stat
PATRONAT

PC Drama - Łaknąć (1 opinia)

Sarah Kane, choć napisała tylko sześć sztuk, uznawana jest za jedną z najważniejszych dramatopisarek XX wieku. Współtworzyła nurt angielskiego nowego brutalizmu; w swoich tekstach przedstawiała rozpada relacji międzyludzkich społeczeństwa końca tysiąclecia, widzów i krytyków szokując skrajnie brutalnymi scenami przemocy fizycznej. "Łaknąć", przedostatnia sztuka Kane, wyłamuje się z tej estetyki. podejmując tematy miłości, pragnienia i niespełnionej tęsknoty. Brytyjska autorka zginęła śmiercią samobójczą w wieku 28 lat. W tym roku minęło 20 lat od tego wydarzenia.

bilety 20  zł
bilety 30 zł
Bilety wyprzedane
- "Łaknąć" to dramat-przebój, jeden z tych tekstów kultury, do których odnoszą się kolejne pokolenia, ciągle poddające się bezbronnej sile jednego z najważniejszych monologów miłosnych współczesnej dramaturgii - opowiada Marzena Sadocha, reżyserka czytania sztuki Sary Kane w Żaku. - To też utwór zagadka, rytmiczna hybryda, której nikt nie rozszyfrował do końca, a sama autorka rezygnowała z objaśnień twierdząc, że przypisy zajęłyby więcej miejsca niż tekst. Jest tam Eliot, Biblia, Hesse, Camus, Czechow, Szekspir, teksty piosenek i tajemnicze, nigdy nie odkryte, szyfry autobiograficzne. Jednocześnie poetyckość tego języka pozwala traktować go jako materiał do konstrukcji własnej historii. To może być chaotyczna mapa intymności. To może być zupełnie jasny obraz rozczarowania.

Marzena Sadocha

Dramatopisarka, reżyserka, dramaturżka Teatru Polskiego we Wrocławiu (w latach 2008-2016), sekretarz redakcji "Notatnika Teatralnego" (2006-2017), doktorantka i wykładowczyni m.in. DSW (performatyka), dwukrotna stypendystka MKiDN w dziedzinie teatru. Prace: m.in. dramaturgia - "Lincz" Teatr Polski we Wrocławiu Scena na Świebodzkim (2007), "Hamlet" Duża Scena Teatru Polskiego we Wrocławiu (2008); reżyseria czytania "HamletMaszyny" Heinera Müllera (Teatr Polskie we Wrocławiu 2008), a w Instytucie Teatralnym im. Raszewskiego w Warszawie spektakl-wykład "My, karły. Sztuka i społeczeństwo" (2011), reżyseria czytania własnego tekstu "Za chwilę spadnie bomba" (Teatr Polski we Wrocławiu 2013), reżyseria czytania adaptacji "Małego księcia" (Teatr Polski we Wrocławiu 2015).

Autorka dramatów "Małe dziecko" (finał IV edycji Konkursu Metafory Rzeczywistości 2011 w Poznaniu; czytanie: reż. N. Rakowski, Teatr Polski w Poznaniu, 2011; pierwodruk: "Dialog" 2012 nr 5); "Za chwilę spadnie bomba" (tekst zakwalifikowany do półfinału IV edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, 2011; czytanie Teatr Polski Scena Kameralna, reż. M. Sadocha, 2013, druk "Dialog"); współautorka "Czy pan to będzie czytał na stałe?" (prapremiera: reż. M. Kmiecik, Teatr Polski we Wrocławiu, 2012, wystawienie frag. w Teatr Arabesky w Charkowie, druk "Notatnik Teatralny"), "Media Medea" (druk: "Dialog" 2014, czytanie Sopot Non-Fiction, prapremiera Teatr Polski we Wrocławiu 2015 Scena na Świebodzkim reż. M. Liber), "Ptaki, które jem" (druk frag. "Opcje" 2014, czytanie reż. M. Liber, Teatr Polski we Wrocławiu), reżyseria performance "Roma movie" (2014, Scena na Świebodzkim), autorka tekstu "Szukasz na moim ciele. Snapchat" (2014 Scena na Świebodzkim, reż. E. Marciniak), autorka tekstu "Dopóki mam język" (Duża Scena Teatru Polskiego, 2016), spektakl "BAL-CON" (z tekstem m.in. M. Sadochy, 22.09.2016 Muzeum Śląskie w Katowicach), spektakl Akademii Teatralnej "Nazywam się wojna" (na podstawie tekstów "Za chwilę spadnie bomba", "Ptaki które jem", 2016), reżyseria performance "Mów do mnie głębiej" (BWA Studio, 2017), dramaturgia "Come true" (reż. M. Stankiewicz, Scena Robocza w Poznaniu 2017, nagroda publiczności na TopOFF Festiwal), reżyseria spektaklu i teksty piosenek "Tu mówi Elektra" w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu (2017), reżyseria performansów "Nieuniknionione" (BWA Studio Wrocław, 2018), "Dosłownie fizyczny skurcz serca" (BWA Awangarda 2018) "Noc przed oczy nagle upadła" (Instytut Teatralny im. Raszewskiego 2019), "Dosłownie fizyczny skurcz serca"(Wrocławski Teatr Współczesny 2019). Drukowała w "Dialogu", "Notatniku Teatralnym", "Opcjach".

