• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kwestia uchodźców przez pryzmat performansu. "Zatonięcie Europy" w Gdańsku

Jarosław Kowal
19 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

"Zatonięcie Europy", performer Fernando Bravo w Gdańsku:

Temat uchodźców budzi skrajne emocje: u jednych wywołuje empatię, u innych strach, a jeszcze inni stają się w jego obliczu agresywni. Faktycznie jednak uchodźców w Polsce nie ma i niewiele osób zna ich losy z pierwszej ręki. Bardziej osobistego wymiaru ich historiom próbował w piątkowy wieczór nadać hiszpański performer Fernando Bravo na terenie Muzeum II Wojny Światowej przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska.



Pomysłem, na bazie którego powstało przedsięwzięcie nazwane później "Zatonięciem Europy", było ukazanie tragedii uciekających przed wojną ludzi poprzez towarzyszące im przedmioty. Bravo przekonywał, że można dowiedzieć się z nich więcej niż z telewizyjnych migawek ukazujących częściej bezosobową ludzką masę, a nie tragedie jednostek. Czy jednak tak precyzyjnie określony temat nadaje się do przedstawienia w formie performansu?

Teatralizacja performansu jest zjawiskiem coraz bardziej powszechnym, widocznym w twórczości chociażby Mariny Abramović, która z początku ostentacyjnie gardziła teatrem, by ostatecznie prezentować swoje pomysły na jego deskach. Zarówno ona, jak i Fernando Bravo nie posługują się jednak bazowymi tekstami dramatycznymi, nie sięgają po fikcję. Różni ich natomiast stopień autentyczności i nie mam na myśli oceny szczerych intencji, lecz doboru samych środków przekazu. Piątkowe wcielenie Bravy poddaje się interpretacji. Można było go postrzegać jako jednego z przerażonych uchodźców lub wręcz przeciwnie, jako bezwzględnie odmawiającego pomocy polityka. Na pewno jednak nie można było go widzieć jako jego samego, a zatem ilość "teatralności" w jego projekcie była bardzo duża.

  • "Zatonięcie Europy", teren Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
  • "Zatonięcie Europy", teren Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
  • "Zatonięcie Europy", teren Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
  • "Zatonięcie Europy", teren Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
  • "Zatonięcie Europy", teren Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Niezależnie od tego, jak wielu użyto w "Zatonięciu Europy" środków teatralnej ekspresji (a poza wyraźnie zarysowaną rolą, obecna była także scenografia i rekwizyty), na rzecz performansu przemawia bezpośredni kontakt z publicznością oraz element improwizacyjny. Kiedy płachty okrywające łodzie nie dawały z łatwością się zerwać, piła spalinowa nie chciała odpalić, a inna zablokowała się po wciągnięciu fragmentu materiału, wyraźnie dało się odczuć, że zdarzenia rozgrywane przed Muzeum II Wojny Światowej nie zostały wcześniej opisane w szczegółowym planie. Bravo prawdopodobnie przyjął kilka istotnych do zaprezentowania punktów, a to, co działo się pomiędzy nimi powstawało na bieżąco, na oczach widzów. Deszcz, drzazgi odpryskujące z rozpłatanej łodzi czy nawet masywny, hip-hopowy bit dobiegający z mijającego muzeum samochodu - te wszystkie elementy dodały "Zatonięciu Europy" wiarygodności. Za ich przyczyną emocje artysty były pierwotne, a co za tym idzie miały większą siłę oddziaływania na widzów.

Performatyw to wypowiedź, która przynosi trwałe zmiany w rzeczywistym świecie. Najprostszy przykład to "tak" wypowiadane przez dwoje ludzi w urzędzie stanu cywilnego. Słowo "performans" nieprzypadkowo ma podobne brzmienie, również jego istotą jest wywoływanie zmian i być może stąd tak wiele osób nie akceptuje tej formy sztuki. Performans zazwyczaj jest gwałtowny, niekiedy brutalny i niestety bardzo często przerysowany, a w dodatku nastawiony wyłącznie na szokowanie. Ja sam widziałem zaledwie kilka performansów, które nie wzbudzały zażenowania, a pomysł Fernando Bravo jest jednym z nich.

