• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Koncert jubileuszowy prof. Józefa Raatza

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki
Wydział Instrumentalny
Katedra Instrumentów Dętych i Perkusji

cze 3

poniedziałek, godz. 09:15, 11:30

bilety 24 zł
Kup bilet
zapraszają na:
Koncert jubileuszowy prof. Józefa Raatza z okazji 70. urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Miejsce:
Sala Koncertowa w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku

Wykonawcy:
Józef Raatz - obój
Agata Raatz - skrzypce
Ireneusz Stawniak - obój
Magdalena Ochlik-Jankowska - fortepian
Orkiestra Kameralna PROGRESS
Szymon Morus - dyrygent

Program:

Ludwig van BEETHOVEN - 1770-1827
Pieśń "Adelaide" - op.46
Robert SCHUMANN - 1810-1856
Romans nr 3 - op.94
Franz SCHUBERT - 1797-1828
Pieśń "An die Musik" - op.88 No.4
Józef Raatz - obój
Magdalena Ochlik-Jankowska - fortepian

Francis POULENC - 1899-1963
Sonata
Ireneusz Stawniak - obój
Magdalena Ochlik-Jankowska - fortepian

Johann Sebastian BACH - 1685-1750
Koncert d-moll BWV 1060 na obój i skrzypce z orkiestrą smyczkową
I - Allegro, II - Adagio, III - Allegro
Józef Raatz - obój
Agata Raatz - skrzypce
Orkiestra Kameralna PROGRESS
dyr. Szymon Morus

WSTĘP WOLNY



Józef RAATZ

Urodził się w małej kaszubskiej wiosce Smołdzino, nieopodal Kartuz, gdzie ojciec Władysław podjął pierwszą po wojnie pracę jako nauczyciel i kierownik szkoły. Po przeniesieniu się rodziny w roku 1949 do Osowy (obecnie dzielnica Gdańska) ojciec jubilata buduje w tej miejscowości szkołę podstawową, do której młody Józef uczęszcza. Po ukończeniu w roku 1959 szkoły podstawowej rozpoczyna edukację w Państwowym Liceum Muzycznym w Sopocie w klasie oboju prof. Erwina Gassana. Przez krótki czas klasę oboju prowadzili również I oboista i rożkista Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej Romuald Buczkowski oraz I oboista Filharmonii w Szczecinie Andrzej Bednarczyk, który przygotował młodego oboistę do dyplomu (z wyróżnieniem). Zaraz po dyplomie Liceum w roku 1964 podpisuje pierwszą w życiu zawodowym umowę na wykonanie partii oboju w sztuce "Krakowiacy i górale" wystawioną przez Teatr "Wybrzeże".

W roku 1968 student roku dyplomowego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Gdańsku z klasy oboju prof. Erwina Gassana - Józef Raatz, podpisuje umowę o pracę z ówczesnym dyrektorem artystycznym Jerzym Katlewiczem na stanowisko I-go oboisty orkiestry. Po ukończeniu Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej związał się na stałe z zespołami Opery i Filharmonii Bałtyckiej. W roku 1970 bierze udział w Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Kameralnej w Gdańsku i uzyskuje dwie III nagrody: w kategorii Tria oraz w kategorii Kwintetu.

Józef Raatz w ciągu 52 lat pracy artystycznej wykonał kilkaset koncertów kameralnych, grając w Zespołach stworzonych i prowadzonych przez siebie: Gdańskim Trio Stroikowym, Gdańskim Kwartecie Obojowym, Gdańskim Kwintecie Dętym, Gdańskim Zespole Instrumentów Dętych zwanym także Gdańskim Oktetem Dętym i w innych składach kameralnych. Recenzenci wielokrotnie podkreślali pozytywny wpływ tych koncertów na poziom gdańskich orkiestr.

Józef Raatz kilkadziesiąt razy wystąpił w roli solisty grając z orkiestrami symfonicznymi w Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, z Polską Filharmonią Kameralną, z Toruńską Orkiestrą Kameralną, z Orkiestrą Kameralną "Leopoldinum" we Wrocławiu, ze Słupską Orkiestrą Kameralną, mając w repertuarze kilkanaście pozycji ze światowej literatury przeznaczonej na obój z orkiestrą. Pierwszy występ w tej roli odbył się w roku 1970 z orkiestrą POiFB (A. Milwid - J. Krenz - Sinfonia concertante na obój z orkiestrą).

