• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Scena

Wszystkie kategorie
Kalendarza imprez
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Sen/Święto wiosny (39 opinii)

teatr tańca
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
25 marca 2011
6.2
42 oceny
Dwa oblicza tańca. Mistyczny, kontemplacyjny nieśpieszny "Sen" Wojciecha Misiury to wycieczka do teatru, jaki ten choreograf uprawiał w Teatrze Ekspresji. Ostre, pełne drastycznych i obscenicznych scen "Święto wiosny" Izadory Weiss do genialnej muzyki Igora Strawińskiego boleśnie z kontemplacji odziera. Odważna, ciekawa propozycja dla wielbicieli tańca współczesnego.
Sen/Święto wiosny
na podstawie muzyki Arvo Pärta ("Sen") i Igora Strawińskiego ("Święto wiosny)

Spektakl składa się z dwóch jednoaktówek:

[foto2]SEN

Muzyka: Arvo Pärt
Choreografia: Wojciech Misiuro
Scenografia: Katarzyna Zawistowska
Asystenci scenografa: Aleksandra Staniszewska
Asystenci choreografa: Aleksandra Michalak, Jacek Krawczyk
Reżyseria świateł: Piotr Miszkiewicz
Projekcje multimedialne: Łukasz Boros

Obsada:
Beata Giza
Aleksandra Michalak
Elżbieta Czajkowska-Kłos
Marta Śrama
Dorota Zielińska
Sylwia Kowalska-Borowy
Aleksandra Kobielak

Filip Michalak
Leszek Alabrudziński
Bartosz Kondracki
Karol Pluszczewicz
Jacek Krawczyk
Mariusz Rychalski
Andrzej Słomiński

Marek Weiss o spektaklu:
Wojciech Misiuro jest artystą, którego w Polsce, a tym bardziej w Trójmieście, nie trzeba bliżej przedstawiać. Jest legendarnym założycielem i kreatorem Teatru Ekspresji. Zaproszenie tego teatru na najbardziej prestiżowy na świecie festiwal w Edynburgu było koronnym dowodem wielkiego międzynarodowego sukcesu polskiego twórcy i jego niezwykłego zespołu. Odwaga i radykalna wyobraźnia twórcy bez wahania przekraczały granice ówczesnych kanonów. Był jednym z prekursorów radykalnego zerwania z powszechnie panującą dyktaturą estetyki baletu klasycznego i choreografem, który pozwolił odnaleźć się tancerzom w rzeczywistości teatralnej, gdzie prawda emocji jest ważniejsza od wyćwiczonego zestawu figur. Był wzorem dla licznych naśladowców, którzy właśnie w Gdańsku upowszechnili teatr tańca i przekonali publiczność do jego wartości.

Po długim milczeniu powrócił na deski sceniczne właśnie w Operze Bałtyckiej jako jeden z autorów spektaklu "Men's Dance". Z tego tryptyku właśnie "Tamashii" Wojciecha zyskało największe uznanie krytyki i publiczności. Ale nie tylko to było powodem, że ponownie zaprosiliśmy go do współpracy. Ważna jest także niezwykła osobowość tego artysty i jego specyficzny rodzaj humanizmu połączony z wyrafinowaną inteligencją i bezkompromisowym ostrym widzeniem świata. Pozostawiliśmy mu całkowicie wolną rękę w wyborze tematu, muzyki, obsady i sposobu realizacji. Wierzymy, że połączenie całkowitej wolności i zawiłości świata Wojciecha Misiuro przyniesie piękny rezultat, z którego Bałtycki Teatr Tańca będzie dumny.

[foto1]ŚWIĘTO WIOSNY

Muzyka: Igor Strawiński
Libretto, choreografia: Izadora Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Asystent scenografa: Anna Cierpiał
Reżyser świateł: Mirosław Poznański

Obsada:
Franciszka Kierc
Iuliia Lavrenova
Natalia Madejczyk
Zuzanna Marszał
Marzena Socha
Agnieszka Wojciechowska
Paulina Wojtkowska

Piotr Nowak
Michał Ośka
Radosław Palutkiewicz
Ireneusz Stencel
Bartłomiej Szymalski
Marek Szczygieł
Krzysztof Szczygieł

Marek Weiss o spektaklu:

"Święto wiosny" Igora Strawińskiego jest dziełem powszechnie uznawanym za najtrudniejsze w repertuarze szanujących się zespołów baletowych na całym świecie. Trzeba wielu lat pracy choreografa z tancerzami, żeby stworzyć fundament, na którym można pokusić się o próbę zrealizowania gęstego zapisu muzycznego, jaki genialny kompozytor zaproponował wiele lat temu zespołowi Diagilewa. Niżyński, który był pierwszym choreografem tego baletu, stworzył pewien kanon ruchowy i interpretacyjny, z jakim przez długi okres dyskusja była prawie niemożliwa. Dopiero realizacja Bejarta przełamała ten wzorzec i wytyczyła nowe możliwości. Wielki spektakl Piny Bausch zamknął pewien etap poszukiwań na gruncie tej muzyki i spowodował, że każdy, kto próbuje się zmierzyć z tym zadaniem, musi przyjąć go za jeden z punktów odniesienia. Liczne realizacje z lepszym lub gorszym skutkiem dokładają do tego zbiorowego dorobku swoje wartości. Za każdym razem mając świadomość że próbują zdobyć najwyższy szczyt w baletowym paśmie.