Wydarzenie zapowiadaliśmy w tekście: Hiszpański artysta w Gdańsku opowie o dramacie emigrantów

"Zatonięcie Europy" nie było ani zbyt długie, ani za krótkie. Stworzono je w optymalnych warunkach pomiędzy wizualną atrakcyjnością a konkretną treścią skierowaną do odbiorcy. Może nawet niepotrzebnie autor na koniec postanowił opowiedzieć o swoich pobudkach - otwarte zakończenie, z większym polem do osobistej refleksji, byłoby ciekawszych rozwiązaniem. Największym zawodem piątkowego wydarzenia jest jednak frekwencja. Pogoda wprawdzie nie sprzyjała, ale obecność osób niemal wyłącznie z trójmiejskiego światka kulturalnego pokazuje, jak bardzo marginalną i "elitarną" - w złym tego słowa znaczeniu - sztuką wciąż jest performans.

Wydarzenia

Zatonięcie Europy

performance

Miejsca

Zobacz także

Opinie (79) ponad 20 zablokowanych

  • Niezły KWIATEK (7)

    "Deszcz, drzazgi odpryskujące z rozpłatanej łodzi czy nawet masywny, hip-hopowy bit."

    Co za bzdura a skąd na łodzi na morzu hip-hopowy bit ??!!?? Chyba raczej wezwania muezina do modlitwy albo mordowania niewiernych. Kto wyrzuca ludzi z łodzi kto masowo wypędza i prześladuje chrześcijan na bliskim wschodzie właśnie radykalni muzułmanie młodzi i silni a nie żadni HIP-HOPOWCY.
    A takich "UCHODŹCÓW" chcą nam do Gdańska sprowadzić samorządąwcy na złość rządowi i większości która jest przeciw sprowadzaniu to muzułmanów.

    • 32 4

    • Nieprawda

      " Faktycznie jednak uchodźców w Polsce nie ma i niewiele osób zna ich losy z pierwszej ręki."

      tego typu zdania to raczej Rosyj... propaganda niż fakt.
      2015 roku po Rosyj... agresji na URAINĘ rząd Polski ewakuował z okolic Donbasu prawdziwych UCHODŹCÓW.
      PRAWDZIWI UCHODŹCY uciekający przed Rosyj... agresją uciekają z napadniętej przez Rosj.. Ukrainy i przyjeżdżają do Polski DO PRACY a nie jak muzułmanie z bliskiego wschodu i Afryki północnej młodzi silni i zdrowi po zasiłki a jak pokazał ubiegłoroczny sylwester w Kolonii również w innych mniej pokojowych celach. ALLAH AKBAR to bardzo popularne hasło w Europie ale kto je rozpropagował no przecież nie UCHODŹCY bo oni zajęci pracą nie mają czasu na propagowanie czego kolwiek raczej IMIGRANCI socjalni młodzi silni nie zmęczeni pracą. Na szczęście jeszcze nie u nas.

      • 7 3

    • (4)

      na jakim morzu?! - "hip-hopowy bit dobiegający z mijającego muzeum samochodu"

      • 2 0

      • o co chodzi w performersie (3)

        " Deszcz, drzazgi odpryskujące z rozpłatanej łodzi czy nawet masywny, hip-hopowy bit dobiegający z mijającego muzeum samochodu - te wszystkie elementy dodały "Zatonięciu Europy" wiarygodności."
        WYJAŚNIĘ więc że ten fragment inscenizacji ma nawiązywać do dramatu uchodźców na łodziach którzy giną ma morzu płynąc do Europy. Trochę to manipulatorski chwyt bo ci na łodziach nie słuchają HIP-HOPU tylko raczej modlitw muzułmańskich radykałów lub też wezwań do zgładzenia niewiernych. To dla wielu tych co utonęli był ostatni dźwięk który słyszeli a nie HIP-HOP (łapy precz od HIP-HOPU)
        Odtwórca i pewnie autor artykułu liczyli że trafią do ludzi mało zorientowanych w rzeczywistości bo ten spektakl kieski był głównie przez oderwanie od rzeczywistości i poplątanie UCHODŹCÓW z IMIGRANTAMI socjalnymi.

