• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Muzyka na Wielki Czwartek

MUZYKA NA WIELKI CZWARTEK

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Wykonawcy: Polski Chór Kameralny, Jan Łukaszewski - dyrygent
W programie:
Antonio Lotti (1666 - 1740) - Crucifixus a 8 voci
opr. Domenico Cieri
Andrzej Hakenberger (1574-1627) - De Sanctissimo Nomine Iesu á 8 ze zbioru motetów "Sacri modulorum"
Fryderyk Chopin (1810-1849) - Stabat Mater /Preludium c-moll op.28/
tekst i opr. chóralne - Jan Węcowski
Paweł Łukaszewski (*1968) - Crucem tuam adoramus, Domine
Olivier Messiaen (1908-81) - O Sacrum Convivium! (motet au Saint-Sacrement)
Paweł Bębenek (*1972) - Communio (Missa de Sanctis)
Piotr Pałka - Nie lękajcie się
autor nieznany (I poł. XVI w.) - Krzyżu święty
opr. Marcin Pospieszalski (*1963) - Krzyżu Chrystusa bądźże pochwalony
opr. Marcin Pospieszalski (*1963) - Ludu, mój ludu
opr. Marcin Pospieszalski (*1963) - Dobranoc, Głowo Święta
opr. Paweł Łukaszewski (sł. S. Szmidt, mel. C. Gabarain) - Barka


Antonio Lotti
Włoski kompozytor, uczeń G. Legrenziego. Urodził się w 1667 r.,
zmarł w 1740 r. Działał w kapeli Bazyliki Św. Marka w Wenecji,
początkowo jako śpiewak, potem jako organista i maestro di capella.
Do roku 1717 tworzył dzieła sceniczne (przeznaczone głównie dla
teatrów weneckich), które przyniosły mu sławę wybitnego kompozytora
operowego. W związku z tym jesienią 1717 r. został kapelmistrzem
zespołu włoskiego na dworze króla polskiego i elektora saskiego
Augusta II (na czele zespołu stali: żona kompozytora Santa Stella i
słynny Sanesino). Do Wenecji Lotti powrócił jesienią 1719 r. i
odtąd tworzył wyłącznie muzykę religijną, kameralne utwory wokalne
i instrumentalne. Lotti był jednym z najbardziej reprezentatywnych kompozytorów
włoskich swej epoki. Mistrzostwem wyróżniają się jego dzieła
religijne, w których łączy on wiedzę i uczoność starej szkoły
kompozytorskiej z końca XVII w. z wdziękiem i patosem współczesnej
mu muzyki preklasycznej, osiągając głębię wyrazu rzadko spotykaną w
religijnej muzyce włoskiej.

Andrzej Hakenberger - Kompozytor późnego renesansu. Urodził się w 1574 roku. Pochodził z Pomorza. W latach 1602-1608 był muzykiem na
dworze Zygmunta III Wazy. Od 1608 roku pracował w Gdańsku na stanowisku kapelmistrza Rady Miejskiej ( kapela pod jego
kierunkiem regularnie muzykowała w Dworze Artusa, towarzysząc spotkaniom
gdańskiego patrycjatu). Zmarł w Gdańsku w 1627 roku.Motet De Sanctissimo Domine Iesu pochodzi ze zbioru Sacri modulorum (21 motetów) wydanego w Szczecinie w roku 1615 przez Johanna
Dubera. Dalsze wznowienia kolekcji motetów we Frankfurcie, Lipsku i
Wittemberdze świadczyły o niewątpliwej popularności gdańskiego
kapelmistrza.

Fryderyk Chopin / opr. Jan Węcowski

Utwory Fryderyka Chopina były parafrazowane nawet już za życia samego kompozytora, a Chopin odnosił się do tego z ogromną życzliwością i zaciekawieniem.

