Wiadomości

Propozycje teatrów na czas pandemii. Czytania performatywne i monodramy

Czytanie performatywne to forma pomiędzy zwykłym czytaniem a pełnowymiarowym spektaklem, który przygotowywany jest przez kilka lub kilkanaście tygodni.
Czytanie performatywne to forma pomiędzy zwykłym czytaniem a pełnowymiarowym spektaklem, który przygotowywany jest przez kilka lub kilkanaście tygodni. Fot. Pexels.com/Leah Kelley

Ograniczony kontakt z widownią, mniej przedstawień lub całkowicie zawieszona działalność - tak wygląda pandemiczna rzeczywistość wielu teatrów w Polsce. Jednak artyści się nie poddają i przygotowują różne teatralne działania dla publiczności. Teatr WybrzeżeTeatr Miniatura ruszają z czytaniami performatywnymi na żywo. Przed nami także kolejna odsłona spotkań z monodramem w Teatrze w Oknie, czyli Festiwal "Monoteatr: o wolności!".



Teatry w Trójmieście


Czy uczestniczysz w wydarzeniach artystycznych w czasie pandemii?

tak, ponieważ bardzo mi tego brakuje; szukam spektakli lub małych koncertów 24%
raczej tak, ale znacznie rzadziej niż przed pandemią 5%
sporadycznie, tylko czasem coś się trafi 10%
tak, ale tylko online 8%
raczej nie, ten czas nie sprzyja takim wydarzeniom 19%
nie, zupełnie nie biorę w nich udziału 34%
zakończona Łącznie głosów: 135
Aktualizacja: piątek, godz. 17:10
W Festiwalu Monoteatr nie będzie mogła brać udziału nawet ograniczona publiczność. Wydarzenie będzie transmitowane na kanale Youtube Teatru w Oknie.

Aktualizacja: środa, godz. 11:35
Czytania w Teatrze Boto będą odbywały się bez udziału publiczności, będzie można je obejrzeć online na profilu wydarzenia na Facebooku.

Każdego dnia przybywa kilkanaście tysięcy nowych zachorowań spowodowanych koronawirusem. Praca wszystkich instytucji kulturalnych została bardzo mocno ograniczona lub wstrzymana. Teatry mogą grać jedynie przy 25 proc. zapełnienia widowni, co nie tylko wpływa na odbiór spektakli przez widzów, ale przede wszystkim na pracę aktorów.

Teatr Wybrzeże oraz Miejski Teatr Miniatura ruszają więc z dodatkowymi propozycjami kulturalnymi. Będą to czytania performatywne. W Teatrze Wybrzeże przybiorą one formę cyklu "Czytań na czas kryzysu", w ramach którego zostanie zaprezentowane sześć czytań. Natomiast Teatr Miniatura przygotowuje czytania przygotowane w ramach Transgranicznego Polsko-Rosyjskiego Laboratorium Reżyserskiego "Sąsiedzi". Dwa odbędą się na Dużej Scenie teatru oraz dwa na scenie sopockiego Teatru BOTO. Do Miniatury obowiązuje rezerwacja miejsc.

Teatr Wybrzeże



- Warto przyjść, ponieważ będziemy czytać bardzo ciekawe teksty - mówi kurator "Czytań na czas kryzysu" Michał Kurkowski. - Będą to między innymi teksty autorstwa Beniamina Bukowskiego, tekst Piotra Wawra seniora, który realizowała Weronika Szczawińska w zeszłym roku. Będziemy również czytać tekst Radka Paczochy. To wszystko będą bardzo ciekawe teksty, które podejmują tematy polskie, ale nie tylko. Myślę, że na podstawie tego, co przeczytałem w ostatnim czasie, a było tego sporo, te teksty się wyróżniają. Mają swój szczególny język i dlatego zdecydowaliśmy się je czytać.
Teatr Wybrzeże zaprasza na najbliższe dwa czytania 3 i 4 listopada na wyremontowanej niedawno Scenie Malarnia. Będą to: "Po prostu" Piotra Wawera, który przeczytają aktorzy Anna Kociarz, Jacek Labijak i Maciej Szemiel oraz "Miasto" Beniamina M. Bukowskiego, które przeczytają Małgorzata Oracz, Maciej Konopiński, Maciej Szemiel i Adam Turczyk. Kolejne czytania z cyklu zaplanowane są na połowę listopada.

- Teatr w tym czasie potrzebuje widza, a chciałbym myśleć, że widz również potrzebuje teatru. Bardzo miło nam będzie spotkać się w teatrze - zaprasza Michał Kurkowski.
Przy czytaniach performatywnych aktorzy nie muszą wygłaszać tekstów z pamięci. Na zdjęciu: czytanie w Teatrze BOTO, 2019 r.
Przy czytaniach performatywnych aktorzy nie muszą wygłaszać tekstów z pamięci. Na zdjęciu: czytanie w Teatrze BOTO, 2019 r. Fot. Jurek Bartkowski/Teatr BOTO

Teatr Miniatura i Teatr BOTO



Teatr Miniatura zaprasza 4 listopada na Dużą Scenę, gdzie wysłuchać będzie można tekstów: "Ghandi milczał w soboty" Anastasiji Bukriejewej o godz. 18:00 oraz "Wyjście" Poliny Borodiny o godz. 20:00.

