• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Sansara Nepal - Wojtek Moskwa - wystawa

WOJTEK MOSKWA - ur. w 1976 r. w Ełku, mieszka w Warszawie. Od 2005 roku wędruje ze średnioformatowym aparatem analogowym. Zdobywca m. in. drugiej nagrody w konkursie Pilzener Urquell International Photography Awards w 2008 r. Jeden z finalistów międzynarodowego konkursu Grand Prix Fotofestiwal. Brał udział w pokonkursowej wystawie IPA BEST OF SHOW wystawianej w nowojorskim Splashlight Studio (kurator W. M. Hunt/Hasted Hunt NYC). Autor jednodniowej wystawy pt. SANSARA Nepal, która odbyła się 20 stycznia 2013 w Reducie Banku Polskiego Warszawie.

3 - 30 kwietnia 2024, godz. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny

27 kwietnia - 19 maja 2024, godz. 9:00 - 18:00

Wstęp wolny
WOJTEK MOSKWA - SANSARA NEPAL

Po wyprawie do Nepalu w 2012 r. Moskwa zaczął zgłębiać zjawisko kremacji obecne w obu największych religiach tamtego regionu. Gdy dotarł do pojęcia sansary, odnalazł sedno swych wędrówek z aparatem.

Sansara - w hinduizmie i buddyzmie termin dosłownie oznacza nieustanne wędrowanie, czyli kołowrót narodzin i śmierci, cykl reinkarnacji, któremu od niezmierzonego okresu podlegają wszystkie żywe istoty włącznie z istotami boskimi (dewy). Po każdym kolejnym wcieleniu następne jest wybierane w zależności od nagromadzonej karmy. Według hinduistów dusza przechodzi przez coraz wyższe postacie od przedmiotu, przez postać rośliny, zwierzęcia, człowieka (i jeszcze parę wyższych). Hinduiści dążą do zakończenia sansary i zjednoczenia się na zawsze z Bogiem (Brahmanem). W buddyzmie wyzwolenie z sansary następuje dzięki kroczeniu szlachetną ośmioraką ścieżką, która prowadzi do nirwany. Sansarę w przeciwieństwie do nirwany cechuje występowanie cierpienia.*

Na wystawę składają się kwadratowe fotografie w formatach od 20 cm do 90 cm. Zdjęciom towarzyszą osobiste teksty, w których autor zawarł historie towarzyszące ich powstawaniu oraz myśli i wspomnienia pojawiające się podczas przygotowywania wystawy.

"...Prace Wojtka Moskwy są dla mnie bardzo ciekawym zjawiskiem udowodnienia ciągłej
i nieprzerwanej wartości klasycznej fotografii czarno-białej. Atrakcyjny i egzotyczny temat jak NEPAL, widzialny na tysiącach "turystycznych" kolorowych zdjęć, na jego fotografiach nabiera szczególnej szlachetności (...)
Zachęcają do podróży, nie tylko do tego kraju, ale w szerszym symbolicznym znaczeniu, bowiem zawierają w sobie element pewnego niedopowiedzenia i tajemnicy. Zmienność planów, perspektywy ujęć, gradacja szarości, wszystko to składa się na pogłębione odczuwanie tych niezwykłych krajobrazów i sytuacji."

Marek Grygiel

Opinie

Sprawdź się

Która książka Stanisławy Fleszarowej - Muskat była inspiracją do powstania filmu "Miasto z morza"?