Tekst tradycyjnego Stabat Mater (jednej z sekwencji wprowadzonych przez Kościół katolicki do liturgii i wykonywanej w czasie Wielkiego Postu), prawdopodobnie autorstwa Franciszkanów (XII/XIII w.), stał się inspiracją dla muzykologa i kompozytora Jana Węcowskiego. Powstał samodzielny utwór (tekst w językach polskim i łacińskim) do muzyki XX Preludium c-moll op. 28 Fryderyka Chopina. Stabat Mater wykonuje się w wersji na 4-głosowy chór a cappella lub na chór z organami.

Paweł Łukaszewski

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa wiolonczeli i kompozycji). Wiedzę z zakresu kompozycji uzupełniał na licznych kursach mistrzowskich, m.in. w Kazimierzu Dolnym, Krakowie, Gdańsku. W 2000 r. uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie kompozycji. W Akademii Muzycznej w Warszawie pełni funkcję kierownika pracowni kontrapunktu oraz sekretarza katedry kompozycji.

Obok działalności pedagogicznej zajmuje się także działalnością dyrygencką i kompozytorską. W latach 1987-2002 związany był z Chórem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, początkowo jako członek zespołu, a następnie jako jego drugi dyrygent. Odbył szereg tournèes zagranicznych i brał udział nagraniach ponad 20 płyt kompaktowych. Od 1999 prowadzi własny zespół - Chór Kameralny Musica Sacra, a od stycznia 2005 r. jest dyrektorem artystycznym i dyrygentem Chóru Katedry Praskiej (Warszawa-Praga).

Utwory Pawła Łukaszewskiego wykonywane były w kraju i za granicą, podczas licznych festiwali i koncertów (przede wszystkim muzyki sakralnej i chóralnej), z których najważniejsze to: Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Muzyka w Starym Krakowie, Wratislavia Cantans.

Za granicą jego utwory prezentowano m.in. w Anglii, Belgii, Białorusi, Chile, Chinach, Czechach, Danii, Francji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Kanadzie, Korei Południowej, Litwie, Luksemburgu, Mołdawii, Monaco, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, USA, Watykanie, Włoszech.

Pawel Łukaszewski jest laureatem wielu nagród.

Paweł Bębenek

Śpiewak, kompozytor, dyrygent, związany ze środowiskiem muzycznym przy krakowskim klasztorze Ojców Dominikanów.

Z muzyką liturgiczną zetknął się w 1990 r., początkowo jako chórzysta. W 1993 r. rozpoczął pracę z zespołem muzyki dawnej "Bractwo Lutni" z Dworu na Wysokiej, z którym występował podczas wielu koncertów i festiwali w kraju i za granicą.

Zajmuje się muzyczną tradycją kościoła, jest autorem wielu kompozycji i aranżacji dawnych pieśni kościelnych. W maju 2004 r. Edycja Świętego Pawła wydała jego pierwszą autorską płytę Dzięki Ci Panie. Msza o Miłosierdziu.

Pracował z ludźmi zajmującymi się muzyką dawną i liturgiczną, m.in. z Antonim Pilchem, twórcą i założycielem Bractwa Lutni, Marcinem Bornus-Szczycińskim (Bornus Consort), Stanisławem Szczycińskim (Mikroklimat), Taivo Nitvägi (Linnamuusikud, Tallin), Andriejem Kotowem (Sirin, Moskwa), Aleksandrem Tomczykiem (Studium Musicae Cracoviensae, Kraków) oraz Marcinem i Janem Pospieszalskimi. Jego zaangażowanie w środowisko muzyczne przy krakowskim klasztorze Ojców Dominikanów zaowocowało m.in. współtworzeniem muzyki do musicalu Zazdrosna Miłość.

