• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Ojciec muzyki - Jan Sebastian Bach

maj 26

niedziela, godz. 16:00

bilety 25-35 zł
Kup bilet
lip 2

wtorek, godz. 20:00

Gdańsk,
bilety 32 zł
ulgowy 22 zł
Kup bilet
KAPELA KRÓLEWSKA ZAPRASZA NA KONCERT
MUZYKA EUROPY W KOŚCIELE GDAŃSKIEJ POLONII
15 grudnia 2013 r., godz. 19, Gdańsk, ul. Bł. Ks. F. Rogaczewskiego 55, Kościół pw. Chrystusa Króla
W niedzielę 15 grudnia o godzinie 19:00 odbędzie się drugi koncert cyklu MUZYKA EUROPY W KOŚCIELE GDAŃSKIEJ POLONII. Organizatorzy zapewniają, że wydarzenie przyniesie dawkę różnorodności wykonawczej, choć w programie zaprezentowane zostaną wybrane dzieła jednego tylko kompozytora niemieckiego z okresu Baroku - Jana Sebastiana Bacha.
Jak twierdzi Tadeusz Wroński "Sonaty i Partity na skrzypce solo są niewątpliwie dziełem w którym J.S. Bach zamknął całe swoje rozumienie skrzypiec i najpełniej ten instrument wykorzystał". Artystycznej wolności i własną interpretację Sarabandy z Partity d-moll słuchacze doświadczą w czasie jej wykonania przez zaproszonego Michała Buczkowskiego, który na co dzień mieszka w Brukseli.
W Koncercie podwójnym d-moll na dwoje skrzypiec (BWV 1043) soliści - wspomniany wyżej Michał Buczkowski i Małgorzata Bury - zaprezentują w skrajnych częściach utworu szybkie i gęsto ukształtowane przebiegi rytmiczne, będą wabić bogatymi figuracjami w potoczystym dialogu skrzypiec z kwartetem smyczkowym. Środkowe Largo ma non tanto utrzymają w charakterze siciliany, tańca darzonego przez Bacha szczególnym upodobaniem, która ma urzec słuchaczy tym razem liryzmem i pięknem skrzypcowej kantyleny. Wybitny francuski filozof-egzystencjalista Gabriel Marcel wyznał ponoć, że gdy po raz pierwszy usłyszał ową nastrojową "rozmowę" dwojga skrzypiec na brzmieniowym tle smyczkowego zespołu, poczuł się tak, jakby odkrył "nową drogę do Damaszku", a gdy wielokrotnie słuchał jej potem, zawsze miał wrażenie, że znowu obcuje z jednym z siedmiu cudów świata.
W czasie koncertu słuchacze będą mieli możliwość wysłuchania także utworów wokalno-instrumentalnych. Wykonane zostaną: aria Quia respexit z Magnificatu D-dur BWV243 na sopran, obój i fagot. Utwór ten posiada dwie wersje: z 1723 roku i kolejną - z lat 1732-1735. W koncercie zabrzmi ta późniejsza. Warstwę słowną dzieła muzycznego stanowi obraz zwiastowania z Ewangelii Wg Św. Łukasza.
Innym utworem będzie ostatnia aria z Pasji wg Św. Mateusza BWV244. Jest ona przeznaczona na baryton, skrzypce, rożek angielski i basso continuo. Aria, o której mowa, utrzymana w sicilianowym, kołyszącym rytmie i jest wbrew pozorom pełna nadziei: "Oczyść się, moje serce, Ponieważ odtąd we mnie na wieki i na zawsze, znajdzie swój słodki odpoczynek".
Dalej usłyszymy basową arię otwierającą Kantatę Nr 88. Utwór ten powstał w Lipsku 1726 roku i przeznaczony jest na piątą niedzielę po Święcie Trójcy Świętej. Opiera się o tekst nieznanego autora. Incipit arii i całej formy zarazem - Siehe, Ich will viel Fischer aussenden, oznacza: "Oto ja poślę wielu rybaków" i nawiązuje do tekstów biblijnych: Pierwszego Listu Św. Piotra (3, 8 - 15), Ewangelii wg Św. Łukasza (5, 1 - 11) oraz Księgi Jeremiasza (16, 16).
Kolejnym utworem będzie aria z Kantaty Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd BWV208 (zw. "Kantatą Łowiecką" od tytułu, który w polskim tłumaczeniu brzmi: "Co mi daje
przyjemność, to radosne polowanie") Utwór powstał w 1713 roku na 31. urodziny Christiana - Diuka Saxe-Weissenfels. Słuchaczom zaprezentowana zostanie najbardziej znana aria Schafe können sicher Heiden (Spokojnie pasą się owce) na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo.
Koncert odbędzie się w Gdańsku Głównym w parafii pw. Chrystusa Króla w Gdańsku, przy ulicy Ks. Fr. Rogaczewskiego 55. Cykl koncertów został dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.
Serdecznie zapraszamy!
wstęp: wolny
data: 15. grudnia 2013 r., niedziela, godz. 19:00
miejsce: kościół pw. Chrystusa Króla w Gdańsku, ul. Ks. Fr. Rogaczewskiego 55 (za Urzędem Miejskim w Gdańsku)
