- 1 Wręczono Pomorskie Nagrody Artystyczne (16 opinii)
- 2 Wystawa trójmiejskiej malarki w Wenecji (68 opinii)
- 3 Pogadaj o książkach... przy piwie (57 opinii)
- 4 Spektakle z Trójmiasta w Teatrze Telewizji (10 opinii)
- 5 Prawdziwy hit na scenie Teatru Muzycznego (10 opinii)
- 6 (Przed)wyborcza gorączka w Pipidówce (22 opinie)
Koncert dla przechodnia i muzyka, jakiej nie znasz
Parafrazując inżyniera Mamonia z kultowego "Rejsu", najbardziej podoba nam się muzyka, którą już kiedyś słyszeliśmy. Ci jednak, którzy od muzycznej rutyny wolą niespodzianki, powinni wziąć udział w koncertach organizowanych w ramach Eutopa +/- 1700. Usłyszymy mało, a nawet całkowicie nieznaną muzykę, poznamy unikatowe brzmienie historycznych instrumentów, a jeżeli będziemy mieli szczęście, natkniemy się na klawesynistę grającego gdzieś w Gdańsku dla przypadkowego przechodnia. Impreza potrwa od 14 do 23 sierpnia.
Instrumenty dawne i historyczne różnią się od siebie zarówno wyglądem, jak i brzmieniem. Czasem te różnice są widoczne na pierwszy rzut oka, innym razem trzeba ich poszukać nieco bardziej wnikliwie.
- W przypadku skrzypiec podstawowa różnica polega na tym, że gramy na strunach jelitowych, krótkim smyczkiem, którego pręt jest wykrzywiony w inną stronę niż współcześnie. Jeżeli chodzi o flet, różnica jest ewidentna: dawny instrument jest drewniany, a współczesny metalowy. Klawesyn za to jest instrumentem, który rozkwitł w epoce baroku, po czym całkowicie zniknął ze scen koncertowych i dopiero w XX wieku go zrekonstruowano i przywrócono do życia. Wszelkie różnice najlepiej zademonstrować na konkretnych przykładach, dlatego zapraszam na nasze koncerty - mówi Danuta Zawada z Fundacji Silva Rerum, organizatora cyklu Europa +/- 1700.
Podczas koncertów muzyki dawnej instrumenty stroi się częściej, niż ma to miejsce np. w filharmonii. Ta uciążliwość, na którą często zwracają uwagę słuchacze, nie jest jednak fanaberią wykonawców, a koniecznością.
- Nasze instrumenty są wykonane z naturalnych materiałów, jak np. preparowane jelita, dlatego pod wpływem temperatury czy wilgotności powietrza po prostu się rozstrajają. Choć staramy się dostrajać je najrzadziej jak się da, czasem jesteśmy bezradni wobec panujących warunków i musimy to robić po każdym utworze- wyjaśnia Zawada.
Koncerty odbywające się w ramach cyklu Europa +/- 1700 to jednak nie tylko okazja do posłuchania i obejrzenia dawnych instrumentów. Równie unikatowa będzie bowiem muzyka, która zostania w ich trakcie zaprezentowana.
W sobotę, 16 sierpnia o godz. 20 w Kaplicy Królewskiej przy Bazylice Mariackiej poznamy twórczość znakomitych, choć mało znanych kompozytorów francuskich, żyjących i tworzących na przełomie XVII i XVIII wieku w Paryżu: G. Le Roux i M. P. de Monteclair'a. W programie znajdą się suity (zbiory tańców) oraz kantaty na głos z towarzyszeniem instrumentów koncertujących. Podczas wykonania każdej z kantat sopranistce Annie Zawiszy będzie partnerował inny instrument koncertujący.
W kolejną sobotę, 23 sierpnia, posłuchamy muzyki czeskiej, niezwykle rzadko wykonywanej na europejskich scenach koncertowych. W programie znajdą się m.in. Fr. Jiranka, który był uczniem Antonia Vivaldiego.
Organizatorzy zadbali również o najmłodszych. W czwartek, 14 sierpnia o godz. 15 w Wielkiej Sali Wety (Ratusz Głównego Miasta ), odbędzie się koncert "Bajki barokowe". Za sprawą baśni dzieci zostaną wprowadzone do świata dawnych instrumentów oraz historii kultury.
W poniedziałek, 18 sierpnia o godz. 10 i 11.30 odbędą się natomiast trzygodzinne warsztaty dla rodzin z dziećmi w wieku 5-8 lat, zatytułowane "Zabawa w baroku, zabawa w barok", podczas których będzie można poznać XVIII-wieczne dworskie gry i zabawy oraz dawne sposoby na miłe spędzanie wolnego czasu. Ilość miejsc ograniczona, zapisy prowadzi organizator.
Niecodzienną atrakcję przygotowano również dla tych, którzy wcale na koncerty się nie wybierają. W niedzielę, 17 sierpnia o godz. 17 gdzieś w Gdańsku pojawi się Maksym Zajączkiewicz ze swoim klawesynem, żeby zagrać dla przypadkowego przechodnia.
- To będzie koncert na szpinecie, a więc mniejszej i bardziej mobilnej wersji klawesynu. Oczywiście nie zdradzę, gdzie koncert się odbędzie, ponieważ zepsułoby to całą niespodziankę - śmieje się Zawada.
Zobacz szczegółowy program cyklu Europa +/_ 1700. Bilety w cenie 20 zł (normalny) i 10 zł (ulgowy) do nabycia na godzinę przed koncertami. Ulga przysługuje uczniom, studentom, emerytom i rencistom. Na koncert dla dzieci "Bajki barokowe" oraz warsztaty "Zabawa w baroku, zabawa barok" wstęp wolny.
Miejsca
Opinie (4) 1 zablokowana
-
2014-08-14 08:14
Arka wyrzucona z ograna ...
Czym lub kim jest "ogran"? Bo żaden słownik i tym nie stanowi...
czy pracownicy redakcji piszą artykuły nietrzeźwi?
czy przemęczeni za bardzo hy?
i dlaczego redakcja tak bardzo nie lubi gdyni?
pytam kulturalnie- 2 3
-
2014-08-14 11:11
"Koncert dla przechodnia i muzyka, jakiej nie znasz"
Przechodzień i muzyk - hehehe - to jeszcze znak zapytania na końcu.
- 1 0
-
2014-08-15 00:09
(1)
To jakiś bełkot, czy my naprawdę w Gdańsku nie możemy mieć fajnych imprez i koncertów choć raz na kwartał??
- 2 4
-
2014-08-15 08:46
Chętnie!
Chętnie! Spotkajmy się, porozmawiajmy, co byłoby fajne dla Ciebie. silva.rerum.pl@gmail.com
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.