Wykonał kilkadziesiąt recitali solowych z towarzyszeniem fortepianu, klawesynu czy organów.

Pracując zarówno na etacie I oboisty Opery czy Filharmonii Bałtyckiej, współpracuje jednocześnie ze Słupską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną, Scholą Cantorum Gedanensis, Capellą Gedanensis, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Gdyni, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Pilską Orkiestrą Klasyczną, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy.

Odbył około 100 zagranicznych tournee artystycznych z orkiestrami Opery Bałtyckiej, Filharmonii Bałtyckiej, Opery Krakowskiej, Opery Bydgoskiej, Słupskiej Orkiestry Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, z zespołem "Capella Gedanensis", z Orkiestrą Kameralną Wojciecha Rajskiego.

Występuje na wielu liczących się festiwalach i w cyklach muzycznych takich jak: Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej "Musica nos unit" w Gdańsku, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie, Łódzkie Spotkania Kameralne, Koncerty Jubileuszowe Akademii Muzycznej w Gdańsku (50-lecie), "Akademia Muzyczna w Politechnice", Muzyka w Zabytkach Gdańska, Filharmonicy w Ratuszu, Koncerty na Kamiennej Górze w Gdyni, "Goście Scholi Cantorum".

Dokonał wielu prawykonań oraz nagrań radiowych i płytowych, głównie muzyki kameralnej.



Agata RAATZ


Przez krytyków i publiczność ceniona za wyjątkową muzyczną osobowość i techniczne możliwości:
Agata Raatz jest z pewnością najwyższej klasy skrzypaczką o niezwykle szlachetnej muzykalności (Benjamin Schmid)
(...) jest niewątpliwie jedną z najlepiej zapowiadających się skrzypaczek swojego pokolenia (Bartłomiej Nizioł)

W wieku 11 lat debiutowała jako solistka z Filharmonią Koszalinską. Występuje z wieloma orkiestrami w całej Europie, m.in. Kameratą Zürich, Orkiestrą Symfoniczną Biel, Berneńską Orkiestrą Symfoniczną, Kameratą Bern, Orkiestrą Symfoniczną Fresco-Sonare, Filharmonią Krakowską. Współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in. Krzysztof Penderecki, Daniel Schweizer, Douglas Bostock, Gerard Korsten, Kristina Poska, Anton Steck, Gordon Bragg.

Agata była członkiem zespołu kameralnego - Orchestra of Life pod kierunkiem Nigela Kennedy'ego, występując m.in. w Royal Albert Hall w Londynie, Symphony Hall w Birmingham czy Bridgewater Hall w Manchesterze.

Jest laureatką pierwszych nagród na wielu międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m.in.: Nicati-de-Luze w Lozannie (CH), Rahn Musikpreis w Zurychu (CH), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej Orpheus w Bernie - jako duet z Marcinem Fleszarem (fortepian), oraz Grand Prize Virtuoso w Londynie - III nagroda, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Królowej Sophie Charlotte w Mirow (DE) -III nagroda i nagroda specjalna za najlepiej wykonany utwór XX wieku.

W 2006 roku Agata otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.

Artystka jest zapraszana na międzynarodowe festiwale, m.in. Murten Classics Festival w Szwajcarii, Who's Next Almere w Holandii, Adelboden Festival w Szwajcarii, Festival de Bien-Etre we Francji, Association Bell Arte Europa, Musiguenza w Hiszpani i inne.

Jej koncerty były transmitowane przez Polskie Radio - Studio im. W. Lutosławskiego i Radio Kraków.

Szczególne miejsce w jej rozwoju artystycznym zajmuje wieloletnia praca pod kierunkiem wybitnego francuskiego skrzypka Maxime'a Tholance'a.

Podczas kursów mistrzowskich miała okazję współpracować z takimi muzykami jak Zakhar Bron, Bruno Canino, Benjamin Schmid, Maurizio Sciaretta, Antje Weithaas, Pierre Amoyal, Bartlomiej Niziol, Wanda Wilkomirska, Konstanty Andrzej Kulka.

