- 1 Sztuczna inteligencja w sztuce - tak czy nie? (33 opinie)
- 2 Co robić w długi weekend w mieście? (40 opinii)
- 3 Orzechowski: Szukam dziur w rzeczywistości (16 opinii)
- 4 Tysiące osób odwiedziło Twierdzę Wisłoujście (70 opinii)
- 5 Maj miesiącem festiwali (7 opinii)
- 6 Komiksy, polityka i SF. Lektury na wiosnę (20 opinii)
Nowa Opera Bałtycka w Gdańsku to melodia przyszłości. Decyzja o lokalizacji w tym roku
Dwie lokalizacje rozważane są dla nowego gmachu Opery Bałtyckiej w Gdańsku: na Polskim Haku i na Młodym Mieście.
Pomysł, by wybudować nową Operę Bałtycką zrodził się już dawno i nie bez przyczyny. Obecny gmach Opery Bałtyckiej w Gdańsku (przed II wojną światową w tym miejscu mieściła się hala widowiskowo-sportowa, gdzie odbywały się m.in. walki bokserskie) jest przestarzały, ciasny, źle wyposażony, a w dodatku znajduje się poza centrum Gdańska.
Czytaj też: Oko-uchem. Opera umiera przy głównej ulicy.
Przedstawiciele powstałego trzy lata temu społecznego komitetu budowy nowej siedziby Opery Bałtyckiej, prof. Janusz Rachoń i Zbigniew Canowiecki, spotkali się w poniedziałek z Ryszardem Stachurskim, wojewodą pomorskim i Mieczysławem Strukiem, marszałkiem województwa pomorskiego, żeby wyłonić ostateczną lokalizację dla tego obiektu.
Decyzja nie należy do łatwych, bo komitet już dawno określił precyzyjne i wyśrubowane kryteria lokalizacji obiektu. Nowa opera ma być zlokalizowana blisko wody, sprawić, że cała dzielnica ożyje, a także stać się kulturotwórczym punktem na mapie miasta.
Czytaj też: Trzy propozycje nowej lokalizacji Opery Bałtyckiej
Żeby ocenić, która lokalizacja jest bardziej odpowiednia, komitet zainicjował na wydziale architektury Politechniki Gdańskiej powstanie pracy magisterskiej dotyczącej budowy gmachu opery w obu miejscach. Niedawno odbyła się obrona pracy Joanny Sokołowskiej, która operę zlokalizowała na Młodym Mieście.
- Byliśmy zachwyceni, bo okazało się, że dyplomantka zrealizowała wszystkie nasze postulaty. Zlokalizowała operę na końcu Drogi do Wolności, nad samą wodą, przy starych budynkach Stoczni Cesarskiej. Co ciekawe, wkomponowała je w obiekt operowy i zlokalizowała w nich funkcje zaplecza, magazyny, warsztaty wytwarzające dekoracje. Sam obiekt przypomina trochę operę w Kopenhadze, ale nie ma nim szaleństwa architektonicznego, jaki jest np. w operze w Oslo, która jest częściowo zanurzona w wodzie i ludzie mogą chodzić po dachu - podkreśla Zbigniew Canowiecki, członek Społecznego Komitetu Budowy Nowej Opery Bałtyckiej i jednocześnie prezes zarządu Związku Przedsiębiorców Pracodawcy Pomorza.
Czytaj też: Studencka wizja opery na Polskim Haku.
Nowy gmach miałby pomieścić łącznie 1,2 tys. widzów, na 780 m kw. powierzchni. Obiekt został wkomponowany w industrialny charakter miejsca, z nieopodal stojącym żurawiem stoczniowym. Nawiązaniem do stoczniowej przeszłości miejsca jest także zaprojektowana przez młodą architektkę stalowa konstrukcja, rodzaj kratownicy, wychodząca z gmachu opery w kierunku wody.
Dla porównania ma powstać jeszcze symulacja projektowa dla nowej opery na Polskim Haku. W tym roku zapadnie ostateczna decyzja o lokalizacji.
Komitet szacuje, że budowa nowego gmachu Opery Bałtyckiej kosztowałaby około 350 mln zł. Także z tego powodu nie ma szans, by obiekt powstał wcześniej, niż za siedem-osiem lat.
W przypadku Polskiego Haku lokalizacja byłaby fantastyczna ze względu na dostęp z trzech stron do wody, ale jest ona obarczona problemami, np. komunikacyjnymi, a w przypadku obiektu publicznego trzeba na to zwrócić uwagę. Widzimy, jakich problemów dostarcza lokalizacja filharmonii na Ołowiance, do której trudno się dostać. Koszt budowy jest olbrzymi, bo szacunkowo sięga 150 mln zł, a może i więcej.
W przypadku lokalizacji opery na Młodym Mieście istniałyby realne możliwości pozyskania środków z funduszy unijnych na rewitalizację tego obszaru.
Trzeba jednak pamiętać, że obie lokalizacje obarczone są problemami właścicielskimi, ani miasto, ani województwo nie posiada tam terenów w wystarczającej ilości. Miasto jest właścicielem jedynie fragmentu terenu na Polskim Haku. Trzeba by rozpocząć dyskusję pomiędzy zarządem województwa i prezydentem miasta, bo to on i rada miasta ma wszystkie potrzebne do inwestycji narzędzia, uchwala plan miejscowy. Rozumiem, że komitet chce wybrać najlepszą lokalizację, ale trzeba uwzględnić realia finansowe, komunikację i stosunki właścicielskie.
Jednak fundamentalnym pytaniem jest czy już dziś potrzebujemy nowej Opery Bałtyckiej? Posiadanie obiektów kultury wysokiej wyróżnia metropolię gdańską na mapie Polski. Bo oferta kulturalna Trójmiasta jest bardzo bogata, a za chwilę będziemy mieli dodatkowo ECS i Teatr Szekspirowski. Ten fakt nie jest jednak powszechnie akceptowalny i o tym też trzeba pamiętać.
Jednocześnie rozumiemy dysfunkcje obecnej lokalizacji opery we Wrzeszczu. Słychać w niej przejeżdżające tramwaje i jest niewielka widownia na raptem 450 osób. Nowy gmach opery jest więc raczej melodią przyszłości, a czy jest to przyszłość za 10 czy 15 lat, to dzisiaj trudno powiedzieć.
Miejsca
Opinie (132) 1 zablokowana
-
2014-07-16 07:06
Ale po co ?
Nie może zostać tam gdzie jest ?
Dlaczego nie wziąć sie za dziurawe drogi, koślawe chodniki, chaszcze i syf zarastajace ulice ?- 17 5
-
2014-07-16 07:07
znakomity biznes
zrobiło miasto /czytaj: urzędnicy/, najpierw sprzedali tereny, które teraz odkupią dopłacając grube miliony! Bezkarnie, bo kto za to odpowie? A lokalizacja na Polskim Haku jest na straconych pozycjach, bo trzeba by było dojeżdżać obok Zakładów Mięsnych, a nikt chyba nie wierzy w to, że coś się zmieni w najbliższych 30 latach z tą ruiną /jedną z wielu w Gdańsku/.
- 17 3
-
2014-07-16 07:15
czy już
nie ma ważniejszych inwestycji w naszym mieście?
kolejny wymysł Adamowicza i spółki- 14 7
-
2014-07-16 07:19
Bez odpowiednich warunków nie będzie dobrego poziomu. Chyba nikt szanujący sie i szanowany w świecie muzyki nie przyjdzie do nas, jeżeli nie będzie gdzie zaśpiewać. Ale dla czego Dolne miasto zostało zapomniane, tez będzie nad woda, a jest w centrum.
- 10 5
-
2014-07-16 07:23
Polski Hak
Podoba mi się ten pomysł. A może gdzieś za tzw. "Domem pod Murzynkiem"?
Ożywić te tereny. Zagospodarować, w tym te ruiny - zakłady mięsne lub zburzyć w pi...Tyle terenów rzut beretem od Długiej czeka. Młode miasto też dobre, a może jeszcze bliżej Starego Miasta się da? Bliżej Motławy?- 11 4
-
2014-07-16 07:40
słaby i wsteczny ten projekt z PG - dworzec centralny w Warszawie podobnie wygląda (4)
czy ta pani bywa w świecie zachodnim? Widziała jak projektują Zaha Hadid czy Forster? To są wizje a nie banały ograne
- 18 3
-
2014-07-16 08:11
(3)
Zaprojektuje lepiej, To tylko praca magisterska!
- 9 4
-
2014-07-16 09:39
nie "tylko" - praca magisterska jest przepustką do dorosłego życia zawodowego (2)
przynajmniej u mnie tak było. Jak na pracy magisterskiej ktoś wali gnioty, to w życiu zawodowym będzie podobnie. Na bank!
- 6 1
-
2014-07-16 11:00
(1)
To masz najwyraźniej małe pojęcie o tym, jak Zaha Hadid projektowała na studiach, a jak projektuje teraz.
Poza tym przywoływanie autorskiego stylu Hadid jako wyznacznika to idiotyzm.- 4 3
-
2014-07-16 13:09
tak, idiotyzmem jest projektować ciekawie, nowatorsko i niepowtarzalnie
szkoda podatków na kształcenie mizerii...
- 4 1
-
2014-07-16 07:50
Niech se zrobia opere w ECS to może ktoś tam będzie chodzić bo tak to pusta będzie stała
- 13 2
-
2014-07-16 07:52
hahaha
opera? w Gdansku ZENADA!!!!!! trudno to nazawc opera ! podarte kostiumy,żenujaco niski poziom wystepujacych za 800z ł pensji OTO opera polska w Gdansku NIE osmieszajcie sie !!!!
- 11 4
-
2014-07-16 07:56
O tak, zrzućmy się po tysiaku od łebka na kolejny gmach dla 'elyty'. Przecież od lat wiadomo, że wydatki na konsumpcję są lepsze od tych na inwestycje.
- 10 7
-
2014-07-16 07:57
tym panom już dziękujemy
Te Struki Canowieckie czy Rachonie w tzw społecznym komitecie to kolejna cicha przystań dla nomenklatury partyjnej. I nie chodzi bynajmniej o dawno przeszłą nomenklaturę postPZPRowska ale wszelką inna nomeklaturę. Tak tak bo problem różnych tanich cwaniaczków trzymających się obrusów władzy nie ma barw
- 10 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.