Piotr Pałka

Absolwent w roku 1999 Akademii Muzycznej w Krakowie, stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. W 1998 roku nagrodzony na VII Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu. Od tegoż roku rozpoczął działalność jako dyrygent m.in. Chóru Międzynarodowego, Chóru Muzyki Żydowskiej, Chóru Seminaryjnego Zgromadzenia Księży Misjonarzy i Michalitów, Chóru ZPiT Krakowiacy i Scholi Braci Mniejszych Kapucynów. Od 1997 roku jest śpiewakiem w Chórze Polskiego Radia S.A. w Krakowie.

W 1999 roku założył chór Voce Angeli, którym kieruje, wykonując różne utwory, również własnej kompozycji.

Jest autorem wielu utworów, głównie o charakterze religijnym, jak Niech mnie strzeże Twa święta krew, O krwi i wodo, Kto wierzy nigdy nie jest sam, O piękności niestworzona, a także Nie lękajcie się - hymnu Ogólnopolskiego Spotkania Młodych z papieżem Benedyktem XVI 27 maja 2006 r. na krakowskich Błoniach. Był producentem muzycznym koncertu z okazji 25-lecia Fundacji im. Jana Pawła II, który odbył się 22 października 2006 r. w rzymskim audytorium Palazzo Pio.

Marcin Pospieszalski

Basista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny. Urodził się w 1963 roku w Częstochowie. Pochodzi ze znanej muzycznej rodziny Pospieszalskich. Ukończył studia w zakresie aranżacji i kompozycji na Wydziale Jazzu w Akademii Muzycznej w Katowicach.
Gra w wielu zespołach, komponuje i aranżuje muzykę do filmów fabularnych, spektakli telewizyjnych, teledysków oraz dla wielkich imprez muzycznych i widowisk. Grał i nagrywał z wybitnymi polskimi i amerykańskimi muzykami jazzowymi oraz z zespołami "Tie Break", "Woo-Boo-Doo", "Young Power", "Sojka - Yanina Kompania", "Armia", "2Tm2,3", "Deus Meus", "Arka Noego", a także ze swoimi braćmi (kolędy Pospieszalskich). Odbył trasy koncertowe po Polsce, Belgii, Holandii, Francji, Niemczech, Meksyku.

Jest laureatem Fryderyków za rok 1998, 1999 , 2000 i 2003 w kategorii: "producent muzyczny roku", nagrody za muzykę do filmu na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1996 roku. Nominowany do nagrody "Totus" w 2004 roku za osiągnięcia w dziedzinie kultury chrześcijańskiej.

Pracował jako kompozytor i aranżer muzyki do wielu polskich filmów. Jest autorem muzyki do filmów fabularnych m.in. "Demony Wojny wg Goi" (reż. Wł. Pasikowski) i "Prawo ojca"(reż. Marek Kondrat). Jest aranżerem muzyki i współproducentem ścieżki dźwiękowej do filmu Waldemara Szarka "Spona".

Jest producentem muzycznym płyt: "Ale jestem" i "Jasnosłyszenie" A. M. Jopek, "Kiedy przyjdzie dzień" Antoniny Krzysztoń, "Nie-cud" i "Trudno nie wierzyć w nic" zespołu "Raz, dwa, trzy ", "Czarno na białym" i "Spoza nas" Mietka Szcześniaka a także dużego projektu orkiestrowego "Live In Holy City" Michała Urbaniaka.

Na rynku tzw. "muzyki chrześcijańskiej" udzielał się jako producent muzyczny płyt zespołu "Deus Meus"(Hej Jezu, Mój Jezus, Jahwe, Pieśni wielkopostne),jako współproducent płyt zespołów "New Life m" i "Arka Noego" ,basista zespołu "2Tm 2,3" a także prowadząc warsztaty dla muzyków z zespołów uwielbienia i warsztaty muzyki liturgicznej. Wraz ze swoimi braćmi - Jankiem , Karolem i Mateuszem - nagrał dwa albumy kolędowe: "Kolędy Pospieszalskich" i "Najcieplejsze święta".


Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Jak Muzeum Historyczne Miasta Gdańska nazywało się do 2000 roku?