Twórca i dyrektor artystyczny Bałtyckiego Teatru Tańca, Izadora Weiss, jest choreografem, który swoimi dotychczasowymi realizacjami udowodnił umiejętność kreowania wzruszających spektakli, zdobywających wszędzie uznanie krytyki i entuzjazm publiczności. Jej praca nad własnym językiem tańca i sposobu wyrażania emocji rokuje nadzieje, że spektakl "Święto wiosny" tego niezwykłego zespołu pod jej kierownictwem stanie się kolejnym wydarzeniem w intensywnym życiu artystycznym naszego teatru i głębokim przeżyciem dla każdego widza. Nadzieję na to daje również mecenat Audi nad całym przedsięwzięciem, ponieważ dzięki temu nasze ambicje artystyczne zyskują poważne wsparcie finansowe.

Przesłanie spektaklu związane jest z powszechną dzisiaj walką demokratycznych struktur globalizującego się społeczeństwa o odbudowanie prawdziwie partnerskich relacji między kobietą a mężczyzną i oczyszczenie terenu walki płci z męskiego szowinizmu i przemocy. Traktowanie kobiety jako przedmiotu służącego zaspokojeniu seksualnych potrzeb i fantazji wciąż jest tematem bolesnym. Przy niezmiennie brzmiących deklaracjach o równouprawnieniu i szacunku dla płci słabszej wciąż widzimy wokół nas niezliczone akty przemocy i pogardy wynikające nie tylko z patologicznych odruchów poszczególnych osobników, ale z powszechnego przyzwolenia, tradycji i kultywowania fałszywych wartości. Nasze "Święto wiosny" jest gwałtownym znakiem sprzeciwu wobec takiego stanu rzeczy.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (39)

  • Zbyt Brutalny i nieadekwatny (3) (opinia sprzed 13 lat)

    Uważam ze spektakl jest zbyt brutalny, aktorki są poniewierane, to n ei jest spektakl i gra aktorska tylko niespełnione marzenia erotyczne Pani Weiss, dziewczyny sa gwałcone, bite, macane.
    Co ci aktorzy robią z dziewczynami. DRAMAT, mają zły dzień i zły nastrój to mocniej dziewczynę szarpnie, uderzy. powinni go zakończyć! widziałam ukradkiem próbę. To wychodzi poza sztukę aktorską/tancerza.

    APELUJĘ DO WIDZÓW! NIE IDDZIE NA TO.

    • 34 20

    • (opinia sprzed 13 lat)

      no to zrobiłas im super reklamę

      • 4 1

    • (1) (opinia sprzed 13 lat)

      HYMMMM... PRACOWNIK! NIKT PRZECIEŻ NIE JEST WSTANIE PRZEMKNĄĆ SIĘ NA PRÓBĘ!

      • 1 1

      • (opinia sprzed 13 lat)

        znajomi pracowników -bez wiekszego problemu

        • 3 1

  • (1) (opinia sprzed 13 lat)

    płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam,płakałam

    • 14 4

    • A nad czym ? (opinia sprzed 13 lat)

      Nad sobą, czy nad ...

      • 2 0

  • Bez Przesady (3) (opinia sprzed 13 lat)

    Pierwsza część "SEN" totalna psychodelia i bałagan dla mnie nie było żadnego przekazu i zrozumienia - męczyło mnie to. Natomiast "Święto wiosny" rewelacja!Cudowna muzyka i rewelacyjny taniec. Gratulacje dla tancerzy!!!

    • 7 16

    • Ble ble ble (2) (opinia sprzed 13 lat)

      Tam nie było tańca dziewczyno!!! Każdy ma prawo do własnego zdania i każdy ma swój gust, ale to było patologiczne a nie rewelacyjne, ot mała różnica :-)

      • 6 4

      • (1) (opinia sprzed 13 lat)

        A muzyka wiadomo STRAWIŃSKI, nic dodać nic ująć.

        • 2 0

        • (opinia sprzed 13 lat)

          Tak, to prawda! Strawiński się zawsze obroni.