Marta Parzychowska

Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu na wydziale aktorskim i Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale filozofii. Stale współpracuje jako asystentka Wojciecha Kościelniaka, zrealizowała z nim min. "Blaszany bębenek" w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, "Koniec" - koncert Galowy 40. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, "Operę za trzy grosze" w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi. Zagrała w "Nocnym metrze" w reżyserii Michała Walczaka w Teatrze WARSawy. W 2018 roku zdobyła wyróżnienie w nurcie off PPA za spektakl "Wkurwione kobiety w leju po Polsce". W Teatrze Miejskim w Lesznie uczestniczyła w Warsztatach Mistrzowskich prowadzonych przez Stanisławę Celińską oraz Jerzego Satanowskiego. Brała udział w warsztatach prowadzonych przez Pawła Miśkiewicza (AST), Annę Zubrzycki (Teatr Pieśni Kozła) i Jane Radvik (Instytut Grotowskiego). Jest laureatką Stypendium Artystycznego Prezydenta Wrocławia 2018/2019.

Karol Włoch

Urodzony w Gdańsku w 1991 r. Absolwent Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Filia we Wrocławiu. Zadebiutował na scenie teatru WARSawy w spektaklu muzyczny w reżyserii Michała Walczaka "Nocne Metro". Na swoim koncie ma liczne role teatralne i telewizyjne. Na co dzień mieszka w Warszawie. Poza aktorstwem specjalizuje się w terapii manualnej i masażu.

Iwona Karbowska

Sopran. porusza się w wielu stylistykach od jazzu, poprzez piosenkę, po arie operowe. Jest laureatką wielu ogólnopolskich konkursów piosenki, gdzie otrzymała nagrody również jako autorka. Ukończyła filologię polską oraz edukację artystyczną zakresie sztuki muzycznej. Jako śpiewaczka kształciła się na Akademii Muzycznej im. Szymanowskiego w Katowicach oraz Conservatorio "F.E.Dall'Abaco" w Weronie. Wykonywała pieśni ludowe regionu wieluńskiego. Jako solistka wzięła udział w wielu festiwalach m.in. uczestniczyła w prezentacji międzynarodowego projektu na rzecz pokoju W. Siudmaka wykonując utwór F. Lai "Wieczna miłość". Na scenie operowej zadebiutowała partią tytułową w "Suor Angelica" G. Pucciniego (Opera Śląska w Bytomiu). Artystka z powodzeniem wykonuje również muzykę współczesną. W 2012 r. wystąpiła w Filharmonii Wrocławskiej na festiwalu Musica Polonica Nova. Wraz z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia wykonała "Genesis" Góreckiego - utwór został zarejestrowany przez program 2 Polskiego Radia. W 2013 r. z zespołem MW 2 wykonała utwór A. Walacińskiego "Liryka sprzed zaśnięcia" na sopran, flet i 2 fortepiany.

W 2014 r. ukazała się jej płyta "Zapomniane kolędy" z najstarszymi polskimi kolędami w nowych aranżacjach na fortepian i kwartet smyczkowy. Nagrała również "Wiersze na operę i perkusję" - pieśni do poezji Wojciecha Brzoski w duecie z Przemysławem Borowieckim, płyta wydana dzięki wsparciu instytucji kultury Katowice Miasto Ogrodów ukazała się w styczniu 2015 r. W 2016 r. wzięła udział w nagraniu płyty z zespołem afrykańskiego bluesmena Gifta Musarurwy. Płyta "Gift Sounds" zespołu Gift and The Moonbeams ukazała się nakładem wydawnictwa Rhythm Bomb Records. Przez cały czas prowadzi intensywną działalność koncertową. Wzięła udział w performance "Dosłownie fizyczny skurcz serca" (BWA Awangarda 2018), "Noc przed oczy nagle upadła" (Instytut Teatralny im. Raszewskiego 2019), "Dosłownie fizyczny skurcz serca" (Wrocławski Teatr Współczesny 2019).

Mateusz Czyczerski


Performer/tancerz/aktor/pedagog, na co dzień mieszkający w Dusseldorfie. Ukończył Dolnośląską Szkołę Wyższą na kierunku Sztuki nowoczesne Design Now, specjalność Performance oraz kierunek Menager działań artystycznych z arteterapią na wydziale Pedagogiki. Założyciel "Fundacji na rzecz kultury i sztuki Sanatorium Kultury" oraz pracowni artystycznej Love Art House. Członek performatywnej grupy artystycznej Gang Delfinów. Realizuje swoje autorskie projekty artystyczne tj. Ra: oraz PINK DICK. W ramach Europejskiej Stolicy Kultury brał udział w projektach tj. "Resistance" reż. Svea Duwe czy "ProtoCiało" reż Paulina Swiecanska. Realizował performance w ramach Rezydencji Artystycznej A i R Wrocław "Autobiografia w performance" pod opieką Daina Dieva. Wystąpił w performance "Mów do mnie głębiej" w reż. Marzeny Sadochy, będącym finisażem wystawy "Meerschmertz morze współdzielne - Echo Opery". Zagrał w autorskim performance B612 w reż. Anny Bogdanowicz oraz spektaklu operetkowym "Wesoła Wdówka" w reż. Mirosława Owczarka. Działa w obszarach performance/ruch/taniec. Jest autorem stylu tańca Stilettos Impro Dance, który łączy taniec na obcasach z ruchem autentycznym i tańcem improwizowanym. W swoich działaniach bada granice seksualności, przekracza własne granice oraz prowokuje aranżując sytuacje, które staja się niewygodne. Wystąpił w Galerii BWA Wrocław ("Dosłownie fizyczny skurcz serca" reż. Marzena Sadocha, Wrocław, 2018), Instytutucie Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ("Noc przed oczy nagle upadła" reż. Marzena Sadocha, Warszawa, 2019) oraz Wrocławskim Teatrze Współczesnym ("Dosłownie fizyczny skurcz serca" reż. Marzena Sadocha, Wrocław, 2019), Od października 2019 realizuje wrocławsko-berliński projekt performatywny "CIAŁOŚĆ".

Opinie (1)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Co to są rzygacze?