktorzy odwiedzą Reykjavik, gdzie pracować będą nad polsko-islandzką koprodukcją. Widzowie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego efekty tej artystycznej współpracy będą mogli zobaczyć w lutym 2023 r. Następnie spektakl zostanie wystawiony w Reykjaviku.

  • "Polishing Island" to spektakl wyreżyserowany przez Pálínę Jónsdóttir, oparty na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki, Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która przeprowadza się do Islandii, by zapomnieć o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Spektakl stworzyła grupa Reykjavik Ensemble, która jest pierwszym i jedynym niezależnym międzynarodowym teatrem w Islandii.
  • W nagradzanym Club Romantica aktor Friðgeir Einarsson pokazuje widzom zdjęcia znajdujące się w albumie fotograficznym, który kupił na pchlim targu w Belgii. Po 10 latach Friðgeir postanawia znaleźć prawowitego właściciela albumu i zwrócić go. Aby tego dokonać, musi jednak przeprowadzić szeroko zakrojone badania i uświadomić sobie związek między postaciami na zdjęciach a ich możliwym losem.
  • Bohaterami spektaklu Eyður jest pięciu marynarzy, którzy utknęli na wybrzeżu Øland, wyspy położonej gdzieś pomiędzy rzeczywistością a fikcją. Próbując odtworzyć świat z pamięci, potykają się między przeszłością a teraźniejszością, snując wizje przyszłości, w połyskującym post-dekadenckim krajobrazie, gdzie wyspa jest sceną refleksji i tęsknoty.
Projekt zrealizuje kolektyw artystyczny Vinnslan, który swoją działalność rozpoczął w Londynie w 2011 r., skąd zespół przeniósł się do rodzimej Islandii. Od tego czasu jego członkowie konsekwentnie realizują ideę pracy twórczej, opartej na zasadach artystycznej wolności, gdzie spotkanie z widownią jest procesem, a nie koniecznością prezentacji zamkniętego dzieła. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej twórcy z Islandii: reżyser i kurator projektu Gudmundur Ingi Thorvaldsson, reżyser światła Arnar Ingvarsson, reżyserka i producentka Palina Jonsdottir oraz reprezentująca polskich twórców aktorka Olga Bołądź opowiedzieli o projekcie.

- Bardzo się cieszę, że mogę po raz pierwszy w życiu współpracować z Teatrem Szekspirowskim, że poznałam tak fantastyczne osoby poprzez... Islandię, gdyż rozmawiając z Gudim [Gudmundur Ingi Thorvaldsson - przyp. red.] na premierze naszego filmu, który kręciliśmy na Islandii, zaczął mi opowiadać o projekcie, który tworzy w Gdańsku. Najpierw to miał być projekt z osobami niezwiązanymi z teatrem, z naturszczykami. Mnie to bardzo zainspirowało i powiedziałam, że jeśli będzie jeszcze kiedyś pracował w Polsce, to chciałabym się do tego przyłączyć i bardzo dziękuję, ze Teatr Szekspirowski zgodził się na moją obecność - mówiła Olga Bołądź. - Poznając odrobinę Islandię, kręcąc tam film o emigracji Polaków na Islandię, miałam szansę poznać Islandczyków i zrozumieć tchnienie tej niezwykłej wyspy. Z jednej strony my jesteśmy do siebie podobni, dlatego że wiemy, co to znaczy ciężka praca, co oznacza życie czasem w ciężkich warunkach i osiąganie czegoś z niczego. Natomiast Islandia daje coś takiego, czego my nie mamy, bo my się w Polsce ciągle spieszymy, a tam jest spokojniej, ze spokojem można się stamtąd przyglądać reszcie świata.
"The Valley", czyli tytułowa Dolina, to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni, a granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego, co naturalne a sztuczne.  "The Valley", czyli tytułowa Dolina, to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni, a granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego, co naturalne a sztuczne.

Kierunek: Islandia



Z kolei pod hasłem "Kierunek: Islandia" jesienią 2022 r. odbędzie się tygodniowy przegląd kultury i sztuki Islandii. Dobór programowy został pomyślany tak, aby oddać różnorodność zjawisk artystycznych tego małego, 350-tysięcznego kraju. Szczegółowy program "Kierunku: Islandia" opracowany zostanie latem 2022 r. Niemniej znane już są niektóre propozycje programowe. Podczas tygodniowego przeglądu będzie można zobaczyć zarówno spektakle teatralne, operę, teatr ruchu, występy taneczne, jak i propozycje dla dzieci. Wśród zapowiadanych tytułów na razie znalazły się: "Eyður/Øland" The Marble Crowd, "Club Romantica" Abendshow, "Nothing is more tragic than a human being" Adolfa Smári Unnarsson, "The Valley" Rósy Ómarsdóttir i Ingi Huld Hákonardóttir, "Polishing Island" International Theatre Company Reykjavik Ensemble oraz koncert grupy Hatari.

Czytaj także: Agata Grenda: Wprowadzę wiele zmian w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

Kuratorem przeglądu został Gudmundur Ingi Thorvaldsson, islandzki aktor, reżyser i muzyk, który na arenie międzynarodowej znany jest z takich ról jak: Remus w "Wiedźminie", Sigurd Styrbjornsson w grze Assassin's Creed Valhalla, a także Robert w filmie "Wolka". 

Podczas jesiennej odsłony "Kierunek: Islandia" koncert zagrają Hatari. Jak sami o sobie piszą, stanowią "antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny". Na arenie międzynarodowej są znani jako "industrialna grupa BDSM". Podczas jesiennej odsłony "Kierunek: Islandia" koncert zagrają Hatari. Jak sami o sobie piszą, stanowią "antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny". Na arenie międzynarodowej są znani jako "industrialna grupa BDSM".
- Zawsze w naszej pracy skupiamy się przede wszystkim na ludziach, dlatego chcemy rozpocząć od poznania państwa, od poznania Polaków. Dla nas bardzo ważne jest, aby poznać polską kulturę, poznać również polskie obawy, polskie nadzieje. Chcemy wiedzieć, jak podchodzicie do bliskości i do relacji. Żyjemy w bardzo trudnych czasach, w czasach pandemii, w czasach wojny. Na Islandii 10 proc. mieszkańców to Polacy, a my właściwie nie znamy ich zbyt dobrze, dlatego bardzo się ucieszyłem, kiedy minister kultury stwierdził, że taki projekt musi potem wrócić do nas, abyśmy my też poznali lepiej polską kulturę - mówił Gudmundur Ingi Thorvaldsson.
Projekt dofinansowany jest z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Całkowity koszt projektu wynosi 1 153 398,15 zł. Kwota dofinansowania dla Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego: 954 888,34 zł.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (15)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile scen ma Teatr Muzyczny w Gdyni?

 

Najczęściej czytane