wykonawcy:
Soliści
Robert Kaczorowski - baryton
Michał Buczkowski - skrzypce
Małgorzata Bury - skrzypce
BALTIC Kwartet smyczkowy w składzie:
Tomasz Diakun - skrzypce I
Sylwia Kolińska - skrzypce II
Tomasz Pozorski - altówka
Kamila Pietrzak - wiolonczela
Kapela Królewska w składzie:
Małgorzata Kęsicka - obój, rożek angielski
Mirosław Pachowicz - fagot
Joanna Orzeł - sopran, organy
organizatorzy:
Kapela Królewska
Parafia Rzymskokatolicka pw. Chrystusa Króla w Gdańsku
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańsk
w programie utwory Jana Sebastiana Bacha:
koncert podwójny d-moll BWV 1043 na dwoje skrzypce i kwartet smyczkowy
sarabanda z II partity d-moll BWV 1004
arie z Magnificatu, Pasji wg Mateusza, Kantaty nr 88
INFORMACJE O ARTYSTACH WYSTĘPUJĄCYCH W KONCERCIE
-------------------------------------
MICHAŁ BUCZKOWSKI
-------------------------------------
Michał Buczkowski urodził się w Szczecinie. Studiował w klasie skrzypiec u prof. Mirosławy Pawlak w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, którą ukończył z wyróżnieniem w roku 2005. Następnie kontynuował edukację muzyczną u prof. Roberta Szredera w Maastricht Conservatory w Holandii.
W roku 2007 jako stypendysta programu Socrates-Erasmus odbył studia w klasie skrzypiec prof. Katii Sebastyen w Royal Conservatory of Music w Brukseli. W latach 2009 i 2010 był laureatem prestiżowego stypendium Rządu Belgijskiego i Polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narowodego.
W czerwcu 2011 Michał Buczkowski ukończył z wyróżnieniem studia w Royal Conservatory of Music w Brukseli w klasie prof. Zygmunta Marka Kowalskiego.
Jako solista występował w wielu krajach Europy, m. in. Belgii, Holandii, Danii, Niemczech, Norwegii i Szwajcarii. Jego kunszt podziwiała także publiczność australijska. Chętnie koncertuje także w swoim rodzinnym kraju.
Ma na swoim koncie liczne nagrania dla radia i telewizji w Australii, Holandii i Polsce.
Od 2013 roku jest koncertmistrzem belgijskiej orkiestry Symphonia Assai i członkiem zespołu kameralnego BruSolistes w Brukseli.
Brał udział w licznych kursach mistrzowski prowadzonych przez takie osobowości świata muzycznego jak: Wanda Wiłkomirska, Frank Peter Zimmermann, Michał Grabarczyk, Tomasz Tomaszewski, Krzysztof Węgrzyn.
Michał Buczkowski gra na skrzypcach Reinold Schabl's Violin zbudowanych w roku 1980.
-------------------------------------
ROBERT KACZOROWSKI
-------------------------------------
Baryton. Absolwent Wydziału Instrumentalnego w klasie organów oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku. Doktor habilitowany sztuki muzycznej. Adiunkt w katedrze wokalistyki Akademii Muzyki w Gdańsku.
-------------------------------------
KAPELA KRÓLEWSKA
-------------------------------------
Inicjatywa powstania zespołu zrodziła się latem 2013 roku, podczas organizowanych honorowych koncertów w Kaplicy Królewskiej w Gdańsku. Członkowie zespołu to muzycy profesjonaliści o wieloletnim doświadczeniu estradowym, aktywnie działający na różnych płaszczyznach wykonawczych, angażujący się również jako pedagodzy i animatorzy życia muzycznego w Trójmieście i okolicach.
Kapela Królewska nawiązuje także współpracę z wykonawcami i innymi zespołami ze środowiska trójmiejskiego oraz planuje poszerzenie działalności artystycznej poprzez zaproponowanie wspólnych występów osobistościom z Polski i Europy. Mimo krótkiego istnienia zespołu, Kapela Królewska ma już na swoim koncie liczne udziały w wydarzeniach lokalnych jak np.: Letnie Koncerty w Kaplicy Królewskiej, Święto, koncerty w mniejszych miejscowościach województwa pomorskiego np.: Szemud.
Działając w duchu szerzenia kultury i aktywizacji lokalnych społeczności zorganizowane zostały koncerty w kościołach parafialnych w dzielnicach uważanych za
trudne społecznie m.in.: w parafii pw. Św. Antoniego w Gdańsku-Brzeźnie, czy parafii pw. Chrystusa Króla w Gdańsku. Z dużą przyjemnością i sukcesem zespół angażuje się w koncerty edukacyjne dla dzieci i młodzieży.
Skład osobowy Kapeli Królewskiej:
