Od końca lat 90-tych Klub Żak prezentuje w swoim programie spektakle polskich i zagranicznych artystek i artystów, stanowiących wizytówkę tańca współczesnego. Od 16 lat robimy to pod nazwą Gdańskiego Festiwalu Tańca. Główny program Festiwalu zaplanowany jest na drugą połowę sierpnia, w ramach którego zostaną pokazane spektakle europejskich zespołów i teatrów tańca oraz odbędzie się międzynarodowy konkurs dla tancerek i tancerzy Solo Dance Contest. W tym roku konkurs odbędzie się po raz trzynasty. Ale zanim spotkamy się w Żaku latem już w kwietniu zapraszamy na trójmiejską premierę spektaklu SZEKSPIRIE Krakowskiego Teatru Tańca.
Podobne wydarzenia
sobota, godz. 19:00
SZEKSPIRIE / KRAKOWSKI TEATR TAŃCA / trójmiejska premiera
Koncepcja i scenografia: Eryk Makohon / Choreografia: Eryk Makohon, Agnieszka Bednarz-Tyran, Yelyzaveta Tereshonok / Muzyka: Piotr Peszat / wykonanie: Agnieszka Bednarz-Tyran, Yelyzaveta Tereshonok / 55 min.
Spektakl łączy w sobie wątki literackie z architektonicznymi, a nawet z emancypacyjnymi. Kompleks Ofelii, efekt Lady Makbet, tragedia Julii. Kobiecym bohaterkom Szekspira często przypisuje się obłęd i niestabilność. Popularność kobiecego szaleństwa sięga daleko poza dzieło Szekspira i staje się doświadczeniem z ciekawością analizowanym przez kolejnych twórców. W spektaklu próbujemy wyobrazić sobie kontekst doświadczenia szalonych bohaterek. Obłęd staje się dla fascynującym obrazem, a i nierzadko poszukujemy w nim strategii emancypacyjnych. Często jednak bohaterki te działają w pojedynkę. A co, gdyby dokonać przemieszczeń i za pomocą ruchu spotkać je w jednej przestrzeni? Agnieszka Bednarz-Tyran i Yelyzaveta Tereshonok tworzą ruchowe interpretacje obłąkańczych myśli Ofelii, Lady Makbet i Julii, odkrywając nieznane obszary postaci literackich za pomocą tańca. Punktem wyjścia w tworzeniu spektaklu stały się również obiekty, które razem z wizualizacjami i ciałami tancerek budują architekturę przestrzeni, tej scenicznej i tej wyobrażonej. Czy przywołując Ofelię, Lady Makbet i Julię jesteśmy w stanie wskazać architekturę ich pokoi?
Działający 2008 roku w różnych formułach Krakowski Teatr Tańca w Żaku pojawia się systematycznie od wielu lat. Ma w swoim dorobku ponad 40 spektakli, scenicznych, ulicznych oraz realizowanych w przestrzeniach nieteatralnych. Trudno jednoznacznie określić estetykę Teatru. Ze względu na architektoniczne wykształcenie Eryka Makohona krytycy jako wyróżnik podkreślają częste operowanie obrazami, plastykę spektakli, budowaną światłem oraz architekturą ciała i ruchu, co znakomicie widać w SZEKSPIRII. Krakowski Teatr Tańca regularnie bierze udział w najważniejszych wydarzeniach artystycznych oraz festiwalach w Polsce i Europie.
16. Gdański Festiwal Tańca jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak, miejskiej instytucji kultury oraz dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.