• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    a kto słyszał o nowym projekcie budowy obserwatorium astronomicznego w Sopocie? Z budżetu obywatelskiego?

    • 2 3

    • Kolejny

      Kolejny bzdurny projekt u sołtysa

      • 1 0

  • że ile?

    chcą zapłacić 10% należności , i umorzyć 100% odsetek ?
    To jakim cudem wygrali przetarg

    • 18 0

  • Sycylia (2)

    A Dulkiewicz udziela poparcia Gawłoskiemu z PO ktory ma zarzutów wiecej jak Budyn miał kont

    • 16 1

    • Nie Gawłowskiemu tylko Stasiowi.

      • 0 0

    • Nie pozwólmy na takie działania.Przetarg i dzialalnosc tej firmy do wgladu opini publicznej!Jesli znajdę 5 tys.pln to zrobie

      • 4 0

  • Czy to przekręt stulecia?

    • 7 0

  • szantaż, taki jak z kompostownią

    • 7 0

  • Czy to normalne???

    Wszelkie niedociągnięcia, odstępstwa od umowy są na bieżąco katalogowane i analizowane. Kary zostaną wyegzekwowane. Nie odstąpimy od naliczania kar, jednak w tym momencie skupiamy się na zrealizowaniu programu - mówi Alicja Mongird z OMGGS

    • 8 0

  • Niewiarygodne ale przypomina mi to jak wydmuszka Amber Gold otwierał a i prowadziła linie lotnicze

    Tak się zdobywa pieniądze

    • 8 1

  • Czy ktoś może rzetelnie policzyć (1)

    Ile realnie kosztował 1 km przejechany rowerem - licząc liczbę łączną odległość i koszt systemu? Już pomińmy abonament.

    • 11 0

    • Policz sobie ze statystyk

      • 0 2

  • Żadnych ustępstw.

    Klasyk....najpierw kładzie się wycenę robioną na pałę a potem o jejku jejku koszty są wyższe niż kalkulacja! Mam nadzieję że firma musiała położyć gwarancję. Zrobić konwersję długu na rowery i spuścić panów na drzewo.

    • 9 1

  • Ola !!!! Betonuj rowery!!!! Betonuj!!!

    I na ich podwalinach zbuduj nowy apartamentowiec,

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Który duży gdański festiwal o zasięgu międzynarodowym kultywuje tradycje Solidarności w przejawach kultury?

 

Najczęściej czytane