mgr JOANNA ORZEŁ:
Doktorantka w dziedzinie sztuki wokalnej Akademii Muzycznej w Poznaniu, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Osoba niezwykle zasłużona dla aktywizowania gdańskiej kultury muzycznej. Z jej inicjatywy po 300 latach została wskrzeszona ciesząca się dużym uznaniem środowiska gdańskiego Kapela Mariacka, której Joanna Orzeł jest kapelmistrzem. Ponadto działa jako organistka - kantor (sopran) w Bazylice Mariackiej i Kaplicy Królewskiej.
Wychowała niejedno pokolenie śpiewaków amatorów i profesjonalistów. Znacząco angażuje się w działalność aktywizującą osoby w różnym wieku i o różnym statusie społecznym na polu muzyki wokalnej, prowadząc chóry parafialne (m. in. w parafii Chrystusa Króla w Gdańsku). Wartym uwagi aspektem działalności Joanny Orzeł jest jej charakter pro publico bono.
mgr MAŁGORZATA BURY:
2008 r. ukończyła studia na Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym w klasie adiunkta Macieja Sobczaka, jednoczeście kończąć inne kierunki na Politechnice Gdańskiej i Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Swoje zamiłowanie do muzyki dzieliła kilka lat z działalnościami różnych branż od stoczniowej przez reklamową po prowadzenie własnej agencji marketingowej Rozgłośnia. Aktualnie, jako pedagog z pasji przekazuje swoją wiedzę i umiejętności młodszemu pokoleniu skrzypków.
mgr MAŁGORZATA KĘSICKA:
Oboistka i rożkistka Atmen Trio i Kapeli Królewskiej, sopranistka w Chórze Kameralnym 441Hz. Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie oboju prof. Józefa Raatza oraz Królewskie Konserwatorium w Brukseli w klasie oboju Paula Dombrechta. Punktem zwrotnym w jej artystycznym życiu stały się kursy muzyki współczesnej, prowadzone przez Barta Bouckaerta w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, kiedy to nazwiska takie jak Lachenmann, Elliot Carter czy Isang Yun zaczęły dla niej coś znaczyć i stały się przyczynkiem do dalszych, pogłębionych poszukiwań w sferze dźwięku lub ciszy.
Współpracuje mniej i bardziej oficjalnie z piosenkarką Natalą Grzebałą, pod nazwą Zwiewnych Dziewcząt Gra. Współpracowała z następującymi orkiestrami: Cappella Gedanensis, Brussels Philharmonic Orchestra, Adagio Chamber Orchestra, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Elbląska Orkiestra Kameralna.
Jako prezes Fundacji Nova Arte w listopadzie 2013 r. zorganizowała z sukcesem Ogólnopolskie Warsztaty Współczesnych Technik Wokalnych w Gdańsku "Głos w Akcji".
mgr MIROSŁAW PACHOWICZ:
Urodzony w Lublinie. W latach 2003 - 2008 podejmował studia w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym w klasie fagotu prof. zw. Wojciecha Orawca, które ukończył z wyróżnieniem. W ramach programu Socrates-Erasmus obył roczne stypendium w Erasmushogeschool - Koninklijk Conservatorium w Brukseli w klasie fagotu prof. Luca Loubry. Ponadto w latach 2004 - 2011, studiował na Wydziale Dyrygentury,
Teorii muzyki i Kompozycji w specjalności teoria muzyki, których zwieńczeniem była wyróżniona praca magisterska na temat "Twórczość orkiestrowa Henri Dutilleux".Jest półfinalistą I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2007) oraz III Międzynarodowego Konkursu Oboistów i Fagocistów w Łodzi (2008). Od końca 2007 jest pierwszym fagocistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Z orkiestrą tą odbył tournée w ramach projektu "Karol Szymanowski. Muzyka ponad granicami" do Mińska i Kijowa. Oprócz tego jako muzyk doangażowany pracuje w wielu orkiestrach m.in.: Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Filharmonia Lubelska, Filharmonia Gorzowska, Orkiestra Kameralna "Hanseatica", Orkiestra Kameralna "Progress", Capella Gedanensis, Brussels Philharmonic Orchestra, Königl. Harmonie Orkestr Torhout (Belgia; I Nagroda w 5. Jungfrau Music Festival w Interlaken, Szwajcaria).

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Organizatorami koncertu jest Kapela Królewska

Opinie

Sprawdź się

W 2017 roku brytyjski książę William i księżna Kate odwiedzili:

 

Najczęściej czytane