          • 0 0

  • Poprawcie mnie jeśli nie mam racjii... (1) (opinia sprzed 13 lat)

    Święto wiosny to patologiczne widowisko taneczne, zastanawiam się dla kogo..? Nie dla starszej widowni, nie dla średniej, nie dla inteligentnej młodzieży, nie dla dzieci, więc dla kogo? Wychodzi na to, że tylko dla popaprańców którzy wyjdą na ulicę i będą tak traktować napotkane kobiety. A gdzie tam był taniec..? Same wygibasy, tylko rury brakowało, faceci obnarzeni nie mówiąc o dziewczynach, które biedne musiały świecić...wszyscy wiemy czym. Nie wiem jak dla innych, ale dla mnie to jest najgorszy spektakl p. Isadory

    • 20 11

    • UWAGA! (opinia sprzed 13 lat)

      Jestem popaprańcem! (no bo kim przecież? skoro nie jestem starcem, dzieckiem, ani średniakiem, ani nie zaliczam sie do inteligentej młodziezy). Nie przechodzcie wiec ulica w czasie gdy bede wychodził z teatru, opery, kina, czy koscioła. Moge was zle potraktowac, zadzgac, zaczarować, wszczepic chipa, lub rozgrzeszyć...

      • 5 5

  • okropne (opinia sprzed 13 lat)

    Nie idzcie na to! Chore psychycznie przedstawienie. Bez tanca, tylko wulgarne ruchy i ponizanie kobiet.

    • 20 12

  • pomyłka nie sztuka (opinia sprzed 13 lat)

    pomyłka nie sztuka. poniżenie nie taniec. piękna jest tylko muzyka.

    • 14 12

  • Prawda jest taka, że.. (opinia sprzed 13 lat)

    Spektakl jest bardzo trudny. Sen pana Misiuro w porównaniu do części "Men's dance" to rewelacja- da się to obejrzeć muzyka do posłuchania bez wywoływania niepotrzebnych złych emocji. Święto wiosny pani Izadory- rewelacja! Całość daje wiele do myślenia. Nie jest to balet na którym można usiąść i się zrelaksować przy spokojnej muzyce ale warto to obejrzeć- siedziałam zamurowana nie zwracając uwagi na to co się wokół mnie dzieje- najważniejsze było to co dzieje się na scenie. Jak pani Weiss pokazała jacy mężczyźni potrafią być okrutni, niemoc kobiet... I wykonanie przez BTT tych wszystkich trudnych unoszeń, obrotów- a to co robi pani Natalia Madejczyk z chłopakami... Brak słów- wstrzymywałam oddech! REWELACJA! Gratulacje dla pani Izadory! NAPRAWDĘ WARTO TO OBEJRZEĆ I OCENIĆ SAMEMU- NIE SŁUCHAĆ SIĘ NIEPRZYCHYLNYCH KOMENTARZY!

    • 14 15

  • porażka (opinia sprzed 13 lat)

    ten seans to porażka pana Misiuro jako wybitnego twórcy, którego ogladałam 20 lat tamu jako licealistka, dzis tancerze bez polotu, choreografia typu bałagan, efekciarskie i momentami niesmaczne
    z kolei sztuka pani Weiss to już dno dna, pod każdym względem, tupanie, dosłowność erotyczna, szkoda tych młodych ludzi baletu, widać, że maja potencjał, a wystapili w takiej chale!

    • 15 11

  • Święto Wiosny - super! (1) (opinia sprzed 13 lat)

    Nie jestem znawcą tańca ale spektal był dokładnie taki jakiego się spodziewałem, pełnen pasji i energii. Nie rozumiem tych wszystkich krytykujących, którzy piszą, że to widowisko dla poprańców. Chyba sami są poprańcami, żyjącymi we własnym wyidealizowanym świecie, który daleko odbiega od rzeczywistości. Widowisko jest mocne, wulgarne ale świetnie przedstawia przedstawia temat traktowania kobiet we współczesnym świecie, pełny szowinizmu i traktowania przedmiotowo przez mężczyzn.
    Pozdrawiam

    • 11 17

    • (opinia sprzed 13 lat)

      chyba zyjemy w roznych swiatach...

      • 0 1

  • ŚW (1) (opinia sprzed 13 lat)

    Muzyka PIĘKNA, choreografia trudna, wymagająca od tancerza ogromnego nakładu energii. Tancerze wykonali kawał dobrej roboty! Rewolucje Pani Natalii- fantastyczne, scenografia- fantastyczna. Cały spektakl- jakby nie był spektaklem Izadory, powiew świeżości. Przychodząc na spektakle Izadory widz widział w kółko to samo....ta sama muzyka, tematyka, soliści, ruch....w ŚW jakby inaczej, kto inny prowadzi, ruch inny, choreografia inna- miło ogląda się tancerzy w innej, ciekawszej odsłonie....Gratulacje dla całego zespołu!!!
    Pozdrawiam

    • 8 21

    • (opinia sprzed 13 lat)

      W kwestii scenografii:dla mnie scenografie pani Szymczak stały się monotonne i przez to każdy spektakl Weissow jest do siebie podobny.

      • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery