• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalna miejska reklama w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką. Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką.

Gdańscy urzędnicy nie tylko opóźniają prace nad uchwałą krajobrazową, ale sami łamią prawo, umieszczając reklamę niezgodną z zapisami planu zagospodarowania. W centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska wisi siatka promująca miejski festiwal, która ponad 636-krotnie przekracza dopuszczalny maksymalny rozmiar reklamy w tym miejscu.



Czy miasto powinno promować wydarzenia kulturalne na wielkich nośnikach reklamowych?

Reklama w formie siatki o powierzchni ponad 318 m kw., promująca festiwal Solidarity of Arts, od kilku tygodni zasłania trzy z łącznie czterech pięter budynku przy ul. Słowackiego 2. Jej wydruk kosztował 4130 zł. Dodatkowo miasto musiało zapłacić za wynajem powierzchni pod jej umieszczenie. Ile konkretnie? Tego urzędnicy nie chcieli nam już powiedzieć.

- Lokalizacja reklamy została wybrana w miejscu, które od wielu lat służy kampaniom promocyjnym. Promowane były tam m.in. marki piwa, środki do pielęgnacji ciała, deweloper czy bielizna. W tym roku celowo nie wybraliśmy lokalizacji w śródmieściu. Unikaliśmy zabytkowych kamienic czy miejsc niezwykle ekspansywnych, jak Zieleniak. Skupiliśmy się wyłącznie na możliwości dotarcia do jak najszerszej grupy potencjalnych gości festiwalu na nośnikach do tego przeznaczonych. Nie otrzymaliśmy dyrektyw zakazujących zamieszczania reklam w przestrzeniach miejskich. Reklama festiwalu w tej lokalizacji będzie wisiała do 30 lipca br. - wyjaśnia biuro prasowe Europejskiego Centrum Solidarności, odpowiedzialnego za organizację i promocję festiwalu.
Umieszczona reklama łamie w co najmniej kilku punktach zapisy obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przyjętego przez Radę Miasta Gdańska już w 2013 r.

- W obowiązującym planie dla budynku Słowackiego 2 zakazuje się lokalizacji nośników reklamowych wolnostojących, reklam, szyldów na budynkach i ogrodzeniach, za wyjątkiem szyldów o maks. powierzchni 0,5 m kw. związanych z prowadzoną działalnością w miejscu jej prowadzenia. Dopuszcza się na budynkach lokalizację reklam i szyldów o większej powierzchni związanych tylko z prowadzoną działalnością i będących integralną częścią projektu elewacji - informuje Irena Grzywacz, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.
W tym samym planie zagospodarowania znajdują się jeszcze dodatkowe zapisy - przynajmniej w teorii - chroniące tę część miasta przez wieszaniem wielkich reklam.

Chodzi m.in. o uznanie budynku Słowackiego 2 za "pierzeje eksponowaną", w której należy uatrakcyjnić formę elewacji, stosując przeszklenia oraz materiały szlachetne. Dodatkowo zakazano umieszczania urządzeń, mających negatywny wpływ na krajobraz kulturowy zespołu urbanistycznego strefy ochrony konserwatorskiej centrum Wrzeszcza.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Trzy instytucje do walki z reklamami. Dadzą radę?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych.
Ponadto, jeżeli budynek Słowackiego 2 potraktujemy jako zabudowę wielorodzinną, to zawieszona płachta łamie zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2009 r., zgodnie z którymi nośniki reklamowe mogą być instalowane na elewacjach "o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania". W przypadku miejskiej reklamy zasłoniła ona wszystkie okna z wyjątkiem parteru, gdzie znajdują się sklepy oraz ostatniej kondygnacji.

Warto dodać, że w 2013 r. urzędnicy chwalili się likwidacją reklam na budynkach w tej części miasta. Przy okazji demontażu nośników reklamowych na tzw. Wysepce zobacz na mapie Gdańska Michał Szymański, ówczesny kierownik Referatu Estetyzacji (obecnie zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni) wyliczał dotychczasowe sukcesy w walce o poprawie wizerunku miasta.

- Chodzi m.in. o [demontaż] siatek reklamowych na biurowcu Vigo zobacz na mapie Gdańska oraz na prywatnych posesjach w ciągu al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. W ostatnim czasie zdemontowana została także reklama z budynku tuż obok Wysepki - na rogu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej - wyliczał 3,5 roku temu Szymański.
Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie. Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie.
Przypomnijmy, że tegoroczna ogromna reklama jest kolejną silną ingerencją Europejskiego Centrum Solidarności w estetykę miasta. W ubiegłym roku podobną siatkę reklamową umieszczono na zabytkowym Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska, tuż przy Złotej Bramie i Targu Węglowym.

W 2015 r. Europejskie Centrum Solidarności rozstawiło natomiast na wybranych ulicach wielkie pudła promujące muzeum. Pojawiły się one nawet przy wachlarzu, którym urzędnicy chcieli zasłaniać... nielegalne reklamy.

- W żadnym przypadku nie rozróżniamy reklam na miejskie i prywatne. Wszystkie powinny być kształtowane przez jednakowe zasady i przepisy. W sprawie najnowszej reklamy ECS-u [w formie pudeł - dop. red.] przyjrzę się sprawie i w razie potrzeby wyciągnę konsekwencje - mówił dwa lata temu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r. Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (147) 8 zablokowanych

  • olek

    bez przychylności kolekcjonera mieszkań nie było by możliwe wywieszenia takiej płachty reklamowej w takim miejscu

    • 0 0

  • Trzeba sprawdzić (10)

    Zanim napisze się artykuł,trzeba sprawdzić czy mieszkańcy czasem nie wyrazili zgody na ten baner.

    • 7 26

    • (1)

      czy to nie w tym budynku mieszkaniec wyciął sobie okno w innej reklamie? chyba pisali o tym na Trójmieście.

      • 7 0

      • Tez bym tak zrobiła moje miesKNaie i nie chce
        Cienia bo jakis sąsiad
        Chce
        Kasy

        • 0 0

    • musowo tak (4)

      wszyscy mieszkańcy musieli wyrazić zgodę, inaczej nie można takiej reklamy zawiesić
      ale kasa robi swoje

      • 4 2

      • Nie wszyscy. Wystarczy zwykła większość. (3)

        Do tego nie może głosowanie zmieniać prawa. Prawo zmienia się w parlamencie.

        • 2 2

        • Porazka ktoś zagłosuje ze mam miec
          Cały czas zasłoniete okno bo chcą kasy ...pieniądz rządzi światem. Ten co ma widok na podwórko zagłosuje ze ja z oknami na ulice
          Mam
          Miec zasłoniete okna.to jakas znęta a nie wspólnota

          • 0 0

        • A o aktach prawa miejscowego kiedykolwiek słyszał? (1)

          • 2 1

          • Nie oże być sprzeczne ani znosić prawa zawartego w ustawach

            • 2 0

    • (2)

      Mieszkańcy nie mają nic do gadania, jeżeli jest zakaz w rozporządzeniu ministra i w planie zagospodarowania.

      • 17 6

      • A wolność i demokracja ? (1)

        Mieszkańcy mają do gadania i CHCOM reklamy.

        • 1 7

        • Nalezy palic swieczki pod ta reklama!

          • 5 0

  • Czy te reklamy nie przeszkadzają mieszkańcom tej kamienicy ? Wieczny cień

    • 1 0

  • Jak reklama nieszpetna i reklamuje wydarzenie kulturalne to może być - oczywiście wg mnie

    • 0 1

  • zawsze można by wyciąć otwór na okno :) (15)

    ja bym tak na 100% zrobił :)

    • 168 13

    • to byś kasy wtedy nie dostał, za darmo sobie nie pozwolili okien zasłonić (8)

      • 46 0

      • kasę dostaje spółdzielnia (5)

        a przegłosowują mieszkańcy którym nie będzie reklama zasłaniała okna, walić ich, też bym wyciął żeby wyszli na g*wno

        • 22 9

        • OMG

          Widzę, że jesteś ekspertem... Po co piszesz jak nie wiesz jak jest naprawdę ?

          • 0 3

        • jaka spółdzielnia ? (2)

          to nie Zaspa czy Morena tylko oddzielna kamienica
          Wspólnota właścicieli co najwyżej, czyli mieszkańcy biorą kasę

          • 31 0

          • Problem ze wspólnotami polega na tym, że

            mogą przegłosować tych, którym okna są zasłaniane.

            • 3 1

          • pewnie

            Kasę i tak przepiją.