Z kolei 5 listopadaTeatrze BOTO zaprezentowane zostaną "Zeznania świadków" Dmitrija Daniłowa o godz. 18:00 oraz "Bohater i Minotaur" Walerija Pieczejkina o godz. 20:00.

To pierwsza część dwustronnego projektu, który kontynuowany będzie pod koniec listopada w Kaliningradzie. W tamtejszym Teatrze Dramatycznym w postaci czytań performatywnych zostaną zaprezentowane teksty polskich dramaturgów. Projekt ma stworzyć wspólną przestrzeń dla twórców dwóch różnych tradycji teatralnych.

- Projekt "Sąsiedzi" to okazja do zapoznania się z nowymi, ale już uznanymi głosami w rosyjskiej twórczości dramaturgicznej - mówi Agnieszka KochanowskaTeatru Miniatura. - To teksty, które nie były wcześniej tłumaczone na język polski, i nazwiska, których jeszcze nie znamy, ale w Rosji są już nagradzane i cenione. Czytania nie będą tylko czytaniami przy stole, ale przybiorą formę szkiców teatralnych, z których można już wyczuć potencjał teatralny utworu, docenić aktorstwo i koncepcję reżyserską.
Rosyjskie teksty wybrane przez kuratorów Olega LojewskiegoMacieja Wiktora zostaną wyreżyserowane przez młode pokolenie reżyserek i reżyserów, absolwentów Akademii Teatralnej w Warszawie: Anikę Idczak, Pamelę Leonczyk, Dorotę Androsz i Marka Idzikowskiego. Po pokazach odbędzie się omówienie, w którym wezmą udział eksperci teatralni: Tomasz Domagała, dr Katarzyna Kręglewska oraz Anna Włodarska. Projekt "Sąsiedzi" organizowany jest przez Stowarzyszenie Twórców "Cztery wymiary to dla nas za mało". Czas trwania pokazów to około 60 minut.

Plakat zapowiadający Festiwal Monoteatr.
Plakat zapowiadający Festiwal Monoteatr. fot. materiały prasowe

Festiwal monodramów



11 spektakli poruszających temat wolności w ujęciu jednostki i społeczeństwa będzie można zobaczyć w Teatrze w Oknie od 7 do 15 listopada. To wszystko w ramach jednego z nielicznych festiwali teatralnych, który się odbędzie mimo pandemii, czyli Festiwalu Monoteatr, przeprowadzanego pod hasłem: "O wolności!".

W związku z obostrzeniami, wydarzenie będzie miało charakter hybrydowy: spotkania odbędą się zarówno z ograniczoną publicznością, ale będą także jednocześnie dostępne w transmisji na żywo na kanale Youtube Teatru w Oknie.

Po każdym pokazie organizatorzy zapraszają na spotkania z aktorami. Zwieńczeniem wydarzenia będzie debata z twórcami polskiej sceny monodramu: Katarzyną Flader-Rzeszowska, Wiesławem Gerasą i Lechem Śliwonikiem. Rozmowę poprowadzi dr Tomasz Miłkowski. Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny. Obowiązują rezerwacje pod adresem: monoteatr@ftg.pl.

Opinie (29) 1 zablokowana

  • dlaczego nie grają normalnych przedstawień? nie opłaca się dla 25 procent widowni? (9)

    nie "gwiazdy" obniżą wymagania i grają za 25 procent gaży. lepiej siedzieć w domu/protestować i narzekać czy lepiej grać?

    • 16 20

    • Stuknij się w głowę malkontencie (1)

      Sam pracuj za 25% wynagrodzenia.

      • 8 11

      • jest ciężko. wolałbym pracować za 25 procent niż właśnie być malkontentem, siedzieć i użalać się nad sobą

        • 9 10

    • (1)

      w operze widziałam, że grają.

      • 11 0

      • dokładnie. dzisiaj i w piątek są wydarzenia

        • 7 1

    • (1)

      Kolejny przykład "nie znam się, to się wypowiem". We wszystkich teatrach w Trójmieście spektakle odbywają się przy obecności widowni 25%.

      • 8 4

      • wiekszość odwołana. celebryci nie chcą grać

        • 5 7

    • normalne tez grają

      • 3 3

    • 25% tu nie chodzi tylko zarobki

      25% nie pokrywa kosztow takich jak tantiemy, energia, pozostali pracwonicy , koszt wynagrodzen dla aktorow. Aby spektakl byl rentowny to bardzo czesto musi byc minimum 80% widowni. Pamietajmy, ze 20% ceny biletu to podatki...