        • 3 2

        • (2)

          wiarygodności jako performance, a nie jako realizm losów uchodźcy... czytaj uważniej, bo sie ośmieszasz

          • 2 0

          • Cytacik mały. (1)

            "Pomysłem, na bazie którego powstało przedsięwzięcie nazwane później "Zatonięciem Europy", było ukazanie tragedii uciekających przed wojną ludzi poprzez towarzyszące im przedmioty"
            To słowa autora artykułu w temacie
            wiarygodności jako performance, a nie jako realizm losów uchodźcy... czytaj uważniej.

            • 0 3

            • haha

              ale z ciebie manipulator;) to cytat z zupełnie innego fragmentu tekstu, a w tym, gdzie pojawia się hip-hop napisane jest o teatralizacji performance'u i środkach przekazu.

              • 2 0

    • A w Syrii

      A w Syrii Rosyj... armia masowym ostrzałem ludności cywilnej zmniejsza problem uchodźców. Podobnie jest na UKRAINIE gdzie kto ucieknie przed Rosj...mi może jako UCHODŹCA do Polski przyjechać do pracy a komu się nie uda to go Rosyj... armia zlikwiduje to już UCHODŹCĄ nie będzie.

      • 1 1

  • hahahahaha :))

    • 13 0

  • (1)

    Nowa zdrowa Europa to będzie ta sama Europa, która po wojnie znalazła się w kajdanach komuny. Cała reszta będzia miała raczej słabe perspektywy :)

    • 12 4

    • o co Tobie chodzi?

      • 1 2

  • Niska frekwencja...

    ...może wiązać się też z brakiem odpowiedniej promocji. Interesuje mnie sztuka performance i staram się szukać na bieżąco informacji o takich wydarzeniach w Trójmieście. O tym, niestety, żadna wieść wcześniej do mnie nie dotarła. Wielka szkoda!

    • 4 27

  • Sza po ba

    Jeżeli ten performans miał wywoływać emocje no to się udało. Jestem zażenowany po samym obejrzeniu filmiku na komputerze - to jest tak infantylne. Ciekawe co bym czuł oglądając to na żywo?

    • 27 1

  • niech pan Bravo w Syrii wykona swój performans albo w ISIS :)

    • 28 2

  • Perfor lewacki lans

    Sztuka nowoczesna ble

    • 22 4

  • Zenada.....

    oszukują społeczeństwo nazywając najeżdzców uchodzcami. Dla własnej kariery i kasy są w stanie poświecić bezpieczeństwo wielu tysięcy ludzi i zniszczyć Europę. Jeśli ta złowroga banda tu przyjedzie zaczą się ataki, włamania, gwałty mozę nawet większe akcje terrorystyczne. Ta dzicz sciągnie tysiace następnych i bedą "przejmować" całe dzielice i zmieniać je w muzłumańskie slamsy. Tak jak Inne miasta w Europie.

    Czy takiej przyszłości chcecie?

    POwskie mendy i zaKODowani zdrajcy - korupcja i amnezja mieszkaniowa to bardzo dużo, ale to co wyprawiacie teraz to już hańba. Wstydzcie się!

    Za ten kraj wielu patriotów przelało krew i żaden chytry kmiot ze wschodu nie może wszystkiego zniszczyć.

    • 24 7

  • Europa tonie przez Lewaków.

    • 27 3

  • Czy wiemy ile tysięcy PLN kosztował ten "performans?" (1)

    Było 30 osób z dziennikarzami włącznie. Po podzieleniu kosztów wyjdzie zapewne, że miasto Gdańsk, ECS finansowany przez miasto Gdańsk zapłaciło zapewne coś koło 20-30 tys PLN ( na słomianych inwestycjach robi się największe pieniądze) i zasponsorowało darmowe wejściówki 20 gościom po 1000 PLN/miejsce + darmową herbatę. Ciekaw jestem, czy info o kosztach pojawi się w sprawozdaniu ECS i miasta Gdańsk. Zapewne nie.

    • 22 4

    • Też jestem ciekawa ile ta "sztuka" kosztowała. Dno.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Co odpędzało wszelkie zło w czasach wpływów rzymskich, czyli w pierwszych wiekach naszej ery?

 

Najczęściej czytane