Agata gra na instrumencie Jean-Baptiste Vuillaume' a z 1844 roku.

www.agataraatz.com



Ireneusz STAWNIAK


Urodził się 29.03.1990 roku w Stargardzie Szczecińskim. Absolwent tamtejszej PSM I i II stopnia im. Witolda Lutosławskiego w klasie mgr Grzegorza Święciochowskiego. W 2014 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Józefa Raatza. W roku akademickim 2012/2013 w ramach programu Erasmus odbył roczny pobyt w Musikhochschule Lübeck w klasie prof. Diethelma Jonasa. Jest finalistą X Ogólnopolskiego Konkursu Zespołów Instrumentów Dętych w Warszawie w kategorii tria stroikowego. Był uczestnikiem III edycji Akademii Sinfonii Varsovii prowadzonej przez dr Arkadiusza Krupę i mgr Bolesława Słowika. Od grudnia 2014 roku jest pierwszym oboistą - solistą Opery Wrocławskiej. Na obecną chwilę w swoim repertuarze ma już 20 oper w tym dzieła Richarda Wagnera i Richarda Straussa. Brał udział w 3 premierach organizowanych przez Operę Wrocławską oraz jednym Megawidowisku operowym dla prawie 20000 publiczności. W kwietniu 2015 roku wygrał przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus oraz zdał egzamin do międzynarodowej, młodzieżowej orkiestry I'Culture Orchestra. Współpracował z Polską Filharmonią Bałtycką, Operą Bałtycką, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie oraz PAN European Philharmonia. Koncertował w Niemczech, Belgii, Austrii, Szwajcarii, Włoszech, Grecji i Chinach. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Ingo Goritzkiego i prof. Jerome Guicharda. Do swoich najważniejszych koncertów zalicza występ w Koncercie Najlepszych Dyplomantów, gdzie wykonał Koncert C-dur W.A. Mozarta KV 314 z Orkiestrą Akademicką, oraz Koncert Noworoczny z Mazowieckim Teatrem Muzycznym w Filharmonii Narodowej, prowadzonym przez Jerzego Maksymiuka i Jacka Bonieckiego, który był transmitowany na żywo w Polskim Radiu i Polskiej Telewizji. Obecnie jest studentem drugiego roku studiów doktoranckich w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Józefa Raatza.





Magdalena OCHLIK-JANKOWSKA


Urodziła się w Piotrkowie Trybunalskim. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła samodzielnie w wieku czterech lat, na dziewiętnastowiecznym instrumencie, należącym do mamy. Dwa lata później została uczennicą działającej w rodzinnym mieście Państwowej Szkoły Muzycznej.

W 1989 roku zdobyła swoją pierwszą muzyczną nagrodę, wygrywając regionalny konkurs pianistyczny dla dzieci. Odtąd często występowała, reprezentując szkołę jako solistka (m.in. w Esslingen am Neckar w Niemczech) oraz akompaniatorka Jana Justyny - pedagoga skrzypiec. Jako uczennica PSM została laureatką m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim (1994) oraz Międzyszkolnego Konkursu Solfeżowego w Łodzi (1993 i 1996 r.). Ukończyła szkołę z wyróżnieniem, jako absolwentka klasy mgr Renaty Bidler.

W 1997 roku podjęła studia na Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala oraz ad. dr hab. Pawła Rydla, wówczas asystenta. Zaczęła fascynować się muzyką kameralną. Przez pięć lat pracowała w trio Senza Nome, w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Wraz z koleżankami z zespołu brała udział w międzynarodowych kursach mistrzowskich w Luzernie, Bad Sobernheim i w Gdańsku. Trio występowało wielokrotnie w Polsce i za granicą. Szczególnym uznaniem cieszyły się koncerty podczas Dni Maxa Regera w Weiden (Niemcy). Ukoronowaniem pracy w zespole było zdobycie wyróżnienia i nagrody specjalnej w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku.

Podczas studiów współpracowała z Wydziałem Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Dokonała kilku prezentacji i prawykonań utworów studentów i pedagogów wydziału.

Jako solistka znalazła się w finale Międzynarodowego Konkursu im. J. Brahmsa w Poertschach w Austrii w 2000 roku. 14 czerwca 2002 r. wystąpiła w koncercie dyplomantów uczelni, wykonując wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą prof. Janusza Przybylskiego IV Symfonię koncertującą Karola Szymanowskiego.

Po uzyskaniu tytułu magistra sztuki (z wyróżnieniem), doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem prof. Jana Kuleszy w ramach Podyplomowego Studium Pianistyki w Gdańsku. Jednocześnie podjęła zatrudnienie na uczelni w roli akompaniatorki. Obecnie pracuje na Wydziale Instrumentalnym, w stopniu starszego wykładowcy. Jest także nauczycielem dyplomowanym w Szkole Muzycznej II Stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu.

Akompaniowała podczas wielu edycji Międzynarodowego Konkursu Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych w Gdańsku. W 2012 r. została wyróżniona przez Jury za akompaniament, a w 2014 r. towarzyszyła zdobywcy pierwszej nagrody.

Od kilku lat prowadzi własne badania nad metodami rozwijania umiejętności w grze a'vista na fortepianie. Wygłosiła na ten temat kilka referatów, m.in. podczas obrad plenarnych XV Międzynarodowej Sesji Naukowej Muzyka Fortepianowa w Gdańsku w 2010 roku.

Z osobą Jubilata związana jest współpracą w Jego klasie oboju w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz koncertową. Prof. Józef Raatz zgodził się też uświetnić swoim udziałem nagranie płyty w trakcie jej przewodu doktorskiego.

Orkiestra Kameralna PROGRESS


Młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Od początku swojego istnienia Orkiestra związana jest z miastem Tczew, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe tworząc trzon życia kuturalnego w regionie. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Naczelną ambicją muzyków jest łączenie różnych Kultur, Narodów i regionów Polski. W kwietniu 2013 roku orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim z dużym powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J.Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A.Schonberga. W tym samym roku zespół uroczyście inaugurował otwarcie nowej sali koncertowej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie prawykonując dzieło Karola Nepelskiego.

Od początku swego istnienia Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku biorąc udział w koncertach kompozytorskich organizowanych przez uczelnię. W trakcie swej pięcioletniej działalności Orkiestra Kameralna Progress występowała na licznych festiwalach muzycznych w Polsce takich m.in. jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku, Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Dobrodzień Classic Festiwal prezentując się w intrygujących interpretacjach muzyki klasycznej i rozrywkowej. Od początku swej działalności Orkiestra współpracuje z Telewizją Polską biorąc udział w widowiskach słowno-muzycznych transmitowanych na żywo m.in.: "Szukamy stajenki" do tekstów Jacka Kaczmarskiego, czy "Solidarność to znaczy jeden i drugi".

Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Orkiestra Kameralna Progoress dokonała licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Agnieszki Stulgińskiej, Pawła Kwapińskiego, Artura Guzy, Karola Nepelskiego. W roku 2014 w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie dokonała prawykonania Opery Kaszubskiej Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke w ramach ogólnopolskiego roku Oskara Kolberga.

Z Orkiestrą Kameralną Progress w roli solistów występowali m.in.: słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha - Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Yorku - Miroslava Yordanova.

Zespół brał również udział w nagraniach muzyki filmowej Bruno Lohengrena, oraz kolęd kaszubskich w aranżacji Macieja Bolewskiego.

Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

www.orkiestraprogress.pl



Szymon MORUS


Po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012 oraz 2014. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress. Jako dyrygent współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Sinfoniettą Consonus oraz Operą Bałtycką. Współpracował w roli asystenta z takimi osobowościami jak: Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski, Massimiliano Caldi czy Ernst van Tiel. Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: "Gdańskich Impresji Muzycznych", "Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego" czy "Otwieramy bramy muzyki".

W lipcu 2011 roku wraz z Orkiestrą Kameralną Progress dokonał nagrania muzyki filmowej Bruno Lohengrena, a w listopadzie 2012 roku z tym samym zespołem oraz Chórem Discantus Sławomira Bronka utrwalił kaszubskie kolędy na płycie "Gode na Kaszebach". W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga. W październiku 2013 r. prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanego Explorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess - klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. W marcu/kwietniu 2015 roku asystował Maestro Tadeuszowi Kozłowskiemu, podczas przygotowań premiery Otello Giuseppe Verdiego na scenie Opery Bałtyckiej.

Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy Rebekę - operę kaszubską Michała Dobrzyńskiego.

Od października 2013 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. W sezonie artystycznym 2014/2015 był Dyrygentem - Rezydentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.

Opinie

Sprawdź się

W 1996 roku na plaży koło mola w Orłowie zainaugurowała swoją działalność Scena Letnia w Orłowie. Jaki spektakl wstawiono jako pierwszy na tej scenie?