      • 8 6

    • Często

      jest tak że aktorzy są przyjezdni więc dochodzi koszt podróży i hotelu.Póżniej gaża aktorów i to kilku,obsługa widza/widowni,obsługa sceny - technika / realizatorzy,garderobiane fryzjerki rekwizytorzy,ekipa sprzątająca itd.itp.to tak w wielkim skrócie.Czasami 25% to 50 miejsc,bilety po 80 zł.Teraz podziel 4 tyś.pomiędzy tych wszystkich którzy pracują przy jednym spektaklu.Poprostu się nie da.A często jest tak że nawet gdy jest 100% widowni to jest na styk lub sponsor/miasto musi dokładać.Tylko gdy w teatrze jest 1000 miejsc siedzących można zarobić co obecnie jest nie realne.

      • 4 0

  • Bardzo ciekawe propozycje (1)

    Pandemia zatrzymała mnie w domu, chyba już czas wrócić do teatrów.

    • 5 9

    • psu na budę

      nie ma pieniędzy na takie fanaberie, respiratorów brakuje a oni chcieliby kasę za pajacowanie na scenie?

      • 0 2

  • celebryci muszą zrozumieć, że skończyły się czasy kiedy odmawiali zagrania roli mówiąc: za tyle to ja z łóżka nie wstaje. (2)

    muszą posiedzieć dwa lata w domu żeby to zrozumieć?

    • 14 6

    • Nie kazdy aktor to celebryta. Wielu pracuje za zwykla srednią krajowa jak przecietny Kowalski.

      • 0 0

    • Kto tak robi, serio?

      • 0 0

  • Będąc widzem i teatromanem odkąd tylko sięgnę pamięcią (3)

    z wielką przykrością wizyty w teatrze odkładam na lepsze czasy. Zarazić się od przypadkowej osoby z widowni w czasach szalejącej epidemii myślę, że nietrudno. Jestem w grupie ryzyka, nie warto się narażać. Choć przyznam, że tęskno do tego, by zasiąść na widowni i oddać się kontemplacji sztuki.

    • 10 7

    • Racja

      Mam takie same odczucia. Chciałoby się zasiąść na widowni, jednak z uwagi na sytuację i 'grupę ryzyka' - nie da rady. Chętnie kupiłbym bilet na spektakl online.

      • 1 1

    • Niektórzy się nie boją...

      ...w sobotę byłem na koncercie w Filharmonii i było sporo starszych osób. Cała sala zapełniona w 25%. Duże odstępy, wydawało mi się bardzo bezpiecznie.

      • 3 0

    • Tylko niestety nie za bardzo jest do czego wracać. Obecnie w trójmiejskich teatrach króluje golizna, polityka i wulgaryzmy....

      • 1 1

  • Wyjscie do teatru jest dość ryzykowne (2)

    Aktorzy na scenie nie mają masek, ostatnio byliśmy ze znajomymi w teatrze muzycznym w Gdyni, co nas zadzwiwilo że część obsady jaka znam nie występowała czyżby byli chorzy na covid? Trochę ryzykowne bo jednak mogą się zarazić inni pracownicy. Nie jest to odpowiedzialne. Dlatego drugi raz już się nie wybiorę bo po prostu się boję.

    • 5 10

    • Ty tak na poważnie? (1)

      Jw.

      • 5 3

      • tak na poważnie

        Tak niestety było...

        • 0 1

  • Dlaczego nie online (2)

    Wystarczy zainstalować jedną kamerkę internetową, założyć konto na patronate i będzie myślę więcej pieniążków i widzów niż normalnie w teatrze

    • 7 0

    • Przed ekranem postaw sobie skarbonkę i wrzucaj.

      • 0 3

    • Też mnie to zastanawia. Grać spektakle i transmitować on-line...

      Dostęp do spektaklu za cenę biletu i będzie dobrze. Ludzie. Mamy XX wiek.

      • 0 0

  • Teatr Wybrzeże upadł dawno, przed pandemią.

    • 3 2

  • Od dziś teatry są zamknięte (2)

    • 1 1

    • Nieprawda (1)

      Nie oszukuj czytelników! Teatry przyjmują 50% widzów.

      • 0 1

      • Nie od dzisiaj a od soboty.Nie 50 a 25%.Amen.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

30

listopada

08

grudnia

45. Festiwal Polskich Filmó... Gdynia, Gdyńskie Centrum Filmowe

Rozrywka

Filmowe Trójmiasto: z wizytą u "Lokatorów"
Wspominamy: z wizytą u "Lokatorów"
Tinder w czasach pandemii. Czy się zmienił?
Tinder w czasach pandemii. Czy się zmienił?

Kulinaria

Kuchnia azjatycka w Trójmieście godna polecenia
Kuchnia azjatycka w Trójmieście
Jak pandemia wpłynęła na rodzinne obiady?
Jak pandemia wpłynęła na rodzinne obiady?

Sprawdź się

Ile rejsów pod polską banderą odbył Dar Pomorza?