• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Ken Feingold: Figury mowy - skradzione głosy

22 marca - 9 czerwca 2024

bilety 10 zł
ulgowy 7 zł

5 stycznia 2023 - 31 grudnia 2024, godz. 10:00 - 17:00

Wstęp wolny
''Ken Feingold: Figury mowy - skradzione głosy
wystawa w ramach projektu "Art & Science Meeting"
Kurator: Ryszard Kluszczyński


Rzeźbiarskie figury-roboty Kena Feingolda mają charakter interaktywny. Trzy prace, które zostaną przedstawione w przestrzeni GGM2 ukazują różne strategie interaktywności: poprzez interfejs, którym publiczność ma możliwość wpływania na wyświetlane obrazy ("Interior") bądź, jak w przypadku dwóch pozostałych prac ("Hell" oraz "Animal, Vegetable, Mineralness of Everything"), przedstawiają inny, wewnętrzny charakter interaktywności - dzięki komputerowym programom sztucznej inteligencji roboty rozmawiają ze sobą w improwizowany sposób. Wszystkie trzy prace angażują odbiorców, wymagają ich współpracy oraz zmieniają się i są tworzone w czasie teraźniejszym.
Ze względu na wydarzenia mające charakter losowy i niezależny od organizatorów, nie będzie możliwa interakcja pomiędzy rzeźbami a publicznością. Podczas wystawy w GGM2 będzie za to można zobaczyć rzeźby oraz dokumentacje wideo przedstawiające idee artysty oraz sposób działania jego prac. Taki jest też powód zmiany tytułu wystawy. Skradzione głosy robotów uniemożliwiają ich komunikację - zarówno między sobą, jak i z ludźmi.

Artysta pracuje nad odtworzeniem prac i wystawę w wersji pierwotnej, w pełnym wymiarze będzie można zobaczyć - a co najważniejsze doświadczyć, w lutym 2015 roku w CSW Łaźnia 2.

Ken Feingold: FIGURY MOWY - SKRADZIONE GŁOSY
Amerykański artysta Ken Feingold rozpoczął pracę w dziedzinie sztuki mediów w początkach lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku, tworząc filmy eksperymentalne na taśmie 16 mm. Zaczął także uprawiać wówczas rysunek oraz rzeźbę, jak również zajął się sztuką wideo. Zainteresowania rzeźbiarskie oraz wideo staną się trwałym elementem spektrum twórczego Feingolda, wpisując się następnie jako istotny komponent w ramy estetyki interaktywnej sztuki cyfrowej, tworzonej przez niego od początku ostatniej dekady minionego stulecia. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych Feingold realizował i prezentował taśmy wideo oraz instalacje na najważniejszych festiwalach w obu Amerykach, Europie i Japonii, jak również w muzeach i centrach artystycznych na całym świecie. Prace te trafiły następnie do licznych ważnych kolekcji. W latach 1991-92 zrealizował swoją pierwszą instalację interaktywną The Surprising Spiral, a wkrótce potem, w 1993 roku, rozpoczął cykl prac tworzonych z użyciem mówiących figur - głów marionet czy kukiełek, znanych wcześniej jedynie z występów brzuchomówców, którym Feingold nadał jednak w swoich pracach nowy, animatroniczny charakter. Do tego właśnie nurtu należą dwie prace przedstawione na wystawie FIGURY MOWY: Animal, Vegetable and Mineralness of Everything (2004) oraz Hell (2013). Trzecia eksponowana tu praca - Interior (1997) - łączy w swej estetyce aspekty interaktywności, rzeźbiarskie oraz wideo, stanowiąc doskonały przykład multimedialnej twórczości Feingolda. Mówiąc o aspektach rzeźbiarskich mam na myśli przede wszystkim materialną przedmiotowość. Obiekty wykorzystywane w pracach Feingolda są bowiem raczej przedmiotami przejętymi z rzeczywistości bądź w najlepszym razie formami przetworzonymi, niż całkowicie wykreowanymi.

Wszystkie trzy prezentowane na wystawie prace, nie tylko Interior, posiadają w istocie interaktywny charakter. Tyle tylko, że mamy tu do czynienia z różnymi jej strategiami. Instalacja Interior jest - jeśli można tak powiedzieć - klasycznie interaktywna. Publiczność otrzymuje do dyspozycji interfejs, dzięki któremu może kierować strumieniem projektowanych obrazów. W wypadku dwóch pozostałych dzieł interakcja posiada charakter wewnętrzny, rozwija się w obrębie struktury prac, której wyodrębnione figuratywne elementy składowe wchodzą ze sobą w dialog. We wszystkich trzech pracach, w różny sposób angażujących odbiorców, interaktywność rozwija się w czasie rzeczywistym.

W Animal, Vegetable and Mineralness of Everything oraz Hell, podobnie jak w wielu innych pracach Feingolda należących do tego samego nurtu, zostały wykorzystane komputerowe programy sztucznej inteligencji, które we współpracy z systemami syntezy mowy pozwalają animatronicznym rzeźbom Feingolda prowadzić niekończące się improwizowane rozmowy. Rozmowy te kierują nas ku zagadnieniom niezwykle ważnym dla interpretacji twórczości tego artysty, takich jak relacje między ciałem a umysłem, poznanie i rozumienie, podmiotowość i tożsamość, różnica i obcość, projekcja psychologiczna, architektura przestrzeni mentalnych. Podejmując problematykę sztucznej inteligencji i sztucznego życia Ken Feingold proponuje nam, przede wszystkim, refleksję nad nami samymi, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i gatunkowym, nad człowieczeństwem, jego przekształceniami i transgresjami. Transhumanizm staje się w ten sposób jedną z najważniejszych ram interpretacyjnych jego twórczości.
Ryszard Kluszczyński- kurator



Więcej informacji o wystawie:https://www.ggm.gda.pl/pl,1,18,0,0,0,Gdanska_Galeria_Miejska_2,0,index.html



Ken Feingold: Figury mowy - skradzione głosy
Wernisaż: 17 maja o godz. 18:00
Wystawa: 18 maja 2014 - 13 lipca 2014
Kurator: Ryszard Kluszczyński
Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2 | ul. Powroźnicza 13/15
Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw.- niedz. 11.00-19.00
WSTĘP WOLNY


Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego

Opinie

Sprawdź się

Gdzie mieszka Magdalena Grzebałkowska?