            • 6 8

        • 500zł za okno za miesiąc - tyle dostają, wiem bo tam mieszkałem

          Dodatkowo 15.000zł do 20.000zł za tydzień kosztuje ta reklama. - to a'propos tego czego miasto nie chciało ujawnić.

          • 21 0

      • tam SB bylo do 89 (1)

        to Co sie dziwicie

        • 11 2

        • Bzdura, mieszkania wojskowe tam były

          • 2 1

    • przez okno i tak widzisz, nikt ci nie zaglada i jeszcze ci placa za to..

      • 3 0

    • podobnie jest z promowaniem komunikacji miejskiej (1)

      czemu np taki wiceprezydent co mieszka na zaspie przy jana pawla komunikacja do pracy nie jezdzi? ma pod nosem tramwaj ktorey go zawiezie prosto pod samo miejsce pracy.

      hipokryta - promouje ekologiczna jazde a sam wozi swoje 4 litery limuzynami

      • 15 0

      • to coś jak ten trzyetatowy dyrektor z SKM-ki.

        Mieszka na Zaspie i mimo, że opłacamy mu podróże do pracy skmką to codziennie posuwa na Chylonię furą. Taką mu pensję fundnęliśmy

        • 6 0

    • mieszkańcy wyrazili na to zgodę (2)

      i biorą za to kasę
      coś taki agresywny i masz chęć niszczyć czyjąś własność ?
      za takie zachowania płaci się odszkodowania lub idzie się do więzienia

      • 4 18

      • oni biorą kasę (1)

        Ale nam to przeszkadza. Jadę tramwajem i mnie to denerwuje. Jak mi zapłacą to reklama może wisieć

        • 19 2

        • tam reklamy wiszą

          Cały czas. Pieniądze powinny być przeznaczone na remont tej kamienicy Ale oni chyba tylko biorą to wszystko

          • 5 1

  • to tylko kropla...

    Takich przykładów jest wiele. Miasto ma swoje tablice przy drogach, na których promuje swoje wydarzenia, na latarniach na starówce, gdzie pojawiają się też reklamy przecież komercyjne, na uczelniach, komunikacji itd. Walczy z reklamami i jak wyczyści miasto to zostaną tylko ich śmieci. Podwójna moralność, bo moje jest mojsze niż twojsze. Brawo magistrat.

    • 1 0

  • (6)

    nielegalnie, to kpina z przepisów

    • 97 7

    • Prawo jest dla tych na samym dole.

      • 1 0

    • Np

      Przykład idzie z góry. Nasi rządzący wodzowie p[okazują ludowi jak i co trzeba czynić, aby osiągnąć własny cel. Dobro publiczne - to opium dla ciemnego ludu. Jednak "ciemny lud" szybko się uczy, zwłaszcza rzeczy złych.

      • 1 0

    • skoro za reklamę ECS przez wiele lat odpowiadała niejaka Dulkiewicz z i dziś ma tam wtyki

      to sobie sami dopowiedzcie o jakim poziomie umysłowym mówimy. Tak, Dukiewicz jest dziś wiceprezydentem, to absolutna żenada i moralna zgnilizna

      • 2 0

    • ktory urzednik podpisal dokument pozwalajacy na ta reklame. wywalic na zbity pysk

      • 7 2

    • typowo po polsku

      • 3 0

    • Wiadomo, jak to jest

      "co wolno wojewodzie, to nie tobie, smrodzie". Niech szaraczek spróbuje coś zrobić ze swoją nieruchomością niezgodnego z planem zagospodarowania, to jeszcze mu specjalnie tak plan zmienią, żeby mógł sobie najwyżej trawnik posiać.

      Niestety "nadzwyczajnych kast" w tym kraju nie brakuje, i żadna partia tego nie zlikwiduje, co najwyżej swoich na stołkach posadzą.

      • 12 0

  • Co z reklamą

    Zawsze w tym miejscu wisiały reklamy, a dlaczego ta nie przeszła bez eha?

    • 1 0

  • Czarny

    W imieniu organizatora festiwalu bardzo dziękuje za promocję i darmową reklamę.

    • 1 0

  • Hejterzy

    " Co cię boli?
    Czy aż tak cię to boli,
    Że Rychu Peja ma szansę
    Dziś uczciwie zarobić? "

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto jest patronem Teatru Muzycznego w Gdyni?

 

Najczęściej czytane